Zoveel kost het om scherm van je iPhone X te laten herstellen (en het is een klein fortuin)
Een barst in het scherm van je iPhone? Dan moet je flink in je geldbuidel tasten en voor het allerlaatste model blijkt dat nog dieper te zijn dan bij zijn voorgangers.
Er zit wel enige logica achter. Hoe groter en verder ontwikkeld de schermen, hoe moeilijk en duurder de herstelling als er iets mis gaat. Maar voor de iPhone X gaat dat wel erg ver, zo blijkt uit een officiële prijslijst op de website van Apple.Waar een vervanging van het scherm voor de iPhone 6s, 7 en 8 oploopt tot 181,10 euro en voor de Plus-versie zelfs tot 201,10 euro, is dat voor de iPhone X al 321,10 euro in een erkende Applewinkel. Grote boosdoener blijkt de technologie voor gezichtsherkenning, die mee in het scherm zit en vervangen moet worden.Als de schade niet beperkt blijft tot het scherm, kunnen de kosten zelfs oplopen tot 611.10 euro en dat is ongeveer de helft van de aankoopprijs. Voorzichtig zijn met je toestel is dus de boodschap.
De grote smartphonefabrikanten hebben ondertussen allemaal hun belangrijkste toestellen van dit jaar op de markt, waardoor het ook tijd wordt om ze naast elkaar te zetten. Belangrijkste vaststelling: kwalitatief zijn ze redelijk aan elkaar gewaagd, zodat ze het echte verschil maken in hun prijs en de accenten die ze leggen.
Samsung toont mensen met kleurenblindheid toch alle kleuren op tv
Technologiebedrijf Samsung lanceert een app waarmee mensen kunnen testen of en op welke manier ze kleurenblind zijn. De app kan vervolgens de tv zo aanpassen zodat personen met de aandoening toch alle kleuren kunnen waarnemen.
Het bedrijf stelt dat wereldwijd bijna 300 miljoen mensen kleurenblind zijn. Op basis van cijfers uit een onderzoek dat werd uitgevoerd in Europa en Noord-Amerika gaat het om ongeveer acht procent van de mannen en een procent van de vrouwen, luidt het. De meerderheid van de mensen met kleurenblindheid is zich hier echter niet van bewust, en vaak beseffen ze dan ook niet hoe het hun levenskwaliteit beïnvloedt.
Pokémonfans die achter het stuur zo opgingen in het smartphonespel Pokémon Go hebben in de Verenigde Staten naar schatting meer dan 140.000 verkeersongelukken veroorzaakt. Dat concluderen twee professoren van de Purdue University na een onderzoek in een testgebied.
In Pokémon Go moet je je met je smartphone naar zogenaamde Pokéstops begeven om daar virtuele beestjes te vangen. Sommige functies vereisen ook dat je afstanden te voet aflegt, waardoor nogal wat mensen liever tergend traag met de wagen rijden in plaats van te wandelen. Ontwikkelaar Niantic bouwde weliswaar systemen in die dat moesten verhinderen.De grote hype is al even gaan liggen, maar in de zomer van 2016 was Pokémon Go overal. De populariteit had positieve effecten, want veel Pokémonjagers maakten lange wandelingen, nieuwe vriendschappen ontstonden en op heel wat plaatsen nam de sociale controle toe omdat meer mensen zich op straat begaven. Aan de andere kant werden ook spelers op afgelegen plaatsen overvallen en rolden ook berichten binnen van onvoorzichtige spelers die ongelukken veroorzaakten.
Professoren Informatica van de vijf Vlaamse universiteiten pleiten ervoor om leerlingen op school te leren programmeren. Anders dreigt Vlaanderen achterop te raken. Dat schrijven Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen vandaag.
Groot-Brittannië is het eerste land ter wereld waar kinderen van hun vijf jaar tot het einde van het middelbaar zullen moeten leren programmeren. Die verplichting gaat volgend schooljaar in.
Het Forum voor Informaticawetenschappen ijvert voor hetzelfde idee. De organisatie, ook gekend als i22n, werd enkele maanden geleden opgericht door informaticaprofessoren van de vijf Vlaamse universiteiten.
Op dit moment is informatica in ons basis- en middelbaar onderwijs meestal beperkt tot het leren gebruiken van software zoals Word, Powerpoint of Excel. De evolutie in de informatica gaat zo snel dat je kinderen beter kunt leren hoe ze zelf software kunnen maken, zegt professor Frank Neven van de UHasselt.
Informatica geen vak meer in tso en bso in katholiek onderwijs
Het katholiek onderwijs schrapt vanaf volgend schooljaar het vak Informatica in het tso en bso. Het vak moet meer aan bod komen in de andere lessen. Daarover schrijft Het Laatste Nieuws.
Concreet betekent het dat tso- en bso-leerlingen vanaf volgend schooljaar tevreden moeten zijn met één uurtje ICT in het eerste middelbaar. Voor aso-leerlingen wordt een uitzondering gemaakt. Zij krijgen nog Informatica omdat het vak er, in tegenstelling tot in het tso en bso, tot de eindtermen behoort.
