Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in het gastenboek
swfjvh en trainfreak4403
Voor alle treininfo moet je hier zijn! Welkom op deze blog die over treinen, zowel groot en klein, gaat.
02-05-2007
2/05
Vandaag weer wat kleine dingen gedaan, onder andere een ledje gemaakt en een gaatje geboord voor de kabels van het testspoor om aan de locs te werken.
In de toekomst zou ik graag een stukje spoor maken waar er wisselstroom of gelijkstroom kan worden opgereden. Mits een eenvoudige omschakeling kan je dus omschakelen.
In theorie is dit perfect mogelijk, in de praktijk zal het even zoeken zijn naar het juiste materiaal.
Vandaag ook nog een kop-staart aanrijding gehad, gelukkig wel zonder schade!
Ik heb ook nog plannen in mijn hoofd om een groot bord te hangen aan de muur waarop je de treinen kunt volgen. Zo zie je welke sporen bezet zijn en welke dus niet. Dit klusje zal ook niet op 1 2 3 gedaan zijn. Maar eerst het schaduwstation nog, en dan zien we wel!
Afgelopen weekend was het weer zover: 4 dagen vrij!
We zullen beginnen bij het begin dus met zaterdag. Toen zijn we naar Duitsland gegaan, meerbepaald naar Bochum-Dahlhausen, waar een museumvereniging zijn onderkomen heeft. We zijn er vorig jaar als eens geweest, maar ik was nog steeds onder indruk! Foto's op aanvraag via mail.
Zondag dan: barbeque bij een treinbestuurder, meer uitleg hoeft dit niet denk ik?
Maandag en dinsdag: modelbouw. We hebben niet zoveel speciaals gedaan (lees niets) De plannen voor een schaduwstation zijn er en zullen misschien deze zomer uitgevoerd worden. Eerst moeten er nog worden voortgedaan aan de blokbeveiliging, en de verdere afwerking aan de achterkant van onze kamer wara het dorp staat.
We zien dus wel, we hebben nog een hoop werk te doen voor er een schaduwstation komt!
Gisteren hebben we weer even aan de baan voortgewerkt. Wegens het niet meer in voorraad hebben van plastieken isolators kan er niet worden voortgedaan aan de bloksecties. Er zijn nu al 2 blokken volledig af, voor de andere moeten we op isolators wachten.
Deze namiddag hoop ik 1 blok volledig automatisch te laten werken.
Ik hou jullie op de hoogte
PS: de kersverse M2's worden nu getrokken door de 6218, de 5541 dient nu voor het slepen van werktreinen (met sound!)
De dagen dat ik niet vermeld ben ik thuis gebleven om op de pc te spelen. Foto's zijn te verkrijgen mits een mailtje.
Dinsdag 3/4: spotten Wetteren Woensdag 4/4: naar Momignies, de laatste 60'ers gaan bewonderen Donderdag 5/4: gespot in de Bocht van Ekeren Vrijdag 6/4: de EM130 gespot te Schellebelle Zaterdag 7/4: een treinbestuurder die ik ken gespot in Wetteren met 5 13'en die hij overbracht Zondag 8/4: "Spoorwegen voor Toeristen" in Blankenberge
Dinsdag 10/4: gespot in Wetteren, er reden die dag opleidingsritten van ERS met de ERS6602, dit is een class66 Woensdag 11/4: modelbouw, toen had ik gevonden hoe ik die relais kon laten werken Donderdag 12/4: Landen-De Panne Vrijdag 13/4: modelbouw Zaterdag 14/4: modelbouw Zondag 14/4: modelbouw, 2132 gespot in Schellebelle die 8 13'en overbracht
De afgelopen week niets bijzonders (lees niets) gedaan en dus geen blog-updates.
Het spotten van woensdag ging onverwachts niet door, ondanks het betere weer. Het werd zaterdag goedgemaakt door een ritje Wetteren-Eeklo-Ronse-Eeklo-Wetteren! U raad het al, een dagje op de 41 dus. De rammelkar van dienst was de 4167. Na al die verhalen over "zonder diesel gevallen" schrok ik wel een beetje dat het bij ons niet zo was. Bijna 20 min stilstand in Eeklo, bijna 30 min in Ronse . De NMBS moet dus duidelijk niet bezuinigen!
Vandaag te horen gekregen dat onze relais dan binnen waren. Woensdag of zaterdag gaan we er dus om. Dan begint een nieuw project 'seinen' dus en zal de baan een grondige metamorfose ondergaan. Daar zijn vandaag reeds de voorbereidingen voor getroffen.
Vrijdagavond en zaterdagnamiddag was het weer "modelbouw-time"
De wissels die ik al had uitgerust met een lampje weigerden natuurlijk dienst, het lampje bleef gewoon branden Dan maar opzoeken wat de oorzaak is... De deurbel (lees ontkoppelrail) heb ik ook weer kapot gekregen
Het zijn allemaal maar kleine dingen, maar ze moeten wel gebeuren hé!
Woensdag hopelijk gaan spotten! Als het weer tegenvalt zal het met de paraplu worden
Gisteren bestond de blog 1 maand, het was de bedoeling om hem in februari al te hebben! Vandaag dus 'officieel' 1 maand! Mogen er nog vele volgen!!!
Zoals jullie gisteren al konden lezen was onze soldeerbout kapot. Vandaag na school zijn we direct om een nieuwe gereden.
Ik heb hem direct 'getest' door nog 2 wissellampjes te solderen, man wat een prutswerk! Wat er allemaal moet gebeuren voor zo 1 wissellampje:
*Boor eerst door de opening waar je een kotje kan opzetten, in de plaat (voor de draadjes). *Je schuurt of vijlt het resterende plastiek weg van het verhoogje voor het kotje. *Je haalt het beschermingsdeel van de wissel. *Slijp de contacten door aan het begin en einde van de wissel zodat de rail geïsoleerd wordt. Welke je moet doorslijpen is afhankelijk van wanneer het lichtje moet branden. *Vervolgens slijp je aan de wisseltongen een biel halfdoor, die ene aan de oorsprong van de tong geeft stroom door aan de rails. Als je dit niet doet dan is je rail niet geïsoleerd, en welke je moet doorslijpen is afhankelijk van wanneer het lampje moet branden. *Steek het ledje nu door de opening en soldeer de draadjes aan de gepaste 'klem'. De korte is voor de middengeleider, de lange voor de rails! Je moet dus al zeker zorgen dat je 1 draad aan de lange klem van de rechte rail gesoldeerd hebt (is te zien in welke stand het lampje moet branden). *De weerstand moet aan het langste stukje van de led komen. *verzet de wissel zodat je zeker bent niet niets van je draden/weerstand/soldeer in de weg zit. *Zet het beschermingsdeel er terug op en sluit de wissel aan.
BELANGRIJK: Als het wissellampje lang moet branden, is het best dat je de weerstand onder de tafel hangt. Deze wordt namelijk nogal vlug warm en anders heb je misschien voor dat de bescherming van de wissel smelt en de wissel rijp is voor de vuilbak (of wisselstukken natuurlijk).
Nog een wissel of 25 te gaan... Ik schat max. een uurtje per wissel (dan mogen er natuurlijk geen grote problemen opduiken). Nog heel wat werk dus, maar kom, je moet er iets voor over hebben!
In de late namiddag weer begonnen aan de lichtjes op de wissels. Blijkbaar had ik er al 1 verkeerd aangesloten want die bleef maar branden. Dit 'probleem' is ondertussen al opgelost en straks mag de wissel weer op zijn plaats!
Hopelijk kunnen we zaterdag om de relais (als ze al binnen zijn teminste)!
Ook heb ik het net weer gekund om de soldeerbout weer kapot te doen, en natuurlijk zijn alle winkels net dicht Wachten tot morgen dus voor een nieuwe soldeerbout, of soldeerpunt!
Met het feit dat de dagen aan het lengen zijn heb ik ook meer en meer zin om te gaan treinspotten, zoals ik volgende woensdag ga doen. Wel een dilemma: of treinspotten, of verder doen aan de modelbaan, maar soit, er komen nog genoeg vakanties
Voor het laatste nieuws omtrent treinen kunnen jullie altijd om mijn forum terecht!
We zullen er nog maar een beetje reclame voor maken zeker?
Het verlanglijste voor wat er allemaal te doen stata in de vakantie raakt maar niet weg. Ik zou nog verder moeten doen met het schilderen van de rails en met de (perron)verlichting
Zo meteen een telefoontje doen naar go-rail, en als de relais binnen zijn dan kan er vanavond (!) al in blok worden gereden!!!
Station steekt in nieuw jasje Hele gebouw verhuist binnen drie jaar
Oostkamp - De renovatie van het Oostkampse stationsgebouw en schuilhuisje is voltooid. ,,De renovatie was dringend nodig voor het comfort en de veiligheid van de reizigers'', zegt NMBS-woordvoerder Geert Dierckx. In 2010 wordt het gebouw verplaatst.
Het neoclassicistische stationsgebouw dateert uit 1865 en is ontworpen door architect Henri Fouquet. De opvallende luifel, het stationsgebouw, het dienstgebouw en het schuilhuisje aan de overkant van de sporen werden in 1997 als monument beschermd.
Afbraak
Wegens de erbarmelijk staat waarin het verkeerde, besloot de NMBS het gebouw te renoveren. De werken zijn in augustus begonnen en zijn nu voltooid. Het prijskaartje bedraagt 59.000 euro.
,,De renovatie was dringend nodig voor de veiligheid en het comfort van de treinreizigers'', legt woordvoerder Geert Dierckx uit. ,,Voortaan staan de wachtenden opnieuw droog onder de gerenoveerde luifel.''
Door de aanleg van het derde en vierde spoor tussen Gent en Brugge zal het stationsgebouw voorzichtig worden afgebroken en in zijn huidige staat elders in Oostkamp worden heropgebouwd. De werkzaamheden voor het derde en vierde spoor in Oostkamp zijn gepland rond 2010.
,,De NMBS schenkt veel aandacht aan het historisch patrimonium en tracht de treingebruikers in zo comfortabel mogelijke omstandigheden in haar stationsgebouwen te ontvangen'', voegt Dierckx er nog aan toe.
Er is voortgewerkt aan de betere afwerking van de ledjes voor de wissels. Ik heb een manier gevonden dat ik een wissel op 30 minuten met een ledje kan uitrusten. Er zijn al 2 wissels gedaan, er moeten er nog een dertigtal gedaan worden...
Hopelijk kunnen we vlug beginnen aan de bloksecties, want vandaag hebben we weeral enkele botsingen voorgehad We zullen morgen wel zien of de relais al binnen zijn.
Omdat er omleidingen waren door werken op L50a, zijn we deze namiddag gaan spotten langs L75. Aan passagierstreinen was geen gebrek, maar we hebben bijna geen enkele cargo gezien.
Treinbestuurders leggen enkele uren het werk neer Stakers protesteren tegen hoge werkdruk
Dendermonde - De zeventig treinbestuurders van de stelplaats Dendermonde legden van gisterochtend vroeg tot 15 uur het werk neer. Reden van de staking was volgens het gemeenschappelijk vakbondsfront de hoge werkdruk. Het treinverkeer liep vertraging op.
Deze staking is noodzakelijk'', onderstreept treinbestuurder Herman Verwaeren uit Dendermonde. ,,Al maanden wijzen we er de directie op dat er gaten in de personeelsbezetting gaan vallen, wegens mensen die met pensioen gaan. Maar onze oproep valt in dovemansoren. Gevolg is dat er personeel te kort is en dat het heel moeilijk wordt om vrij te nemen. Als we een dag vakantie willen, moeten we dat twee maanden op voorhand aanvragen. Naar een begrafenis gaan van een neef, nicht, tante of oom mogen we vergeten. We kunnen er geen dag voor vrij nemen.''
,,Tegen eind dit jaar gaan zeven of acht treinbestuurders met pensioen'', vullen de vakbondsafgevaardigden Luc De Smet (ACV), Luc Pauwels (OVS) en Rudy De Feyter (ACOD) aan. ,,Vele van de mensen nemen eerst al hun vakantie op en werken dus nu al niet meer of stoppen binnenkort.''
,,Die mensen moeten zo snel mogelijk worden vervangen, maar dat gebeurt niet. Nochtans heeft de directie perfect zicht op wie met pensioen gaat. Daar komt nog bij dat nieuwe treinbestuurders pas na drie maanden opleiding aan de slag kunnen. Concreet eisen we op 1 maart vijf nieuwe treinbestuurders voor Dendermonde.''
Akkoord bereikt
Rond de middag gingen directie en treinbestuurders rond de tafel zitten en werd een akkoord bereikt. Volgende week gaan twee nieuwe treinbestuurders aan de slag en tegen 1 april komen er nog eens vier extra treinbestuurders naar Dendermonde. De vakbonden schaarden zich achter dit compromis en om 15 uur gingen de treinbestuurders opnieuw aan de slag.
De Bond voor Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) was niet te spreken over de stakingsactie. Uit heel Vlaanderen werden treinbestuurders naar Dendermonde gestuurd, maar het treinverkeer liep onvermijdelijk vertraging op. ,,We vinden een onaangekondigde werkonderbreking onaanvaardbaar. De reizigers worden gegijzeld. Een hoge werkdruk doet zich niet van de ene dag op de andere voor. Directie en stakers moeten zo snel mogelijk tot een vergelijk komen.''
Gisteren nog de koppeling van de 8024 een beetje afgeslepen omdat die nooit wou afkoppelen (met de telex omhoog).
Vanmiddag was de kermis al open om 14u, gelukkig is de muziek nu al stiller (moet straks slapen) Ook kwam Eric (mede treinspotter) op bezoek om de 5907 op foto vast te leggen!
Vandaag zijn we onze nieuwe loc gaan halen. Het betreft de 5907.
Een beetje achtergrondinformatie: De 59'ers waren de eerste diesellocoomtieven (HLD) bij de NMBS. Ze kwamen in dienst midden de jaren 50. Nu zijn er slechts 2 exemplaren in goede staat bewaard: de 5941 bij het TSP en de 201.010 (latere 5910) bij het historische patrimonium van de NMBS. Wie foto's of filmpjes wenst dient maar een mailtje te sturen!
De kudde schapen die we besteld hadden staat ondertussen ook al op zijn plaats.