Taalproblemen komen vaak aan bod in alle scholen, maar
vooral Brussel is een stad waar je dit probleem het snelst kunt terugvinden. Taalproblemen komen het meest bij anderstalige leerlingen
voor. Niet enkel voor het vak Nederlands zijn ze dan taalzwak, maar ook
voor allerlei andere vakken zoals, Natuurwetenschappen, Wiskunde,
Geschiedenis, enz.

Hierbij
heb ik een klein onderzoekje gedaan, waarbij ik rond dit onderwerp een
enquête heb opgesteld, die door de leerkrachten van Natuurwetenschappen
zijn ingevuld. Ik heb me vooral gefocust op de schriftelijke
taalproblemen bij de leerlingen van Natuurwetenschappen in Brussel.
Uit
de conclusie die ik heb getrokken uit mijn enquête, heb ik vernomen dat
de leerlingen van Natuurwetenschappen het schriftelijk vrij moeilijk
hebben met taal. De taalniveau is ondermaats en hierdoor is het ook
moeilijk om in de klas tijdens de les alles te begrijpen. De basiskennis
is tevens onvoldoende om de grote hoeveelheid aan vakterminologie te
verwerken. Laat staan dat er nog extra vreemde talen geleerd moeten
worden. Voor de leerkrachten in Brussel is er om die reden ook heel wat
extra werk. De leerlingen moeten immers alles begrijpen in de les, maar
dit is niet altijd makkelijk voor de leerkrachten. Uit mijn enquête
blijkt er dat extra hulp aanbieden voor taalzwakke leerlingen
noodzakelijk is. Deze extra hulp kan aangeboden worden door
moeilijke/onbegrijpelijke woorden te vertalen, een duidelijke en
eenvoudige formulering te geven, tijdens het dicteren op het bord te
noteren, enz. De wil van de leerlingen blijkt hierbij tevens een
belangrijke rol te spelen. Indien de leerlingen zelf willen leren en
groeien, kan degelijke begeleiding pas nuttig zijn.
|