Traditiegetrouw verlieten wij, de leerlingen van het zesde leerjaar, ons vertrouwde stekje Het Bollebos en vertoefden we een dagje in Groenhove. Op die manier konden we al een beetje proeven van de middelbare school en wordt geprobeerd de overgang van de basisschool naar het secundair onderwijs wat soepeler te laten verlopen.
Na een duidelijke uiteenzetting over de structuur van de school, volgden we in de voormiddag enkele lessen : Engels, Latijn en wetenschappelijk werk.
In de namiddag maakten we in de les technologische opvoeding een flesopener, werd er heel wat gesport tijdens de les lichamelijke opvoeding, maakten we kunstwerkjes tijdens de les plastische opvoeding en als afsluiter mochten we wafels of cakejes bakken.
Rond 16 u 00 kwamen onze ouders onze prestaties bewonderen. Ze werden hartelijk ontvangen en konden bij een kopje koffie genieten van onze zelfgemaakte gebakjes !
Tijdens hoekenwerk werkten wij, Maico en Elias, aan een experiment 'Een waterrad'. Het was toch bang afwachten of het experiment al dan niet zou lukken. Maar aan onze gezichten kan je zien dat deze proef prima verliep!
Gilles en Jeroen uit het vijfde leerjaar nodigden ons uit op een kort, geleid bezoek aan hun maquette en tentoonstelling over 'De Eerste Wereldoorlog'. Ze hadden dit prachtig uitgewerkt tijdens hun lessen in NC Zedenleer. Nogmaals een dikke proficiat jongens !
Op 24 februari ging in Middenschool Groenhove in Waregem de zevende boekenquiz door. Wij namen met onze zesde klas hieraan deel en namen de strijd op tegen een aantal andere zesdeklassers. Nl. basisscholen Gaverbeek, De Keimolen, Dol-fijn, Beveren-Leie(2), Desselgem en Marollen. We eindigden op een mooie derde plaats ! Basisschool de Marollen sleepte de overwinning binnen. Bij deze wensen we ze nogmaals proficiat !
We zijn ons al van september aan het voorbereiden en hebben vijf boeken aandachtig bestudeerd. Dit jaar stonden 'Afblijven', 'Mijn spook van ten Duinen', 'Bernie King en de magische cirkel', 'TobieLolness op de vlucht' en 'Ma,pa puinhoop' op de lectuurlijst.
Naast het lezen en quizzen was er zelfs nog ruimte voor een extra wedstrijd. Elke groep had immers ook een joker gemaakt (thema 'Recht op boeken'), die tijdens de boekenquiz konden worden ingezet en die tijdens de pauze door de jury beoordeeld werd op de artistieke kwaliteit. We kregen veel lovende woorden over onze joker maar na enige twijfel, overleg,... ging de overwinning naar de joker van basisschool Beveren-Leie.
Uiteraard kreeg elke deelnemende groep een prachtig boekenpakket, zodat we de leeskriebels blijven behouden. De winnaar ging naar zijn eigen basisschool terug met een prachtige wisselbeker. Klaar om deze volgend jaar in de wacht te slepen ?
Op vrijdag 12 februari zag de speelplaats er heel kleurrijk aan. Hoe kan het ook anders....net voor de krokusvakantie vieren we carnaval. We verzamelden met z'n allen in de refter. We kregen bezoek van twee tantes van K3 , vergezeld van hun twee ferme bodyguards. Die twee chique tantes waren op zoek naar een derde groepslid om zo T3 te vormen. Alle juffen deden mee aan de auditie. Maar iedereen was zo goed dat ze geen winnaar konden kiezen. Zo gingen ze voor T12 ! In de namiddag werd voor amusement gezorgd via een doorschuifsysteem. In elke klas was iets anders te doen : tekenen met een blinddoek op, levend memory, muziekquiz, stoelendans, aanleren van een liedje en het aanleren van de klimaatdans. Alle kinderen van het lager sloten de leuke namiddag af met het dansen van de klimaatdans. Vrolijk en blij konden we de vakantie invliegen.
Op woensdag 10 februari namen heel wat leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar deel aan het netbaltornooi. We konden jammer genoeg geen beker in de wacht slepen maar toch hebben we zeer goed gespeeld.....en ons geamuseerd !
Op vrijdag 5 februari werd ons heuse 'afvalproject' grandioos afgesloten. We verzamelden met z'n allen in de refter. Elke klas had wel iets moois, leerrijk, kleurrijk in elkaar gestoken. Het eerste en tweede leerjaar leerde ons nog eens de sorteerregels a.d.h.v. mooie toneeltjes, het derde leerjaar pakte het muzikaal aan en zong onder leiding van juf Leentje met haar dwarsfluit een afvallied, het vierde leerjaar had de hulp van SOS Merel en SOS Jens ingeschakeld om het sorteren nog eens op te frissen. En a.d.h.v. zelf gemaakte toneelstukjes slaagden zij er in. Wij maakten samen met het vijfde leerjaar een powerpointvoorstelling omtrent composteren. Dit werd vooraf gegaan door een verhaal van Jerom de compostworm. Om eens te testen of de kinderen goed begrepen hadden wat wel en niet in de compostemmer mag, speelden we nog een spel. We sloten ons stukje dan volledig af met een lied over composteren. Het was echt een geslaagde namiddag ! Proficiat aan allen ! Ook Liliane en Greta zagen dat het goed was !
Op donderdag, 4 februari kregen we bezoek van twee compostmeesters. De ene deed ons uit de doeken hoe we een compostvat moeten opstarten. We namen ook eens een kijkje van onze composthoop op school. Het zag er goed uit volgens de compostmeester. Aangezien we met z'n allen het charter van 'de orde van de groene ridders-afdeling composteren' ondertekend hebben, was de uitleg zeker nog eens welkom. De andere compostchef deed nog eens alles uit de doeken a.d.h.v. de compostmobiel : de manieren van composteren, wat mag in het compostvat, het doel van composteren, ... Jaja, alweer een zeer interessante voormiddag. Onder het motto : 'Composteren, kun je leren' staan de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar om beurt in voor het afhalen en uitgieten van de compostemmers van bij de kleutertjes en van de kinderen van het lagere.
Maandag, 1 februari brachten de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar een bezoek aan de installaties te Moen. De interessante rondleiding omvatte heel wat. Eerst kregen we een video te zien van de algemene werking van Imog. Na de algemene uitleg konden de kinderen vragen stellen. Voorzien van fluohesje en stofbril verkenden we de stortplaats met natuurlijke waterzuivering, de sortering grof vuil en houtafval om dan af te sluiten in de composteringsinstallatie. Het werd een leerrijke voormiddag !
Op maandag 25 januari werd ons schoolproject 'Afval hopsakee, weg ermee' ingeleid d.m.v. een toneeltje door de leerkrachten. Alle kinderen verzamelden op de speelplaats boven. Twee poetsvrouwen, Fien en Mien, moesten eens deftig worden uitgelegd hoe al het afval moet gesorteerd worden. Het moest nu eens gedaan zijn met alle rommel in één vuilniszak te gooien !Gelukkig was er mister Proper die het hen wou leren. Hij leerde de twee dames te SORTEREN bij de bevallige : miss karton, miss batterij, miss papier, miss restafval, miss brik, miss plastic, miss blik en miss glas. Gelukkig kregen we heel wat hulp van de leerlingen. De poetsvrouwen hadden een leerrijk moment achter de rug. Nu nog volhouden dametjes ! Als slot zongen we samen een heus 'afvallied' !
Aansluitend bij ons thema over de ruimte maakten we in groepjes 'een diavoorstelling' over de maanlanding. Elke groep bedacht een drietal situaties m.b.t. dit onderwerp = 3 dia's. Maar wat we niet wisten..... Op een bepaald ogenblik vroeg juf aan elke groep een vrijwilliger om IETS te doen.... maar wat ? Nadat elke groep een vrijwilliger had aangeduid werd ons duidelijk gemaakt wat de bedoeling was : Per groep moesten we onze diavoorstelling naar voor brengen die werd becommentarieerd door............ja, de vrijwilliger. Niet altijd even gemakkelijk om zo plots iets uit de mouw te schudden en op die manier uitleg te geven over de dia's. Het grappige was dat we na de voorstelling hoorden wat er werkelijk werd uitgebeeld.
Traditiegetrouw verlieten wij, de leerlingen van het zesde leerjaar, ons vertrouwde stekje Het Bollebosen vertoefden we een dagje in Groenhove. Op die manier konden we al een beetje proeven van de middelbare school en wordt geprobeerd de overgang van de basisschool naar het secundair onderwijs wat soepeler te laten verlopen.
Na een duidelijke uiteenzetting over de structuur van de school, volgden we in de voormiddag enkele lessen : Engels, Latijn en wetenschappelijk werk.
In de namiddag maakten we in de les technologische opvoeding een flesopener, werd er heel wat gesport tijdens de les lichamelijke opvoeding, maakten we kunstwerkjes tijdens een les plastische opvoeding en mochten we wafels of cakejes bakken.
Rond 16u00 kwamen onze ouders kijken naar onze prestaties. Zij werden hartelijk onthaald en mochten bij een kopje koffie proeven van onze zelfgemaakte gebakjes !
Sneeuw, sneeuw, sneeuw ! Naast het ravotten in de sneeuw op de speelplaats, zagen de kinderen het wel zitten om een flinke winterwandeling te maken. Goed ingeduffeld trokken we met alle leerlingen van de lagere afdeling door een stukje Anzegem. Naast de mooie landschappen in Anzegem niets anders dan lachende, vrolijke gezichten van onze gastjes. Enkele sfeerbeelden....
En dit zijn onze nieuwjaarsbrieven ! We mochten hiervoor figuurzagen. In het begin een beetje moeilijk maar algauw had iedereen het goed onder de knie. Juf was heel tevreden over onze resultaten !
Het tweede leerjaar bedacht een schitterend idee om met de ganse school te doen. Ze stelden voor om met z'n allen een kerstmuts aan te trekken op vrijdag 18 december en we kregen allemaal de opdracht zelf een kerstkaart te maken om dan aan iemand anders van de school te geven. En ze waren in hun opzet meer dan geslaagd. De speelplaats zag er die ochtend kleurrijk uit : veel kinderen hadden hun kerstmuts opgezet ! En na de speeltijd kwamen we opnieuw allen samen. We legden onze kerstkaarten in een grote bassin en vervolgens mochten we elk om beurt een kaartje trekken ! Voor herhaling vatbaar !!! Langs deze weg wensen wij iedereen een spetterend 2010 !!!
Na een stevig sinterklaasontbijt was het eindelijk zo ver. Met z'n allen gingen we de sint en z'n pieten opwachten op de kleuterspeelplaats. In volle concentratie keken we naar boven. Ze zouden met de luchtballon komen... Tot we plots het gesputter van een mooi opgezette tractor hoorden. Het drietal was van voertuig veranderd... Uit noodzaak.... : Na een noodlanding - in het stro - met de luchtballon, was er een vriendelijke boer die hen toch naar de lieve kinderen van Het Bollebos wou brengen. Oef ! Eind goed, al goed ! Sint kon met z'n zwartepieten aan de klasbezoeken beginnen. En ja, ook wij van het zesde leerjaar ontvingen hen met een zelfgemaakt lied ! Kijk maar mee naar de sfeerbeelden !
Tijdens ons laatste thema van w.o. leerden we onder andere over de ruimte. Na een lesje drama over de maanlanding, gingen we ook iets knutselen rond dit thema. We ontwierpen eerst een schets over een ruimtetuig of ruimtewezen. Hierbij noteerden we de materialen voor het vervaardigen van ons kunstwerk. Nadat we een week ons nodige materiaal verzameld hadden, konden we eraan beginnen. Hier zie je ons aan het werk. De resultaten volgen later.
Rond de periode van halloween schreven we per twee ons eigen griezelverhaal. Naar aanleiding van de voorleesweek stuurden we een mailtje naar de andere lagere klassen met de vraag of we ons verhaal mochten voorlezen in hun klasje. Gelukkig antwoordde iedereen enthousiast. Zo gezegd, zo gedaan.... Vrijdag 27 november lazen we onze verhalen voor. Juf was alvast zeer tevreden over de verhaaltjes. We bundelen ze samen in ons 'griezelboek'.
Vandaag hebben we de opdracht gekregen robots na te spelen. Het was zeer leuk .We moesten lopen en praten als een robot.Ook al ging het een beetje moeilijk. Na wat inoefening bereidden we een toneeltje voor,dat was heel grappig .