Inhoud blog
  • Landing in Wenen
  • Vertrek in Brussel
  • Landing in Luik
  • Vlucht Luik-Luik
  • VFR-vlucht
  • Naar Rome
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over mijzelf
    Ik ben Bartel Van Goethem
    Ik ben een man en woon in Rotselaar en Mechelen (België) en mijn beroep is Lesgever praktijk autorijschool.
    Ik ben geboren op 20/06/1968 en ben nu dus 56 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Planes trains and motorcycles.
    Deze foto is van indertijd toen ik naar de fligthtsim ging in Brugge. Het pilotenuniform is dus niet echt
    The Miracle of Flying
    When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return - Leonardo da Vinci
    16-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Turkish
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Airbus A340 van Turkish Airlines

    16-10-2011 om 16:53 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ailerons
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op deze tekening van een Finnair MD-11 met als tekst " Official Airline of Santa Claus" zie je duidelijk links aan de vleugel de linkse aileron ( of rolroer ) naar beneden hangen. Zo kan het vliegtuig rollen.. Dit gebeurt gewoon door het stuur ( yoke ) naar links of rechts te draaien. Een vliegtuig kan in 3 dimensies bewegen: rollen ( hellen van de éné vleugel naar de andere ), gieren ( neus van links naar rechts bewegen ) en stampen ( neus op en neer bewegen ). De tip op de vleugel ( die bij een MD-11 wel 2m75 hoog is ) heet winglet, zorgt voor minder luchtwervelingen aan de  vleugeltip, minder luchtweerstand, beter klimvermogen en minder brandstofverbruik. Een MD-11 gebruikt tijdens de start 650 liter kerosine per minuut per motor!

    16-10-2011 om 17:00 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triple seven ETOPS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boeing 777 ( of triple 7 ) van Air New Zealand. De 2-motorige toestellen zijn tegenwoordig bijna allemaal geschikt voor ETOPS-vluchten. Dat staat voor Extended range for Twin engine Operations. Deze ETOPS-vluchten hebben speciale apparatuur, krijgen speciaal onderhoud en moeten altijd luchthavens binnen bereik hebben waar ze binnen een bepaalde tijd kunnen landen in noodgevallen. Bvb. luchthavens waarvan ze weten dat de baan lang genoeg is, dat het weer er voldoende goed is om uit te wijken. Normaal moet een 2-motorig toestel binnen het uur aan de grond kunnen staan maar boven de Atlantische- of Stille Oceaan is dat onmogelijk. Een ETOPS-vlucht heeft nu 120 minuten tijd en soms zelfs 180 of 240 minuten. De 180-minuten certificatie kan alleen na een jaar 120-certificatie waarin geen problemen waren.

    16-10-2011 om 17:10 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luchtvaarttermen
    VFR: ( nee, niet mijn moto ) Visual Flight Rules
    IFR: Instrument Flight Rules
    VOR: VHF ( Very High Frequency ) Omni-directional Radio range ( baken voor navigatie )
    TCAS: Traffic Collision Avoidance System
    TOGA : Take-Off / Go-Around
    SID: Standard Instrument Departure
    STAR: Standard Arrival route
    EGT: Exhaust Gas Temperature
    OAT: Outside Air temperature
    TAT: Total Air Temperature
    FF: Fuel Flow

    De lijst is eindeloos met "leuke" termen en afkortingen...

    16-10-2011 om 17:16 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VFR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nee, geen Visual Flight Rules maar mijn Honda VFR1200F

    16-10-2011 om 17:32 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IFE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In Flight Entertainment: als er op deze schermen geen films vertoond worden kan je hier het verloop van de vlucht zien. Soms gebruikt men ze ook voor de safety demonstration. Dit beeld is vlak na het opstijgen in Venetië aan boord van een Swiss A320 op weg naar Zürich

    16-10-2011 om 22:22 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tarmac
    Boarding vanop het tarmac zonder jetway is nog altijd het tofste. Hier in Zürich aan boord van een Avro RJ van Swiss, met bestemming Brussel



    16-10-2011 om 22:25 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Take-Off in Brussel
    Start aan boord van een Swiss Airbus A320 vanop runway 25R te Brussel

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=My_aUHlDJYA   

    16-10-2011 om 22:28 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Landing in Zürich
    Airbus A32O van Swiss komende uit Brussel

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=SHVav7KHs4M   

    16-10-2011 om 22:30 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Venetië
    Swiss A320 on final approach naar Marco Polo airport in Venetë

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=-m_Olnc65Hc   

    16-10-2011 om 22:32 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alpen
    Over de Zwitserse Alpen...

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=ImqB9FeleQ4   

    16-10-2011 om 22:33 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RWY02 Brussel
    Swiss Avro RJ nadert RWY02 ( de dwarsbaan van Zaventem ) dankzij noorderwind. We naderen over de spoorlijn Brussel-Leuven en de E40 snelweg

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=KB5a7AvoDK0   

    16-10-2011 om 22:35 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De landing

    Pilotenhumor zegt: "A good landing is one you can walk away from... A perfect landing is if you can use the plane again"
    "Een goede landing is als je ervan kan wegwandelen, een perfecte landing is als je het vliegtuig opnieuw kan gebruiken."
    Soms moet de piloot een "harde" landing maken. Bvb. bij regen ( water op de startbaan ) zal hij harder neerkomen om door het gewicht van het landingsgestel het regenwater als het ware weg te duwen waardoor de wielen grip krijgen en het ABS-remsysteem zijn werk kan doen. Een vliegtuig landt met ong. 250 km/u dus goede grip is noodzakelijk. Eens op de grond komen de spoilers op de vleugels automatisch omhoog om de lift te breken en meer grip te geven. De flaps stonden al voluit om af te remmen en er wordt geremd op de motoren. Dit geeft veel motorlawaai ( persoonlijk vind ik dat een fantastisch geluid ). Op sommige ( korte ) startbanen word je echt in je gordel gedrukt. Hou steeds de gordel aan tot volledige stilstand aan de gate en tot het "fasten seatbelt" lampje uitgaat.





    16-10-2011 om 23:26 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    18-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dubbeldekker
    Airbus A380-800 in Airbus Industrie kleuren tijdens de Parijse airshow in le Bourget op 20 juni 2009 ( mijn verjaardag ). Ongelofelijk hoe wendbaar ens til dit reusachtige toestel is.

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=h1Jg-qzgwt8   

    18-10-2011 om 23:18 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn vluchten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Mijn eerste vlucht was een luchtdoop vanuit Antwerpen (Deurne), ergens eind jaren 70. Ik denk dat het een Cessna was. Deze vlucht ging over de haven en Doel. In juni 88 maakten we met mijn klas een luchtdoop in een Fokker 50 vanuit Antwerpen tot boven Mechelen. Ik kreeg de luchtvaartmicrobe echt te pakken toen ik voor het eerst in een jet vloog, datw as april 1997 in een B737 van Sabena om de komeet Hale-Bopp te bekijken. We maakten toen een rondje Parijs. Sindsdien was ik verzot op vliegen en dit zijn bijna al mijn bestemmingen: Londen 2X, Alicante 2X, Barcelona, Gran Canaria (Las Palmas), Florida 3X (Miami en Orlando), Mallorca, Aruba, Kopenhagen, Helsinki en Rovaniemi, Venetië via Zürich. Plus enkele luchtdopen boven België, o.a. de afscheidsvlucht van de SABENA-Jumbo in oktober 1999 en de Virgin vlucht om de tsunami slachtoffers te steunen, in januari 2005 ( in een storm nota bene )    Dit brengt mijn totaal (zorgeloze ) vliegkilometers op ong. 89914 km wat bijna 2X rond de wereld is...

    03-11-2011 om 01:14 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooiste reclame ooit
    http://www.youtube.com/watch?v=EMpxb2Iuj14

    22-12-2011 om 23:08 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    http://www.youtube.com/watch?v=OYNHayzP3DI&feature=related

    22-12-2011 om 23:16 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-04-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Naar Rome
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 12 april vloog ik met mijn partner naar Rome Fiumicino voor een 4-daagse city trip. We vlogen met een Boeing 737-300 van Brussels Airlines ( ex Virgin Express toestel ) met reg. OO-VEK.
    We stegen op bij mooi weer vanaf startbaan 25R, de langste baan in Zaventem met een gewicht van 51,7 ton waarvan 7,2 ton brandstof. Er waren slechts 88 passagiers aan boord. Vliegtuig was dus maar halfvol.
    Bij het instappen gaf ik de chef de cabin een papier om via de piloten de vluchtinfo te bekomen die ik hier vermeldde.

    Bijlagen:
    540220_3644776328698_1553083707_33186839_1000590651_n.jpg (55.5 KB)   
    551921_3644775448676_1553083707_33186837_341205985_n.jpg (55.3 KB)   

    17-04-2012 om 22:36 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Airbus A330-301, reg OO-SFN Brussels Airlines

    01-05-2012 om 11:35 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen BAE Avro RJ85 Brussels Airlines

    01-05-2012 om 11:36 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 19/11-25/11 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Luchtzak
  • Flight simulator
  • Rijschool
  • Smoelboek
  • Vliegtuigfoto's
  • Zaventem
  • Afstanden tussen luchthavens en Brussel


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs