Inhoud blog
  • Kuifje in Tibet
  • Klassiek concert
  • Philoktetes
  • Magritte museum
  • Titus
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Ulrike

    20-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gembloux
    xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    Gembloux


     

    Archief

    'Gembloux' dicht het gat in de muur van het collectieve vergeten door Jan De Smet

    Eresaluut aan Marokkaanse tirailleurs in KVS.

    Theater Brussel

    Van onze medewerker

    Jan De Smet


    Sommige feiten worden gemakkelijkheidshalve onder de mat van de officiële geschiedschrijving geveegd. Dat is zeker het geval voor de 223.000 Maghrebijnen die via het Franse leger tijdens in de Tweede Wereldoorlog in de strijd werden geworpen. Wat evenmin op officiële herdenkingen ter sprake komt, is dat een 77.000-tal van hen uit Marokko kwamen.
    Met de officiële herdenking van de veertigjarige verjaardag van het Belgisch-Marokkaanse
    immigratieverdrag worden die minder bekende feiten uit de annalen opgediept.
    Wat blijkt: de slag bij Gembloux
    op 14 mei 1940 was een bloedbad voor de Marokkaanse tirailleurs.

    Het is verrassend en verdienstelijk als theatermakers de weg van de voorspelbaarheid niet inslaan. Met een voorstelling als Gembloux is dat niet vanzelfsprekend. Ben Hamidou en Sam Touzani blijven op hun zoektocht naar vergeten soldaten ver uit de buurt van een kroniek van een aangekondigde geschiedenisles.
    De twee jonge
    Brusselaars van Marokkaanse origine leveren naast een heldere voorstelling ook nog uiterst genietbaar theater af.

    Het speelvlak is helemaal leeg, op twee massieve imitatiebetonnen wanden na, waarop de Nederlandsesimultaanvertaling van de Frans gesproken tekst wordt geprojecteerd. De toon is gauw gezet. Geen bedrukte gezichten, geen revanchisme, geen Calimero's op scène, maar twee gekscherende spring-in-'t-velds die het decor bekloppen ("c'est pas du bidon") en voor een keer op een andere manier de kranten willen halen dan met 'jonge Marokkaan steelt handtas'.

    Wat ze spelen, zijn de verhalen van de chibani (ouderlingen), die ze verdicht hebben in één protagonist. De arme boerenzoon Mokhtar vertrekt naar de stad en laat zich door zijn lepe oom, de Caïd (wijkoverste), inlijven bij het Franse leger om de schulden van zijn ouders af te lossen. Een met roem overladen terugkeer zal misschien een huwelijk met de rijke koopmansdochter niet meer in de weg staan. In het opleidingskamp ontmoet hij Sidi, een jongen uit zijn dorp.
    Als ze vanuit Marseille met beestenwagens naar de frontlinie worden afgevoerd, verbazen ze
    zich erover waarom die Europeanen toch vechten. Land groener dan dit hebben ze in nog geen enkele oase gezien.
    Na de lijf-aan-lijfgevechten in Gembloux volgt het krijgsgevangenkamp, maar Mokhtar ontsnapt en
    vecht verder in Sicilië.
    Bij zijn terugkeer in zijn geboortedorp huwt hij Fatima, de dochter van zijn gevallen
    wapenbroeder Sidi. Zij krijgt de heilige opdracht om de hidden history te schrijven.

    Anders dan dit miserabele verhaal laat vermoeden, is Gembloux een uiterst onderhoudende en zelfs vermakelijke voorstelling. Dat is te danken aan de manier waarop Hamoudi en Touzani hun tekst brengen. Om te beginnen zijn ze sublieme vertellers die hun récit tot in de puntjes gedramatiseerd hebben.
    Hun spel wisselt tussen
    badinerend-ironiserend en ernst en ze bedienen zich van een minimalistische theatertaal die zich concentreert op de vele rollenwissels. Daarbij hanteren ze de meest diverse taalregisters. Het Frans wordt accentloos of met een dik aangezet Arabisch accent uitgesproken, het Belgisch-Frans geridiculiseerd en de heroïsche ondertoon van de Belgavox-nieuwslezer geïmiteerd.

    Bovenal valt deze voorstelling op door haar evenwichtige en serene benadering van het onderwerp. Er wordt een statement gemaakt tegen elke oorlog en de eigen gemeenschap wordt niet gespaard. Meteen is duidelijk dat zowel de plaatselijke leiders als de koloniale heren goed garen sponnen op de rug van arme sloebers.
    Het ontroerendste
    moment had plaats na afloop, toen twee oud-tirailleurs, Si Abdelslam Tribak en Si Mohamed Michti, voor het voetlicht traden en minzaam verslag deden van hun ervaringen. Een van de mannen was door zijn ouders naar de markt gestuurd om lampolie en door een Franse sergeant in een legervrachtwagen geduwd. Omdat hij pas zeventien was, werd zijn geboortebewijs nadien vervalst.
    Voor diensten bewezen aan het vaderland ontvangen de
    heren maandelijks een pensioen van 66 euro en een halfjaarlijkse bonus van 24 euro.

    WAT Gembloux WIE tekst: collectief Ben Hamidou, Nacer Nafti, Gennaro Pitisci, Sam Touzani.

    Regie: Gennaro
    Pitisci

    Een evenwichtige en serene benadering van het onderwerp

    De Morgen on line / Archief http://www2.demorgen.be/archief.demol/artikel.html?i=MjUzMjUz&...


    Voorsmaakje van het theaterstuk: http://www.youtube.com/watch?v=Eao5xDLazcU

    Over de acteurs:

    -Ben Hamidou:
    http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsleven/wonen-in-brussel-ben-hamidou-acteur

    - Sam Touzani:
    http://www.mo.be/index.php?id=348&tx_uwnews_pi2%5Bart_id%5D=474&cHash=1eb5919fcd

    Persoonlijke mening:

    Ik vond het een geweldig stuk.

    Ondanks dat het over de oorlog ging, was het een niet te ernstig stuk. De humor die in het stuk verwerkt zat, maakte het stuk boeiend.

    Het decor was zeer sober en er waren ook geen kostuum, wat het stuk 'echter 'maakte.
    Ik denk dat, moesten er kostuums geweest zijn, het stuk niet serieus zou genomen worden. Het zou een heel andere betekenis geven aan het stuk.

    Ze hebben nu wel heel veel humor gebruikt maar zonder het verhaal in het belachelijke te trekken.

    Hun doel was om een stuk geschiedenis te vertellen die door de meeste mensen niet gekend is.

    Ulrike



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 12/10-18/10 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs