Vandaag hebben we de opdracht gekregen robots na te spelen. Het was zeer leuk .We moesten lopen en praten als een robot.Ook al ging het een beetje moeilijk. Na wat inoefening bereidden we een toneeltje voor,dat was heel grappig .
Tijdens onze les beweging kwam een stuk bizarre muziek tot leven via beweging en dans met doeken. Na een reeks opwarmingsoefeningen maakten we kennis met het materiaal : een groot doek : gooien en laten vallen, plooien, rollen, knopen... Nadien beluisterden we de muziek zodat we het thema konden onderzoeken. Tenslotte konden we de muziek en het doek tot leven brengen.
Op vrijdag 25 septermber stonden de leerlingen van het eerste tot en met het zesde leerjaar alweer paraat voor de deelname aan de zwerfvuilactie.
Voorzien van handschoenen, vuilniszakken, emmers en grijpers trokken we er op uit om onze schoolomgeving er net te laten bijliggen.
De eerste graad zorgde voor een proper schooldomein. De tweede graad ging de Borreberg en het pleintje opruimen.
Wij, het vijfde en zesde leerjaar, namen de Kortestraat, Ter Schabbe, het paadje naar Delhaize, de Petegemstraat en de Kalkstraat onder handen. Met een rijke buit aan allerlei materiaal die niet in de grasbermen thuishoort, keerden we terug naar ons intussen al netjes opgeruimde school.
Het doel van deze jaarlijkse actie is de hoeveelheid zwerfvuil binnen de gemeente Anzegem terug te dringen. Tijdens de zwerfvuilacties worden onze leerlingen bewust gemaakt van het zwerfvuilprobleem en hun verantwoordelijkheid voor een bijdrage aan een schone leefomgeving !!!
Tijdens een lesje 'drama' zetten we het verhaal 'Een vreemde eend in de bijt' om in een een tableau vivant. Dit is een beeldenspel, een reeks tekeningen van een stripverhaal. Met ons groepje kozen we er een passend fragment uit. Juf vond de resultaten zeer goed en vond dat onze gezichten boekdelen spraken.
Binnen ons thema 'Welkom' hadden we het onder andere over 'het veilig naar school komen'. We bespraken veelvoorkomende verkeersborden, enkele verkeerssituaties,...We namen ook onze fiets onder de loep en aan de hand van een checklist controleerden we of onze tweewieler al dan niet in orde en veilig was. Vertrekkende van onze fiets, bekeken we de werking van tandwielen. 2 groepjes bekeken op de computer een filmpje i.v.m. tandwielen en losten er vraagjes bij op, 2 andere groepjes experimenteerden met tandwielen en lieten aldus hun hersenradertjes werken. Daarna werd gewisseld.
Bij het begin van het schooljaar filosofeerden we over 'zelfkennis'. Leuk om te doen hoor ! Eén van de vragen was met welk voorwerp we onszelf konden voorstellen. Er werd vanalles meegebracht. Kijk maar.
Intrede in onze spliksplinternieuwe school 'Het Bollebos'!!!
Eindelijk....het was zo ver. Dinsdag 1 september konden we intrede doen in onze nieuwe school. Een mooie, moderne, kindvriendelijke,... school.
We verzamelden met z'n allen op de speelplaats. Toen plots een voor ons vreemde meneer en de directrice op de trappen verschenen. Die meneer bleek de enige echte Werther Vander Sarren te zijn. Hij was zo vriendelijk om voor ons als belleman de stoet doorheen enkele Anzegemse straten te begeleiden onder luid belgerinkel. Heel wat mensen kwamen een kijkje nemen.
Terug op school aangekomen, werden we verwelkomd door de kleutertjes en hun juffen en heel wat ouders die een kleurrijke erehaag hadden gevormd met ballonnen. Het was vervolgens de oudste van de school, Lise Vervacke, die het lint mocht doorknippen vooraleer we het schoolgebouw konden binnengaan.
Amai, onze monden vielen open : 'Waw', 'Hoe chique', 'Super', 'Zo gezellig',....
Na een ontspannen kringgesprek over de voorbije vakantie, verwachtingen,... weerklonk plots een deuntje doorheen onze klas. Verbaasd keken we op. 'Juf, wat was dat ?' Waarop toch een leerling raadde : 'De nieuwe bel !' Inderdaad, het was speeltijd.
Na de speeltijd volgde een receptie. We kregen fruitsap en een zakje chips !
In de loop van de dag maakten we met de klas nog een rondleiding doorheen onze nieuwe school !!!
We maken er een knalkeisupertof jaar van !
Belleman, Werther Vander Sarren en onze directrice
Integratiedag in de middenschool 'Groenhove' - Waregem
Traditiegetrouw verlieten wij, de leerlingen van het zesde leerjaar, ons vertrouwde stekje Ter Schabbeen vertoefden we een dagje in Groenhove. Op die manier konden we al een beetje proeven van de middelbare school en wordt geprobeerd de overgang van de basisschool naar het secundair onderwijs wat soepeler te laten verlopen.
Na een duidelijke uiteenzetting over de structuur van de school, volgden we in de voormiddag enkele lessen : Engels, Latijn en wetenschappelijk werk.
In de namiddag maakten we in de les technologische opvoeding een flesopener, werd er heel wat gesport tijdens de les lichamelijke opvoeding en als afsluiter mochten we wafels of pannenkoeken bakken.
Nadat we onze flesopener uitgeprobeerd hadden, want we werden nog op een drankje getrakteerd, keerden we enthousiast terug naar onze school.
Op vrijdag 20 februari zagen onze leerlingen er zeer kleurrijk uit ! Jawel, die dag werd bij ons carnaval gevierd! Iedereen had zijn uiterste best gedaan om er leuk, grappig, eng, chique,... uit te zien. Onze school stond ook wat op z'n kop. Zo schrokken we toen we juf Leentje voor onze rij zagen staan en toen ze met ons meeging naar onze klas. De juffen, maar ook de secretaresse, de directrice, Greta en Freddy gingen de uitdaging aan om eens van klas te veranderen of van job. En zo kregen wij 2 uurtjes juf Leentje in onze klas. We maakten samen met haar een armband en vonden het reuzefijn ! Na de lekkere maaltijd hadden we een spelletjesnamiddag. Via een doorschuifsysteem kwamen we in alle klassen terecht en speelden 6 verschillende spelletjes. Leuk hoor ! We sloten deze amusante dag samen met de kleuters af op de kleuterspeelplaats door een gekke dans op te voeren !
Ongeveer 1 keer per maand gaan twee leerlingen van het zesde leerjaar over de middag bij de kleuters helpen. Ze bedenken allerlei spelletjes die ze met die kleine kapoenen spelen. Ja, ze doen dat echt zeer goed. Nu hadden Nikita en Yentel de idee om zich elke vrijdag voor de kleutertjes te verkleden... Deze week toverden ze zich om in Thelma en Louise....
Maxim z'n papa is loodgieter. Hij bracht hierover heel wat materiaal mee naar school waarover hij het een en het ander kon vertellen. Dankjewel Maxim !!!
En verder in ons bouwproject... Onze huizen zitten boordevol techniek. De hele dag door gebruiken we tientallen technische snufjes. Ze helpen ons om het leven aangenamer en gemakkelijker te maken. Hoe werken nu al die spullen en snufjes precies en hoe werken machines die we nodig hebben om een huis te bouwen ? We kwamen dit via doe-opdrachten in groepswerk op het spoor ! Kijk maar !
Binnen ons project 'Bouwen...verboden de werf te betreden !' knutselen we een aantal woningen : - de ene groep maakt van rollen krantenpapier een hut - een tweede groep maakt een huisje van gips - een laatste groep maakt een flatgebouw door gestapelde dozen te bekleven met papier-maché
Je kan ons hier aan het werk zien. De resultaten volgen later.
Tijdens ons project Bouwen verboden de werf te betreden ! konden we aan de slag in enkele beroepenateliers i.v.m. de bouwsector. We werden in groepjes verdeeld en via een doorschuifsysteem kropen we in de huid van enkele beroepsbeoefenaars : tegelzetter, metselaar en schilder. We experimenteerden met materialen en gereedschappen. Zo ontdekten we dat creativiteit, inzicht en handigheid vaak erg belangrijk zijn bij technische en praktisch uitvoerende beroepen.
Zo leerden we hoe we een tegel waterpas kunnen leggen, werkten we met een slangwaterpas, onderzochten we of de muren recht stonden a.d.h.v. een schietlood en leerden we berekenen hoeveel verf we nodig hebben om onze klaswand in een nieuw kleurtje te stoppen.
Gedurende twee weken werkten we rond het thema 'Gevoelens'. We kropen dan ook maar eens in onze pen om hieromtrent gedichtjes te schrijven. Juf vond de resultaten verbluffend ! Vervolgens knutselden we mooie hartjes om ons dichtwerk op te kleven. Nog aan een mooi lintje hangen en..........klaar ! Veel leesplezier !
Kranten in de Klas (KiK) is het media-educatief project van de Vlaamse Dagbladpers met de steun van Vlaams Minister van Media Geert Bourgeois en Vlaams Minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke. Het KiK-project ook onze klas gedurende twee opeenvolgende schoolweken (10 schooldagen) gratis kranten ter beschikking.
We ontvangen elke dag een pakket van 10 kranten waaronder : De Tijd, De Standaard, Het Laatste Nieuws, Het Belang van Limburg, Gazet van Antwerpen, De Morgen en Het Nieuwsblad.
Kranten in de Klas (KiK) wil leerlingen zo helpen om kritische mediagebruikers te worden. Met hun enorme nieuwsaanbod en kritische redacties zijn kranten daarvoor het ideale hulpmiddel.
Zo duiken wij, gedurende 2 weken, elke dag een uurtje de krant in op zoek naar interessante artikels. Deze lezen we heel aandachtig om er vervolgens ons eigen verslag over te schrijven. En dan.....dan volgt ons nieuwsbericht !