Overtocht Kiel-Göteborg en dag 3 : Göteborg - Stofors
Over onze trip van Visbek naar Kiel kan ik heel kort zijn. Het was geen al te prettige ervaring. Om de 500 m startte een nieuwe chantier en de dag was dus gevuld met file-rijden. Neem daar 35° Celcius bij en een stevig motorpak en dito helm en je kan je de gevolgen al voorstellen. Heet, man het was heet. Toen we eindelijk Kiel bereikten waren we allebei gaargekookt. Volgde een spannende 'beklimming' van de ramp die ons aan dek 5 moest brengen. Op zich niet zo erg maar wie mij kent, weet dat ik graag alles onder controle heb en hoe meer onbekenden .... hoe meer stress. Als een doorwinterde motorrijder begon ik toch aan de klim. Mij gingen ze niet liggen hebben. Properkes in 1ste vitesse en dan rustig den bocht pakken. De ramp begon met een stuksken asfalt en mijn vertrouwen groeide met de cm, maar eens aan den bocht had de vertrouwde asfalt plaats gemaakt voor rammelende roosters. Ik was dus meer dan blij dat ik boven stond. We waren de eerste 2 motorrijders aan boord en werden meteen in de hoek gepropt. Maar alles bij mekaar hebben we dat netjes opgelost. Motor vastgelegd met spanriemen aan haken in de vloer, bagage mee naar boven en onze overtocht kon beginnen. Het buffet mocht er zijn, de kajuit was klein maar gezellig en de zanger in de bar 's avonds was een leuke Deen die ons amuseerde met een rits ever-greens van de bovenste plank. Dat alles overgoten met een sausje van Carlsberg en een paar gezellige nederlanders zorgde ervoor dat we pas om 1:15 onder de wol gingen. Veel te laat als je weet dat de volgende morgen de 'ding-dong' aan boord ons wakker maakte om 7:15
Na een lekker en gevarieerd ontbijt, pak en zak klaarmaken, nog even de 'landing' in Göteborg aanschouwen vanop het zonnedek (dek 11) en dan terug naar de motoren. Trouw stonden die te wachten, zuchtend onder de spanriemen die hen hadden behoed van rollebollen door het ruim. Onze reis in het Noorden kon beginnen. We verlieten al heel snel de autoweg om het land te verkennen. Wat we ervan hebben gezien op 1 dag kan in enkele woorden worden samengevat : heel mooi, veel groen, veel meren, rivieren, zee, prachtig weer (alweer), soms heel plat, af en toe glooiend, veel huizen die voor een groot gedeelte uit hout bestaan (en dan heb ik het niet over de IKEA meubels die wellicht binnen te vinden zijn. Het chaletcenter heeft hier vast heel wat inspiratie opgedaan. Niet alleen de klassieke blokhutten vind je hier terug maar ook het nieuwe model met de gekleurde ramen en het hoekige dak. De taal is ronduit een ramp. Als het geschreven staat, kan je hier en daar nog iets herkennen. Na een heel fijne dag op de motor vonden we rond 17u ons hotel : hotel Stofors in het dorp dat dezelfde naam draagt. Heel gastvrije nederlanders hebben zich hier gevestigd en baten dit romantisch aandoende hotel uit. De douche deed ongelooflijk deugd, het drankje op het terras achteraf evenzeer. Om 19u mochten we aanschuiven aan de dis en de kok had z'n uiterste best voor ons gedaan. We startten met een mengeling van rendier en eland in een slaatje met appeltjes. (de juiste naam ben ik al lang weer vergeten). Daarna kregen we de lokale vis voorgeschoteld heel lekker bereid met een kaassausje om vingers en duimen af te likken. Alsof dat niet voldoende was, stond er ook nog dessert op het menu : een bordje met appeltaart, ijs met kaneel en een calvadosken. Ik kan me niet herinneren dat we iets hebben laten terugkeren naar de keuken behalve de afwas.
Nu nog snel de blog bijwerken want op die boot had ik geen internet en dan vroeg onder de wol. Morgen rijden we nog het grootste stuk van de dag door Zweden maar tegen het einde van de rit rijden we Noorwegen binnen op weg naar Trysil. Als er internet is .... horen jullie ons morgen opnieuw. Slaapwel, Lut en Tony,
De dag begon een stuk later dan gepland. Alles was goed voorbereid nochtans maar één ding hadden we uit het oog verloren : de batterijen van de motards zelf. De voorbije maanden zijn weer vreselijk druk geweest, de vakantie naar Egypte had geen soelaas gebracht wegens ... de aswolk met een zeer vermoeiende terugreis als gevolg, dan het lenteconcert, de examenperiode van de kids, de play-in, het brunchconcert, het werk .... Gevolg van dit alles : overslapen op de dag van vertrek. Op zich geen grote ramp want 450 km op een dag is geen grote opgave alleen hadden we graag de spits op de brusselse en antwerpse ring gemist. Niet dus. Gelukkig kan je met een motor, zelfs zwaar bepakt, vrij gemakkelijk tussen de rijen auto's komen en dus ging het al bij al nog vrij goed vooruit. De zon stond hoog, de muziek op de Garmin was ontspannend, het verkeer was vriendelijk en zo lieten we al snel België en dan ook Nederland achter ons om het WK-gekke Duitsland te doorkruisen. Toch nog vrij vroeg in de namiddag bereikten we ons doel : Visbek, een klein plaatsje op weg naar Bremen. De lieve freulein achter de receptie van hotel Wübbolt (www.hotel-wuebbolt.de) wist ons te vertellen dat we niets te eten zouden vinden deze avond. Alle restaurants waren uitzonderlijk gesloten wegens het WK-voetbal. Gelukkig zijn er overal ter wereld pizzeria's, ook in Visbek en blijkt dit nu net de favoriete kost te zijn van die gekke duitsers : pizza und grösse bieren. Daar zullen wij ook wel het einde van de dag mee bereiken. Nog een verkwikkende douche, een berichtje naar het thuisfront en vroeg in bed. Morgen een dag met iets meer suspens : we vervolgen onze tocht door Duitsland richting Kiel waar we zullen inschepen voor onze overtocht naar Göteborg.
Het is zover. De bagage is gepakt, de paarden zijn geladen, de benzinetanks zijn vol. Blijft de klassieke vraag : hebben we alles mee ? Geen idee ... we zullen het wel merken. Het voornaamste is mee : papieren, bankkaarten, noorse kronen, tickets voor de overtocht met Stena Lines, hotel-vouchers. Morgen vertrekken we voor een eerste rit van ongeveer 450 km. Deze eerste dag is weinig spectalulair. We rijden voornamelijk autostrade om dan uit te slapen in hotel Wubbolt in het Duitse plaatsje Visbek. We willen vooral de volgende dag op ons gemak zijn om naar Kiel te rijden waar we aan boord gaan voor de overtocht naar Göteborg. Ik zie het al voor me : ruwe zee, veel geklots, weinig slapen ... Doet er me aan denken : den touristil zal ik ook nog snel in mijn tas gooien. On sait jamais !! De weerberichten zijn voorlopig gunstig. Donderdag wordt slecht weer verwacht in Noorwegen, maar wij zijn dan nog de ganse dag in Zweden en daar ziet het er voorlopig nog iets beter uit. Weer of geen weer : rijden zullen we ! We houden jullie op de hoogte !
Het vertrek komt inderdaad heel erg dichtbij nu. De motoren zijn gewassen, ketting
gesmeerd, banden geblazen. De routes voor elke dag zitten in de Garmin,
nog wat muziek voor onderweg op de geheugenkaartjes, boodschappen voor
de kids, .. De zadeltas is nog steeds niet gearriveerd en dus zal ik wat minder bagage meenemen dan oorspronkelijk gepland. Hoewel ... Tony heeft 2 zijtassen op de kop kunnen tikken en hij heeft een heel andere kijk op onmisbare bagage dan ik. Ondertussen heb ik één van de hotels op onze route gecontacteerd om te informeren of ze ook een laundry service hebben. Dat zou mijn probleem ook oplossen. Maar helaas ... in verschillende van die hotels is zelfs geen internet voor de gasten aanwezig. Hotelletjes in de bergen met wellicht een onbetaalbaar uitzicht maar geen wasserij. Eentje heeft wel een zus en die heeft een camping met wasmachine. Dat leek een goeie oplossing tot ik net dat ene stapje verder dacht in het proces. Wassen is leuk maar het moet ook voor de volgende ochtend droog zijn. Dus dat wassen wordt niets en morgen ga ik inpakken voor 16 dagen. Ik pak wel wat T-shirts mee die we onderweg in het hotel achterlaten. Die komen dit keer dan maar niet in de humana-bak terecht. Kwestie van meer plaats te creëren terwijl de reis vordert en zo geraken we ook van onze oude spullen af.
Het vertrek komt stilaan dichterbij. Het aftellen is nu toch echt begonnen. Een vraag die me al een tijdje bezig hield was : hoe neem je toch wat bagage voor 14 dagen mee op een motor. We hebben allebei een tank-tas voor de dingen voor onderweg (kaart, documenten, portefeuille, flesje water, enz.) Daarnaast heeft Tony een gigantische tas voor achteraan op de motor. Ik ben de gelukkige bezitter van 2 zijtassen en een kleinere 'tailpack'. Je hoort me al komen : kleiner .... dus ik ben het internet gaan afschuimen op zoek naar een betaalbare grotere versie. En op het internet kunt ge alles vinden en als dan bovendien de website nog "motorgoedkoop.nl" heet, wat kan er dan nog mis gaan. Bestelling geplaatst en afwachten.
Eergisteren komt dan de mail van 'Ad' dat de levering vertraging oploopt en pas in week 25 zal uitgevoerd worden. Ik dus als de weerlicht op zoek naar weeknummers. Wil nu toch lukken dat week 25 vorige week is, dus die vertraging moet nogal meevallen. Als Ad mij een mail kan sturen, kan ik daarop natuurlijk antwoorden : met het vriendelijke verzoek wat specifieker te zijn want als die zak tegen 5 juli niet in Dilbeek kan zijn, moet hij niet meer komen.
Gisterenavond mailtje terug van Ad : geen idee, zal moeten informeren bij de leverancier.
Zal ik me alvast maar gaan voorbereiden op een kleine 'tailpack' ???
Ons plan : een 14-daagse reis met de motor door Zuid Noorwegen
We hebben 2 redenen voor deze blog :
1) We hebben nog nooit een blog gehad en het lijkt weer eens iets nieuws en volledig onontgonnen gebied. 2) We tellen de dagen af om dit prachtige land te bezoeken en willen jullie zoveel mogelijk laten meegenieten.
Op onze reis proberen we dagelijks ons wedervaren te delen en af en toe ook wat foto's of een filmpje op onze blog te zetten. Hierbij alvast een overzichtje van onze route.