Inhoud blog
  • Slaap eens in een Boeing 747 ... maar niet in de lucht
  • Herken prostitutie in uw hotel!
  • BT Expo
  • Computer volgt Hasseltse hotels
  • Go to bed!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over mijzelf
    Ik ben Sara Meyers
    Ik ben een vrouw en woon in Borgloon (België) en mijn beroep is laatstejaarsstudent Toerisme.
    Ik ben geboren op 17/01/1987 en ben nu dus 38 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: muziek & babysitten.
    Vanaf februari begin ik mijn stage bij Different Hotels op de afdeling Sales & Marketing.
    TravelMate

    08-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BT Expo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op 10 en 11 december 2008 vond de vijfde editie van BT Expo plaats in Tour & Taxis in Brussel. Ook wij als derdejaarsstudenten Toerisme en Recreatiemanagement van de Xios Hogeschool Limburg waren daar om ons onder te dompelen in de sfeer van de toeristische sector.

     

    BT Expo staat voor Brussels Travel Expo en is een beurs waarop vervoersmaatschappijen, hotels, touroperators, … zich voorstellen aan andere professionelen uit de sector. Dit gebeurt via een stand, debatten, conferenties, …


    BT Expo is eerder een kleine beurs, vergeleken met andere beurzen. Dit komt voor een deel omdat de beurs enkel voor professionelen is bedoeld en niet voor het grote publiek. De afwezigheid van de generalisten Jetair en Thomas Cook is een andere reden waarom de beurs plaats vond in slechts 1 hal.

     

    Ik vond het heel erg opvallend dat er vooral kleine bedrijven aanwezig waren op de beurs. Er waren heel wat namen bij waarvan ik nog nooit gehoord had. Dat de beurs zo klein is, heeft natuurlijk ook zijn voordelen. Hierdoor wordt ook duidelijk dat de toeristische sector in België niet zo heel groot is en dat zowat iedereen iedereen kent binnen de sector. Zelfs wij als studenten herkenden al wat mensen! Zo’n beurs is voor professionelen blijkbaar dé ideale manier om bekenden tegen te komen. Een kleinere beurs is ook gemakkelijker om contacten te leggen met de mensen die je nog niet kent. Op een grote beurs zou dit veel moeilijker zijn.

     

    Ik vond in ieder geval BT Expo aangenamer om te bezoeken dan de Vakantiebeurs in Utrecht. Wat er te bezoeken was, was veel overzichtelijker en de sfeer was er ook gemoedelijker. Toch wel een leuke ervaring.

    08-01-2009 om 21:21 geschreven door Sara  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (32 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Computer volgt Hasseltse hotels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Toerisme Hasselt wil beter het aantal overnachtingen in Hasselt volgen. Daarvoor hebben ze een speciaal computerprogramma gekocht in Londen. Via dit programma krijgen ze dagelijks de gegevens binnen van de 5 grote hotels in Hasselt. Dit zijn Radisson SAS, Holiday Inn, Ibis, Hassotel en Holiday Inn Express. Deze hotels zijn goed voor ongeveer 400 van de 700 hotelkamers in Hasselt.

     

    De bedoeling van het project is gerichte promotieacties lanceren in samenwerking met de hotels die in het computerprogramma zitten om zo het aantal hotelovernachtingen in Hasselt te doen stijgen. Op dit moment telt Hasselt op jaarbasis gemiddeld 135 000 overnachtingen. Tegen 2012 moeten dat er
    200 000 worden. En ze zijn blijkbaar op de goede weg in Hasselt want het aantal overnachtingen in december is met 16% gestegen tegenover december 2007!

     

    Volgens Rob Beenders, schepen van Toerisme in Hasselt, zijn niet enkel de promotieacties van Toerisme Hasselt en de hotels de oorzaak van die stijging. Ook ‘Winterland’ en ‘De Smaak van de Keyser’ spelen daar een rol in. Ook profileert de stad Hasselt zich als de ‘Hoofdstad van de Smaak’. Met bezienswaardigheden in de stad zelf proberen zij zo toeristen te lokken. Maar de stad wil ook als uitvalsbasis dienen om de streek rondom Hasselt én de provincie Limburg te ontdekken. Heel opvallend is immers dat de stijging van het aantal overnachtingen enkel te wijten is aan leisure toerisme. Het zakentoerisme neemt net af door de economische crisis natuurlijk.

