Kleine hellingen tussen 10 en 15 % zijn hier frequent.
Vertrokken uit Kristiansand, heel toeristisch en mooi.
Wat een weg. Langst de kustlijn naar Søgne, mooie baaien maar weer op en af. Tegen 40 aan 50 naar beneden en tegen 8 km per uur naar boven.
Ik heb me na Søgne laten verleiden door een fietsroute nr 1. Dat zou tot Stavanger lopen.
Onderweg kwam ik Yngvac Ruurlo tegen. Yngvac is 70 en gleed nog galant over de weg met zijn fiets. Hij was een priester op pensioen. Leefde nu bij Bergen en komt uit het noorden. Ook hij vertelde me dat het langs hier een van de mooiste wegen is, en zo weinig wagens.
Oeps daar was Mandal reeds. Slapen zoeken? 2 dames stonden met mekaar te praten, ja vertelde die ene, ik moet er passeren, kom mee. Ik zal zelf meegaan om te zien of er plaats is, anders weet ik nog een ander. Maar gelukkig was hier in de oude school plaats om te slapen. Morgen ontbijt om 9 uur dus, een beetje langer slapen mmmm.
Ik ben blij dat ik geslapen heb in een hut, wat heeft dat deze nacht een felle regenbui geweest. Deze morgen was daar niet veel meer van te zien, gelukkig.
Van Nina kreeg ik mee dat ik langs de 420 en zo naar Lillesand passeren. Één van de mooiste fietsbanen langs de kust.
Het glooit hier wel stevig op en neer. Ik heb onderweg prachtige auto's gezien. Deze man reed met zijn hart en niet met zijn verstand, als je mij begrijpt. Dan ging het richting Høvåg op de 401 om uit te komen in de stad Kristiansand.
Een mooie stad om een door te gaan omdat ik het te druk vind. Toch slapen gevonden in een Yes hotel.
De mooie foto's van onderweg krijgen een plaats op mijn Facebook.
Na een zalige nachtrust en "weer" eens een goed ontbijt met gezellige babel ben ik van bij Katie en Per vertrokken richting Arendal.
Een beetje terug gekeerd op de E18, naar een rond punt toe om linkse af te gaan richting Mesgrendal.
Zo passeerde ik een oude elektriciteitscentrale en een golf termijn. Ik maakte een ommetje maar fietste in een schitterend decor.met meren en bossen. 3 wagens zijn me gepasseerd op ongeveer 25 km.
Aangekomen in Arendal waar ik katie zal ontmoeten. Katie speelt daar in de buurt voor vrijwilligerswerk. Ze nam me mee naar het mooie strand en rotsen. Daar groeien de bomen tot aan de zee. Op de roze granieten natuursteen hebben we onze picknick.
Katie en Per hebben daar nog gewoond, vandaar dat ze de streektaal goed kent.
Enkele km verder op heb ik dan in een hytte geslapen.
Katie heeft me de prachtige kustlijn laten zien van Tvedestrand. Plaatsen waar je als toerist en fietser niet langs komt. Voor de Noren. Ik kan ze geen ongelijk geven hoor.
Er was een stop voorzien bij Nina, wie is Nina?
Een straffe madam als je het mij vraagt. Met haar fiets heeft ze Noorwegen van linkse naar rechts en van boven naar onder laten passeren onder haar banden, met de fiets natuurlijk.
Over 2 weken vertrekt Nina terug voor een tocht van noord naar zuid.
Andalusie, San Diego de compostela , Amerika, Budapest, Tsjechië, om er maar enkele op te noemen. Neem gerust een kijkje op haar site. Ninabike.com
Ik heb veel van haar opgestoken, wat zei reeds gezien heeft kan ik moeilijk evenaren maar hier en daar heb ik raakvlakken.
Vertrokken van bij Greta na een lekker ontbijt en lange babbel.
De fiets in orde gesteld en weg waren we. Ik zou tot in Holt, een deelgemeente van Tvedestrand zien te geraken waar Katie en Per wonen. Katie heeft nog bij het Voces Maris koor gezongen, in oostende.
Maar eerst wou ik nog eens de 2 punten gaan ekijken waar we gisteren de wandelingen hebben gedaan.
Ik was nog geen 10 min ver en ik " botste" op Karine, een bijna blind meisje in een rolstoel met haar blindgeleide hond. Karine woo de reeds jaren in de streek en was vrachtwagenbestuurster. Gelijkelijk aan is karine blind geworden. We hebben een zalige babel gehad over het leven. In Karine schuilt een sterke vrouw. Mijn tour was gestart.
Mijn gps begeleide me langs mooie fietspaden en grindwegen langs bossen en meren. De weg is hier pittig. Stevig op en neer maar met een goed vooruitzicht verloopt alles goed.
De chauffeur had zo iets vaderlijke over hem, raar maar.....
Bij het betreden van de bus merkte je meteen hoe behulpzaam hij wel was.
Een man ( die dronken leek) helpt hij met het zoeken naar zijn ticket.
Na een tijdje rijden kwamen we aan een halte, niet ver van de luchthaven ( de naam ontsnapt me). Er stond een meisje te wachten, met haar trolly. Ze was een beetje in paniek en zenuwachtig.
Ze wou meteen op de bus stappen. Even wachten zei de chauffeur, eerst de mensen laten afstappen en de bagage geven dan kom ik bij je.
Je moet naar de luchthaven? Dat is die richting uit, ik ga de andere kant op. Zal,ik een taxi bellen en heb je genoeg geld mee? De chauffeur van de bus regelde een taxi en weg waren we, of toch niet. De chauffeur merkte dat de man ( die dronken leek) niet meer op de bus zat. Uiteindelijk kwam de man er door met een broodje in zijn hand. De chauffeur bleef kalm en vriendelijk en vertelde hem dat hij mocht instappen. Ik heb lang moeten wachten heen voor mijn worstenbroodje vertelde de man.
Met een beetje vertraging zette de chauffeur de rit verder en kwam iedereen veilig thuis.
Goed geslapen deze nacht. Het schip schud of daver je zoals het ware in slaap.
Deze morgen 7u30 ontbijt, stipt, na een heerlijke douche.
In de "mess" zaten 2 koppels en een man alleen.
3 met de moto en 2 met een mobilhome.
Achter het fornhuis staat een grote man, 1,97m die net onder alle lampen en atributen kan.
Ontbijt ; bonen, worstjes, een zacht gekookt ei, vers fruit, salami, varkenvlees, brood, pistolekes.
Koffie, thee, water, 3 soorten fruitsap, melk en fruit stond steeds ter onze beschikking. Honger of dorst zal je nooit hebben.
Middagmaal ; Een stoofpotje van varkenvlees met groentjes,
16 uur, rondleiding op de "brug".
Een hele beleving, dat ik, wij dat mogen meemaken. Het schip word bestuurd door de computer en met een hele kleine stick. Het schip vervoert 5km , achter mekaar, aanhangwagens. Uitsluitend voor volvo , zo´n 300 stuks. Omdat we 2uur vertraging hadden hebben ze grotere voertuigen meegevoerd zoals traktoren.
Het schip verbruikte op dat moment 2500 l brandstof per uur.
Het schip is ook heel proper.
17u30 avondeten stipt.
hesp met meloen en pijnboonpitten en salade. Biefstuk met kroketten, salade en champigon. Rijstpap met amandelschilfers en warme kriekesaus. Heerlijk. Je kon steeds bijvragen.
17uur vertrokken vanuit Bredene om tegen 20 uur aan boort te gaan. Een beetje vroeg denk je maar je weet nooit. De fiets uit de wagen gehaald en in mekaar gestoken. Karretje aan hangen, En papieren checken om nadien het schip op te mogen. Ferm dat ik zo iets mag meemaken. Een beleving op zijn eigen.
Een soort trekker die de grote aanhangwagen naar buiten sleuren en andere terug naar binnen. Een niet gemakkelijk jobke lijkt me dat.
Het is nu 9 uur en het ruim staat bijna vol tot boven. Zouden we dan toch stipt 20 uur uitvaren?