we leerden voor het eerst kennismaken met CONTRACTWERK:
De werkjes worden reeds op voorhand uitgelegd, de kinderen leren plannen en zelf bepalen wat ze eerst gaan doen. Is het werkje klaar dan mogen ze een kruisje zetten door hun symbooltje.
We knutselden ons eigen spook,
kregen een ritmieklesje (beluisteren van klassieke muziek) op spokenmuziek,
samen zelf de juiste oplossing zoeken.... Het lied juist kunnen leggen a.d.h.v. hun eigen tekeningen
LIED: "Ik ben helemaal niet bang"
Ik ben helemaal niet bang (2x) Niet van een spook een heks of slang, Niet van een griezel of van schaduw op 't behang, Niet van de donder, bliksem, zelfs niet van een spin!
Maar op een dag, als 'k in bedje lag, Kreeg ik weer last van die rikketik. Toen nam ik mijn knuffel bij mij, begon toen zacht dit lied te zingen:
Ik ben....
Maar soms helpt het niet als ik mijn knuffel heel dicht bij me pak, want ik ben echt nog altijd een beetje bang. En dan ga ik op zoek met m'n handje naar het knopje van het licht. dan stop ik het licht aan en dan ben ik helemaal niet meer bang. en dan zing ik...
Ik ben...
En de heksen? Zijn heksen altijd gemeen?
Neen hoor,
heksen kunnen ook dansen, kennen veel toverspreuken en kunnen dan ook leuke dingen toveren.
We ontwierpen naar aanleiding van een prachtig verhaal, elk ons eigen heksentaart.
En we leerden het lievelingsdier van de heks beter kennen. nl. SPINNEN (de kdn kregen een mondelinge boodschap van de juf: een spin meebrengen, enkelen was het het gelukt om die boodschap over te brengen.... Sommige ouders geloofden het niet of durvden ze het niet te geloven?!?)
VERSJE:
ER WAS EENS EEN SPINNETJE DAT HAD GEEN VRIENDINNETJE HET KEEK EENS NAAR HIER HET KEEK EENS NAAR DAAR HAD IK MAAR EEN VRIENDINNETJE, ECHT WAAR
ER WAS NOG EENS EEN SPINNETJE DAT HAD OOK GEEN VRIENDINNETJE HET KEEK EENS NAAR HIER HET KEEK EENS NAAR DAAR HAD IK MAAR EEN VRIENDINNETJE, ECHT WAAR
ER WAREN EENS 2 SPINNETJES ZE HADDEN GEEN VRIENDINNETJES ZE KEKEN NAAR HIER, ZE KEKEN NAAR DAAR EN ZE VONDEN ELKAAR!
VERSJE:
SPINNETJE SPINNETJE SPIN KRIEBELT AAN MIJN KIN KRIEBELT AAN MIJN RUG EN DAN WEER TERUG
ROETS, LANGS JE BEEN OP MIJN DIKKE TEEN MET EEN ZUCHTJE WIND FSSST VLIEGT HIJ NAAR EEN ANDER KIND
Terwijl enkele kinderen hun heksentaart afwerkten, maakten de anderen samen met de juf spookjes.
Daarna wisselden we de groepjes om...
We klopten 4 eiwitten op, de juf mengde 1 pakje bloemsuiker eronder. De kinderen werkten hun spookje af met rozijntjes en daarna konden ze de oven in...
Of neen, toch eerst even de lepels aflikken natuurlijk!
Op vrijdag mocht ieder van hen even "kok" spelen...
De benodigdheden werden waargenomen, daarna werd ons plan goed voorbereid...
en schitterend uitgevoerd...
Tot slot SMULLEN!!!
- schort aantrekken - handen wassen - keuze van soorten fruit maken - het fruit in niet te kleine stukken snijden - ons eigen brochette maken - stempel adhv klever aan bevestigen - opruimen - terug de handen wassen ...
mijn hoofd zit bovenaan op mijn voeten kan ik staan mijn benen kunnen lopen mijn ogen heb ik open ik hoor je met mijn oren mijn neus die zit van voren met mijn armen kan ik zwaaien met mijn handen doe ik zo met mijn mond zeg ik: hallo!
knip- en kleefoefening: "een kindje"
Even meten... wie is nu de grootste in onze klas en wie de kleinste?
Een weegschaal hebben we nodig om te weten hoe zwaar/licht we wegen.
LIED:
Eerst de handjes klap, klap, klap Dan de voetjes stap, stap, stap Hoog de handjes allebei en nu netjes in de zij
Even op de teentjes staan Dan de knietjes buigen gaan Met de voetjes rom, bom, bom en nu keren wij ons om.
Maar als wij zo blijven staan Zie je tegen 't rugje aan Kijk daar zijn we weer piep, piep En nu buigen we heel diep.
VERSJE: "Jantje Plezantje"
Ken jij Jantje Plezantje? Kijk, zijn haren zijn zo raar. Soms heeft hij krulletjes, wel vijf, dan weer zijn z'n haren stijf. Soms slaapt hij, soms gaapt hij. Dag kinderen, dag Jantje Plezantje!
Voor het jaarthema hadden we een opdracht: We schilderden een weg door Libanon. Binnenkort vertrekt Ona's papa voor maar liefst 6 maanden. Als we dan door Libanon varen, lijkt hij niet zo ver weg...
Nog enkele sfeerbeelden:
- vrij knutselen in onze klas - spelen met de voeldoos