Om 10 voor 8 arriveerde ik bij Bmfabrics, waar ik aan mijn eerste dag werkplekleren zou beginnen.
Samen met mijn mentor Tom startte ik de dag met het checken
van de mails. Omdat het juist weekend was geweest wachtte er ons heel wat werk
op. De onnuttige mails (reclame) werden meteen gewist.
De bestellingen voor Nederland en Frankrijk mocht ik beantwoorden onder het toeziende oog van Tom.
De bestellingen voor Belgiƫ of exportlanden buiten Nederland of Frankrijk
werden doorgestuurd naar de verantwoordelijke voor die landen.
Het viel me al meteen op dat er in het bedrijf
veel bestellingen uit het buitenland toekwamen, en dat er dus ook veel
verschillende talen aan bod kwamen.
Na het controleren en beantwoordden van de mails mocht ik
eens kijken hoe een bestelling word geplaatst, om het daarna zelf te proberen.
Het ging vlot, omdat het bedrijf een makkelijk systeem had om deze te verwerken.
Van 12 uur tot en met 13 uur had ik
lunchpauze.
Na de lunchpauze deed ik samen met Tom nog wat bestellingen en reservaties, om
dan de orders af te drukken en in het juiste vak te gaan steken.
Hierna stuurde Tom me door naar Katrien,
de secretaresse van Luc Boelaert. Bij haar kon ik terecht om te zien wat de
taak van een secretaresse eigenlijk inhoud. Bij deze was het me ook ineens
duidelijk dat het niet enkel gaat om het opnemen van telefoontjes en het
controleren van mails. Nee, het werd me duidelijk dat een secretaresse ook nog
andere taken op zich moet nemen.
Als eerste behandelden we samen klachtenbladen van
leveranciers.
Omdat ik niet exact wist wat dit betekende, informeerde ik me ernaar en legde
ze me uitgebreid uit wat een klachtenbrief van een leverancier precies is, waar
het blad wordt opgemaakt en hoe het achteraf wordt verwerkt.
Om 15 uur was er een korte pauze. Tijdens die pauze besprak ik even met mijn
mentor waar ik de magazijnverantwoordelijke en de personeelsverantwoordelijk
kon vinden omdat ik al graag een afspraak wou maken in verband met de vragen
over taken. Hij stelde mij de personeelsverantwoordelijke voor, waar ik een van
dezer dagen even mocht gaan bijzitten om enkele dingen te leren over zijn taak
en mijn vragen aan hem te stellen. De magazijnverantwoordelijke is helaas op
maandag afwezig.
Wanneer iedereen rond 15 uur 15 weer aan de slag ging, ging
ik nog even zitten bij Katrien om haar te helpen met het nieten van een
klachtenbrief aan de bijhorende afgedrukte mail.
Hierna maakte ik nog een enveloppe op waarin zich een brief en een staaltje
moest bevinden en als laatste taak van de dag ging ik nog even bij Tom om samen
met hem de bestelbladen af te drukken volgens dag en plaats.