Contractwerk: (= een reeks opeenvolgende - vaak eenvoudige- werkjes, uitgelegd in 't begin van een thema)
De kinderen bepalen zelf wanneer, hoeveel en met welk soort werkje ze beginnen. En zijn dan ook klaar op het einde van het thema!
Bedoeling: - zelf een keuze leren maken - opdrachten onthouden + begrijpen - hulp durven vragen indien nodig - de juiste bijhorende materialen kunnen halen en terug opbergen - De gemaakte werkjes op de afgesproken plaats kunnen verzamelen zodat de juf ze kan nakijken - Na hun taak, een kruis zetten door hun symbool die bij het taakje past - kunnen reflecteren wat nog moet gedaan worden.
De randen van de bladeren zijn soms: -gaaf - getand - gezaagd - gelobd
Na voelen, bekijken en onderzoeken konden we de bladeren sorteren...
VERSJE: "Herfst in het bos"
Hoei, zegt de wind en blaast er flink op los. Honderdduizend blaadjes dwarrelen op het mos.
Honderdduizend paddenstoelen staan in het rond. Glanzende bruine kastanjes liggen op de grond.
Regenjas en laarzen aan! Stap er flink op los! Ga beukennootjes zoeken. Het is herfst in het bos.
De kinderen leerden een gesloten lijn tekenen (rond 4 herfstbladeren)...
Eindelijk was het zover. We maakten onze eerste uitstap naar het Lozerbos. Maar voor we konden vertrekken liet Stan (onze klaspop) ons nog een dobbelsteenspel spelen. Pas als we al de regels en afspraken kenden en de gestelde vragen konden beantwoorden konden we vertrekken.
Daar aangekomen merkten we algauw dat "de herfst" in het land was.
Onze wandeltocht werd al gauw een survivaltocht...
Toch liet het weer ons toe om de opdrachten van Stan uit te voeren
We maakten o.a. een afdruk van boomschors, gingen op zoek naar dieren, vruchten en de mooiste bladeren We zochten naar de dikste boom, zochten naar sporen van dieren.
Soms moesten we klimmen, klauteren en glijden, maar we zagen het allergrootste bladertapijt...
Pas tegen de middag begon het te regenen en was het tijd om onze picknick op te eten want van al dat verkennen hebben ze toch wel honger gekregen...