Opening nieuw regionaal TNT-depot in Zulte (Waregem)
Op 20 september 2009 werd het nieuwe regionale distributiecentrum
van pakjesdienst TNT officieel voorgesteld. Dit is gelegen in de Leenstraat 175
in Zulte, aan de grens met Waregem op het einde van de Gentse Heirweg. TNT
heeft daar nu twee gebouwen met een totale oppervlakte van 30.000 m². Het
distributiecentrum van TNT voor de provincies Oost- en West-Vlaanderen is daar
al gevestigd sedert 1997, maar was door de sterke groei van de verzenddienst te
klein geworden. Na de aanzienlijke uitbreiding beschikt TNT daar nu over niet
minder dan 84 afzonderlijke loskaden.
Voordeel van
het nieuwe magazijn is de ruimere werkvloer, de uitgebreide nieuwe
volautomatische sorteerband met voorsorteergedeelte voor elke bestemming en dat
elke chauffeur zijn eigen toegewezen laad- en loskade heeft. In het oude
magazijn was er nog weinig manoeuvreerruimte voor zowel goederen als werkruimte
voor het personeel. De oude transportband bestond uit één ketting, waar nu
zijarmen voorzien zijn zowel bij het etiketteren of het opgooien van de pakjes
als bij het afnemen naar de verschillende bestemmingen. Bij de toelevering
moesten de chauffeurs in veel gevallen hun vracht in weer en wind lossen en
laden.
Officieel wordt het distributiecentrum in Zulte
(Waregem) betiteld als Kortrijk, één van de vier TNT-centra in ons land naast
Antwerpen, Brussel en Luik. Oorspronkelijk zowat 25 jaar geleden was de
regionale zetel gevestigd in Gent met een kleine werkplaats in een rijhuis in Kortrijk.
De benaming Kortrijk bleef, maar naderhand opereerde het regionale
distributiecentrum vanuit Deerlijk. In
1997 was Europees Parlementslid Raf Chanterie uit Waregem eregast bij de
opening van het vorige distributiecentrum in Zulte. 2009 is de volgende
mijlpaal met een volledig nieuw en sterk uitgebreid distributiecentrum in
dezelfde omgeving. Daarvoor werden enkele oudere nijverheidspanden (oa.
Sobinco) volledig afgebroken en vervangen door een mooi ogende functionele
nieuwbouw.
Uit het openingswoord van 1997 vernemen we dat de
vestiging toen een oppervlakte had van 6.200 m², waarvan 2.200 m² operationeel
was als distributiecentrum. Het ander gedeelte was kantoorruimte. Toen
verwerkte TNT in Zulte 1.500 export- en duizend importzendigen per dag. Sedertdien kende de pakjesdienst van TNT een
verdere expansie. Met het nieuwe gebouwencomplex spreekt men nu over een
oppervlakte 30.000 m², waarvan 7.000 m² operationeel als distributiewerkplaats.
TNT verwerkt nu in Zulte (Waregem) dagelijks ongeveer 5000 exportzendingen en 3000 importzendingen. In 25 jaar is de
tewerkstelling gestegen van een 10-tal in Kortrijk tot nu dagelijks een
220-tal.
De nieuwe
volautomatische lopende band met zijarmen
De rol van de pakjesdienst in de regionale economie
blijkt al uit het groot aantal dagelijkse verzendingen, die 's anderendaags al
de bestemmeling bereiken. Het bedrijf steunt ook op een flexibele arbeidsmarkt
met veel interim-arbeid. Het verhaal van Marnix, die onlangs op rust ging na 12
jaar activiteit bij TNT, getuigt van de groei en de flexibiliteit van het
bedrijf en zijn werknemers. Hij werkte nog in Deerlijk, waar men amper over 2
laadkaden kon beschikken achteraan het gebouw. Alle drivers stonden vooraan op
de parking. Op het einde in Deerlijk moesten de textielrollen soms verwerkt
worden op de "pelouse" van de buren Rycbel.
In juli 1997
volgde de grote verhuis naar Zulte. Mensen wat een groot magazijn en we vroegen
ons af wat we met zon oppervlakte allemaal zouden doen. We hadden 6 laadkaaien
vooraan voor trailers en een groot aantal poorten voor VAN'S (camionetten) op
de zijkant. Maar in korte tijd bleek dat immense magazijn weeral te klein en
werd terug een gedeelte bijgebouwd met 6 extra laadkades vooraan voor trailers.
Het spreekt vanzelf dat voortdurend werd geïnvesteerd in personeel en drivers.
Ook de burelen werden te klein en een uitbreiding was dan ook noodzakelijk.
In
september 2000 moest de hulp van een helikopterdienst ingehuurd om toch een
dringende dringende levering van bloedstalen op tijd te kunnen afleveren.
Een anekdote die altijd zal bijblijven was de
staking op de weg in september 2000 waardoor ook de luchthaven van Bierset
dicht was. Alle zendingen waren geblokkeerd en ook de bloedstalen voor BARC. De
stunt bestond er toen in dat de bloedstalen per helikopter werden opgehaald in
Bierset en naar Zulte gebracht. De piloot wist niet juist waar TNT gelegen was
en heeft dan maar ergens in Machelen een boer van zijn weide meegebracht om de
weg te wijzen. Verscheidene TV stations waren in Zulte aanwezig om dit op beeld
te zetten en de landing van de helicopter op de parking voor de burelen te
vereeuwigen.
Geven we nog even mee wat de werking is in dergelijk
distributiecentrum. Tijdens de dag worden de zendingen opgehaald bij de
klanten-bedrijven in de regio. Voor de vestiging in de Leenstraat is dat de
ganse provincie West-Vlaanderen en een groot deel van Oost-Vlaanderen met
uitschieters in Henegouwen. s Avonds vanaf 17 u. worden deze zendingen verwerkt in Zulte en via etikettering (na
administratieve behandeling) en lopende band op kooien of manueel op paletten
naar verschillende bestemmingen binnen- en buitenland. s Avonds vertrekken de vrachtwagens met de
verwerkte collis naar diverse andere distributiecentra en luchthaven van Zaventem.
Met vliegtuig worden air-zendingen nog dezelfde nacht verstuurd. s Morgens vanaf 5 u. zorgt de ochtendploeg
ervoor dat de ontvangen zendingen voor de eigen rayon (hier KOR) gesorteerd
worden per plaatselijke bestemming en dan door bestelwagens bezorgd aan de
bestemmeling. Voor veel vaste werknemers betekent dit dat hun dagtaak loopt van
5 tot ongeveer 9 u. en van 17 tot ongeveer 20 u.