Als mijn moeder boos is dan trekt ze zo'n gezicht: Haar hoofd wordt paars en vlekkerig rood, haar mond een streep, haar ogen groot. Dat is een raar gezicht.
Als mijn moeder boos is, dan is het gauw voorbij. Opeens hoor je van "tralala" En iedereen is weer blij!
Liedje: "Wie is wie?"
De kinderen leerden gevoelens herkennen adhv een liedje...
Het tekenen,(in)kleuren werd onder de loep genomen en bijgestuurd waar nodig Bij elke prent hoort een verhaal. De kinderen
Bij elke prent hoort een verhaal. Wie weet wat er aan de hand is? Elk verhaal hoort bij een gevoel...
Bang, verdrietig en boos zijn we allemaal wel eens...
Maar het liefst van al ... zijn we BLIJ!
we werkten ook aan sociale vaardigheden en speelden het spel "Mix en koppel" Samen elkaar helpen om de verschillende, maar bij elkaar horende prenten te groeperen. Dit lukt hen al vrij goed!
De herfstschatten die we gevonden hebben werden grondig waargenomen...
en dan ... CONTRACTWERK:
1 een blad schilderen en afdrukken 2 een afdruk maken met wasco 3 bladeren puzzelenµ 4 rond een vorm van een blad tekenen; daarna de hoofd- en zijnerven tekenen en inkleuren met herfstkleuren 5 twee dezelfde bladeren herkennen
LIED: "herfst"
Dwarrelende blaadjes, val maar op de paadjes, val maar in de plassen, val maar op de jassen.
Bruin en geel, groen en rood, val maar neer, in mijn schoot
Contractwerk: (= een reeks opeenvolgende - vaak eenvoudige- werkjes, uitgelegd in 't begin van een thema)
De kinderen bepalen zelf wanneer, hoeveel en met welk soort werkje ze beginnen. En zijn dan ook klaar op het einde van het thema!
Bedoeling: - zelf een keuze leren maken - opdrachten onthouden + begrijpen - hulp durven vragen indien nodig - de juiste bijhorende materialen kunnen halen en terug opbergen - De gemaakte werkjes op de afgesproken plaats kunnen verzamelen zodat de juf ze kan nakijken - Na hun taak, een kruis zetten door hun symbool die bij het taakje past - kunnen reflecteren wat nog moet gedaan worden.
De randen van de bladeren zijn soms: -gaaf - getand - gezaagd - gelobd
Na voelen, bekijken en onderzoeken konden we de bladeren sorteren...
VERSJE: "Herfst in het bos"
Hoei, zegt de wind en blaast er flink op los. Honderdduizend blaadjes dwarrelen op het mos.
Honderdduizend paddenstoelen staan in het rond. Glanzende bruine kastanjes liggen op de grond.
Regenjas en laarzen aan! Stap er flink op los! Ga beukennootjes zoeken. Het is herfst in het bos.
De kinderen leerden een gesloten lijn tekenen (rond 4 herfstbladeren)...
Eindelijk was het zover. We maakten onze eerste uitstap naar het Lozerbos. Maar voor we konden vertrekken liet Stan (onze klaspop) ons nog een dobbelsteenspel spelen. Pas als we al de regels en afspraken kenden en de gestelde vragen konden beantwoorden konden we vertrekken.
Daar aangekomen merkten we algauw dat "de herfst" in het land was.
Onze wandeltocht werd al gauw een survivaltocht...
Toch liet het weer ons toe om de opdrachten van Stan uit te voeren
We maakten o.a. een afdruk van boomschors, gingen op zoek naar dieren, vruchten en de mooiste bladeren We zochten naar de dikste boom, zochten naar sporen van dieren.
Soms moesten we klimmen, klauteren en glijden, maar we zagen het allergrootste bladertapijt...
Pas tegen de middag begon het te regenen en was het tijd om onze picknick op te eten want van al dat verkennen hebben ze toch wel honger gekregen...
In 'de Zandvlooi' mochten de kinderen hun drankje kiezen en na het eten even tot rust komen.
Tussendoor werden enkele kleine spelletjes gespeeld tot de grootste regenbui voorbij was... We duffelden ons terug warmpjes en konden opnieuw vertrekken en nieuwe avonturen beleven...
De kinderen hun laarzen kwamen zeker van pas...
maar ja, het is toch oh zo fijn, om even vuil te mogen zijn!
(De handdoek, het washandje en de vochtige doekjes kwamen goed van pas).
Ik wil ook zeker en vast de (groot)ouders danken die zich vrij konden maken om onze kinderen veilig heen en terug te brengen!!!
De kinderen maakten hun eigen toverdrankjes... hun fantasie begon te werken
Tot slot kwam ikzelf tot de conclusie dat ik ook beter eens terug naar de toverschool mag gaan (om op drankjes de "t" te laten verdwijnen - helpen jullie mij een handje?!?)
TIP: haast en spoed is zelden goed!
In deze tijd van 't jaar maken we het ook even stil voor hen die we jammer genoeg verloren zijn...
We hebben dan ook een gedenkhoekje in onze klas ingericht. Door aan hen te denken, tonen we ook dat we hen graag zien!
De krullen van een pompoen tekenen, bleek moeilijker dan gedacht! Maar jullie lieve (b)engeltjes toonden grote inspanningen...
Happy Halloween en maak er een fijne, leuke en aangename herfstvakantie van....
Grootouders dansten mee op het lied: 'Toveren' (van Herman van Veen)
VERSJE:
Ik vind mijn oma en mijn opa SUPERlief! Maar ja, ik ben dan ook hun hartendief...
Soms speel ik spook en laat ik jullie schrikken... Maar jullie zullen me nooit verklikken! Soms fladder ik als een vleermuis door je huis Maar bij jullie voel ik me altijd thuis! Soms is er eens gedonder, regen en dan weer zonneschijn. Het is gewoon ontzettend leuk om bij jullie te zijn! Ik tover ook graag met lichtjes. En dan zie ik een lach op jullie gezichtjes Zot zijn doet geen zeer! Dat zeggen jullie wel een keer !?!
Ik vind mijn oma en mijn opa SUPERlief! Maar ja, ik ben dan ook hun hartendief....
we leerden voor het eerst kennismaken met CONTRACTWERK:
De werkjes worden reeds op voorhand uitgelegd, de kinderen leren plannen en zelf bepalen wat ze eerst gaan doen. Is het werkje klaar dan mogen ze een kruisje zetten door hun symbooltje.
We knutselden ons eigen spook,
kregen een ritmieklesje (beluisteren van klassieke muziek) op spokenmuziek,
samen zelf de juiste oplossing zoeken.... Het lied juist kunnen leggen a.d.h.v. hun eigen tekeningen
LIED: "Ik ben helemaal niet bang"
Ik ben helemaal niet bang (2x) Niet van een spook een heks of slang, Niet van een griezel of van schaduw op 't behang, Niet van de donder, bliksem, zelfs niet van een spin!
Maar op een dag, als 'k in bedje lag, Kreeg ik weer last van die rikketik. Toen nam ik mijn knuffel bij mij, begon toen zacht dit lied te zingen:
Ik ben....
Maar soms helpt het niet als ik mijn knuffel heel dicht bij me pak, want ik ben echt nog altijd een beetje bang. En dan ga ik op zoek met m'n handje naar het knopje van het licht. dan stop ik het licht aan en dan ben ik helemaal niet meer bang. en dan zing ik...
Ik ben...
En de heksen? Zijn heksen altijd gemeen?
Neen hoor,
heksen kunnen ook dansen, kennen veel toverspreuken en kunnen dan ook leuke dingen toveren.
We ontwierpen naar aanleiding van een prachtig verhaal, elk ons eigen heksentaart.
En we leerden het lievelingsdier van de heks beter kennen. nl. SPINNEN (de kdn kregen een mondelinge boodschap van de juf: een spin meebrengen, enkelen was het het gelukt om die boodschap over te brengen.... Sommige ouders geloofden het niet of durvden ze het niet te geloven?!?)
VERSJE:
ER WAS EENS EEN SPINNETJE DAT HAD GEEN VRIENDINNETJE HET KEEK EENS NAAR HIER HET KEEK EENS NAAR DAAR HAD IK MAAR EEN VRIENDINNETJE, ECHT WAAR
ER WAS NOG EENS EEN SPINNETJE DAT HAD OOK GEEN VRIENDINNETJE HET KEEK EENS NAAR HIER HET KEEK EENS NAAR DAAR HAD IK MAAR EEN VRIENDINNETJE, ECHT WAAR
ER WAREN EENS 2 SPINNETJES ZE HADDEN GEEN VRIENDINNETJES ZE KEKEN NAAR HIER, ZE KEKEN NAAR DAAR EN ZE VONDEN ELKAAR!
VERSJE:
SPINNETJE SPINNETJE SPIN KRIEBELT AAN MIJN KIN KRIEBELT AAN MIJN RUG EN DAN WEER TERUG
ROETS, LANGS JE BEEN OP MIJN DIKKE TEEN MET EEN ZUCHTJE WIND FSSST VLIEGT HIJ NAAR EEN ANDER KIND
Terwijl enkele kinderen hun heksentaart afwerkten, maakten de anderen samen met de juf spookjes.
Daarna wisselden we de groepjes om...
We klopten 4 eiwitten op, de juf mengde 1 pakje bloemsuiker eronder. De kinderen werkten hun spookje af met rozijntjes en daarna konden ze de oven in...
Of neen, toch eerst even de lepels aflikken natuurlijk!