Schriftelijke taalproblemen bij leerlingen van Natuurwetenschappen
15-05-2017
Taalproblemen bij leerlingen (2)
Als leerkracht
is het de bedoeling dat je het niveau van taalzwakke leerlingen in je klas op
hetzelfde niveau brengt met de leerlingen die goed zijn in taal. Hiervoor hoef
je niet per se de moeilijke woorden te vervangen, maar je kan dit ook op andere
manieren doen zodat hun niveau van Nederlands niet verlaagd zal worden. Zo blijkt
uit mijn enquĂȘte, die ik had opgesteld, dat op een trage manier praten en het
gebruik maken van korte zinnen de taalzwakke leerlingen kunnen helpen. Ook het
besteden van veel tijd aan het uitleggen van woorden is een manier van hulp aanbieden.
Bovendien is het
ook belangrijk dat de leerkrachten de leerlingen steeds moeten aanraden en
zelfs moeten dwingen om boeken, teksten, verhalen, sprookjes, enz. te lezen. Uit
een onderzoek blijkt dat hardop lezen een positieve effect heeft op het woordenschat.
Daarnaast verbeter je zo ook je zinsbouw.
Men moet wel weten dat zolang de leerlingen buiten de klas geen Nederlands
leren praten, hun situatie niet zal verbeteren.
"De analfabeet van de 21e eeuw is niet degene die niet kan lezen of schrijven, maar degene die niet kan leren, afleren en opnieuw kan leren. (Alvin Toffler)
Verder zijn er bepaalde
cursussen die aangeraden kunnen worden aan leerkrachten die in een klas veel
taalzwakke leerlingen hebben. De cursussen zijn door een aantal leerkrachten
(de Werkgroep Wetenschappen BOOM) in een vereniging (v.z.w.) gemaakt die menen
dat sommige publicaties moeilijk zijn voor sommige leerlingen (vooral voor
leerlingen van de B-stroom). Deze cursussen
bieden vooral leerstof aan op het niveau van de leerlingen, zijn in een
werkvorm die hen aanspreekt en hen uitnodigt tot zelfwerkzaamheid. De moeilijke
woorden in deze cursussen zijn niet uitgehaald zodat het niveau van Nederlands
niet verlaagd zal worden, maar integendeel hebben deze leerkrachten veel uitleg
aan de moeilijke woorden toegevoegd. Bovendien is er ook veel afbeeldingen terug
te vinden in deze cursussen als visueel beeld voor de leerlingen.
Ook het feit dat
sommige leerlingen uit het 4de leerjaar rechtstreeks in 1B
terechtkomen heeft geen zin. Diploma basisonderwijs zouden ze zeker op zak
moeten hebben voor ze aan het secundair onderwijs beginnen. Indien dit niet gebeurt, krijgen
ze het moeilijker en moeilijker en haken ze af. Het gevolg daarvan is dat ze
schoolmoe worden.