De liedjespiet, de liedjespiet, de liedjespiet heeft pech. Het liedjesboek, het liedjesboek, het liedjesboek is weg! Hij heeft het zeker goed weggelegd Hij weet alleen niet waar Dus alle pieten zijn nu op zoek en rennen door elkaar
GEVONDEN!
De eerste opdracht: samen een puzzel maken en ontdekken welk liedje we zoeken...
2de opdracht: het nick-nack spel spelen (spel: Doe mij na)
de puzzel was gemaakt: "Zie ginds komt de stoomboot" kennen we allemaal... maar weten we wel wat we zingen
(Sint-Nicolaas, wimpels, het dek, knecht, wie zoet, de roe waren toch voor de meeste nieuwe woorden)
Sociale vaardigheden: "Doe mij na"
VERSJE:
In huis nummer 1: brengt Piet een pop zonder been in huis nummer 2: een hele lange slee in huis nummer 3: een aapje voor Sofie in huis nummer 4: een hoedje van papier in huis nummer 5: een telefoon zonder schijf in huis nummer 6: een lege fles in huis nummer 7: wist Piet niet wat te geven in huis nummer 8: een popje dat lacht in huis nummer 9: een paraplu voor de regen in huis nummer 10: dat zal je morgen wel zien!
Ja, dan was het eindelijk zover... We belden met DE ECHTE SINT!!!
lijkt eenvoudig te herkennen, maar blijkt toch nog moeilijk om er juist op te reageren
Lied: "Ben jij wel eens bang?"
Ben jij wel eens bang? Ja ik wel! Bang voor een slang met een glibber glabber vel Bang voor een monster Bang voor het donker Bang voor een lampenbeest op het behang Dan ben ik bang. Bibber bibber bang Iedereen is wel eens bie, BOE, bang!
Maar hoe tekenen we dit gevoel?
Samen lukt het ons vast om een bang gezicht te tekenen...
Als mijn moeder boos is dan trekt ze zo'n gezicht: Haar hoofd wordt paars en vlekkerig rood, haar mond een streep, haar ogen groot. Dat is een raar gezicht.
Als mijn moeder boos is, dan is het gauw voorbij. Opeens hoor je van "tralala" En iedereen is weer blij!
Liedje: "Wie is wie?"
De kinderen leerden gevoelens herkennen adhv een liedje...
Het tekenen,(in)kleuren werd onder de loep genomen en bijgestuurd waar nodig Bij elke prent hoort een verhaal. De kinderen
Bij elke prent hoort een verhaal. Wie weet wat er aan de hand is? Elk verhaal hoort bij een gevoel...
Bang, verdrietig en boos zijn we allemaal wel eens...
Maar het liefst van al ... zijn we BLIJ!
we werkten ook aan sociale vaardigheden en speelden het spel "Mix en koppel" Samen elkaar helpen om de verschillende, maar bij elkaar horende prenten te groeperen. Dit lukt hen al vrij goed!
De herfstschatten die we gevonden hebben werden grondig waargenomen...
en dan ... CONTRACTWERK:
1 een blad schilderen en afdrukken 2 een afdruk maken met wasco 3 bladeren puzzelenµ 4 rond een vorm van een blad tekenen; daarna de hoofd- en zijnerven tekenen en inkleuren met herfstkleuren 5 twee dezelfde bladeren herkennen
LIED: "herfst"
Dwarrelende blaadjes, val maar op de paadjes, val maar in de plassen, val maar op de jassen.
Bruin en geel, groen en rood, val maar neer, in mijn schoot
Contractwerk: (= een reeks opeenvolgende - vaak eenvoudige- werkjes, uitgelegd in 't begin van een thema)
De kinderen bepalen zelf wanneer, hoeveel en met welk soort werkje ze beginnen. En zijn dan ook klaar op het einde van het thema!
Bedoeling: - zelf een keuze leren maken - opdrachten onthouden + begrijpen - hulp durven vragen indien nodig - de juiste bijhorende materialen kunnen halen en terug opbergen - De gemaakte werkjes op de afgesproken plaats kunnen verzamelen zodat de juf ze kan nakijken - Na hun taak, een kruis zetten door hun symbool die bij het taakje past - kunnen reflecteren wat nog moet gedaan worden.
De randen van de bladeren zijn soms: -gaaf - getand - gezaagd - gelobd
Na voelen, bekijken en onderzoeken konden we de bladeren sorteren...
VERSJE: "Herfst in het bos"
Hoei, zegt de wind en blaast er flink op los. Honderdduizend blaadjes dwarrelen op het mos.
Honderdduizend paddenstoelen staan in het rond. Glanzende bruine kastanjes liggen op de grond.
Regenjas en laarzen aan! Stap er flink op los! Ga beukennootjes zoeken. Het is herfst in het bos.
De kinderen leerden een gesloten lijn tekenen (rond 4 herfstbladeren)...
Eindelijk was het zover. We maakten onze eerste uitstap naar het Lozerbos. Maar voor we konden vertrekken liet Stan (onze klaspop) ons nog een dobbelsteenspel spelen. Pas als we al de regels en afspraken kenden en de gestelde vragen konden beantwoorden konden we vertrekken.
Daar aangekomen merkten we algauw dat "de herfst" in het land was.
Onze wandeltocht werd al gauw een survivaltocht...
Toch liet het weer ons toe om de opdrachten van Stan uit te voeren
We maakten o.a. een afdruk van boomschors, gingen op zoek naar dieren, vruchten en de mooiste bladeren We zochten naar de dikste boom, zochten naar sporen van dieren.
Soms moesten we klimmen, klauteren en glijden, maar we zagen het allergrootste bladertapijt...
Pas tegen de middag begon het te regenen en was het tijd om onze picknick op te eten want van al dat verkennen hebben ze toch wel honger gekregen...
In 'de Zandvlooi' mochten de kinderen hun drankje kiezen en na het eten even tot rust komen.
Tussendoor werden enkele kleine spelletjes gespeeld tot de grootste regenbui voorbij was... We duffelden ons terug warmpjes en konden opnieuw vertrekken en nieuwe avonturen beleven...
De kinderen hun laarzen kwamen zeker van pas...
maar ja, het is toch oh zo fijn, om even vuil te mogen zijn!
(De handdoek, het washandje en de vochtige doekjes kwamen goed van pas).
Ik wil ook zeker en vast de (groot)ouders danken die zich vrij konden maken om onze kinderen veilig heen en terug te brengen!!!