Maandagochtend ben ik samen met
Lize, Emelina en Wendy vertrokken in Zaventem naar Denemarken. Het was ongeveer
anderhalf uur vliegen. Het einde van de vlucht viel niet zo goed mee. We hadden
last van turbulentie gehad, maar al bij al zijn we goed aangekomen.
In de luchthaven zijn we dan
opzoek gegaan naar onze bagage en naar de trein die we naar het centraal
station van Kopenhagen konden nemen. Op deze trein deden we ook nog een rare
ontdekking. Er bleek een stille wagon te zijn. In deze wagon mocht er helemaal
niets gezegd worden. Daarom zijn we maar snel verhuisd naar een wagon waar we
wel konden lachen en praten.
Na nog een anderhalf uurtje
reizen kwamen we dan aan in Nykobing. Vanuit het station moesten we opzoek gaan
naar onze jeugdherberg. Ons eerste verblijf van de trip. Dit zoeken heeft een
klein uurtje geduurd, omdat we niet wisten waar we naar toe moesten gaan. Met
onze valiezen zijn we dan aangekomen en hebben we ons eerst gesetteld.
Daarna zijn we samen de
jeugdherberg en de omgeving gaan verkennen. Onze eerste stop was een supermarkt
om inkopen te doen voor het ontbijt van de dag erna. Hierna zijn we verder
gegaan naar de Mac Donalds voor ons avondeten. Toen we gedaan hadden, zijn we
rustig het stadje eens ingewandeld en zijn we de winkelstraat gaan verkennen.
Dit was zo een beetje onze eerste
dag.
De volgende dag zijn we vroeg
opgestaan om ons klaar te maken voor onze eerste stagedag in de kindergarten.
Ik vond het erg spannend om hier naartoe te gaan, omdat je niet wist wat je kon
verwachten. Maar eens aangekomen, viel
het allemaal wel goed mee. De mensen waren erg vriendelijk en stelden zich ook
helemaal open voor ons.
Eerst hebben we een rondleiding
gekregen doorheen de verschillende ruimtes en dit viel mij het hardste op:
De kinderen zitten opgesplitst per leeftijd.
De leeftijden gaan van 0.5jaar tot 6jaar. Zo zitten de aller jongste kinderen
samen en de oudere kleuters samen. Elke groep kinderen heeft ongeveer 3
begeleiders: 1 pedagoog, 1 begeleider en 1 stagiair voor ongeveer 25 kinderen.
Hier kunnen wij in België alleen maar van dromen. Hiernaast viel me ook op dat
de ruimtes waar de kinderen kunnen spelen erg open en licht van kleur
zijn. Er staan veel tafels en in mijn
klasje was maar 1 hoek: de poppenhoek. De ruimtes zijn dus niet overladen met
materialen. Je merkt hierdoor sterk dat de kleuters rustiger zijn en dat ze ook
veel beter kunnen spelen. Ze brengen zelf meer diepgang in hun spel.
Wat ik ook erg knap vind, is dat
er slaapzalen zijn voor de kinderen. Niet alleen de jongere kinderen krijgen
kans om te slapen, maar ook de oudere kleuters kunnen dit. De allerjongsten
slapen buiten in een kinderwagen en de oudste in een slaapzaal. Deze zaal is
erg functioneel. Er staan enkele stapelbedden geïnstalleerd. Deze kan je
allemaal in elkaar schuiven en zo is de ruimte opeens leeg en kan je er ook nog
andere dingen doen. Buiten is er ook nog een crea lokaal. Als de kinderen dan
een knutselactiviteit hebben, kunnen ze deze daar gaan doen.
De kindergarten is ook erg
veilig. Zo staan er aan enkele deuropeningen of trapopeningen een hekje, zodat
de kinderen niet weg kunnen. Ook binnenkomen in de kindergarten is niet zo
makkelijk. Hiervoor moet je eerst aanbellen.
Wat nog zo opmerkelijk is, dat
als je bv. als pedagoog of als ouder je moet inloggen op de computer. Zo weten
ze in de kindergarten wanneer je bent binnen gekomen of wanneer je je kind hebt
afgezet. Ook geef je hier in wanneer je je kind terug komt halen. Dit vond ik
een heel erg goed systeem. Het personeel weet zo makkelijk welke kinderen
aanwezig zijn en wanneer ze naar huis gaan.
Elk kind heeft hier ook zijn
eigen kastje, in vergelijking met België hebben ze bij ons alleen maar een
kapstokje. In deze kastjes zitten alle persoonlijke spullen van het kind die
hij of zij die dag nodig hebben (kleren, knuffel, schoenen ). Ook hangt op deze
kast een foto van het kind en hun naam. Daaronder staat ook de naam van de
ouders en de broer(s)/zus(sen). Zo kan het personeel makkelijker in dialoog met
de ouders treden en is het gesprek ook al meteen persoonlijker. De ouders zijn
ook altijd welkom in de ruimtes. Ze mogen mee met de kinderen spelen en
vertrekken wanneer ze dat willen. De ouderbetrokkenheid is hier erg hoog!
Wat ik nog knap vind en zeker ook
wil meepakken naar ons, is dat iedereen zowel begeleiders als bv. kinderen daar
hun schoenen mogen uitdoen binnen. Ze lopen dan op kousen of pantoffels rond.
Dit vind ik erg aangenaam en de klassen worden ook minder vuil!
Opmerkelijk is ook dat hier het
schooljaar al in augustus begint. De kinderen die nu in hun laatste jaar in de
kindergarten zitten, stappen in april al in in een soortgelijke speelleerklas
om hun zo goed mogelijk voor te bereiden op het 1e leerjaar dat
start in augustus. De primary school (bij ons de basisschool) duurt bij hun 9
jaar.
Natuurlijk heb ik die dag ook al
samen met de kindjes meegespeeld. Dit vond ik een erg leuke, maar toch wel
moeilijke ervaring. Dit is omdat de kinderen heel veel tegen jou willen zeggen,
maar je verstaat ze niet en zij verstaan jou niet. Dit was niet altijd even
gemakkelijk, maar het bracht ook wel grappige situaties mee. En je merkt ook
wel snel op dat de kleuters toch wel iets kunnen uitleggen door hun lichaam te
gebruiken. Zo moest ik bv. een stukje brood voor hun gaan snijden en zij deden
dan de snijbeweging voor en wezen naar het brood. Zelf heb ik ook wel al enkele
woordjes geleerd in het Deens van de kinderen. Voornamelijk enkele kleuren,
dieren en fruit.
Wat ik ook erg knap vind aan de
kinderen daar is dat ze enorm veel respect hebben voor elkaar en voor de
begeleiders. Ze luisteren meteen, doen wat er gevraagd word, maken (bijna)
nooit ruzie Heel veel discipline wordt er van hun verwacht. Dit merk je vooral
tijdens het eetmoment. Er wordt een muziekje opgezet en de kinderen weten dan
dat ze stil moeten zijn. Ze nemen plaats aan tafel en gaan om de beurt in
stilte naar het toiletje, wassen hun handen en als ze terugkomen nemen ze elk
hun bordje, bekertje en bestek. Iedereen wacht in stilte tot alle kinderen
geweest zijn. Als iedereen zijn bordje heeft, wordt er om de beurt eten
opgeschept. Ze mogen ook pas beginnen met eten als iedereen zijn eten heeft.
Ook de begeleiders eten gelijk mee met de kinderen. Ik vond het echt heel knap
dat de kinderen zo lang stil konden blijven en konden wachten.
Na het eetmoment ging iedereen
naar de gang om naar buiten te gaan. I.p.v. een dikke winterjas aan te doen,
deden alle kindjes hier een skipakje aan. Dit was tegen de koude. Eens
buitengekomen zag je pas heel goed wat voor een mooie speelplaats zij daar wel
niet hebben. Er staan houten huisjes, bomen om in te klimmen, een zandbak,
fietsjes die over weggetjes konden rijden, schommels Je zag echt dat de
kinderen zich hier rot amuseerden. Ze mochten ook alles. Vuil worden, met de
zand spelen, op de grond gaan liggen. De begeleiders zeiden hier helemaal niets
van! Bij ons in België zouden we al lang eens geroepen hebben. Maar dat is net
een ding dat ze hier niet doen. Hier in Denemarken hoor je nooit iemand roepen,
zelfs de kinderen niet. Als je hun iets wilt zeggen, dan vraag je het hun
gewoon.
Wat me nog opvoel is ook dat de
kinderen hier anderhalf uur buitenspelen en na het buitenspelen gaan ze terug
naar binnen om fruit te eten. Als
hun fruit op is, gaan de kinderen terug naar buiten om te spelen. In de klas
blijft dan één begeleidsters om op te ruimen. Vanaf nu komen ook voornamelijk
de ouders hun kinderen ophalen. Dit doen ze normaal tussen 14u en 16u30.
Zo ziet een dagje in de
kindergarten er eigenlijk uit.
Wat moet je nog weten over de
kindergarten?:
- Elke week gaat elke groep één
keer op uitstap. Dit vind ik echt super, want ik geloof echt dat ze hier heel
veel uit leren!
- De kleuters hebben een zeer
grote zelfstandigheid: ze gaan zelf plassen, hun handen wassen, skipakjes
aandoen, opruimen, voornamelijk ook veel zelfstandig spelen met enkele
vriendjes, zelf bordjes nemen en opruimen Erg knap!
- Alles kan, niets moet: de
kinderen krijgen heel veel ruimte om te mogen experimenteren, exploreren,
onderzoeken bv. zo mogen eerst experimenteren met zwart papier en erna krijgen
ze de kans om er iets op te tekenen.
- Het personeel en de kinderen
zijn ook erg relaxed hier. Is het vandaag niet gedaan, dan is het morgen. Ze
kunnen erg genieten van gewoon rustig met de kinderen mee te spelen. Ze komen
helemaal niet zo stressy over als wij.
Dit was onze tweede dag!
Vandaag zijn we voor de eerste
keer samen met onze docent Wendy meegegaan naar de university. Hier mochten we
een les van Wendy mee volgen samen met 30 andere studenten. Je merkt hier ook
erg op dat de studenten veel stiller en rustiger zijn dan ons. Dit wordt ook
van hun verwacht. Zij moeten echt luisteren en noteren. Ze mogen geen gsm nemen
of iets anders doen op hun laptop.
De studenten waar we bij zitten,
volgen een opleiding om pedagoog te worden. Dit kunnen we een beetje
vergelijken met onze opleiding als kleuterjuf. Wat hier wel erg opviel is dat
er erg veel jongens in de les zaten en ook wel veel zwangere vrouwen. Ook de
gemiddelde leeftijd was ongeveer 23 jaar.
De les van vandaag ging over
fijne motoriek bij jonge kinderen. We hebben hier voornamelijk geleerd over hoe
onze hersens werken en hoe we op stress reageren.
Na de les zijn we gezellig iets
in de cafetaria gaan eten en daar zijn we ook eventjes blijven hangen om de les
en de vorige dagen de bespreken. Hierna zijn we opzoek gegaan naar een nieuwe
supermarkt om nog snel inkomen te doen voor het ontbijt van morgen. Daarna zijn
we terug naar de jeugdherberg gegaan en hebben we nog een beetje dingen
uitgeschreven over de voorbije dagen.
Wat valt ons cultureel op?
- Er is niet zo heel veel
verschil met België als je op straat komt. De wegen zien er hetzelfde uit, de
fietspaden zijn hobbelig en oneffen, net zoals de straten. Wel is er veel
minder verkeer en daardoor is het ook wel rustiger langs straat.
- Alles is hier plat. Geen
heuveltjes of bergen te bespeuren.
- Er zijn voornamelijk in
Nykobing oudere gebouwen. Je ziet nergens een nieuwbouw staan.
- Hier is het kouder als in
België. Zo was het hier vandaag maar een 7 graden en heel harde wind. Ook is
het hier erg bewolkt.
- kleren, drinken en nog een
aantal dingen zijn opmerkelijk duurder als bij ons.
- De mensen zijn hier over het
algemeen veel meer relaxed. Ze doen alles op hun gemakje.
- Ze eten hier heel erg gezond.
Heel veel fruit en groenten kan je krijgen!
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!