Ik startte mijn tweede dag zoals de eerste, namelijk met het
controleren en beantwoorden van mails en de binnengekomen faxen rond te dragen
bij Tom, Elke en Emmy.
Nadien mocht ik samen met Tom wat bestellingen plaatsen en klantenprijzen
veranderen.
Hij stuurde me daarna bij Katrien. Ik mocht eerst even meekijken met haar naar
haar mails, er was namelijk een Chinese facturatie toegekomen die ondertekend
moest worden. Ik drukte ze af en Katrien
zette onderaan een stempel van het bedrijf en een paraaf.
Hierna mocht ik de factuur inscannen zodat Katrien de ondertekende factuur kon
doormailen.
Ze legde me uit dat leveringen met China steeds gebeurde volgens Schipping. Dit
wil zeggen dat het Chinese bedrijf alle rollen stof klaar legt voor vertrek,
maar er een klein stukje afknipt om op te sturen, zodat Bmfabrics kan
beoordelen of dit is wat ze willen. Wanneer het stukje stof is toegekomen en de
verantwoordelijke voor de stof beoordeeld heeft, kan er een bevestiging
gestuurd worden en kunnen de rollen zo spoedig mogelijk naar België vertrekken.
Nadien haf Katrien me
de taak om ontbrekende technische gegevens te controleren. Ik moest met het
programma LISA en Excel werken.
Het was de bedoeling productnummers in te typen en te controleren welk technisch
gegeven er ontbrak. Daarna voegde ik elk productnummer samen met de leverancier
in een Exceldocument en schreef niet onder de ontbrekende gegevens. Hier was
ik toch een klein uurtje zoet mee.
Nadat die taak erop zat mocht ik even met Katrien mee op stap in het atelier en
het ontwerpkantoor omdat er een probleem was opgetreden in verband met een
verkeerde kleur stof.
Tijdens mijn lunchpauze ging ik naar huis en om 13 uur ging ik terug aan de
slag met Tom.
We controleerden eerst terug de binnengekomen mails en gingen dan verder door
met het plaatsen van bestellingen, reservaties te bevestigen en pickbonnen af
te drukken.
Terwijl ik met Tom de laatste pickbonnen aan het afdrukken was, kreeg ik iets voor
15 uur bezoek van de GIP-coördinator mevr. Kathleen De Medts.
Na haar bezoek mocht ik eventjes genieten van een 3-uurtje om daarna weer
vlijtig voort te gaan met het controleren van alweer nieuwe inkomende bestellingen
op mail. Ook de bestellingen die telefonisch werden doorgegeven werkten we af.
Als laatste mocht ik even op bezoek gaan in het magazijn om wat meer uitleg te
gaan vragen aan Sander, die me hielp om wat meer te weten te komen over wat er
zich allemaal in het magazijn bevind en hoe het eigenlijk allemaal werkt.
Om 10 voor 8 arriveerde ik bij Bmfabrics, waar ik aan mijn eerste dag werkplekleren zou beginnen.
Samen met mijn mentor Tom startte ik de dag met het checken
van de mails. Omdat het juist weekend was geweest wachtte er ons heel wat werk
op. De onnuttige mails (reclame) werden meteen gewist.
De bestellingen voor Nederland en Frankrijk mocht ik beantwoorden onder het toeziende oog van Tom.
De bestellingen voor België of exportlanden buiten Nederland of Frankrijk
werden doorgestuurd naar de verantwoordelijke voor die landen.
Het viel me al meteen op dat er in het bedrijf
veel bestellingen uit het buitenland toekwamen, en dat er dus ook veel
verschillende talen aan bod kwamen.
Na het controleren en beantwoordden van de mails mocht ik
eens kijken hoe een bestelling word geplaatst, om het daarna zelf te proberen.
Het ging vlot, omdat het bedrijf een makkelijk systeem had om deze te verwerken.
Van 12 uur tot en met 13 uur had ik
lunchpauze.
Na de lunchpauze deed ik samen met Tom nog wat bestellingen en reservaties, om
dan de orders af te drukken en in het juiste vak te gaan steken.
Hierna stuurde Tom me door naar Katrien,
de secretaresse van Luc Boelaert. Bij haar kon ik terecht om te zien wat de
taak van een secretaresse eigenlijk inhoud. Bij deze was het me ook ineens
duidelijk dat het niet enkel gaat om het opnemen van telefoontjes en het
controleren van mails. Nee, het werd me duidelijk dat een secretaresse ook nog
andere taken op zich moet nemen.
Als eerste behandelden we samen klachtenbladen van
leveranciers.
Omdat ik niet exact wist wat dit betekende, informeerde ik me ernaar en legde
ze me uitgebreid uit wat een klachtenbrief van een leverancier precies is, waar
het blad wordt opgemaakt en hoe het achteraf wordt verwerkt.
Om 15 uur was er een korte pauze. Tijdens die pauze besprak ik even met mijn
mentor waar ik de magazijnverantwoordelijke en de personeelsverantwoordelijk
kon vinden omdat ik al graag een afspraak wou maken in verband met de vragen
over taken. Hij stelde mij de personeelsverantwoordelijke voor, waar ik een van
dezer dagen even mocht gaan bijzitten om enkele dingen te leren over zijn taak
en mijn vragen aan hem te stellen. De magazijnverantwoordelijke is helaas op
maandag afwezig.
Wanneer iedereen rond 15 uur 15 weer aan de slag ging, ging
ik nog even zitten bij Katrien om haar te helpen met het nieten van een
klachtenbrief aan de bijhorende afgedrukte mail.
Hierna maakte ik nog een enveloppe op waarin zich een brief en een staaltje
moest bevinden en als laatste taak van de dag ging ik nog even bij Tom om samen
met hem de bestelbladen af te drukken volgens dag en plaats.