De clipons zijn origineel van een Yamaha SZR en passen dus perfect op de voorvorkbenen. Met een bout worden ze aan de kroonplaat zelf extra vastgezet zodat ze niet kunnen verschuiven. Alles sluit netjes aan en de originele koppelingshendel(houder) van Yamaha wordt overgenomen.
Zoals gezegd was het vooral de bekabeling die aangepast moest worden, dit bleek achteraf gezien moeilijker dan verwacht. Gelukkig had ik nog een origineel exemplaar van het elektrisch schema van een MuZ Skorpion. Kabels kunnen uitmeten is ook een must! (Met dank aan mijn grootvader die dit in tegenstelling tot mijzelf WEL kan ...)
Aanpassing van de kabelboom en veranderen van de stekkers en kabels...
Aangezien de standaard MuZ bedieningsarmaturen uit plastic gemaakt zijn en de vijzen volledig 'zot'draaiden besloot ik die van een SZR pas te maken. Dit zorgde wel voor enkele problemen aangezien de lichtschakelaars bij MuZ rechts zitten samen met de dodemans -en startknop.
Overzicht knoppen MuZ (links) Overzicht MuZ knoppen (rechts)
knipperlichten starknop passing licht dodemansknop aparte schakelaar high beam lichtschakelaar (off/parking/...) toeter
Bij de MuZ zit de chokebediening mee op de linkerclipon en armatuur. Dit is bij de SZR niet het geval dus moet er een afzonderlijk exemplaar besteld worden die op het blok geplaatst wordt.
De Brembo Goldline klauwen, remleidingen, pomp met hendel en reservoir...
Bij de mooie lichtgewichtremschijven horen natuurlijk Brembo klauwen deze zaten ooit op een Ducati SP model. Kwaliteit en een onvergelijkbare verbetering met de originele (enkele) Grimeca voorremklauw. De remplaketten waren gebruikt dus kocht ik meteen 2 nieuwe en passende setjes van EBC Brakes (model Double-H).
Omdat ik de eenvoudige voorvork van de MuZ niet mooi en voorbijgestreefd vond, ging ik op zoek naar een Upside Down exemplaar dat pas gemaakt kon worden. Na wat zoeken kwam ik te weten dat de Yamaha SZR voorvork reeds door enkele MuZ rijders was ingebouwd in hun motor. Het inbouwen zelf is niet heel moeilijk, mits je over het juiste materiaal beschikt.
In Nederland vond ik iemand die zelf jaren met Yamaha SZR-fietsen had gereden in de Supermonoklasse. Goed voor een hele boel kennis en ervaring. Ik maakte een afspraak en kreeg te horen dat alle onderdelen die ik zocht nog beschikbaar waren. Op naar Nederland dus!
Ik kwam uiteindelijk terug met volgende onderdelen:
- dubbele BREMBO Goldline klauwen (ex Ducati SP) - BREMBO rempomp met hendel en reservoir (ex Ducati SP) - Stalen remleidingen - 2 bijna splinternieuwe (op maat gemaakte) lichtgewicht schijven - klein SZR voorspatbord - versnellingsbak van de SZR (langere eerste versnelling) - UPSIDE DOWN voorvork van PAIOLI uit een SZR - balhoofdpen + bovenste en onderste kroonplaat van een SZR - BREMBO voorwiel met een (zo goed als nieuwe) Metzeler voorband op - een linker en rechter SZR clipon - SZR armaturen (start, dodemansknop en gashandle) & (lichtschakelaars, toeter...) - SZR rubberen handvaten - SZR voorwielas + aluminium racebussen - ...
Een hele boel onderdelen stuk voor stuk in perfecte staat!
Om het verhaal kort te maken, de motor werd geleidelijk aan steeds ingrijpender verbouwd. De MuZ behield de achterkant van de Traveller/Tour maar kreeg de voorkant van een Sport/Cup. Hiervoor moesten heel wat onderdelen aangepast en gezocht worden.
o.a. een kopframe + kuipsteunen voor een Sport/Cup verkleding, kopkuip, onderkuip, clipons, enz...
De motor werd in het zwart gespoten en kreeg een carbon LeoVinci demper (ex Yamaha R1). Heerlijk geluid en oorverdovend gebrul.
Zoals eerder gezegd, vond ik het jammer dat het geen MuZ Skorpion Sport/Cup versie was. Deze zien er fabrieks af aan veel sportiever uit en lijken veel meer op een SuperMono. Dus moesten er zo snel mogelijk enkele veranderingen doorgevoerd worden.
Koffers van Hepco en Becker werden verwijderd de knipperlichten werden op het spatbord geplaatst en de motor kreeg enkele reclamestickers van de motorzaak van mijn nonkel, die zelf nog in de MuZ Cup heeft meegereden.
Toen ik twee jaar geleden een motor zocht mocht het niet zomaar eender welk model zijn. Het moest een betrouwbare ééncilinder zijn waar niet aan geknoeid was en met zo weinig mogelijk km's. Aangezien ik voor een mooie prijs een MuZ Skorpion Traveller kon kopen die ongeveer 10 000 km had gelopen, was de keuze snel gemaakt. Het blok van de MuZ is hetzelfde als dat van de Yamaha SZR, XTZ... en heeft een cilinderinhoud van 659 ccm (660). Het blok zelf is in de MuZ goed voor ongeveer 48 pk. De motor was jammer genoeg geen Skorpion Sport versie maar een Traveller. Dit model is standaard voorzien van 2 Hepco en Becker koffers, een touringkuip, grote knipperlichten, verhoogde clipons en een wel heel groot maar tegelijk enorm comfortabel zadel. Niet wat ik zocht en dus heel veraf van waar ik van droomde... een echte SuperMonoRacer!