Toyota IQ
klein maar fijn
Inhoud blog
  • www.toyotaiq.nl
  • Toch veiligheidsnadeeltje
  • Even geleden
  • Autonomie
  • Hebbedingetjes
  • Scion IQ
  • Concurrenten
  • Toyota IQ : slimmer dan Smart? (artikel uit Drivr)
  • Packs
  • CO2
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    17-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Autonomie
    Officieel kom je met de 1.0 literversie met een volle brandstoftank (32 liter) ongeveer 500 km ver.  Raar want dat zou betekenen een verbruik van 6,4 liter/100 km, terwijl het normverbruik niet boven de 5 liter uitkomt.  Als we als het gemiddelde verbruik  4,3 l) als referentie nemen, zou je met 32 liter dus 744 km moeten kunnen rijden.

    Twee Engelse iQ-fans hebben nu een officieus rekord gevestigd van 504,2 mijl ofte 811,43 kilometer.  Daarbij hebben ze het gewone verkeer getrotseerd, zjin door dorpen en steden gereden en hadden af te rekenen met slechte weersomstandigheden.  Dit komt op een gemiddeld verbruik van 3,94 liter. 

    Wie neemt de uitdaging aan om beter te doen?
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    17-07-2009, 12:42 geschreven door Kadeeke  
    16-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hebbedingetjes

    Op de site van Toyota.be kan je nu een screensaver, een klok screensaver en zelfs een eigen lettertype downloaden van de iQ :

    http://nl.toyota.be/cars/new_cars/iq/safety_screensaver.aspx

    http://nl.toyota.be/cars/new_cars/iq/clock_screensaver.aspx

    http://nl.toyota.be/cars/new_cars/iq/iq_font.aspx


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-07-2009, 13:09 geschreven door Kadeeke  
    15-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Scion IQ
    Ook Scion, naast Toyota en Lexus het derde merk van de groep, heeft nu een IQ gemodelleerd :


    Blits karretje wel.  Krijgen we misschien binnenkort IQ-races?
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    15-07-2009, 12:25 geschreven door Kadeeke  
    14-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Concurrenten
    Toyota is duidelijk gericht op concurrentie met de Smart, terwijl het ook een stijlicoon is zoals de Fiat 500 en de Mini.  Daarom heb ik de concurrentie even op een rijtje gezet :

    Toyota IQ 1.0 Smart Fiat 500 Mini One
    lengte 2,99 2,70 3,55 3,70
    gemiddeld verbruik 4,3 liter 4,3 liter 4,7 liter 5,3 liter
    co² 99 103 110 128
    aantal zitplaatsen 3+1 2 4 4
    prijs basisversie 11.101,00 € 8.125,15 € 10.694,25 € 16.600,00 €
     (incl. ecokorting)


    De Smart is in zijn basisversie veruit het goedkoopst, maar heeft dan ook maar 2 plaatsen.  Als je wat meer wilt, loopt de prijs ook snel op.  De topversie van de Smart is een pak duurder dan de topversie van de IQ. 

    De Fiat 500 ligt qua prijs in dezelfde lijn, al is de Toyota sowieso beter uitgerust en mag je de 5 jaar garantie ook niet uit het oog verliezen.  Komt nog bij dat iedereen weet dat Italiaanse auto's niet zo betrouwbaar zijn tenzij ze op een I eindigen (Ferrari, Lamborghini, Maserati, Bugatti).

    De Mini One is de duurste in het rijtje en dan hebben we het nog niet over de populairdere Mini Cooper die nog een pak meer kost.  Dit is echt voer voor de trendy yuppies.  Een ecokorting hoeft dan ook niet.

    Ik wil ook nog even opmerken dat de interieurlengte van de IQ zowat gelijk is aan die van de Fiat 500 en de Mini, alhoewel het koetswerk van deze concurrenten respectievelijk 56 cm en 71 cm langer is.  Tenslotte is het toch de interieurlengte die belangrijk is.

     


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-07-2009, 12:58 geschreven door Kadeeke  
    13-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toyota IQ : slimmer dan Smart? (artikel uit Drivr)

    De oliecrisis eist zijn tol in autoland: de tijd van sneller, groter en zwaarder komt stilaan aan zijn einde. Exoten blijven natuurlijk leuk (en duur) speelgoed, maar in de echte wereld van eindeloze files, parkeerproblemen en een benzineprijs die tergend richting twee euro kruipt, zijn ze voor velen meer dan ooit een verre droom.

    Waar de pendelaar – en nog meer de stedeling – echt op zit te wachten, is een auto die praktisch is in het dagelijks gebruik. Dat betekent veel ruimte binnenin, maar beperkte buitenafmetingen om zonder problemen in het drukke stadsverkeer te manoeuvreren en te parkeren. Twee wensen die maar moeilijk te verenigen zijn, te meer omdat kopers tegelijk een muizendorst en de robuustheid van een olifant verwachten.

    Elke constructeur heeft tegenwoordig wel zo’n stadsmus in zijn gamma, maar qua afmetingen en verbruik moeten ze het allen afleggen tegen de Smart Fortwo, die met zijn luttele 2.7 meter lengte een geheel eigen categorie heeft geschapen. Lange tijd hebben de Duitsers daar vrij spel en bijgevolg behoorlijke verkoopscijfers gekend, maar dat zou wel eens kunnen veranderen. ’s Werelds nummer één Toyota plant tegen eind dit jaar de productie van een stadsautootje van minder dan drie meter, maar met plaats voor vier – niet toevallig hét grote gemis in de Fortwo. Noem de nieuweling dan ook nog eens iQ (een knipoog naar Smart?) en de oorlog in het kleinste segment is geopend.

    De slaagkansen van Toyota zijn zeker niet gering; de Japanse ingenieurs hebben werkelijk een fenomenale prestatie geleverd. Want zoals ene J. Clarkson zich ooit liet ontvallen: snelle auto’s maken kan iedereen. Een kleine, praktische wagen bouwen, dát is pas een uitdaging. Dat doe je bijvoorbeeld door de wielbasis (en dus de binnenruimte) zo groot mogelijk te maken, met zeer korte overhangen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan, want in tegenstelling tot de Smart-layout moest de motor in de iQ vooraan om plaats te maken voor twee extra passagiers. Daarom werd een uiterst compacte éénliter ontwikkeld op basis van een Yamaha-tweewielerkrachtbron, die samen met de transmissie en het differentieel samengedrukt zit net achter de vooras. Voor de platte brandstoftank vond men een plaatsje onder de bestuurderszetel (brandvrij pak niet inbegrepen).

    Om toch nog voldoende plaats te bieden aan de bestuurder werd de stuurinrichting hoger geplaatst, zodat die zich boven het aandrijfgeheel bevindt. Een onderaan afgeplat stuur zorgt voor extra beenruimte en je hoofd zal de dakhoogte van anderhalve meter zeker appreciëren. En dan nog het slimste idee: door een uitsparing in het dashboard zit de passagier vooraan dichter tegen de voorruit, zodat achter hem nog een niet-geamputeerde volwassene kan plaatsnemen – mede dankzij de extra dunne stoelen. Het vierde zitje is enkel geschikt voor een kind of wat bagage.

    Eind dit jaar zouden de eerste iQ’s al in de showrooms staan, en reken maar dat ze bij Smart zitten te beven. Als Toyota’s kleinste (zoals verwacht) onder de Fortwo geprijsd wordt, lijken de Duitsers plots nog weinig troeven in handen te hebben. Zelfs een eventuele nieuwe – maar onvermijdelijk duurdere – Forfour zal daar weinig aan veranderen…


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    13-07-2009, 12:40 geschreven door Kadeeke  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Packs
    Je kan opteren voor de diverse Packs, zoals Sport Pack (749 EUR), Style Pack (299 EUR) en een Cockpit Pack (499 EUR), maar weet dat je de diverse onderdelen van deze Packs ook apart kan verkrijgen.  Het is wel goedkoper als je ze in een Pack neemt, maar als slechts één van de drie opties in een Pack je interesseert, kan je die beter apart nemen.  Ik ga de dorpelbeschermlijsten in aluminium en de omkeerbare kofferbekleding nog aanschaffen.  De eerste optie is uiteraard ter bescherming van de grote dorpels (oogt ook mooi), de kofferbekleding dient vooral om de achterzijde van de stoel achter mij te beschermen omdat mijn zoontje dat als zijn persoonlijk uitstapperron ziet.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    13-07-2009, 12:26 geschreven door Kadeeke  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CO2
    Een ander voordeel van de IQ is zijn heel lage CO2-uitstoot.
    Deze bedraagt  :
    - voor de 1.0 benzineversie 99 g/km
    - voor de 1.0 benzine met automaat 110 g/km
    - voor de 1.4 diesel 104 g/km

    Bij de 1.0 benzine en de 1.4 diesel profiteer je dus van 15% korting vanwege de overheid.  Bij de automaat bedraagt de korting  nog 3%.  Mooi meegenomen en je doet nog iets goed voor het milieu

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (4 Stemmen)
    13-07-2009, 12:20 geschreven door Kadeeke  
    11-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Getunede IQ
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    11-07-2009, 18:32 geschreven door Kadeeke  
    10-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Filmpje van Autoweek over de IQ
    http://www.autoweek.nl/autonieuws/10328/Video-Toyota-IQ
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    10-07-2009, 23:21 geschreven door Kadeeke  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prijzen 10/07/09
    Koetswerktype Motortype Versie Basisprijs
    3 deurs 1.0 VT-i manuele versnellingsbak 5V luna 13.060,00
    3 deurs 1.0 VT-i manuele versnellingsbak 5V sol 14.439,99
    3 deurs 1.0 VT-i manuele versnellingsbak 5V terra 12.100,00
    3 deurs 1.0 VT-i Multidrive S luna 14.230,00
    3 deurs 1.0 VT-i Multidrive S sol 15.610,00
    3 deurs 1.0 VT-i Multidrive S terra 13.270,00
    3 deurs 1.4 D-4D manuele versnellingsbak 6V luna 15.295,01
    3 deurs 1.4 D-4D manuele versnellingsbak 6V sol 16.675,00
    De opgegeven prijsdetails kunnen wijzigen in functie van locale voorwaarden en benodigdheden en kunnen daarom, variëren per regio. Gelieve voor details over locale prijzen contact op te nemen met uw locale verderler.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-07-2009, 22:46 geschreven door Kadeeke  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nederlandse politie gebruikt IQ
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-07-2009, 12:54 geschreven door Kadeeke  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veiligheid

    Ik krijg nogal veel opmerkingen in de stijl van "als je daar een accident mee hebt...".  Daarom wil ik vandaag de veiligheid van de IQ even toelichten.

    De IQ rechtvaardigt zijn hogere prijs deels door de zeer uitgebreide standaarduitrusting op het gebied van veiligheid.  Zo is hij standaard voorzien van actieve rijhulpsystemen waarop zelfs nog niet alle auto's twee segmenten hoger mogen rekenen : ABS, elektronische remkrachtverdeling, noodremhulp, tractiecontrole en een elektronische stabiliteitscontrole (VSC+).

    Ook passief is dit een veilige auto.  De hele structuur werd zo stijf mogelijk gemaakt en de ophangingselementen worden gebruikt om energie op te vangen en af te leiden.  De rugleuningen van de voorstoelen hebben geïntegreerde hoofdsteunen en werden zodanig ontworpen dat ze een prima antiwhiplashbescherming bieden.

    Naast al deze beveiligingen bevinden er zich nog negen (inderdaad, negen) airbags in de IQ.  Naast de algemene frontale en zijdelingse airbags voorin, zijn er nog twee gordijnairbags opzij en een kniebescherming voor de bestuurder.  De voorste passagier beschikt bovendien nog over een airbag in het zitkussen van zijn stoel om niet onder de gordel door te schuiven.  Ook achteraan is er een gordijnairbag voorzien voor de bescherming van het hoofd van de achterpassagiers indien je langs achter wordt aangereden.

    Voor de kinderzitjes zijn er ook Isofix-bevestigingspunten voorzien.

    Het is dan ook niet verwonderlijk dat de IQ de maximum score van 5 sterren haalde op de EuroNCAP crashtest.

    Bijlagen:
    Euro NCAP - For safer cars Toyota iQ.mht (704.7 KB)   


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-07-2009, 12:43 geschreven door Kadeeke  
    09-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vuil
    Hmmm, met het slechte weer van deze dagen ziet hij toch al een beetje vuil.  Aan de andere kant zie je op een donkere wagen sneller het stof en zo.  Anyway, het zal toch niet veel werk zijn om hem te wassen.  Voor mijn Renault Kangoo moest ik telkens het laddertje nemen om aan mijn dak te kunnen.

    Vanavond ga ik hem aan mijn ouders laten zien.  Ben eens benieuwd wat ze ervan gaan zeggen.

    groetjes,

    Kadeeke
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-07-2009, 12:08 geschreven door Kadeeke  
    08-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maximum snelheid
    Gisteren toen ik via de snelweg naar huis reed, kon ik het toch niet nalaten om even de grenzen te verkennen.  De teller bleef hangen net boven de honderdvijftig.  Heb dit natuurlijk maar even geprobeerd en dan terug laten zakken, want de boetes zijn niet van de poes.  Ter info : het was al na 20 uur en er was heel weinig verkeer.  Voor de rest is 120 genoeg voor dit wagentje, al gaf hij geen kik.

    groetjes en probeer dit alleen op quasi verlaten snelwegen.

    Kadeeke
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-07-2009, 12:39 geschreven door Kadeeke  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uit het archief

    Definitieve versie Toyota iQ: ruimtewondertje

    Nu de productieversie van de Toyota iQ in Genève dan eindelijk in het echt te bewonderen is, laat het Japanse merk wat meer los over het slimme stadskarretje. In deze auto zijn niet minder dan zes ruimtebesparende innovaties verwerkt, aldus Toyota.

    Er is een nieuw differentieel, dat motorruimte bespaart. Op die manier is er 10 centimeter extra ruimte in het passagierscompartiment. Verder zit er een platte brandstoftank onder de vloer en zijn er naar achteren geplaatste schokdempers. Hierdoor heeft Toyota de lengte van de iQ met 10 centimeter weten te beperken.

    Asymmetrisch dashboard
    Een kleine airconditionings- en verwarmingsunit scheelt ruimte. Hierdoor kon het asymmetrische dashboard naar voren toe uitwijken. Verstelbare zitplaatsen zorgen voor extra flexibiliteit en dus meer ruimte.

    Daarnaast heeft Toyota een centraal take-off stuurhuis ontwikkeld en dit hoger in de motorruimte geplaatst. De versnellingen, de motor en het differentieel kaonden zo eveneens elders worden geplaatst, waardoor de ruimtebesparende overhang vooraan ontstond. Tenslotte zijn er dunnere stoelen, die 40 mm meer beenruimte opleveren.

    Vijf sterren EuroNCAP
    De iQ is minder dan drie meter lang, maar biedt plaats aan drie personen plus een kind of bagage. Hij werd In Japan getekend en heeft wat men bij Toyota de "J-factor" noemt.

    Dit staat volgens de Japanners voor "een sterk gevoel van dynamiek en stabiliteit, ondanks het kleine formaat. De J-factor vormt een uitdaging voor conventioneel denken: klein maar ruimtelijk, eersteklas maar compact." De iQ is ontworpen om de maximumscore van vijf sterren te halen bij de EuroNCAP crashtests.

    Techno-organisch
    In het interieur wou Toyota naar eigen zeggen een 'techno-organische' sfeer creëren waarin "geometrische precisie samengaan met organische schoonheid." Meest opvallend is de V-vormige middenconsole met 5,8 duims TFT-scherm, twee ventilatieroosters en de in v-geplaatste bedieningsknoppen. Het interieur is uitgevoerd in chocoladetint met mat-zilveren accenten.

    Over de motorisering van de iQ weten we enkel dat er twee benzinemotoren en een diesel komen. Toyota weet al wel te melden dat de CO2-uitstoot van de compacte auto rond 100 gram per kilometer zal liggen. De productie van de iQ start eind 2008. Voor 2009 mikt het merk op een jaarproductie van 100.000 exemplaren. (autoweek.nl/jvr)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-07-2009, 12:32 geschreven door Kadeeke  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Auto van het jaar in Japan
    De 65 leden van de Japanse jury hebben de titel "auto van het jaar" voor Japan toegekend aan de Toyota iQ, die de overwinning wegkaapte voor de Citroën C5 en de Nissan GT-R.


    De Toyota iQ heeft de wedstrijd echt overheerst. 39 van de 65 juryleden hebben hem de maximumscore van 10/10 gegeven. Zo vergaarde hij in totaal 526 punten, terwijl zijn rivalen op het podium, de Citroën C5 en de Nissan GT-R, met respectievelijk 233 en 201 punten ver achterophinken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-07-2009, 12:22 geschreven door Kadeeke  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoek de zeven verschillen


    De nieuwe Aston Martin Cygnet in opmaak.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-07-2009, 12:19 geschreven door Kadeeke  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aston Martin IQ

    Aston Martin kiest Toyota iQ als basis voor kleine wagen

    De Toyota IQ.
    De Britse sportwagenbouwer Aston Martin gaat het platform van de Toyota iQ, 's werelds kleinste vierzitter, gebruiken voor een kleine luxueuze wagen, de Aston Martin Cygnet, meldt Toyota Motor Europe.

    "Grote eer"
    "Het is een grote eer dat de Toyota iQ uitgekozen werd door een van 's werelds meest prestigieuze sportwagenbouwers en een bedrijf waarmee we sterke vriendschapsbanden hebben", klinkt het. "De Cygnet wordt een goede keuze voor de Aston Martin-eigenaar die op zoek is naar een tweede of derde wagen, luxueus maar tegelijk milieuvriendelijk."

    Milieuvriendelijk
    De Toyota iQ is minder dan drie meter lang, maar kan tot vier mensen vervoeren. Het wagentje heeft een erg lage CO2-uitstoot (99 g/km). De iQ's voor Aston Martin worden in Japan gebouwd en via Toyota Motor Europe in België naar Aston Martin in het Britse Gaydon verscheept. (belga/vsv)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-07-2009, 12:16 geschreven door Kadeeke  
    07-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.even een fotootje proberen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-07-2009, 13:29 geschreven door Kadeeke  
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IQ is good for you
    Toen ik de IQ voor het eerst zag staan in de toonzaal dacht ik "wie koopt er nu zo'n klein bakje"?  En kijk nu heb ik er zelf een gekocht.  Normaal ging ik een Suzuki Alto kopen die veel goedkoper was, maar na een proefritje en een superaanbod van mijn Toyota-garagist, ben ik bezweken voor de charmes van deze kleine slimmerik.

    Hij rijdt gewoon geweldig en je vindt altijd een parkeerplaatsje.  Dat bleek al op onze eerste dag toen we naar de solden gingen in het Wijnegem Shopping Center.  De hele parking zat bomvol, maar wij vonden een plaatsje dat omwille van de bouwwijze amper 3,20 meter was.  Enkel een IQ of concurrent Smart kon daar netjes staan.  Ook nadien in Antwerpen hadden we snel een piepklein parkeerplaatsje gevonden terwijl er een heleboel wagens rondreden op zoek naar een plaatsje.

    Vandaag ben ik er mee naar het werk gereden en eigenlijk heb ik al spijt dat ik de dieselversie niet heb genomen, want dan zou ik er elke dag mee naar het werk rijden.  Ja ja, ik rij al liever met dit bakje dan met mijn trouwe Toyota Corolla Wagon.  De Corolla is zeker een goede, betrouwbare wagen, waar ik heel tevreden van ben, maar in de IQ heb je het gevoel dat je echt rijdt.  Hij reageert veel vinniger, je zigzagt door het verkeer en  het geeft gewoon meer rijplezier.  Waarom ik dan toch met mijn Corolla naar het werk blijf rijden : deze diesel is net iets goedkoper in verbruik en je heb toch wat meer ademruimte boven de 120.  De IQ raakt ook wel tot 140, maar doet wel een hele tijd om de kloof tussen 120 en 140 te overbruggen.  Ik denk dat de 90 PK sterke diesel hier geen problemen mee zal hebben.

    Het is inderdaad een klein autootje vanbuiten, maar vanbinnen zit je lekker ruim.  Als bestuurder of passagier vooraan tenminste.  Ik moet zeggen dat hij ruimer lijkt dan de Corolla, maar dat kan ook optisch bedrog zijn door het vernuftige design van de Toyotamensen.  Achteraan is het natuurlijk een ander paar mouwen.  Achteraan rechts kan nog een volwassene redelijk comfortabel plaatsnemen als de passagier vooraan een beetje vooruitschuift (wat perfect kan door het assymetrische dashbord), maar achter de bestuurder kan enkel een kind of iemand met geamputeerde benen plaatsnemen.  Voor ons is het echter perfect, Mijn vrouw en ik hebben ruim plaats vooraan en mijn zoontje van drie zit veilig in zijn autostoel achter mijn vrouwtje.  De zetel achter mij ligt plat en doet dienst als beperkte bagageruimte en als in- en uitstapperron voor mijn zoontje, die dat natuurlijk veel leuker en avontuurlijker vindt dan langs de normale weg uit te stappen.

    Tot besluit van deze dag zet ik even de reeds ondervonden voor- en nadelen op een rij :
    Voordelen :
    - rijdt geweldig
    - zuinig in verbruik
    - zuinig qua verkeersbelasting, BIV, verzekeringen
    - goed voor het milieu, wat u een eco-korting van 15% oplevert
    - comfortabel en prima uitgerust wagentje (wij hebben de Luna-versie, de Sol heeft nog wat extraatjes)
    - de vrouwen vinden het een schatje
    - je vindt altijd een parkeerplaatsje
    - 5 jaar garantie en 5 jaar Eurocare (alhoewel de Toyota's zo goed zijn, dat je dit voordeel niet gauw nodig zal hebben).

    Nadelen :
    - euh, beperkte kofferruimte, alhoewel je - als je maar met twee bent - de achterbank kan neerklappen en dankzij het standaard meegeleverd bagage-afdekzeil een redelijke koffer kan creëren.  Voor boodschappen gebruiken we de break wel.
    - beetje weinig power boven de 120 km/h voor de 1.0 liter benzineversie, maar je mag eigenlijk toch niet harder rijden
    - als je dit als tweede wagentje neemt, kan dit leiden tot verwaarlozing van je "hoofd"wagen.
    - duur als je kijkt naar de verhouding EUR/meter auto.  Het prijskaartje is inderdaad aan de hoge kant en je kan hiervoor wel een grotere wagen kopen van een ander merk.  Aan de andere kant is hij volgens mij wel nog goedkoper dan een Mini of een nieuwe Fiat 500.  (Alhoewel deze beide wagens langer zijn, heeft de IQ trouwens meer binnenruimte, straf hé).

    Volgende keer gaan we wat meer in op de technische kant van dit kleine wonder.

    groetjes,

    Kadeeke
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    07-07-2009, 13:25 geschreven door Kadeeke  
    Archief per week
  • 28/09-04/10 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
    E-mail mij

    Vragen of tips zijn welkom !

    Gastenboek

    Laat weten dat je hier geweest bent en laat een berichtje achter in het gastenboek. Thanks!

    Blog als favoriet !
    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Jeremiah
  • Mijn favoriete Toyotagarage
  • onze familiesite
  • Toyota iQ Central (UK)
  • Toyota IQ Nederland

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs