Honderden jaren geleden waren er al mensen die probeerden te
vliegen zoals zij het de vogels zagen doen. Pas in 1675 kwam de heer Borelli er
achter dat de mens nooit als een vogel zou kunnen vliegen omdat de armspieren
van een mens hiervoor veel te zwak zijn. Maar men wilde de lucht in, dus
moesten er andere manieren gevonden worden.
Luchtballonnen:
In 1782 ontdekten 2 broers die in frankrijk een
papierfabriek bezaten, Etienne en Joseph Montgolfier, dat een met warme lucht
gevulde papieren zak omhoog steeg. Dit gingen zij in het groot uitvoeren en in
1783 steeg hun eerste luchtballon op. In het mandje onder de ballon zaten een
haan, een eend en een schaap. Na enkele weken ging ook een mens zon
ballonvaart maken. Degene die in de ballon, kon er echter alleen voor zorgen
dat de ballon omhoog of omlaag ging. De ballon was niet goed bestuurbaar, dus
waar de wind naar toe blies, in de richting ging ook de ballon uit.
Zweefvliegen
Omdat ballonnen in de vorige eeuw niet bestuurbaar waren,
moest er weer wat anders bedacht worden om in de lucht te komen! In 1880 maakte
een Duitser, Otto Lilienthal, een zweefvlucht een zweefvlucht met zijn
zweeftoestel. Dit zweeftoestel bestond uit een geraamte van wilgentakken.
Daaromheen had hij katoen gespannen dat in was gedoopt was. Hier tussenin hing
Otto. Voor zon zweefvlucht beklom hij met zijn eerste toestel een heuvel, nam
een aanloopheuvelafwaarts en zweefde
dan een tijdje door de lucht. Door met zijn benen te zwaaien kon hij het
zweeftoestel een beetje sturen. Zo maakte hij wel 2000 zweefvluchten, maar door
de slechte besturing verongelukte hij in 1896.
De eerste soort van een schip was in de Prehistorie een
Boomstamkano eneen vlot.Die schepen
werden aangevoerd door spier- en waterkracht.
De Egyptenaren hebben het eerste zeilschip uitgevonden.
De Grieken hebben dat overgenomen en er een oorlogschip
gemaakt: De Trireem
Middeleeuwen
In Noord-Europa daagden rond het begin van de middeleeuwen
de Vikingen op.Ze waren bekend met hun Vikingschepen met een lange romp een
grote ramkracht
In China was er een schip gemaakt waarmee je de wereld kon
rondreizen.
Grote zeilvaart
Engeland, Spanje en Portugal namen de macht over dit
tijdperk.
Met hun grote schepen hebben de landen ontdekkingen gedaan
naar nieuwe gebieden Bijvoorbeeld Amerika.En hebben daar nieuwe kolonies
gesticht, het was toen ook de start van het Piratentijdperk
Het begin van de Mechanische scheepsvaart
Toen de Stoommachine uitkwam maakten de schepen er ook
gebruik van.De zeilschepen werden vervangen door stoomschepen .
Stoomschepen kan je herkennen aan:
-Koolkamers: Door verbranding van kool vaart het schip
-Schoorstenen: De overgebleven rook van de kolen gaat uit de
schoorsteen
Het Kool proces gaat zo te werk:
De stoomboot wordt evenals de stoomtrein aangedreven door
een stoommachine. Water wordt verhit tot stoom wat dan de kracht levert voor de
aandrijving van de schroef of het schoepenrad.
Een bekend stoomschip dat iedereen wel kent is de Titanic
De eerste fiets werd in 1817 uitgevonden door de Duitser von Drais, vandaar ook de naam Draisine.
Hij werd gemaakt van hout en ijzer. De rem bestond uit een ijzeren
schepje aan een riem, door de riem aan te draaien ging het schepje tegen
het wiel en remde de fiets af. Het wiel werd van hout gemaakt en er zat
geen band om. Meneer von Drais had nog geen trappers uitgevonden.
In 1861 maken de Franse gebroeders Michaux de Michaux. Dit
was een fiets die erg op de Draisine leek maar wel trappers had. Ze
maakten de trappers aan het midden van het voorwiel vast. Ook werd het
voorwiel groter dan het achterwiel om sneller te gaan. Als het wiel
namelijk kleiner zou zijn moest je veel harder trappen om vooruit te
komen.
John Kemp Starley maakte in 1885 de fiets Rover. Het frame
was ongeveer hetzelfde als het tegenwoordige frame. Hij maakte het
voorste tandwiel groter waardoor hij versnellingen kreeg. In 1888 verzon
de Ier Dunlop de luchtband, dat was toen een rubberen opblaasband waar nog geen binnenband in zat. Later werd de binnenband uitgevinden.
De eerste fiets werd in 1817 uitgevonden door de Duitser von Drais, vandaar ook de naam Draisine. het was een loopfiets gemaakt van hout en ijzer. In 1861 maken de Franse gebroeders Michaux de Michaux. Dit
was een fiets die erg op de Draisine leek maar wel trappers had. Ze
maakten de trappers aan het midden van het voorwiel vast. Ook werd het
voorwiel groter dan het achterwiel om sneller te gaan. John Kemp Starley maakte in 1885 de fiets Rover. Het frame
was ongeveer hetzelfde als het tegenwoordige frame. Hij maakte het
voorste tandwiel groter waardoor hij versnellingen kreeg. In 1888 verzon
de Ier Dunlop de luchtband, dat was toen een rubberen opblaasband waar nog geen binnenband in zat. Later werd de binnenband uitgevonden.En zo is de fiets geëvulueert hoe we hem nu kennen