Toerismeseizoen schiet in gang, en vandaag zitten we in de Omgeving van het Deurganckdok in de Antwerpse haven. Bezoek met studenten uit Gent de werf van firma De Nul aan de in opbouw zijnde grootste sluis ter wereld.
De nieuwe sluis zal gebouwd worden naar het model van de Berendrechtsluis, die nu de titel van grootste sluis van de wereld draagt. Ze zal net zoals haar zus 500 meter lang en 68 meter breed zijn.
Doordat de nieuwe sluis met -17,80 meter TAW, dieper zal liggen dan de Berendrechtsluis, zal deze nieuwe sluis vanaf 2016 door het leven gaan als de grootste sluis ter wereld. Dit huzarenstukje wordt uiteraard niet zomaar gerealiseerd. De komende jaren zal er maar liefst 9,1 miljoen m³ grond worden uitgegraven. Iets minder dan een derde daarvan 2,7 miljoen m³ om precies te zijn- zal herbruikt worden voor de aanvulling achter de kaaimuren. De overige grond zal worden aangewend voor de verdere demping van het Doeldok.
">Er zal 22.000 ton constructiestaal worden gebruikt, dat is drie keer de hoeveelheid staal die nodig was voor de bouw van de Eiffeltoren. Er is 795.000 m³ gewapend beton vereist, met deze hoeveelheid kan een voetbalveld 106 meter hoog worden volgestort met beton.
De 57.000 m² damplanken die de aannemer tot slot zal gebruiken, komt overeen met de oppervlakte van 80 voetbalvelden.
Ook al zijn de afmetingen van de sluis gigantisch, de bouw blijft een precisiewerk. Zo moeten bijvoorbeeld de vier sluisdeuren perfect sluiten en is het mechanisme van de opengaande bruggen millimeterwerk.
Vantjen.
|