Inhoud blog
  • Landing in Wenen
  • Vertrek in Brussel
  • Landing in Luik
  • Vlucht Luik-Luik
  • VFR-vlucht
  • Naar Rome
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Over mijzelf
    Ik ben Bartel Van Goethem
    Ik ben een man en woon in Rotselaar en Mechelen (België) en mijn beroep is Lesgever praktijk autorijschool.
    Ik ben geboren op 20/06/1968 en ben nu dus 56 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Planes trains and motorcycles.
    Deze foto is van indertijd toen ik naar de fligthtsim ging in Brugge. Het pilotenuniform is dus niet echt
    The Miracle of Flying
    When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return - Leonardo da Vinci
    16-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooie wolkjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan boord van een Swiss Avro RJ op weg van Zürich naar Brussel in april 2011

    16-10-2011 om 16:23 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Approach
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Landing in Aruba ( code AUA/TNCA ) na een vlucht van ong 9u en half, vanuit Amsterdam (AMS/EHAM ). Aan boord van een KLM MD-11 die voor deze vlucht ong. 85 ton kerosine verbruikte.

    16-10-2011 om 16:27 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wide-body / Narrow-body
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze KLM MD-11 is een voorbeeld van een wide-body vliegtuig. Deze romp heeft een diameter van ong. 6 meter en heeft 2 gangpaden ( aisles genoemd ). Een narrow-body toestel heeft maar een gangpad met meestal 6 rijen stoelen naast elkaar ( soms 5 ). In een wide-body zijn dat soms 7 tot 11 stoelen naast elkaar.

    16-10-2011 om 16:31 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mallorca
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Kort na take-off aan boord van een Thomas Cook Airbus A320

    16-10-2011 om 16:33 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaventem
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Brussels Airport ( code BRU/EBBR ) vanuit de lucht. Duidelijk zichtbaar zijn de 3 start-en landingsban nen. Ze zijn genummerd 07L-25R, 07R-25L en 02-20. Hierbij staat de L voor Left en de R voor Right. De cijfers zijn ( zonder de nul ) de graden op een windroos. Dus baan 07-25 ligt onder een hoek van 70 en 250 graden op de windroos, wat ongeveer zuidwest is, in de richting van de heersende winden. Vliegtuigen landen en stijgen op tegen de wind in. Een simpel voorbeeld: in Orlando ( Florida ) heb je baan 18-36, dus 180-36O °... Die baan loopt dus pal van zuid naar noord.

    16-10-2011 om 16:38 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contrails
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Contrails of condensation trails zijn de condensatiestrepen die straalvliegtuigen achterlaten in de lucht. Levert soms mooie beelden op...

    16-10-2011 om 16:41 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Royal Barge
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jaren geleden tekende ik ook vliegtuigen maar daar ben ik ondertussen mee gestopt. Deze Boeing 747-400 van Thai Airways ( Royal Barge genoemd ) is een eerbetoon aan hun koning Bhumibol Adulyadej

    16-10-2011 om 16:44 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertical fin
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hawaiian Boeing 717 met op achtergrond een Boeing 767 van dezelfde maatschappij. De "vertical fin"of verticale stabilisator bevat het roer dat de piloot bedient door 2 pedalen. Door deze pedalen op de grond helemaal in te drukken bedient hij hiermee de wielremmen.

    16-10-2011 om 16:47 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Airbus A330
    Klik op de afbeelding om de link te volgen KLM wide-body Airbus A330. Sinds het verdwijnen van SABENA vliegt Brussels Airlines nog, met 2 toestellen van dit type, naar Afrika.

    16-10-2011 om 16:49 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Concorde
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vliegtuig bij iedereen wel bekend denk ik. Vloog uiteindelijk alleen bij British Airways en Air France ( de 2 landen die dit prachtig toestel ontwikkelden ). SABENA bestelde er ook maar zag nadien hiervan af.

    16-10-2011 om 16:52 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Turkish
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Airbus A340 van Turkish Airlines

    16-10-2011 om 16:53 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ailerons
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Op deze tekening van een Finnair MD-11 met als tekst " Official Airline of Santa Claus" zie je duidelijk links aan de vleugel de linkse aileron ( of rolroer ) naar beneden hangen. Zo kan het vliegtuig rollen.. Dit gebeurt gewoon door het stuur ( yoke ) naar links of rechts te draaien. Een vliegtuig kan in 3 dimensies bewegen: rollen ( hellen van de éné vleugel naar de andere ), gieren ( neus van links naar rechts bewegen ) en stampen ( neus op en neer bewegen ). De tip op de vleugel ( die bij een MD-11 wel 2m75 hoog is ) heet winglet, zorgt voor minder luchtwervelingen aan de  vleugeltip, minder luchtweerstand, beter klimvermogen en minder brandstofverbruik. Een MD-11 gebruikt tijdens de start 650 liter kerosine per minuut per motor!

    16-10-2011 om 17:00 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Triple seven ETOPS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boeing 777 ( of triple 7 ) van Air New Zealand. De 2-motorige toestellen zijn tegenwoordig bijna allemaal geschikt voor ETOPS-vluchten. Dat staat voor Extended range for Twin engine Operations. Deze ETOPS-vluchten hebben speciale apparatuur, krijgen speciaal onderhoud en moeten altijd luchthavens binnen bereik hebben waar ze binnen een bepaalde tijd kunnen landen in noodgevallen. Bvb. luchthavens waarvan ze weten dat de baan lang genoeg is, dat het weer er voldoende goed is om uit te wijken. Normaal moet een 2-motorig toestel binnen het uur aan de grond kunnen staan maar boven de Atlantische- of Stille Oceaan is dat onmogelijk. Een ETOPS-vlucht heeft nu 120 minuten tijd en soms zelfs 180 of 240 minuten. De 180-minuten certificatie kan alleen na een jaar 120-certificatie waarin geen problemen waren.

    16-10-2011 om 17:10 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luchtvaarttermen
    VFR: ( nee, niet mijn moto ) Visual Flight Rules
    IFR: Instrument Flight Rules
    VOR: VHF ( Very High Frequency ) Omni-directional Radio range ( baken voor navigatie )
    TCAS: Traffic Collision Avoidance System
    TOGA : Take-Off / Go-Around
    SID: Standard Instrument Departure
    STAR: Standard Arrival route
    EGT: Exhaust Gas Temperature
    OAT: Outside Air temperature
    TAT: Total Air Temperature
    FF: Fuel Flow

    De lijst is eindeloos met "leuke" termen en afkortingen...

    16-10-2011 om 17:16 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VFR
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nee, geen Visual Flight Rules maar mijn Honda VFR1200F

    16-10-2011 om 17:32 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IFE
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In Flight Entertainment: als er op deze schermen geen films vertoond worden kan je hier het verloop van de vlucht zien. Soms gebruikt men ze ook voor de safety demonstration. Dit beeld is vlak na het opstijgen in Venetië aan boord van een Swiss A320 op weg naar Zürich

    16-10-2011 om 22:22 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tarmac
    Boarding vanop het tarmac zonder jetway is nog altijd het tofste. Hier in Zürich aan boord van een Avro RJ van Swiss, met bestemming Brussel



    16-10-2011 om 22:25 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Take-Off in Brussel
    Start aan boord van een Swiss Airbus A320 vanop runway 25R te Brussel

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=My_aUHlDJYA   

    16-10-2011 om 22:28 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Landing in Zürich
    Airbus A32O van Swiss komende uit Brussel

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=SHVav7KHs4M   

    16-10-2011 om 22:30 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Venetië
    Swiss A320 on final approach naar Marco Polo airport in Venetë

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=-m_Olnc65Hc   

    16-10-2011 om 22:32 geschreven door Bartel68

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 19/11-25/11 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Luchtzak
  • Flight simulator
  • Rijschool
  • Smoelboek
  • Vliegtuigfoto's
  • Zaventem
  • Afstanden tussen luchthavens en Brussel


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs