Dit zijn Jules (altijd! gekleed met zijn oranje trui), Jef (zijn tweelingbroer), Wardje (kleine broer) en zus Marie. Ze wonen in onze klas en mogen vanaf nu elke avond met iemand mee naar huis logeren. Op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag. De voorbije week is dat al goed gelukt. En bleek het erg fijn om één van onze vriendjes mee te mogen nemen. Aan de mama's en papa's: kijken jullie goed na of alles in de logeertas zit vooraleer je de knuffelpop terug meebrengt naar school? Anders is het niet zo leuk voor de volgende kleuter natuurlijk. Dank jullie allemaal wel om zo goed voor de poppen te zorgen. Trouwens, ondertussen heeft Jules al een nieuwe sjaal gekregen tijdens zijn logeerpartij, en voor Jef is er een supercoole lange broek bij gekomen! Heel erg leuk!
agenda
alles poetsen en inpakken voor de grote verhuis...
Over mijzelf
Ik ben Kris
Ik ben een vrouw en woon in (België) en mijn beroep is kleuterjuf.
Ik ben geboren op 09/10/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: ik hou van lezen en voorlezen en alles met boeken, van koken, bakken, handwerk.
Ik heb 2 kinderen, ben oma van Janne en lees voor in de bib. Over ons klasje schrijf ik voor 'Kleuters en Ik'.
Het Toverklasje
De onthaalklas van de Vierwindenschool
02-12-2012
ook op woensdag werd er weer fel gebouwd
De foto's van voorbije bouwwerken kleefden 's ochtends op de bouwtafel en dat inspireerde tot nog meer bouwgenot. En juf moet toegeven: ze beginnen het allemaal aardig door te hebben, want overal zag ze weer huisjes en torens en treinen verschijnen, zomaar, gewoon uit de fantasie en de doorzetting van haar peuters. Super!
Dat hadden we nog nooit gedaan (ook de juf niet): met kleutervernis drup drup op een groot karton en daar kleine steentjes in. En dan nog eens over de hele boel overdruppelen. Want dat was nog het leukst: de vernis zien druppelen van het penseel op het karton.
We oefenden even in de kring, om te zien wat de bedoeling was, en nadien kon iedereen die er zin in had, het huis voor onze vriendjes verder afwerken, met behangpapier en andere kleurtjes en allerlei vormen. En toen we naar huis gingen, lagen Jules, Jef, Marie en Wardje lekker te slapen, ieder in hun eigen kamertje.
donderdagvoormiddag: bouwen en zand en kroontjes maken
Norah bouwt met de houten blokken een huis voor haar familie: de ronde blokjes zijn mama, papa, Norah en Stella! Ook Safia bouwt een huis: een prachtig vierkant met allemaal rode blokken. En dan is er binnenkort het feest van de sint: dus gaan we voor de gelegenheid een pietenmuts knutselen, met een leuke onderkant eraan. En die maken we vandaag al, zodat het volgende week allemaal droog is en we onze pietenmuts kunnen afwerken. Met een mooie pluim.
donderdagochtend: ridder Viktor en zijn ridderinnen en prinsessen
Viktor kwam binnen met een plan: 'ik ga een kasteel bouwen'. Het lijkt alsof het bouwproject nu echt goed doordringt (peuters leven immers niet in 'projecten' en het duurt altijd een tijdje eer ze doorhebben dat hier toch wel iets bijzonders aan het gebeuren is ). In elk geval staat er in geen tijd een kasteel op de mat, en begint iedereen mee te bouwen. Een dakje hier, een toren daar, Viktor probeert zijn kasteel eens uit en we komen tot de conclusie dat het eigenlijk toch wat groter mag: er zijn immers ook ridderinnen en prinsessen in de klas! Het moeilijkste is ervoor zorgen dat het de hele dag overleeft en we het 's avonds kunnen tonen aan meter en peter...
We kregen heel veel mama's, papa's, meters en peters, oma's en opa's over de vloer om onze werkjes te bekijken. Heel fijn om zoveel complimentjes te krijgen, de kleuters hebben dan ook keihard gewerkt de voorbije weken en waren zelf erg fier om alles te kunnen tonen aan hun familie! Aan iedereen een dikke dankuwel!
In de zandbak ontdekten we steentjes en zand, en hoorden we dat dat verschillend geluid geeft als je ermee schudt. In het begin van het schooljaar ontdekten we al het verschil in geluid tussen schelpjes en noten in een doos. Dus gingen we nu in de kring weer een spelletje spelen, dit keer met de stenen, veel en weinig, en het zand. Wie hoort waar juf mee schudt?
Vorige week bouwden we met suikerklontjes en suikerwater een berg, die een beetje in elkaar stortte maar toch nog altijd berg genoeg bleef, en nu is alles droog: er vormden zich mooie kristallen op het karton, en het was heel vreemd en toch ook fijn om te voelen hoe de suiker hard was geworden. Een mooi kleurtje erop, en vernissen, dat wilden we wel graag. Met penselen, met de verfrollen,... het werd een schitterend werk.
De kleuters blijven bouwen met de schoenendozen. Eén roze doos is steevast de keuken, en dan worden er kamertjes gemaakt. En dekens erbij, want dan zitten ze lekker warm. En dan een paar boeken, en zo gaan ze aan elkaar verhalen vertellen. Terwijl de anderen nadien druk bezig zijn op een ander plekje in de klas, vindt ook Manahal de dozen en begint ze aan een reuzentoren die groter is dan zijzelf.
We deden het vorige week ook al, maar het is zo leuk dat we nog nog wilden. Dus werd er een nieuwe blok klei in blokjes gesneden en maakten we nog meer bouwwerken. Vooral Safia kon niet ophouden met het bouwen van een grote lange muur! Mila en Norah bouwden nadien ook nog mee, en zorgden voor ijsblokjesdozen met stukjes klei die nadien 'bouwstenen' worden, terwijl Viktor een lange trein maakte met klei en die onder een brug door probeerde te krijgen!
Allerlei huizen op een papier, de kleuters konden kiezen welk huis ze wilden versieren met vierkantjes en driehoeken van gekleurd papier. Romayssa, Norah en Mila maakten er een prachtig werkje van.
Deksels met gaatjes erin waar het zand doorheen kon vallen als je hard schudt, steentjes in de zandbak waarmee we kunnen vullen en gieten en schudden en geluid maken en luisteren: wat klinkt er hier nu harder of zachter?, ijsblokjesdozen om te vullen, trechters in alle formaten,... Het werden drie dagen vol exploreerplezier, met telkens weer iets nieuws om te onderzoeken.
Vorige week al begonnen we aan een grote collage vol foto's van de start van ons project, en deze week maakten we ons werkstuk af: enkele kleuters knipten en kleefden allerlei kleine prenten, sommigen knipten helemaal alleen een blad vol prentjes uit elkaar! en zo hebben we nu een mooie collage vol met foto's over 'bouwen'.
Janus is de held van de dag: hij komt ons dinsdagochtend tegen op de straat, op weg naar het IBO. En dan zitten we allemaal samen in de grote zaal, waar hij binnenkomt met een kruiwagen en buizen, en ytongblokken en een zaag, zakken zand, allerlei werkmateriaal... Hij doet een beetje gek, die Janus, en hij praat ook een beetje raar, maar iedereen kijkt zijn ogen uit, want hij is werkelijk heel erg sterk en grappig. En dan allemaal samen terug naar onze eigen klas, terwijl we voorbijkomen aan de voorgevel van onze 'oude' school waar zo hard wordt gewerkt en we binnenkort een mooi nieuw gebouw hebben. We zien de stellingen staan en de werkmannen en ze zwaaien naar ons. Nu kunnen we er zelf aan beginnen in ons klasje, aan ons eigen bouwonderneming!
Een groot pak klei wordt aangesneden, in blokjes verdeeld, en op een groot karton kunnen ze samen beginnen met bouwen. Torentjes stapelen, blokjes aan elkaar kleven, de ene maakt een trein, de andere een huis, en op het eind vullen we ijsblokjesbakjes met stukken klei zodat we - als ze droog zijn - nog meer bouwstenen zullen hebben. Volgende week gaan we verder werken, nog meer bouwen met de klei en alles een mooi kleurtje geven!
De schoenendozen zijn dichtgeplakt en de kleuters ontdekken ze volop. Eerst stapelen op elkaar, en de toren laten vallen. Het lijkt op één grote chaos maar zoveel plezier! En stilaan beginnen ze te merken dat ze ook nog verder kunnen gaan met die dozen. Een muurtje bouwen, een paar dozen naast elkaar maken een huisje, een kring, en dan tussen de dozen gaan zitten, dat voelt wel prettig, en zo gaan ze maar door tot ze uiteindelijk met een groepje gezellig boekjes zitten te kijken in hun zelfgebouwde huisje.
De schoenendozen worden weer uitgehaald. Viktor bouwt een huis, en dan beginnen Norah en Mila ook terug. Ze willen ieder hun eigen huisje bouwen. en in de namiddag komt juf Amina binnen met een hele grote zak! Zie! Nog meeeeeeeeer dozen!
Het spelen met de schoenendozen breidt zich uit. Op vrijdag worden er dekens en kussens bijgehaald, er worden muren gemaakt en huisjes voor elk apart, 'dag buurvrouw' en 'kom jij bij mij op bezoek? kom maar binnen!', en de kleuters gaan ook allemaal even lekker rusten. Gezellig in hun huisje.
Met wat schoenendozen maken we een huisje, voorlopig nog zonder dak, dat komt nog. Mohamed Wali en Romaysa mogen beginnen met schilderen, nadien zijn Mila, Nora en Viktor aan de beurt. Norah ontdekt dat de kleurtjes zich weer mengen en maakt 'roranje' en Viktor zet dikke stippen op de buitenkant met een stempelspons.
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
De tijd vliegt! Nog twee weken en daar is de grooooote vakantie. En nadien worden we allemaal eerstekleuterklassers! De kleuters kijken er al naar uit. We gingen op onderzoek en avontuur in de nieuwe school. We ontdekten veel deuren en trappen en toiletten en de turnzaal op het dak en onze eigen klasjes met de douche en alles erop en eraan. Sinds vorige week slapen we daar al in de namiddag en eten er ook al ons fruit. We beginnen alles al te kennen, ook hoe we naar het toilet moeten en hoe we van de ene klas naar de andere kunnen (er zijn immers verschillende manieren en weggetjes...). Heeeeel spannend! De week die komt gaan we vooral heel veel poetsen. Alle blokken, dieren, poppen, de bobijnen afwassen samen, de kasten uitkuisen, en alles alles alles inpakken. En we gaan dat allemaal samen doen, want samen gaat alles beter en sneller en is het ook leuker.
Deze week komen ook alle mama's en papa's op oudercontact en daarmee sluiten we het voorbije schooljaar al een beetje af, maar ook niet echt, want in september zijn we weer allemaal samen. Fijn!