Foto
Inhoud blog
  • Over ons
  • Brief aan politici
    Nuttige Links
  • Hoe verkeersleefbaar is jouw buurt? KomOpStraat.be
  • Mobiliteitsplan Leuven
  • Structuurplan Leuven
  • Zoeken in blog

    Wijkactiecomité Tervuursevest
    Tervuursevest : een WOONwijk en geen singel !
    05-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Over ons

    Even voorstellen…

     

    We zijn een aantal buren die wonen op de Tervuursevest of aangrenzende straten in Leuven/Heverlee en die bezorgd zijn om de verkeersveiligheid in de buurt.

    Het is vanzelfsprekend dat we al te goed beseffen dat we op de ring rond Leuven wonen, en dat hier noodzakelijkerwijze verkeer langs komt… We ambiëren dan ook niet om hier een verkeersluwe straat van te maken !

    Toch is het zo dat er heel wat aan de infrastructuur van de straat kan veranderd worden. Denk maar aan de te smalle voetpaden, de gevaarlijke fietspaden, het totaal ontbreken van groen op de straat en veilige oversteekplaatsen, het lawaaierig betonnen wegdek met naden …

    We vroegen ons af of er plannen tot verandering bestonden en zijn het structuurplan van Leuven gaan onderzoeken. Hierin formuleert het stadsbestuur zijn wensen voor de ruimtelijke ontwikkeling op lange termijn. Er worden doelstellingen in gegeven en een reeks van acties en maatregelen om deze doelstellingen te realiseren. De overheid gebruikt het structuurplan in de eerste plaats om alle maatregelen en acties in verband met ruimtelijk beleid op elkaar af te stemmen. De uitvoering van het structuurplan ligt deels in handen van de overheid, deels in handen van “derden”.

     

    Enkele passages uit het structuurplan Leuven

     

    Na het doornemen van dit plan constateerden we dat er een aantal onduidelijkheden bestaan rond de visie omtrent de Tervuursevest (tussen de Kapucijnenvoer en de Tervuursepoort) :

     

    Ø       Informatief gedeelte – bijlage “Begrippenlijst” (p252) :

    “Singels: het noordwestelijk deel van de ring van Leuven, tussen de Tervuursepoort en het J.M. Artoisplein”

    Ø       Richtinggevend gedeelte – Visie en deelstructuren –
    Hfdst. 3 Gewenste ruimtelijke structuur voor Leuven
    3.2.4 De vesten als stedelijke boulevard :

    “Het concept "vesten als stedelijke boulevard" streeft een beeld van de vesten na waarin deze als een multifunctionele en kwalitatieve ruimte worden uitgebouwd. De verbindingsfunctie voor verkeer, waarop tot nu toe sterk de nadruk heeft gelegen, moet worden overgenomen door de singels, ten gunste van de verblijfsfunctie en de ontsluitingsfunctie van de vesten. De vesten worden niet enkel een "weg" waar het verkeer op een vlotte manier kan doorstromen, maar waar ook een aantal functies op een representatieve manier ontsloten kunnen worden.
    Er wordt met andere woorden opnieuw een stap in de richting van de oorspronkelijke boulevards gezet: van verkeersweg en "breuk" worden de vesten opgewaardeerd tot een aangename overgangsruimte tussen de binnenstad en de gebieden die eraan grenzen. Stedelijke functies die te groot zijn voor de binnenstad kunnen hier een plaats krijgen.
    De verkeerscapaciteit, die vrijkomt met het afbouwen van de verbindingsfunctie, kan maximaal door openbaar vervoer ingevuld worden. Bij de herinrichting van de publieke ruimte moet bovendien méér ruimte voor voetgangers en fietsers worden gereserveerd.”

     

    Ø       Richtinggevend gedeelte – Stadsdelen en beleidskader –
    Hfdst. 14 Binnenstad
    14.7.2
    Ruimtelijke concepten en 14.7.3 Mogelijke strategische projecten en acties

     

    “De algemene visie op de ontwikkeling van het deelsysteem vesten wordt vertaald in volgende ruimtelijke concepten. De synthese van de concepten resulteert in een gewenste ruimtelijke structuur. Ze worden grafisch voorgesteld in figuur 2.57. :

    ·         A Vesten als verblijfsruimte met woonkarakter (…)

    ·         B Koppeling van stedelijke functies langs een as voor openbaar vervoer (…)

    ·         C Hiërarchie in de aansluitingen (…)

    ONTWIKKELINGSPERSPECTIEVEN
    De aansluiting van de vesten op het hoofdwegennet gebeurt via de singels: op de kruispunten Koning Boudewijnlaan
    en J.M. Artoisplein. Het viaduct aan de Kapucijnenvoer moet op termijn afgebroken worden en het kruispunt moet worden
    heringericht zodat het verkeer van de Koning Boudewijnlaan vlotter naar de singels gaat
    . De aansluiting via Tiensesteenweg – Meerdaalboslaan op de E40 moet worden afgebouwd.”

     

    Wat besloten we hieruit ?

     

    Het is duidelijk dat de Tervuursevest letterlijk en figuurlijk een “bottleneck” is wat haar bestemming en het verkeer aangaat. Ook wij hebben geen pasklare oplossing, vooral als we het probleem in zijn totaliteit bekijken. Als betrokken partij willen we de bevoegde overheden echter graag wijzen op de prioritaire functie van onze Tervuursevest, namelijk een woonfunctie.

     

    Vandaar onze slogan : Tervuursevest : een WOONwijk en geen singel !

     

    Over de acties die we reeds ondernomen hebben en de acties die we van plan zijn verder uit te voeren, vindt u binnenkort meer op deze site.

     

    Belangrijk is ook dat we in elke actie die we ondernemen, steeds een constructieve gesprekspartner trachten te zijn.

     

    Elke commentaar is meer dan welkom.

     

    05-03-2008 om 00:00 geschreven door Wijkactiecomité Tervuursevest  






    Archief per maand
  • 03-2008
  • 07-2006


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs