Materiaalpech in de eerste ronde. Bij het schakelen kwam de ketting tussen pignon en kader terecht. Thiemen even in de graskant en op achterstand. Hij mocht nog verder rijden van de commissaris, maar dan op een ronde uiteraard. De koers: de winnaar had voorsprong op 3 man, daarna een tweede groepje achtervolgers (5-tal), daarna nog een derde groepje (8-tal) gevolgd door duo's en eenlingen. Thiemen sloot aan bij dat derde groepje en peddelde de koers verder uit. Hij had het gevoel dat hij zonder pech mee had gekund met dat tweede groepje achtervolgers, richting top 10-plaats. Na Rekkem werd Oostkerke dus opnieuw een flutse. Jammer, maar het hoort erbij zeker? Hartelijk dank voor de talrijk opgekomen supporters! Toch een lichtpunt! :idea: Foto door pépé Pol.
Het materiaalprobleem kort uitgelegd: Om te verhinderen dat aspiranten een te zwaar verzet duwen, moeten ze tandwieltjes met minimaal 18 tandjes gebruiken. Een tandwieltje met 18 tandjes valt redelijk groot uit qua volume. De fiets van Thiemen is voorzien van een 10-speed versnellingssysteem, maar als je 10 tandwieltjes steekt waarbij dus die grote 18, dan zit die 18 zodanig dicht tegen het fietskader dat de ketting aan het fietskader hapert. Er moet daarom een tandwieltje minder gemonteerd worden om de ketting op die 18 toch te kunnen laten passeren: 9 tandwieltjes ipv 10. Het gevolg daarvan is dat er nu plaats teveel is tussen die 18 en het fietskader waardoor de ketting daar tussenin terecht kan komen. Het moet wel lukken dat zijn versnellingsapparaat vorige week nog werd afgeregeld in een gekende fietsenspeciaalzaak en daar perfect leek te werken. Maar helaas blijkt er toch een verschil te zijn tussen een atelier en wedstrijdomstandigheden... Tussen de tandwieltjes zitten er tussenringetjes. Ik zal eens proberen of het kan opgelost worden door een of meer bredere tussenringen te monteren.
Op het programma deze week: Donderdag 24 juli om 17u00 pistemeeting in Brugge. Bloso centrum Julien Saelens, Nijverheidsstraat 112, 8310 Brugge. Zondag 27 juli om 15u00 koers in Ooigem (Wielsbeke). Het Vlinderbos, Mgr Debrabanderestraat 23, 8710 Ooigem.
Reacties op bericht (2)
23-07-2014
Davide,
Bedankt voor het aanbrengen van ideeën! Met twee weten we meer dan alleen. Inmiddels heeft de fietstechnieker alles (18-19-20-...) maximaal afgesteld. We zullen eerst zien wat dat geeft. De suggestie om bredere tussenringetjes te steken wordt afgewezen omdat dit teveel zou ingrijpen in het geïntegreerde systeem. Drie 18-en naast elkaar, ja, het proberen waard me dunkt.
Groeten, p
23-07-2014 om 13:24
geschreven door Patrick
22-07-2014
pignon
patrick
ooit de tijdritfiets van wijlen VDB zien afstellen daar werden er 3 pignons van 12 naast elkaar gemonteerd zodat de ketting niet schuin trok dus waarom niet toch 10 kroontjes bijvoorbeeld 18/18/18/19 ...