Geïntegreerd
Informatica verdwijnt niet uit het lessenpakket, reageert Chris Smits, hoofd van de koepel van het katholieke secundair onderwijs. We bieden het alleen niet meer aan als apart vak in het tso en bso. Het zal geïntegreerd worden in de andere lessen.
In het Radio 1-programma De ochtend benadrukt Smits dat elke school één tot twee lesuren vrij kan invullen. Voorheen beveelde de koepel aan de uren op te vullen met informaticalessen. Die aanbeveling is geschrapt, maar elke school kan er nog steeds voor kiezen informatica aan te bieden, aldus Smits.
Gemeenschapsonderwijs
In het gemeenschapsonderwijs wordt Informatica nog wel in de leerplannen van volgend schooljaar opgenomen. Al willen ook zij geleidelijk aan evolueren naar die meer geïntegreerde aanpak.
Enkele leerkrachten richtten uit protest een Facebook-groep op, R.I.P. ICT in het bso en tso genaamd.
Studenten besteden meer aan computer dan aan boeken
21/05/15 om 04:38 - Bijgewerkt om 04:38
De meerkost
van hoger onderwijs ligt niet alleen bij het hoger inschrijvingsgeld.
Ook de computerkosten stijgen, blijkt uit een enquête die mediagroep
Guido heeft uitgevoerd.
Voor de enquête, waarover De Standaard bericht, werden 1.644 Nederlandstalige studenten ondervraagd
De
enquête bevroeg studenten naar de manier waarop ze technologie
(software, hardware, smartphones...) nodig hebben voor hun studies.
Bijna alle studenten (97 procent) gaven aan dat ze software nodig
hebben voor hun opleiding. Maar slechts in 43 procent van de gevallen
voorziet de school een platform waar de studenten de benodigde software
kunnen afhalen, of bieden ze de vooropgestelde software aan tegen de
goedkoopst mogelijke prijs.
Bijna negen op de tien (87
procent) studenten vinden dat dit altijd de taak van de
onderwijsinstelling moet zijn. Net zoals bij software zou de
onderwijsinstelling ook hardware (laptop) moeten aanbieden aan de
studenten, volgens zeven op de tien (68 procent) respondenten. Een
meerderheid van studenten heeft 600 euro veil voor een laptop, en 5 tot
10 euro per maand voor software. Dit zijn kosten die volgens de
enquêteurs in stijgende lijn gaan.
Boeken
Een andere
verborgen kost zijn de kopieën. Acht op de tien studenten (81 procent)
nemen vaak kopieën. Vierenveertig procent betaalt daarvoor minder dan 10
euro, maar voor 23 procent van de studenten loopt dit op tot meer dan
50 euro.
Een andere belangrijke extra kost zijn de boeken.
Voor zes procent van de studenten kan dit zelfs oplopen tot meer dan
500 euro per jaar. Het merendeel (40 procent) betaalt echter jaarlijks
tussen de 100 en 250 euro per jaar. Drie op de tien studenten zou het
papieren boek laten vallen indien de prijs daarmee daalt.
'Elk kind moet in elk schooljaar informaticacursus krijgen'
01/04/15 om 05:44 - Bijgewerkt om 05:44
Alle leerlingen, zowel op de basis- als op de secundaire school, zouden een verplicht vak moeten krijgen dat hen inwijdt in de informaticawetenschappen. Ook leren programmeren zou daar een onderdeel van moeten zijn. Dat stellen de Koninklijke Vlaamse Academie voor Wetenschappen en Kunsten en de Jonge Academie.
"Ieder kind moet ICT-vaardig zijn. En dan gaat het om meer dan kunnen omgaan met een computer. Onze jongeren zouden op school echt moeten leren om computationeel, probleemoplossend te denken", zeggen Giovanni Samaey en Jacques Van Remortel in een opiniestuk. De wetenschappers gaan er ook van uit dat diepgaande ICT-kennis de jongeren zal wapenen voor maatschappelijke en ethische discussies rond technologie.
Vandaag zijn er alleen in het basisonderwijs en de eerste graad secundair specifieke ICT-eindtermen. Maar die slaan veeleer op digitale geletterdheid, leren omgaan met software. Alleen in het tso is ICT een volwaardig vak. Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil de vraag meenemen in het debat over de eindtermen, dat in de herfst begint.
De btw-administratie ligt al twee maanden op apegapen. Boosdoener is Stiron, een nieuw informaticasysteem waarmee de diensten werken. Dat raakt maar niet operationeel.
Alle btw-bureaus van ons land, waaronder 240 controlediensten, zijn volgens Het Laatste Nieuws en La Derniere Heure getroffen. Volgens interne bronnen kampte de btw-administratie al twee keer met een totale black-out, in februari en in maart. Eén keer was Stiron liefst twee weken lang niet toegankelijk.
Lichtzinninge overstap
Het personeel begrijpt niet dat er "zo lichtzinnig" van het ene systeem naar het andere is overgegaan. Een interne nota zegt dat sommige berekeningen "sinds meerdere weken geblokkeerd" zijn en dat "de eerste betalingen via Stiron niet voor midden april verwacht worden", staat in Het Laatste Nieuws.
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar https://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op https://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!