Toyota IQ
klein maar fijn
Inhoud blog
  • www.toyotaiq.nl
  • Toch veiligheidsnadeeltje
  • Even geleden
  • Autonomie
  • Hebbedingetjes
  • Scion IQ
  • Concurrenten
  • Toyota IQ : slimmer dan Smart? (artikel uit Drivr)
  • Packs
  • CO2
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    17-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Autonomie
    Officieel kom je met de 1.0 literversie met een volle brandstoftank (32 liter) ongeveer 500 km ver.  Raar want dat zou betekenen een verbruik van 6,4 liter/100 km, terwijl het normverbruik niet boven de 5 liter uitkomt.  Als we als het gemiddelde verbruik  4,3 l) als referentie nemen, zou je met 32 liter dus 744 km moeten kunnen rijden.

    Twee Engelse iQ-fans hebben nu een officieus rekord gevestigd van 504,2 mijl ofte 811,43 kilometer.  Daarbij hebben ze het gewone verkeer getrotseerd, zjin door dorpen en steden gereden en hadden af te rekenen met slechte weersomstandigheden.  Dit komt op een gemiddeld verbruik van 3,94 liter. 

    Wie neemt de uitdaging aan om beter te doen?
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    17-07-2009, 12:42 geschreven door Kadeeke  
    16-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hebbedingetjes

    Op de site van Toyota.be kan je nu een screensaver, een klok screensaver en zelfs een eigen lettertype downloaden van de iQ :

    http://nl.toyota.be/cars/new_cars/iq/safety_screensaver.aspx

    http://nl.toyota.be/cars/new_cars/iq/clock_screensaver.aspx

    http://nl.toyota.be/cars/new_cars/iq/iq_font.aspx


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2009, 13:09 geschreven door Kadeeke  
    15-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scion IQ
    Ook Scion, naast Toyota en Lexus het derde merk van de groep, heeft nu een IQ gemodelleerd :


    Blits karretje wel.  Krijgen we misschien binnenkort IQ-races?
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    15-07-2009, 12:25 geschreven door Kadeeke  
    14-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Concurrenten
    Toyota is duidelijk gericht op concurrentie met de Smart, terwijl het ook een stijlicoon is zoals de Fiat 500 en de Mini.  Daarom heb ik de concurrentie even op een rijtje gezet :

    Toyota IQ 1.0 Smart Fiat 500 Mini One
    lengte 2,99 2,70 3,55 3,70
    gemiddeld verbruik 4,3 liter 4,3 liter 4,7 liter 5,3 liter
    co² 99 103 110 128
    aantal zitplaatsen 3+1 2 4 4
    prijs basisversie 11.101,00 € 8.125,15 € 10.694,25 € 16.600,00 €
     (incl. ecokorting)


    De Smart is in zijn basisversie veruit het goedkoopst, maar heeft dan ook maar 2 plaatsen.  Als je wat meer wilt, loopt de prijs ook snel op.  De topversie van de Smart is een pak duurder dan de topversie van de IQ. 

    De Fiat 500 ligt qua prijs in dezelfde lijn, al is de Toyota sowieso beter uitgerust en mag je de 5 jaar garantie ook niet uit het oog verliezen.  Komt nog bij dat iedereen weet dat Italiaanse auto's niet zo betrouwbaar zijn tenzij ze op een I eindigen (Ferrari, Lamborghini, Maserati, Bugatti).

    De Mini One is de duurste in het rijtje en dan hebben we het nog niet over de populairdere Mini Cooper die nog een pak meer kost.  Dit is echt voer voor de trendy yuppies.  Een ecokorting hoeft dan ook niet.

    Ik wil ook nog even opmerken dat de interieurlengte van de IQ zowat gelijk is aan die van de Fiat 500 en de Mini, alhoewel het koetswerk van deze concurrenten respectievelijk 56 cm en 71 cm langer is.  Tenslotte is het toch de interieurlengte die belangrijk is.

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-07-2009, 12:58 geschreven door Kadeeke  
    13-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toyota IQ : slimmer dan Smart? (artikel uit Drivr)

    De oliecrisis eist zijn tol in autoland: de tijd van sneller, groter en zwaarder komt stilaan aan zijn einde. Exoten blijven natuurlijk leuk (en duur) speelgoed, maar in de echte wereld van eindeloze files, parkeerproblemen en een benzineprijs die tergend richting twee euro kruipt, zijn ze voor velen meer dan ooit een verre droom.

    Waar de pendelaar – en nog meer de stedeling – echt op zit te wachten, is een auto die praktisch is in het dagelijks gebruik. Dat betekent veel ruimte binnenin, maar beperkte buitenafmetingen om zonder problemen in het drukke stadsverkeer te manoeuvreren en te parkeren. Twee wensen die maar moeilijk te verenigen zijn, te meer omdat kopers tegelijk een muizendorst en de robuustheid van een olifant verwachten.

    Elke constructeur heeft tegenwoordig wel zo’n stadsmus in zijn gamma, maar qua afmetingen en verbruik moeten ze het allen afleggen tegen de Smart Fortwo, die met zijn luttele 2.7 meter lengte een geheel eigen categorie heeft geschapen. Lange tijd hebben de Duitsers daar vrij spel en bijgevolg behoorlijke verkoopscijfers gekend, maar dat zou wel eens kunnen veranderen. ’s Werelds nummer één Toyota plant tegen eind dit jaar de productie van een stadsautootje van minder dan drie meter, maar met plaats voor vier – niet toevallig hét grote gemis in de Fortwo. Noem de nieuweling dan ook nog eens iQ (een knipoog naar Smart?) en de oorlog in het kleinste segment is geopend.

    De slaagkansen van Toyota zijn zeker niet gering; de Japanse ingenieurs hebben werkelijk een fenomenale prestatie geleverd. Want zoals ene J. Clarkson zich ooit liet ontvallen: snelle auto’s maken kan iedereen. Een kleine, praktische wagen bouwen, dát is pas een uitdaging. Dat doe je bijvoorbeeld door de wielbasis (en dus de binnenruimte) zo groot mogelijk te maken, met zeer korte overhangen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want in tegenstelling tot de Smart-layout moest de motor in de iQ vooraan om plaats te maken voor twee extra passagiers. Daarom werd een uiterst compacte éénliter ontwikkeld op basis van een Yamaha-tweewielerkrachtbron, die samen met de transmissie en het differentieel samengedrukt zit net achter de vooras. Voor de platte brandstoftank vond men een plaatsje onder de bestuurderszetel (brandvrij pak niet inbegrepen).

    Om toch nog voldoende plaats te bieden aan de bestuurder werd de stuurinrichting hoger geplaatst, zodat die zich boven het aandrijfgeheel bevindt. Een onderaan afgeplat stuur zorgt voor extra beenruimte en je hoofd zal de dakhoogte van anderhalve meter zeker appreciëren. En dan nog het slimste idee: door een uitsparing in het dashboard zit de passagier vooraan dichter tegen de voorruit, zodat achter hem nog een niet-geamputeerde volwassene kan plaatsnemen – mede dankzij de extra dunne stoelen. Het vierde zitje is enkel geschikt voor een kind of wat bagage.

    Eind dit jaar zouden de eerste iQ’s al in de showrooms staan, en reken maar dat ze bij Smart zitten te beven. Als Toyota’s kleinste (zoals verwacht) onder de Fortwo geprijsd wordt, lijken de Duitsers plots nog weinig troeven in handen te hebben. Zelfs een eventuele nieuwe – maar onvermijdelijk duurdere – Forfour zal daar weinig aan veranderen…


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    13-07-2009, 12:40 geschreven door Kadeeke  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Packs
    Je kan opteren voor de diverse Packs, zoals Sport Pack (749 EUR), Style Pack (299 EUR) en een Cockpit Pack (499 EUR), maar weet dat je de diverse onderdelen van deze Packs ook apart kan verkrijgen.  Het is wel goedkoper als je ze in een Pack neemt, maar als slechts één van de drie opties in een Pack je interesseert, kan je die beter apart nemen.  Ik ga de dorpelbeschermlijsten in aluminium en de omkeerbare kofferbekleding nog aanschaffen.  De eerste optie is uiteraard ter bescherming van de grote dorpels (oogt ook mooi), de kofferbekleding dient vooral om de achterzijde van de stoel achter mij te beschermen omdat mijn zoontje dat als zijn persoonlijk uitstapperron ziet.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    13-07-2009, 12:26 geschreven door Kadeeke  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CO2
    Een ander voordeel van de IQ is zijn heel lage CO2-uitstoot.
    Deze bedraagt  :
    - voor de 1.0 benzineversie 99 g/km
    - voor de 1.0 benzine met automaat 110 g/km
    - voor de 1.4 diesel 104 g/km

    Bij de 1.0 benzine en de 1.4 diesel profiteer je dus van 15% korting vanwege de overheid.  Bij de automaat bedraagt de korting  nog 3%.  Mooi meegenomen en je doet nog iets goed voor het milieu

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    13-07-2009, 12:20 geschreven door Kadeeke  
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
    E-mail mij

    Vragen of tips zijn welkom !

    Gastenboek

    Laat weten dat je hier geweest bent en laat een berichtje achter in het gastenboek. Thanks!

    Blog als favoriet !
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Jeremiah
  • Mijn favoriete Toyotagarage
  • onze familiesite
  • Toyota iQ Central (UK)
  • Toyota IQ Nederland

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs