Inhoud blog
  • Fiets aan de haak
  • Trainingen hervat
  • Ziek
  • Wedstr.10: zo 01/05/2016 Dottenijs - DNF/31 deelnemers
  • Wedstr.9: zo 24/04/16 Roeselare - 26ste/28
  • Wedstr.8: za 23/04/16 Aalbeke - 45ste/53
  • KALENDER MEI - JUNI 2016
  • Wedstr.7: zo 17/04/16 Merelbeke - DNF/109 deelnemers
  • Wedstr.6: zo 10/04/16 - Veldegem - DNF/114
  • Wedstr.5: do 07/04/16 PK tijdrijden Ruddervoorde 17de/20 deelnemers
  • Wedstr.4: zo 13/03/16 Kortemark-Edewalle 44ste /71
  • Wedstr.3: za 05/03/16 Woumen 26ste/38
  • Wedstr.2: za 27/02/16 Dottenijs - DNF/78
  • Wedstr.1: zo 21/02/16 Clubkampioenschap 42ste/56
  • Kalender FEBRUARI - MAART - APRIL 2016
  • Doelstelling 2016
  • Fietswijding 2016
  • PR verzorgen
  • Groepstraining JRR
  • Seizoen 2016 individuele foto
  • Nieuwelingen 2016 CT Luc Wallays Jonge Renners Roeselare
  • Winterstage 2015
  • 2016, we zijn er mee weg!
  • Tussenseizoen 2015 - 2016
  • Evaluatie van het wegseizoen 2015
  • Aspiranten 2015 - Einde wegseizoen
  • Zondag 27/09/15 - Wielsbeke - 16de wedstrijd - 17de/32
  • Zondag 20/09/15 - Rollegem-Kapelle - 15de wedstrijd - 16de/30
  • Zondag 13/09/2015 - Escanaffles - 14de wedstrijd - 11de/13
  • Terug naar school ...
  • Zondag 30/08/2015 - Veldegem - 13de wedstrijd - 5de/27
  • Piste Challenge Tri Sport 2015
  • Zondag 23/08/2015 - Froyennes - 12de wedstrijd - 7de/17
  • 14-15-16 augustus trainingsweekend Ardennen
  • Zondag 09 augustus - Leuze - 11de wedstrijd - 6de/9 deelnemers
  • Zaterdag 01/08/15 Egem (Pittem) - 10de wedstrijd - 5de/22
  • Zondag 26 juli Ooigem - 9de wedstrijd - 28ste/40
  • Pistemeeting Rumbeke PK 14/07/15 - 6de/6+2
  • Zaterdag 11 juli Ere - 8ste wedstrijd - DNF
  • Zomerstage 7-8-9 juli 2015 Oostduinkerke
  • 06 juli 2015 Start Tourrit Antwerpen-Huy
  • Zondag 05 juli Rekkem - 7de wedstrijd - 26ste/30
  • Foto's PK Waardamme 07/06/2015
  • Geen koers in de examenperiode...
  • Zondag 07 juni Provinciaal Kampioenschap in Waardamme - 6de wedstrijd - 29ste/51
  • Zaterdag 30 mei Herchies-Vacresse - 5de wedstrijd - 10de/20
  • 23-24-25 mei: trainingsweekend Ardennen
  • Pistemeeting Rumbeke 20/05/15 - 6de/10 deelnemers
  • Zomerseizoen 2015 piste
  • Zondag 17 mei Aartrijke 4de wedstrijd - 21ste/44
  • Pistetraining Rumbeke
  • Zat. 09 mei Montignies - 3de koers - 30ste/37 (officieel) - 20ste à 25ste (reëel)
  • 01-02-03 mei: trainingsweekend
  • Zondag 26 april Ingelmunster - 2de wedstrijd - 15de/30
  • 18 april 2015 - 1ste wedstrijd - Kluisbergen-Zulzeke - 45ste/55
  • Doelstelling 2015
  • Trainingszones
  • Sportvoeding
  • Stoppen met voetballen
  • Wielerkalender 2015
  • Uit de reglementen
  • Kalender wieleropleiding 2015
  • De steunkaart 2015
  • Thiemen op winterstage Torhout 2014
  • Winterstage in Torhout 26-27-28 december 2014
  • Te onthouden data
  • Sportmedisch onderzoek voor wielerlicentie
  • Evaluatie van het eerste wegseizoen 2014.
  • Wielsbeke zondag 28 september - 16de wedstrijd - 19de/30
  • Bottelare (Merelbeke) zondag 21 september - 15de wedstrijd - 31ste/33
  • Meulebeke zondag 14 september - 14de wedstrijd - 26ste/28
  • VTI Sint-Lucas Menen
  • Planning september 2014 - juni 2015
  • Gistel 07/09/14 - 13de wedstrijd - 23ste/31
  • Pistemeeting Brugge 03/09/2014 - 9de/10
  • Beernem zondag 24 augustus 2014 - 12de wedstrijd - 25ste/36
  • Pistemeeting Rumbeke (PK) - 19/08/14 - 6de/6
  • Schuiferskapelle (Tielt) zondag 17 augustus 2014 - 11de wedstrijd - 20ste/22
  • Egem (Pittem) zaterdag 02 augustus 2014 - 10de wedstrijd - 23ste/31
  • Ooigem zondag 27 juli 2014 - 9de wedstrijd 25ste/30
  • Pistemeeting Brugge 24 juli 2014 - 10de/15
  • Oostkerke (Damme) 19 juli 2014 - 8ste wedstrijd - 25ste/25
  • Pistemeeting Rumbeke 15 juli 2014 - 8ste/8
  • Ere 12 juli 2014 - 7de koers - 17de/21
  • Rekkem 06 juli 2014 - 6de koers - opgave
  • Agenda juli en augustus
  • PK Wingene tijdrit + wegrit zondag 29 juni 2014 - 5de koers
  • Wevelgem Cycling Classic
  • Agenda 12 juni tot 09 juli
  • Daar is 'em! Daar is 'em!
  • Luxeprobleem: weekend van 07 en 08 juni = koers én voetbal...
  • Ledegem 29 mei 2014 - 4de koers - 10de/21
  • Gezond groeien
  • Leeftijdsverschil
  • Aartrijke 18 mei 2014 - 3de koers - 25ste/40
  • Waregem 11 mei 2014 - 2de koers - 40ste/49
  • Valpartij
  • Out...
  • Weekend 26-27 april
  • De Paasvakantie 2014
  • Iedereen bedankt voor de steun!
  • Lendelede 13 april 2014 - eerste koers - 40ste - rugnummer 17
  • Clubtrainingen april
  • Eerste wielerwedstrijd - Lendelede zondag 13 april 2014
  • Officieel coureur
  • Aspirantendag 2014
  • Interview
  • Wielerkalender 2014 aspiranten
  • Initiatie wielerpiste Stab Roubaix
  • De steunkaart
  • CT Luc Wallays - Jonge Renners Roeselare
  • Wintertraining Vlaamse Wielerschool
  • Initiatie op de piste Vlaams Wielercentrum Eddy Merckx in Gent
  • Thiemen naar het secundair onderwijs
  • De koersfiets van Thiemen
  • Initiatie op de wielerpiste Defraeye-Sercu in Rumbeke
  • Op zoek naar een wielerteam
  • Thiemen wil coureur worden.
  • BMX
  • Voetbal
  • Karate
  • Schaatsanekdote
  • Tennis
  • Atletiek
  • Zwemmen
  • Eerste kennismaking met het gebergte
  • Thiemen kan fietsen!
  • Turnen
  • Eerste schooldag - Vrije Basisschool De Stap Lauwe
  • De eerste fiets van Thiemen
  • Thiemen
    THIEMEN VANKEMMEL
    De avonturen van Thiemen in Wielerland
    07-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trainingszones

    Een blog is handig om zaken bij te houden...

    Trainingszones.

    Door wielrentrainers worden er nogal wat verschillende theorieën gehanteerd als het gaat om het aantal trainingszones. Er zijn trainers die uitgaan van vijf zones, maar ook trainers die zes of zelfs zeven zones hanteren. In de basis zeggen ze allemaal hetzelfde: de grens van een trainingszone wordt bepaald door een percentage van je maximale hartslag. Meest gebruikte methode is de indeling van H (Herstel), D1, D2, D3 en W (Weerstand).xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

    Er zijn verschillende methodes om je zones te berekenen. De simpelste methode om je maximale hartslag te berekenen is een rekensommetje: 220 minus je leeftijd als je een man bent en 230 minus je leeftijd als je een vrouw bent. Helaas is deze methode niet heel betrouwbaar. Je maximale hartslag daalt weliswaar als je ouder wordt, het rekensommetje zegt niets over de vraag of je van nature een hoge of juist lage hartslag hebt. Als je serieus wilt gaan trainen is het aan te raden om eerst een inspanningstest te doen. Zo kunnen je zones exact worden bepaald.

    Opmerking: Omdat jonge renners nog moeite hebben met de aanmaak van lactaat zijn de testresultaten weinig duidend. Inspanningstesten worden pas interessant na de groeispurt.

    De H of Herstel Zone

    Dit is de zone waarin je kunt herstellen na een zware inspanning. Je lichaam voert al bewegend afvalstoffen af. Ook is dit de zone om je warming up mee te beginnen. De herstelzone eindigt op ongeveer 60 procent van je maximum hartslag. Praten en ademen moet nog makkelijk kunnen in deze zone.

    D1 zone:  extensieve duurtraining - vetverbranding

    In deze zone verbeter je het aërobe uithoudingsvermogen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de zogeheten aërobe verbranding. Aëroob betekent letterlijk: met zuurstof. Als je veel kilometers fietst op deze hartslag, dan gebruiken de spieren voornamelijk vetten voor de verbranding. Deze verbranding gaat samen met het verbruik van zuurstof . Er komt geen melkzuur vrij. Doordat de spieren voornamelijk vetten gebruiken is dit ook een prima trainingszone voor het stimuleren van de vetverbranding. Deze zone zit tussen de 60 en 75 procent van je maximale hartslag. Deze zone zou je kunnen omschrijven als de zone voor de rustige duurtraining. Ook is deze zone geschikt voor de warming up en de cooling down.

    D2:  vetverbranding + koolhydraatverbranding

    In de D2 zone moet je al wat harder werken. Ook deze zone is prima voor de verbetering van het aërobe uithoudingsvermogen. Bovendien verhoog je de koolhydraatverbranding. Zorg er dus voor dat je eten bij je hebt als je langdurig in deze zone traint. 75-85 procent max hartslag.

    D3:  intensieve duurtraining

    Deze training pas opbouwen vanaf de groeispurt.

    Kletsen lukt bijna niet meer. Maar je bent zeker niet buiten adem. Je rijdt hier op 85 tot 90 procent van je maximale hartslag. In deze zone train je jezelf om langdurig een hoge snelheid aan te houden.

    W:  weerstandstraining.

    Hier zit je op 90 tot 100 procent van je maximale hartslag. Deze inspanning hou je niet lang vol. Verbranding is hier grotendeels anaeroob: zonder zuurstof. Bij korte explosieve inspanningen (10-20 sec) gebruiken de spieren voornamelijk creatinefosfaten. Deze brandstof is snel op, waardoor je lichaam op andere brandstof moeten overschakelen.

    -

    (Met krachttraining mag bij jongens pas een jaar tot anderhalf jaar na de groeispurt begonnen worden.)

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs