En dit zijn onze nieuwjaarsbrieven ! We mochten hiervoor figuurzagen. In het begin een beetje moeilijk maar algauw had iedereen het goed onder de knie. Juf was heel tevreden over onze resultaten !
Het tweede leerjaar bedacht een schitterend idee om met de ganse school te doen. Ze stelden voor om met z'n allen een kerstmuts aan te trekken op vrijdag 18 december en we kregen allemaal de opdracht zelf een kerstkaart te maken om dan aan iemand anders van de school te geven. En ze waren in hun opzet meer dan geslaagd. De speelplaats zag er die ochtend kleurrijk uit : veel kinderen hadden hun kerstmuts opgezet ! En na de speeltijd kwamen we opnieuw allen samen. We legden onze kerstkaarten in een grote bassin en vervolgens mochten we elk om beurt een kaartje trekken ! Voor herhaling vatbaar !!! Langs deze weg wensen wij iedereen een spetterend 2010 !!!
Na een stevig sinterklaasontbijt was het eindelijk zo ver. Met z'n allen gingen we de sint en z'n pieten opwachten op de kleuterspeelplaats. In volle concentratie keken we naar boven. Ze zouden met de luchtballon komen... Tot we plots het gesputter van een mooi opgezette tractor hoorden. Het drietal was van voertuig veranderd... Uit noodzaak.... : Na een noodlanding - in het stro - met de luchtballon, was er een vriendelijke boer die hen toch naar de lieve kinderen van Het Bollebos wou brengen. Oef ! Eind goed, al goed ! Sint kon met z'n zwartepieten aan de klasbezoeken beginnen. En ja, ook wij van het zesde leerjaar ontvingen hen met een zelfgemaakt lied ! Kijk maar mee naar de sfeerbeelden !
Tijdens ons laatste thema van w.o. leerden we onder andere over de ruimte. Na een lesje drama over de maanlanding, gingen we ook iets knutselen rond dit thema. We ontwierpen eerst een schets over een ruimtetuig of ruimtewezen. Hierbij noteerden we de materialen voor het vervaardigen van ons kunstwerk. Nadat we een week ons nodige materiaal verzameld hadden, konden we eraan beginnen. Hier zie je ons aan het werk. De resultaten volgen later.
Rond de periode van halloween schreven we per twee ons eigen griezelverhaal. Naar aanleiding van de voorleesweek stuurden we een mailtje naar de andere lagere klassen met de vraag of we ons verhaal mochten voorlezen in hun klasje. Gelukkig antwoordde iedereen enthousiast. Zo gezegd, zo gedaan.... Vrijdag 27 november lazen we onze verhalen voor. Juf was alvast zeer tevreden over de verhaaltjes. We bundelen ze samen in ons 'griezelboek'.
Vandaag hebben we de opdracht gekregen robots na te spelen. Het was zeer leuk .We moesten lopen en praten als een robot.Ook al ging het een beetje moeilijk. Na wat inoefening bereidden we een toneeltje voor,dat was heel grappig .
Tijdens onze les beweging kwam een stuk bizarre muziek tot leven via beweging en dans met doeken. Na een reeks opwarmingsoefeningen maakten we kennis met het materiaal : een groot doek : gooien en laten vallen, plooien, rollen, knopen... Nadien beluisterden we de muziek zodat we het thema konden onderzoeken. Tenslotte konden we de muziek en het doek tot leven brengen.
Op vrijdag 25 septermber stonden de leerlingen van het eerste tot en met het zesde leerjaar alweer paraat voor de deelname aan de zwerfvuilactie.
Voorzien van handschoenen, vuilniszakken, emmers en grijpers trokken we er op uit om onze schoolomgeving er net te laten bijliggen.
De eerste graad zorgde voor een proper schooldomein. De tweede graad ging de Borreberg en het pleintje opruimen.
Wij, het vijfde en zesde leerjaar, namen de Kortestraat, Ter Schabbe, het paadje naar Delhaize, de Petegemstraat en de Kalkstraat onder handen. Met een rijke buit aan allerlei materiaal die niet in de grasbermen thuishoort, keerden we terug naar ons intussen al netjes opgeruimde school.
Het doel van deze jaarlijkse actie is de hoeveelheid zwerfvuil binnen de gemeente Anzegem terug te dringen. Tijdens de zwerfvuilacties worden onze leerlingen bewust gemaakt van het zwerfvuilprobleem en hun verantwoordelijkheid voor een bijdrage aan een schone leefomgeving !!!
Tijdens een lesje 'drama' zetten we het verhaal 'Een vreemde eend in de bijt' om in een een tableau vivant. Dit is een beeldenspel, een reeks tekeningen van een stripverhaal. Met ons groepje kozen we er een passend fragment uit. Juf vond de resultaten zeer goed en vond dat onze gezichten boekdelen spraken.
Binnen ons thema 'Welkom' hadden we het onder andere over 'het veilig naar school komen'. We bespraken veelvoorkomende verkeersborden, enkele verkeerssituaties,...We namen ook onze fiets onder de loep en aan de hand van een checklist controleerden we of onze tweewieler al dan niet in orde en veilig was. Vertrekkende van onze fiets, bekeken we de werking van tandwielen. 2 groepjes bekeken op de computer een filmpje i.v.m. tandwielen en losten er vraagjes bij op, 2 andere groepjes experimenteerden met tandwielen en lieten aldus hun hersenradertjes werken. Daarna werd gewisseld.
Bij het begin van het schooljaar filosofeerden we over 'zelfkennis'. Leuk om te doen hoor ! Eén van de vragen was met welk voorwerp we onszelf konden voorstellen. Er werd vanalles meegebracht. Kijk maar.
Intrede in onze spliksplinternieuwe school 'Het Bollebos'!!!
Eindelijk....het was zo ver. Dinsdag 1 september konden we intrede doen in onze nieuwe school. Een mooie, moderne, kindvriendelijke,... school.
We verzamelden met z'n allen op de speelplaats. Toen plots een voor ons vreemde meneer en de directrice op de trappen verschenen. Die meneer bleek de enige echte Werther Vander Sarren te zijn. Hij was zo vriendelijk om voor ons als belleman de stoet doorheen enkele Anzegemse straten te begeleiden onder luid belgerinkel. Heel wat mensen kwamen een kijkje nemen.
Terug op school aangekomen, werden we verwelkomd door de kleutertjes en hun juffen en heel wat ouders die een kleurrijke erehaag hadden gevormd met ballonnen. Het was vervolgens de oudste van de school, Lise Vervacke, die het lint mocht doorknippen vooraleer we het schoolgebouw konden binnengaan.
Amai, onze monden vielen open : 'Waw', 'Hoe chique', 'Super', 'Zo gezellig',....
Na een ontspannen kringgesprek over de voorbije vakantie, verwachtingen,... weerklonk plots een deuntje doorheen onze klas. Verbaasd keken we op. 'Juf, wat was dat ?' Waarop toch een leerling raadde : 'De nieuwe bel !' Inderdaad, het was speeltijd.
Na de speeltijd volgde een receptie. We kregen fruitsap en een zakje chips !
In de loop van de dag maakten we met de klas nog een rondleiding doorheen onze nieuwe school !!!
We maken er een knalkeisupertof jaar van !
Belleman, Werther Vander Sarren en onze directrice
Integratiedag in de middenschool 'Groenhove' - Waregem
Traditiegetrouw verlieten wij, de leerlingen van het zesde leerjaar, ons vertrouwde stekje Ter Schabbeen vertoefden we een dagje in Groenhove. Op die manier konden we al een beetje proeven van de middelbare school en wordt geprobeerd de overgang van de basisschool naar het secundair onderwijs wat soepeler te laten verlopen.
Na een duidelijke uiteenzetting over de structuur van de school, volgden we in de voormiddag enkele lessen : Engels, Latijn en wetenschappelijk werk.
In de namiddag maakten we in de les technologische opvoeding een flesopener, werd er heel wat gesport tijdens de les lichamelijke opvoeding en als afsluiter mochten we wafels of pannenkoeken bakken.
Nadat we onze flesopener uitgeprobeerd hadden, want we werden nog op een drankje getrakteerd, keerden we enthousiast terug naar onze school.
Op vrijdag 20 februari zagen onze leerlingen er zeer kleurrijk uit ! Jawel, die dag werd bij ons carnaval gevierd! Iedereen had zijn uiterste best gedaan om er leuk, grappig, eng, chique,... uit te zien. Onze school stond ook wat op z'n kop. Zo schrokken we toen we juf Leentje voor onze rij zagen staan en toen ze met ons meeging naar onze klas. De juffen, maar ook de secretaresse, de directrice, Greta en Freddy gingen de uitdaging aan om eens van klas te veranderen of van job. En zo kregen wij 2 uurtjes juf Leentje in onze klas. We maakten samen met haar een armband en vonden het reuzefijn ! Na de lekkere maaltijd hadden we een spelletjesnamiddag. Via een doorschuifsysteem kwamen we in alle klassen terecht en speelden 6 verschillende spelletjes. Leuk hoor ! We sloten deze amusante dag samen met de kleuters af op de kleuterspeelplaats door een gekke dans op te voeren !
Ongeveer 1 keer per maand gaan twee leerlingen van het zesde leerjaar over de middag bij de kleuters helpen. Ze bedenken allerlei spelletjes die ze met die kleine kapoenen spelen. Ja, ze doen dat echt zeer goed. Nu hadden Nikita en Yentel de idee om zich elke vrijdag voor de kleutertjes te verkleden... Deze week toverden ze zich om in Thelma en Louise....
Maxim z'n papa is loodgieter. Hij bracht hierover heel wat materiaal mee naar school waarover hij het een en het ander kon vertellen. Dankjewel Maxim !!!