s Morgens zijn we vroeg
opgestaan, omdat we toen een uitstap naar Kopenhagen gingen maken en omdat we
van de jeugdherberg naar de b&b moesten vertrekken om onze koffers weg te
brengen. De eerste keer hadden we een heel eind met de koffers moeten sleuren,
dus deze keer namen we een taxi. Aangekomen met de taxi aan de b&b viel
alles heel goed mee. Mooie kamers, erg gezellig. Hierna zijn we vertrokken naar
het station van Nykobing om vanaf daar de trein naar Kopenhagen te nemen. Deze trein had veel meer luxe als
de treinen bij ons. Je had een kopsteun, je kon muziek luisteren in de trein.
Ook was er een familiewagon waar je een knusse zetel had en zelfs een
speeltuig. Gedurende de treinrit had ik samen met mijn docent de film Harry
Potter gezien. Zo ging de tijd wat sneller.
Eens aangekomen in Kopenhagen
vertrokken ik, Emelina en Lize meteen richting the mall. Een groot
shoppingcenter van 3 verdiepen en ongeveer 100 winkels. Om hier te geraken,
zijn we langs het water moeten oplopen, helemaal binnendoor. Het shoppingcenter bestond
voornamelijk uit kleine restaurantjes en brasserrietjes, maar ook uit (duurdere) winkels. Als je hier bv. een h&m tegenkomt, dan zijn
de kleren hier ongeveer 5 euro duurder als bij ons. Na een beetje shoppen, zijn
we Wendy en Jeroen onze docenten terug tegen gekomen. Jeroen was pas geland en
vandaag was het Wendy haar laatste dag in Denemarken. Daarom wilden we er nog
een leuke dag van maken.
We zijn daarom lekker gaan eten
s middags met hun. Een lekkere lasagne. Na het eten zijn we met de auto terug
naar het centrum vertrokken. (dus niet meer te voet!) Na de auto te parkeren
zijn we dan een wandelroute beginnen te volgen en zijn we enkele dingen tegen
gekomen zoals:
- Het Hans Christian Andersen
museum
- Tivoli: een pretpark: Hier
stond erg veel volk aan te schuiven om naar binnen te gaan en het was ook een
beetje duur om het zelf te doen.
- Het stadhuis: Hier voor op het
plein stond een aftelbord met hoelang het nog zou duren eer het
eurosongfestival zou beginnen.
- een publieke executieplaats
- Het World of Guinness book of records museum
- De lego en disneywinkel!
- En natuurlijk ook het bekende
standbeeld van de zeemeermin, dat welgeteld net groter is als 1m. Hier namen
veel mensen fotos, maar eigenlijk stelde het niet meer voor als het standbeeld
van manneke pis bij ons.
Na onze wandeltocht zijn we maar
terug gaan eten. Maar omdat we deze middag al warm hadden gegeten, hadden ik,
Emelina en Lize al maar meteen besloten om te beginnen met een dessertje: 2
lekkere pannenkoeken, 3 bolletjes ijs en vers fruit! Het lekkerste eten tot nu
toe in Kopenhagen! Na het eten was het tijd om Wendy
af te gaan zetten aan de luchthaven, omdat ze hier bleef overnachten. Ze had
natuurlijk gekozen voor het Hilton hotel. Toen we haar afzetten, moesten we dan
ook heel toevallig allemaal naar het toilet. (omdat we het hotel ook eens van
binnen wilden zien.) Na onze plaspauze en het afscheid van Wendy zijn we met de
auto terug richting Nykobing vertrokken.
Aangekomen in de b&b bleek
het hier toch allemaal niet zo positief te zijn. Alles zag er anders uit dan op
de fotos. Eigenlijk is de b&b gewoon een omgebouwde kelder vol met vocht.
De badkamer is hier ook gewoon een kamer met een douche er in. De kamers vallen
op zich wel mee. Na het hier een beetje te verkennen, hebben we het wel nog
gezellig gemaakt in het zithoekje. We hebben nog een beetje gebabbeld en gelachen
en zijn daarna gaan slapen.
Zondag 23/3
Vandaag zijn we opgestaan rond
8u. We hebben ons rustig klaargemaakt en zijn daarna gaan ontbijten. Eindelijk
eens een echt ontbijt! En het was ook erg lekker, met broodjes, croissants,
kaas, choco. Een gewoon, maar lekker ontbijt. Na een beetje te babbelen met de
mevrouw van de b&b zijn we met de auto vertrokken.
We hadden besloten dat we vandaag
de zee gingen verkennen. Onze eerste tussenstop was in Gedser. Hier zijn we
eventjes uitgestapt en zijn we lekker gaan uitwaaien. Hier was geen strand,
maar stenen. Na Gedser zijn we vertrokken naar Marielyst. Hier was wel een
strand. Ook hier zijn we lekker gaan uitwaaien en hebben we ons helemaal kunnen
uitleven, net zoals een kind. We hebben in het zand getekend, stenen in de zee
gegooid, fotos gemaakt... Dit vond ik echt het leukste moment van vandaag. Onze volgende tussenstop was
terug in Nykobing. Hier zijn we gestopt bij een hunnebed. Dit was een graf met
allemaal grote stenen (zwerfkeien) er rond. Na het graf zijn we terecht gekomen in een bos,
waar er een amfitheater gemaakt was.
Hierna zijn we gewoon terug
eventjes gaan rondrijden en hebben we heel Maribo gedaan. Hier hebben we een
plaspauze gedaan, de haven gezien en drop van haribo gegeten. Toen zijn we
terug een stukje verder gereden en kwamen we uit in Nakskov. Hier was een pier.
Daar zijn we als afsluiter ook nog opgelopen en toen zijn we terug richting
onze b&b vertrokken.
Onze vooruitzichten van vandaag
en de komende dagen zijn:
Vrijdag 21/03: les op de college van onze docent Wendy:
Vandaag zijn we om half 8
opgestaan. We hebben ons op ons gemakje klaargemaakt en zijn toen naar de
college vertrokken. Onderweg kregen we toch wel steeds meer en meer zenuwen,
omdat we vandaag onze presentatie over België in het Engels moesten vertellen!
Toen we aangekomen waren, had Wendy onze docent eventjes verteld wat we gingen
doen. De studenten moesten al gauw lachen toen ze zei dat ons Engels niet zo
goed was, maar dit vonden ze helemaal niet zo erg. Dit is omdat ze zelf geen
goed Engels kunnen!
Onze presentatie ging over de
kleuterklassen in België en over onze opleiding. Deze zijn totaal verschillend
met hier in Denemarken. Ze snappen ook niet goed dat wij het een school
noemen, omdat zij dan echt een beeld hebben dat de kinderen achter de tafels en
boeken al moeten zitten. We hebben hen goed moeten uitleggen dat dit niet zo is en dat de kleuters echt wel spelen op school. Ook volgen zij hier in Denemarken geen opleiding voor
leerkracht, maar voor pedagoog. Hun opleiding duurt 3.5 jaar.
Verder ging onze presentatie over
enkele algemene dingen zoals de bekendste films, muzikanten, personen, sport en
eten en drinken. Bij het onderdeel eten en drinken hebben we hun natuurlijk laten proeven van wat lekkers, zoals chocolade en speculaas. De jongens vroegen
natuurlijk al meteen als we ook bier mee hadden. Maar dit was jammer genoeg
niet het geval!
Wat me erg opvalt over de
studenten is dat ze veel stiller zijn als ons. Maar dit betekent niet dat ze aan het opletten zijn. Zij gebruiken ook hun gsm en laptop tijdens de les.
Dit doen ze wel alleen maar als hun eigen docent er niet bij is.
De les van vandaag van Wendy ging
over de fijne en grote motoriek van jonge kinderen. Ook ging het over denk- en
fijnmotorische spelletjes. De studenten en ikzelf vonden het wel leuk dat we zelf
ook spelletjes konden bedenken en zo kwamen wij ook in contact met de andere
studenten.
Na de les zijn we samen in de cafetaria een lekker broodje gaan eten. Als dit op was zijn we samen nog
eventjes het stadje ingewandeld om enkele winkeltjes te doen en om onze b&b
van morgen al te gaan zoeken. Vandaag is ook onze laatste dag in de
jeugdherberg. Morgen vertrekken we eindelijk naar iets meer luxe en hopelijk
ook naar een b&b met wel WIFI!
belangrijke opmerking:
- ze vertellen hier dat alles op wandelafstand is: 2km wandelen is niets voor hun! We hebben hier dus al enkele km's afgelegd!
Toen we donderdag opstonden, scheen voor de eerste keer het zonnetje hier in Nykobing. Dit was de eerste
keer dat we onze zonnebril konden bovenhalen! Om half 9 vertrokken ik, Emelina
en Lize samen naar de kindergarten. Hier gingen we elk onze eigen weg. Ik ging
terug naar mijn zelfde klasje. De kindjes daar herkenden mij nog en kwamen me
meteen een knuffel geven.
Als eerste heb ik samen met hun
mee puzzels gemaakt. De puzzels gingen over dieren. Hierdoor leerde ik weer
meer verschillende woordjes in het Deens kennen. Na het puzzelen bracht ik voor
de eerste keer zelf een spelletje aan. Ik was erg benieuwd hoe de kleuters
hierop gingen reageren. Het was een fijnmotorisch spel waar de kleuters
elastiekjes rond hun vingers moesten doen net zoals het op hun kaartje stond.
Toen we het spel begonnen, bleek het niet voor elke kleuter even makkelijk te
zijn en omdat de taal bij mij nog ontbrak kon ik de kleuters niet uitleggen hoe
ze het wel juist moesten doen. Daarom deed ik het steeds bij mezelf of bij de
kleuters voor. Na een tijdje zag ik dan ook dat de kleuters het steeds meer en
meer onder de knie kregen. Ze zijn met dit spel toch wel eventjes bezig geweest
en het is ook een spel wat je makkelijk zelfstandig kan spelen.
Hierna zijn we allemaal samen
buiten gaan spelen, omdat het zo mooi weer was vandaag. Dit vond ik erg leuk!
Hier buiten heb ik voornamelijk met 2 meisjes gespeeld die me overal mee naar
toe trokken. Ik heb samen met hun over het parcours gelopen, op een bergje
geklommen en er mee samen afgerend en in en op een speeltuig geklauterd en
geklommen. Door het mee buitenspelen met de kinderen zijn me ook weer nieuwe
dingen opgevallen:
- Ze hebben echt een hele super
leuke speelplaats waar ze zich helemaal kunnen uitleven en waar de natuur
zichtbaar aanwezig is. (heel veel groen!) Ik denk dat wij in België hier nog
heel veel van kunnen leren en dat elke school zon speelplaats zou moeten
hebben!
- De kinderen mogen in de bomen
klimmen zo hoog als ze willen!
- Ze hebben een speeltuig op hun
speelplaats staan. De kleuters kunnen hier in en op klimmen, klauteren, maar
ook slingeren van baar naar baar. Voor ons zag het er allemaal erg gevaarlijk
en hoog uit. Wij zijn vaak naar kleuters toegelopen als ze vielen of als ze
iets gevaarlijks deden. Maar de begeleiders hier doen dat niet. Zij laten de
kleuters echt functioneren op hun niveau! Ik denk dat wij in België vaak veel
te overbezorgd zijn en hier merk je dat verschil heel hard op dat zij dat niet
zijn.
- Ze hebben een parcours voor de
fietsen. Zowel asfalt, als bergjes om op en af te rijden.
- Vuil maken is hier toegelaten!
Niemand zegt hier iets van!
- De kleuters helpen elkaar bij
heel veel bv. Samen in de bomen kruipen.
- De kleuters leren buiten veel
over grote motoriek en hebben hier ook veel de kansen toe door de materialen en
speeltuigen die er op de speelplaats zijn.
Na het buiten spelen, ben ik
samen met de kleuters gaan eten. Vandaag kregen we soep met verse groentjes,
een stukje peer, pasta en brood. Ik mocht hier ook van eten, maar mij hadden ze
echt een hele BOKAAL soep gegeven! Super veel, maar ook echt wel super lekker!
Dit is eigenlijk nog een punt dat me erg opviel. De kinderen en mensen eten
hier heel erg gezond en snoepen niet, maar ze kunnen ook allemaal heel goed
eten! De kleuters moeten heel zelfstandig leren eten. Ze nemen zelf hun
bord, groenten, maar vooral: ze scheppen zelf de hete soep uit! Alles wat ze
ook nemen, moeten ze opeten. Dit is vanzelfsprekend voor de kinderen.
Na het eten zijn de kinderen
terug buiten gaan spelen. Terwijl dat zij buiten zaten zijn ik en de anderen
nog eens gaan rondkijken in de kindergarten en hebben we nog samen gezeten om
onze opvallendste dingen op te schrijven. Hierna zijn ik en Emelina nog
eventjes gaan helpen in een ander klasje. Zij kregen toen een vieruurtje
aangeboden. Dit was meloen, druifjes en boterhammen.
In deze klas viel me op dat ze
veel kleiner was dan de vorige waar ik eerst stond. Ze was veel aangenamer voor
te zitten, omdat er meer kleur was, er hingen knutselwerkjes op van de kindjes,
de kleuters vroegen hier ook meer aan mij en toonden ook echt wel veel
interesse.
Wat me hierbuiten nog opviel over
de kindergarten:
1. De kinderen leren hier echt op
hun eigen tempo. Er staat niet vast wat de kinderen allemaal moeten kunnen op
een bepaalde leeftijd. Zij hebben ook maar 6 leerplannen van 1 pagina. Deze
leerplannen houden de 6 themas in waar ze rond werken. Bij ons hebben we
allemaal verschillende leerplannen en die houden een hele boek in waar we
overal aan moeten werken! Ook werken wij met meer als 6 themas op een jaar.
2. de zelfstandigheid van de
kleuters schiet er echt nog bovenuit! Ze moeten alles alleen doen van hun
soep uitscheppen tot drinken uitschenken, skipakjes aantrekken
3. de ruimtes waar de kinderen
zitten, zijn enorm gestructureerd. Alle materialen steken in kastjes. Je ziet
nergens rommel. De klassen zijn ook opvallend proper i.v.m. de klassen bij ons
in België.
4. het leren hier is niet gericht
op het cognitieve (het denken). De kleuters ontwikkelen zich hier voornamelijk
op vlak van zelfredzaamheid en op de sociale competentie. (de omgang met
anderen)
5. wij in België doen veel meer
(heel veel meer!) activiteiten op een dag. Sinds ik hier ben, heb ik de
begeleiders nog geen activiteit zien doen. In België doen wij ongeveer vier
activiteiten op een dag! Zij pakken het hier veel rustiger en relaxter aan!
6. de kokkin past haar eten aan
aan de kinderen: bv. Aan hun geloof of aan een kind die geen eiwitten mag eten.
Zij krijgen voornamelijk vervangend vlees.
7. de kinderen die s middags
gaan slapen worden een voor een in slaap gewiegd of geaaid! Dit vind ik echt
een hele leuke ontdekking en dit is ook erg aangenaam voor de kinderen zelf!
Na ons dagje in de kindergarten
zijn we terug naar de jeugdherberg gegaan. Hier hebben we samen onze reflecties
in het Engels geschreven. Natuurlijk werd hier veel bij gelachen door de
foutieve uitspraken die er uit kwamen, maar al bij al is het ons wel goed
gelukt! Hierna zijn we ons snel gaan douchen en zijn we vertrokken om eten te
gaan zoeken. Deze avond was het spaghetti geworden.
Na het eten deden we onze vaste
tussenstop in de mc donalds voor onze free Wi-Fi! Natuurlijk was hier ook een
mc flurry (ijsje) bij! Na het free Wi-Fien zijn we terug naar onze
jeugdherberg gewandeld en zijn we gaan slapen.
Waar kijk ik nog erg naar uit?:
- zaterdag: uitstap naar
Kopenhagen!
- dinsdag: uitstap met de
kleuters naar een kerk aan de zee!
Maandagochtend ben ik samen met
Lize, Emelina en Wendy vertrokken in Zaventem naar Denemarken. Het was ongeveer
anderhalf uur vliegen. Het einde van de vlucht viel niet zo goed mee. We hadden
last van turbulentie gehad, maar al bij al zijn we goed aangekomen.
In de luchthaven zijn we dan
opzoek gegaan naar onze bagage en naar de trein die we naar het centraal
station van Kopenhagen konden nemen. Op deze trein deden we ook nog een rare
ontdekking. Er bleek een stille wagon te zijn. In deze wagon mocht er helemaal
niets gezegd worden. Daarom zijn we maar snel verhuisd naar een wagon waar we
wel konden lachen en praten.
Na nog een anderhalf uurtje
reizen kwamen we dan aan in Nykobing. Vanuit het station moesten we opzoek gaan
naar onze jeugdherberg. Ons eerste verblijf van de trip. Dit zoeken heeft een
klein uurtje geduurd, omdat we niet wisten waar we naar toe moesten gaan. Met
onze valiezen zijn we dan aangekomen en hebben we ons eerst gesetteld.
Daarna zijn we samen de
jeugdherberg en de omgeving gaan verkennen. Onze eerste stop was een supermarkt
om inkopen te doen voor het ontbijt van de dag erna. Hierna zijn we verder
gegaan naar de Mac Donalds voor ons avondeten. Toen we gedaan hadden, zijn we
rustig het stadje eens ingewandeld en zijn we de winkelstraat gaan verkennen.
Dit was zo een beetje onze eerste
dag.
De volgende dag zijn we vroeg
opgestaan om ons klaar te maken voor onze eerste stagedag in de kindergarten.
Ik vond het erg spannend om hier naartoe te gaan, omdat je niet wist wat je kon
verwachten. Maar eens aangekomen, viel
het allemaal wel goed mee. De mensen waren erg vriendelijk en stelden zich ook
helemaal open voor ons.
Eerst hebben we een rondleiding
gekregen doorheen de verschillende ruimtes en dit viel mij het hardste op:
De kinderen zitten opgesplitst per leeftijd.
De leeftijden gaan van 0.5jaar tot 6jaar. Zo zitten de aller jongste kinderen
samen en de oudere kleuters samen. Elke groep kinderen heeft ongeveer 3
begeleiders: 1 pedagoog, 1 begeleider en 1 stagiair voor ongeveer 25 kinderen.
Hier kunnen wij in België alleen maar van dromen. Hiernaast viel me ook op dat
de ruimtes waar de kinderen kunnen spelen erg open en licht van kleur
zijn. Er staan veel tafels en in mijn
klasje was maar 1 hoek: de poppenhoek. De ruimtes zijn dus niet overladen met
materialen. Je merkt hierdoor sterk dat de kleuters rustiger zijn en dat ze ook
veel beter kunnen spelen. Ze brengen zelf meer diepgang in hun spel.
Wat ik ook erg knap vind, is dat
er slaapzalen zijn voor de kinderen. Niet alleen de jongere kinderen krijgen
kans om te slapen, maar ook de oudere kleuters kunnen dit. De allerjongsten
slapen buiten in een kinderwagen en de oudste in een slaapzaal. Deze zaal is
erg functioneel. Er staan enkele stapelbedden geïnstalleerd. Deze kan je
allemaal in elkaar schuiven en zo is de ruimte opeens leeg en kan je er ook nog
andere dingen doen. Buiten is er ook nog een crea lokaal. Als de kinderen dan
een knutselactiviteit hebben, kunnen ze deze daar gaan doen.
De kindergarten is ook erg
veilig. Zo staan er aan enkele deuropeningen of trapopeningen een hekje, zodat
de kinderen niet weg kunnen. Ook binnenkomen in de kindergarten is niet zo
makkelijk. Hiervoor moet je eerst aanbellen.
Wat nog zo opmerkelijk is, dat
als je bv. als pedagoog of als ouder je moet inloggen op de computer. Zo weten
ze in de kindergarten wanneer je bent binnen gekomen of wanneer je je kind hebt
afgezet. Ook geef je hier in wanneer je je kind terug komt halen. Dit vond ik
een heel erg goed systeem. Het personeel weet zo makkelijk welke kinderen
aanwezig zijn en wanneer ze naar huis gaan.
Elk kind heeft hier ook zijn
eigen kastje, in vergelijking met België hebben ze bij ons alleen maar een
kapstokje. In deze kastjes zitten alle persoonlijke spullen van het kind die
hij of zij die dag nodig hebben (kleren, knuffel, schoenen ). Ook hangt op deze
kast een foto van het kind en hun naam. Daaronder staat ook de naam van de
ouders en de broer(s)/zus(sen). Zo kan het personeel makkelijker in dialoog met
de ouders treden en is het gesprek ook al meteen persoonlijker. De ouders zijn
ook altijd welkom in de ruimtes. Ze mogen mee met de kinderen spelen en
vertrekken wanneer ze dat willen. De ouderbetrokkenheid is hier erg hoog!
Wat ik nog knap vind en zeker ook
wil meepakken naar ons, is dat iedereen zowel begeleiders als bv. kinderen daar
hun schoenen mogen uitdoen binnen. Ze lopen dan op kousen of pantoffels rond.
Dit vind ik erg aangenaam en de klassen worden ook minder vuil!
Opmerkelijk is ook dat hier het
schooljaar al in augustus begint. De kinderen die nu in hun laatste jaar in de
kindergarten zitten, stappen in april al in in een soortgelijke speelleerklas
om hun zo goed mogelijk voor te bereiden op het 1e leerjaar dat
start in augustus. De primary school (bij ons de basisschool) duurt bij hun 9
jaar.
Natuurlijk heb ik die dag ook al
samen met de kindjes meegespeeld. Dit vond ik een erg leuke, maar toch wel
moeilijke ervaring. Dit is omdat de kinderen heel veel tegen jou willen zeggen,
maar je verstaat ze niet en zij verstaan jou niet. Dit was niet altijd even
gemakkelijk, maar het bracht ook wel grappige situaties mee. En je merkt ook
wel snel op dat de kleuters toch wel iets kunnen uitleggen door hun lichaam te
gebruiken. Zo moest ik bv. een stukje brood voor hun gaan snijden en zij deden
dan de snijbeweging voor en wezen naar het brood. Zelf heb ik ook wel al enkele
woordjes geleerd in het Deens van de kinderen. Voornamelijk enkele kleuren,
dieren en fruit.
Wat ik ook erg knap vind aan de
kinderen daar is dat ze enorm veel respect hebben voor elkaar en voor de
begeleiders. Ze luisteren meteen, doen wat er gevraagd word, maken (bijna)
nooit ruzie Heel veel discipline wordt er van hun verwacht. Dit merk je vooral
tijdens het eetmoment. Er wordt een muziekje opgezet en de kinderen weten dan
dat ze stil moeten zijn. Ze nemen plaats aan tafel en gaan om de beurt in
stilte naar het toiletje, wassen hun handen en als ze terugkomen nemen ze elk
hun bordje, bekertje en bestek. Iedereen wacht in stilte tot alle kinderen
geweest zijn. Als iedereen zijn bordje heeft, wordt er om de beurt eten
opgeschept. Ze mogen ook pas beginnen met eten als iedereen zijn eten heeft.
Ook de begeleiders eten gelijk mee met de kinderen. Ik vond het echt heel knap
dat de kinderen zo lang stil konden blijven en konden wachten.
Na het eetmoment ging iedereen
naar de gang om naar buiten te gaan. I.p.v. een dikke winterjas aan te doen,
deden alle kindjes hier een skipakje aan. Dit was tegen de koude. Eens
buitengekomen zag je pas heel goed wat voor een mooie speelplaats zij daar wel
niet hebben. Er staan houten huisjes, bomen om in te klimmen, een zandbak,
fietsjes die over weggetjes konden rijden, schommels Je zag echt dat de
kinderen zich hier rot amuseerden. Ze mochten ook alles. Vuil worden, met de
zand spelen, op de grond gaan liggen. De begeleiders zeiden hier helemaal niets
van! Bij ons in België zouden we al lang eens geroepen hebben. Maar dat is net
een ding dat ze hier niet doen. Hier in Denemarken hoor je nooit iemand roepen,
zelfs de kinderen niet. Als je hun iets wilt zeggen, dan vraag je het hun
gewoon.
Wat me nog opvoel is ook dat de
kinderen hier anderhalf uur buitenspelen en na het buitenspelen gaan ze terug
naar binnen om fruit te eten. Als
hun fruit op is, gaan de kinderen terug naar buiten om te spelen. In de klas
blijft dan één begeleidsters om op te ruimen. Vanaf nu komen ook voornamelijk
de ouders hun kinderen ophalen. Dit doen ze normaal tussen 14u en 16u30.
Zo ziet een dagje in de
kindergarten er eigenlijk uit.
Wat moet je nog weten over de
kindergarten?:
- Elke week gaat elke groep één
keer op uitstap. Dit vind ik echt super, want ik geloof echt dat ze hier heel
veel uit leren!
- De kleuters hebben een zeer
grote zelfstandigheid: ze gaan zelf plassen, hun handen wassen, skipakjes
aandoen, opruimen, voornamelijk ook veel zelfstandig spelen met enkele
vriendjes, zelf bordjes nemen en opruimen Erg knap!
- Alles kan, niets moet: de
kinderen krijgen heel veel ruimte om te mogen experimenteren, exploreren,
onderzoeken bv. zo mogen eerst experimenteren met zwart papier en erna krijgen
ze de kans om er iets op te tekenen.
- Het personeel en de kinderen
zijn ook erg relaxed hier. Is het vandaag niet gedaan, dan is het morgen. Ze
kunnen erg genieten van gewoon rustig met de kinderen mee te spelen. Ze komen
helemaal niet zo stressy over als wij.
Dit was onze tweede dag!
Vandaag zijn we voor de eerste
keer samen met onze docent Wendy meegegaan naar de university. Hier mochten we
een les van Wendy mee volgen samen met 30 andere studenten. Je merkt hier ook
erg op dat de studenten veel stiller en rustiger zijn dan ons. Dit wordt ook
van hun verwacht. Zij moeten echt luisteren en noteren. Ze mogen geen gsm nemen
of iets anders doen op hun laptop.
De studenten waar we bij zitten,
volgen een opleiding om pedagoog te worden. Dit kunnen we een beetje
vergelijken met onze opleiding als kleuterjuf. Wat hier wel erg opviel is dat
er erg veel jongens in de les zaten en ook wel veel zwangere vrouwen. Ook de
gemiddelde leeftijd was ongeveer 23 jaar.
De les van vandaag ging over
fijne motoriek bij jonge kinderen. We hebben hier voornamelijk geleerd over hoe
onze hersens werken en hoe we op stress reageren.
Na de les zijn we gezellig iets
in de cafetaria gaan eten en daar zijn we ook eventjes blijven hangen om de les
en de vorige dagen de bespreken. Hierna zijn we opzoek gegaan naar een nieuwe
supermarkt om nog snel inkomen te doen voor het ontbijt van morgen. Daarna zijn
we terug naar de jeugdherberg gegaan en hebben we nog een beetje dingen
uitgeschreven over de voorbije dagen.
Wat valt ons cultureel op?
- Er is niet zo heel veel
verschil met België als je op straat komt. De wegen zien er hetzelfde uit, de
fietspaden zijn hobbelig en oneffen, net zoals de straten. Wel is er veel
minder verkeer en daardoor is het ook wel rustiger langs straat.
- Alles is hier plat. Geen
heuveltjes of bergen te bespeuren.
- Er zijn voornamelijk in
Nykobing oudere gebouwen. Je ziet nergens een nieuwbouw staan.
- Hier is het kouder als in
België. Zo was het hier vandaag maar een 7 graden en heel harde wind. Ook is
het hier erg bewolkt.
- kleren, drinken en nog een
aantal dingen zijn opmerkelijk duurder als bij ons.
- De mensen zijn hier over het
algemeen veel meer relaxed. Ze doen alles op hun gemakje.
- Ze eten hier heel erg gezond.
Heel veel fruit en groenten kan je krijgen!