Ter herdenking WOI loopt er nu de tentoonstelling "Ravage" in het M museum dat we o;a. met ons klasje bezochten. Twaalf zalen waren aan dit thema gewijd.
In WOI vergolden de Pruisen zich op de Leuvenaars. Daarvoor staken daartoe opgeleide Pruisische soldaten Leuven in brand om o.m. het cultureel weefsel te ontwrichten, nadat Pruisen slachtoffers waren van hun eigen soldaten dat men in de schoenen van de Leuvense sluipschutters schoof. Bijna gans de stad ging in vlammen op, waaronder de universiteitsbibliotheek, waar tal van documenten en boeken in rook opgingen, behalve o.m. het stadhuis, waar het hoofdkwartier van de Pruisen gelegerd was.
De vernielzucht om steden plat te branden en de hebzucht in het roven van kunst was ten tijde van oorlog van alle tijden. Ook waren de steden Sodomo en Gomora in lichterlaaie geschilderd. Op de vraag of er in dat gigantisch doek ook gevoel lag, door iemand uit de groep gesteld, kon ik affirmatief antwoorden dat er angst en verslagenheid in lag op het moment dat de vrouw van Lot in een zoutpilaar veranderde, omdat ze terugblikte.
Een impressionistisch werk werd subliem bevonden vanwege zijn contrast van donkere en lichte tinten. Het was met een lichte toets van de hand van William Turner aangebracht. Hij was de pionier van het impressionisme.
Een Chinese kunstenaar had buskruit op zijn werk in brand gestoken om een speciaal effect te bekomen.
Onze gids had het mooiste werk over de vernieling van een tempel in Jeruzalem links laten liggen en is aan de anderen hun neus voorbij gegaan.
Van de Ishtarpoort kregen we eerst de achterkant te zien, om aan dat het hem precies om een decor ging. Hij had vele kwaliteitsuren in het zes meter hoge recyclage werk gestoken.
Een kunstenares had een installatie met schroot in elkaar gebokst, waarvan al de stukken meer dan een ton wogen. Haar kunst was vooral therapeutisch.
Het artisanaal wandtapijt, dat Amerikaanse propaganda was, trok mijn aandacht omwille van het rustgevende, ondanks het druk tafereel.
06-05-2014 om 00:00
geschreven door Dirk
|