Stel je voor; in
de jaren zestig van de twintigste eeuw loop je naar de ingang van een winkel en
de deuren schuiven vanzelf open. Nu zijn automatische deuren vanzelfsprekend en
kijken we er niet meer van op, toen was het heel bijzonder. Gordijnen die
automatisch openen bevinden zich momenteel in dezelfde fase. Als je bij iemand
op bezoek bent en je ziet de gordijnen automatisch sluiten kijk je toch even
op. Hightech ontmoet klassieke raamdecoratie. Zijn elektrische gordijnen echt
zo bijzonder, en gaat het net zo standaard worden als een automatische deur bij
de winkel?
Er zijn twee systemen raamdecoratie;
horizontaal en verticaal. Voor beide systemen zijn er gemotoriseerde
gordijnrails verkrijgbaar. Er zijn ook elektrische gordijnrails verkrijgbaar
waar je zelf gordijnen via de bekende haakjes kunt ophangen. De gordijnrails is
voorzien van een motor die de raamdecoratie op commando kan openen of sluiten.
Dit is mogelijk via een knop, een afstandsbediening, smartphone, tablet of
zelfs geheel automatisch met sensoren. Zo kunnen de gordijnen openen als de zon
opkomt in de ochtend, of sluiten wanneer de hemel betrekt door een onweersbui.
Wat begon in een café in Kraainem is vandaag een databedrijf dat vanuit
de lucht in 22 landen actief is. Zo actief dat Europa met plezier 1,8 miljoen
euro op tafel legt om het bedrijf tot wereldspeler te laten uitgroeien. Zeg
niet dronebedrijf maar aerial data company. Nochtans was dat wel de
oorspronkelijke opzet. Ze zijn met drie aan de praat geraakt op café met het
idee om drones beter te connecteren. Er kwamen meer geautomatiseerde
oplossingen en zagen een model voor drones die automatisch data zouden
verzamelen, vertelde ceo en medeoprichter Vishal Punamiya, die het bedrijf
samen met Stanislas van der Vaeren en Maxime Bossens oprichtte.
Sitemark begon
in de zomer van 2016 onder de naam Dronegrid. Het oorspronkelijke doel was om
zowel hard- als software te voorzien waarbij het met drones data kan
verzamelen.Op dat moment was er ook geen globale speler, dus moet je die twee
wel tegelijk aanbieden. Uiteindelijk kwam het bedrijf in contact met vito (Vlaamse
Instelling voor Technologisch Onderzoek) en kon het een aantal eerste projecten
opstarten.
Maar zowel drones als de
software ervoor ontwikkelen bleek te ingewikkeld en de markt evolueerde snel.
In december 2016 is het bedrijf gepivoteerd. Zelf drones maken was
regulatorisch lastig en marktleider dji gaf op dat moment toegang tot de flight controllervan
zijn drones, waardoor het mogelijk werd om drones te connecteren met de
software van de Leuvense start-up.