Kevin Vandenberghe kennen we bij ons als de vriendelijke collega bij de pakjesadministratie, maar buiten TNT is hij vooral een verdienstelijke fotograaf, die op sociale media hoge toppen sceert. Op het ogenblik heeft hij met zijn account op instagram zowat 21.000 volgers. We zullen hem binnenkort wellicht wat minder ontmoeten, want vanaf dit jaar kan hij zich vestigen als zelfstandig fotograaf.
Vorige week werd hij nog door Tom Van Houtte in de schijnwerper gezet in het Wekelijks Nieuws. Wij citeren uit die publicatie: Kevin Vandenberghe (28) is een ware hit op de sociale netwerksite Instagram, waar hij 21.000 volgers telt. Zelfs uit Limburg komen meisjes en vrouwen om voor de lens van de jonge Waregemse fotograaf te poseren. "Dat succes is vooral te danken aan mijn model for a day-shoots. Vorig jaar haalde ik zo 130 modellen met en zonder ervaring voor mijn camera", weet Kevin.
Iets meer dan vijf jaar is Kevin Vandenberghe met fotografie bezig, niet langer. Opmerkelijk: de Waregemnaar studeerde autotechnieken en volgde geen specifieke opleiding tot fotograaf. "Via internet heb ik de kneepjes van het vak geleerd", glundert hij. "Ik fungeerde ooit zelf als model voor enkele hobbyfotografen, maar kwam er snel achter dat ik liever zelf de camera hanteerde. Omdat ik in mijn kennissenkring enkele meisjes telde die soms modellenwerk deden, waren zij snel bereid om voor mij te poseren, ook al had ik amper ervaring. Zij deelden de foto's via hun Facebook-accounts, waardoor ook hun vrienden en kennissen mijn werk zagen. Zo ging de bal aan het rollen."
SPECIALISEREN
Hoewel Kevin Vandenberghe ook graag communies en huwelijken in beeld brengt, heeft hij zich gespecialiseerd in het fotograferen van modellen. "Ik denk dat er meest toekomst in onze sector schuilt voor wie zich op een niche stort. Vrijwel maandelijks organiseer ik een model for a day-weekend. Over twee dagen gespreid krijg ik 20 tot 25 modellen met en zonder ervaring over de vloer - 95 procent zijn dames. Vorig jaar kwam ik zo aan 130 shoots in to-taal. Iedereen wordt een halfuur onder handen genomen door een visagiste en dan volgt een dertig minuten durende fotosessie. Ik bezorg hen de foto zonder logo, want dat verpest het beeld vind ik, maar ik vraag de modellen wel om mijn naam te taggen bij het posten van hun foto's op de sociale media."
Vooral op Instagram kan de Waregemnaar door die aanpak op veel bijval rekenen. Hij telt al ruim 21.000 volgers op het sociale fotomedium bij uitstek. Om dat aantal maar even te duiden: een nationaal 'merk' als SV Zulte Waregem haalt op zijn officiële Instagram-account 'maar' 4.600 volgers. "Hoe meer werk, hoe meer foto's er overal worden gepost, hoe meer volgers ik genereer", weet Kevin. "Vroeger kozen de mensen altijd voor de fotograaf uit de buurt omdat ze van niet beter wisten. Dankzij de sociale media kan je een veel groter publiek bereiken. Weet je dat er de voorbije .maanden al meisjes en vrouwen uit Limburg aanklopten voor een fotosessie? Op een dag contacteerde ook een vrouw van¬uit Rusland me om af te spreken voor een shoot. Het succes triggert me constant om de lat voor mezelf hoger te leggen."
VEEL AANVRAGEN
Toch blijkt het aantal volgers laten hoornen voor Kevin Vandenberghe geen doel op zich. "Omdat het ook allemaal werkbaar moet blijven. Tot dusver combineerde ik fotografie met een andere, deeltijdse job. Dat viel niet te rijmen met de vele aanvragen, waarop de mensen heel snel antwoord verwachten. Vandaar dat ik sinds 1 januari volledig zelfstandig geworden ben. Anno 2018 moet je trouwens al richting de 50.000 om echt van een grote aanhang te kunnen spreken." Door toedoen van zijn vroegere vriendin wordt Kevin ook soms gevraagd door het bekende merk L'Oréal. "De Belgische tak van dat bedrijf heeft me al meermaals ingeschakeld voor aftermovies van shows op locatie of presentaties van nieuwe collecties. Zo heb ik ontdekt dat ook videoshoots mij best liggen. Meestal zijn het de ervarener modellen die zich hieraan wagen. De een wil het liefst braaf, voor de ander mag het iets sexyer zijn.
Hoewel Kevin een fotostudio heeft kunnen inrichten in de ouderlijke woonst, is hij op zoek naar een geschikter onderkomen, ook al omdat het de woonkamer is die tijdens de model for a day-weekends dienst doet als studio en als make-upruimte. “Ik wil een ruim appartement met veel lichtinval en hoge plafonds in Waregem of Gent. De ligging is belangrijk want twee derde van de meisjes komt met de trein. Vanuit het station van Waregem sta je hier in een oogwenk."
En zeggen dat Kevin al fors heeft moeten investeren in allerhande materiaal. "Dat geldt ook voor veel anderen die een eigen zaak beginnen. Wie pakweg een frituur opent, moet ook serieus investeren", vindt hij. "Ik besteedde recent 13.000 euro aan een camera en enkele lenzen. Ik krijg ook materiaal toegestuurd van bekende bedrijven als Canon. Dat mag ik gratis gebruiken, zolang ik bij de publicatie van mijn foto's maar meegeef dat ze met hun apparatuur tot stand zijn gekomen."
|