     

    Het computerprogramma waar Toerisme Hasselt nu mee werkt geeft niet alleen de bezettingsgraad door, maar ook de omzet. Ook heel belangrijk natuurlijk want een hotel volzet krijgen is niet zo moeilijk (als men bijvoorbeeld de prijzen laat zakken). Een hotel volzet krijgen én ook nog eens een goede omzet boeken is al heel wat minder gemakkelijk. Maar ook op dat vlak loopt het vlotjes in Hasselt met een stijging van 24% van de omzet.

     

    Wat zijn nu de voordelen van zo’n computerprogramma?
    Hotels weten nu op welke momenten het toerisme het minder goed doet in Hasselt. Daar kunnen ze dan op inpikken met promotieacties zoals eerder al vermeld.

    Het Hassotel heeft daarom bijvoorbeeld speciale formules uitgewerkt om op zondagavond meer senioren te lokken. Een hotel volgeboekt krijgen op zondagavond is immers niet simpel. Mensen die een weekendje naar Hasselt komen, vertrekken net op zondag. En zakenmensen zijn dan nog niet op zakenreis natuurlijk. Dit laatste speelt op dit moment wat minder een rol omwille van de economische crisis.

    Maar ook aan de kleinsten wordt er gedacht. Zo biedt het Ibis-hotel een Plop-arrangement aan.
    Of wat dacht je van een verblijf in het Radisson SAS om kennis te maken met de streekproducten?

     

    De stad Hasselt en haar hotels doen duidelijk heel erg hun best om meer bezoekers te lokken en meer overnachtingen te verkopen. Benieuwd of dat gaat lukken op deze manier. De situatie ziet er nu in ieder geval toch al positief uit.

    08-01-2009 om 20:56 geschreven door Sara  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (22 Stemmen)
    07-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Go to bed!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na de ‘wake up call’ komt er nu ook de “go to bed call’. De Crowne Plaza-hotels bieden namelijk hun klanten een nieuwe service aan. Wie wil, kan het hotel laten weten wanneer hij/zij wil gaan slapen. Op het gewenste tijdstip krijgt de klant dan een telefoontje dat het tijd is om laptops en gsm’s weg te leggen. Dit initiatief zou een betere nachtrust bevorderen. Het is immers bewezen dat, wie vlak voor het slapen gaan nog zijn mails naleest, moeilijker in slaap valt en oververmoeid geraakt.

    Crowne Plaza, dat zowel leisure als business hotels aanbiedt, focust met deze service vooral op zakenmensen. 6/10 zakenmensen leggen immers hun blackberry langs hun bed om ook ’s nachts eventueel dringende e-mails te bekijken. Logisch toch dat hun slaappatroon dan wordt verstoord, niet?

    Het project is nog maar in een proefstadium, maar als het aanslaat, zal Crowne Plaza het verder uitbreiden naar de rest van hun hotels.

    Ik vind dit initiatief eerlijk gezegd een beetje raar. Ik denk dat zakenmensen oud en wijs genoeg zijn om zelf te bepalen wanneer ze naar bed gaan én dat dan ook effectief te doen. Als volwassenen hebben zij toch niemand nodig die hen zegt wanneer ze naar bed moeten gaan, toch? Dat is bijna zoals bij kleine kinderen. Die weten ook goed genoeg wanneer ze naar bed moeten maar proberen dat toch steeds wat uit te stellen. Ik heb niet dadelijk een andere hotelketen gevonden die deze dienst aanbiedt, dus het wordt afwachten of het project aanslaat.

    07-01-2009 om 17:25 geschreven door Sara  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (13 Stemmen)


    Archief per week
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Startpagina !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs