Door het verwijderen van de koffers werd de mogelijkheid om bagage mee te nemen heel erg klein (enkel een rugzak). Aangezien ik terug elke dag wil gaan werken met de motor en toch wat spullen mee moet zeulen ging ik op zoek naar een alternatief. Dit alternatief vond ik in een tankcover/bagster + tanktas van 'Bagster'. Deze lederen tankcover beschermd niet alleen de tank maar staat naar mijn mening ook erg netjes. De bijhorende tanktas biedt meer dan plaats genoeg om boorddocumenten, een GPS-toestel, telefoon en andere spullen netjes op te bergen. Op deze manier is mijn rugzak leeg en kan ik hier de resterende spullen in meenemen. De tas is eenvoudig te demonteren van de cover d.m.v. een kliksysteem.
* Op de foto's is de bagster gewoon even op/over de tank gehangen, de riempjes ga ik nog aanpassen met een iets steviger en veiliger systeem.
Aanvankelijk wou ik het uitgesneden foamkussen gewoon vastplakken op de poly-seat. De foam zou dan stevig vastzitten op de seat maar dan moest ik wel 4 gaten uithalen om bouten van de seat te kunnen lossen. Dit wast allesbehalve netjes en de levensduur van de foam zou aanzienlijk worden ingekort (schuiven en afbrokkelen). Daarom stikte mijn moeder een kunstlederen bekleding in elkaar waarin de foam beschermd zit. Optisch is dit een enorme verbetering en het zitkussen is eenvoudig te demonteren d.m.v. velcrostrips op het zitje en het kussen. Alles zit stevig vast en de motor is bijna klaar om getest te worden.
* Veel sneller dan voorzien kreeg ik vandaag al bericht van de spuiter dat mijn zit en spatbord klaar waren. De stukken zien er super uit en de kleurstelling is dezelfde als die van de benzinetank. Het achterlicht is terug ingebouwd in de kont en tussen de lamp en kont heb ik een rubberen rand/afdichting geplaatst. Langs binnen heeft de spuiter de zit een zwarte kleur gegeven. De zit is vastgezet met platte M6 bouten voorzien van een dunne rondel. Alles sluit netjes aan en het resultaat is voor mij meer dan geslaagd!
* Een neopreen (race foam) kussen snijden is de volgende stap.
* Origineel zit het achterlicht van een MuZ Traveller op een plastic spatbordje, samen met de kentekenplaat en knippers. Het subframe is aangepast en de originele bevestiging is dus geen optie meer, daarom liet ik een plaatje op het frame lassen waar ik een eenvoudige kenteken -en knipperhouder op kan monteren. Het achterlicht zit in de zit verwerkt, hierdoor is de nummerplaatverlichting onbruikbaar geworden. Ik liet daarom voldoende ruimte tussen kenteken en zit, zodat er een afzondelijke kentekenverlichting kan geplaatst worden (= d.m.v. leds). De knipperhouder is uit alu en zit op het opgelaste plaatje. De nummerplaat zit vervolgens vast op een dunne alu onderplaat die de knipperhouder netjes bedekt en ervoor zorgt dat alles mooi is afgewerkt. De boutjes zijn ingekort zodat de nummerplaat zo strak mogelijk is achteraan. Tot slot is de plaat een beetje geplooid zodat het kenteken niet te recht staat.
* In de toekomst laat ik mogelijk nog een houder laseren en plooien maar aangezien het crisis is voor iedereen , zal dit voorlopig dienst doen.
* Eveneens gemonteerd op de foto: achterwielhugger, ketting en Brembo achterremklauw.
* De polyester monozit en het SZR-voorspatbord zijn weggebracht naar de spuiter en zullen in dezelfde kleur gespoten worden als de benzinetank (= zwart metallic).
* Ondertussen is ook de ketting, de achterremklauw en de achterwielhugger gemonteerd.
Foto's van o.a. de zwarte achterbrug, gemonteerde achtervelg met de nieuwe spacer, Koso temperatuursensor koelvloeistof, Koso temperatuursensor olie, accuhouder, knipperlicht/kentekenplaathoudertje, zelfbouw chokehendel, alu zitframe met draadbussen, remlichtsensorbanjo...
* De velg zat te ver naar rechts in de achterbrug, hierdoor liep de ketting niet mooi in lijn. Om op te schuiven naar links werd er een aantal millimeter van de tandwielhouder(rand) gehaald. Hierna kon de velg verder naar links en korter tegen de brug worden geplaatst m.b.v. een kleine spacer die op de bus en het lager klemt. De afstand tussen brug en tandwielhouder is enorm klein maar zou moeten volstaan.
* Na het installeren van de olietemperatuursensor is nu ook de sensor die de temperatuur van de koelvloeistof meet ingebouwd. * Het led-achterlicht is in de poly-zit ingebouwd en de ruimte rond de lamp is toegewerkt met een rubber. (Na het spuiten van de zit wordt dit permanent vastgezet). * De olietemperatuursensor is voorzien van een koppel/verlengstukkabel. * De achterbrug is eveneens in zwarte Hameritte gespoten en terug in het frame gehangen. De naaldlagers van de brug zijn vervangen en opnieuw ingevet * De stuureindspiegels zijn gemonteerd (met 2 nieuwe en langere inbusbouten voorzien van M8 schroefdraad). * Een voorlopig accubakje/houdertje werd in elkaar geknutseld, zodat de batterij in het frame hangt (wordt later nog vervangen door een alu of rvs exemplaar). * Een voorlopige knipperlicht/kentekenplaat houder werd gemonteerd zodat er gereden kan worden (wordt eveneens nog vervangen door een alu of rvs exemplaar). * De schetsplaatbouten met een stervormige kop, werden vervangen door inbuskopbouten. * De latjes van het eigenbouw alu zitframe waarop de kont komt te liggen, zijn voorzien van speciale bussen met M6 schroefdraad. Dit systeem werkt ongeveer hetzelfde als een rivet, de bus/rivet wordt toegetrokken zodat deze vast zit in het latje. Vanbinnen is de bus voorzien van schroefdraad. Dit systeem is sterker en vooral veiliger i.t.t. snelsluiters. Aangezien er geen moer geplaatst kan worden (olietank zit onder het frame) was dit de beste optie.
Het subframe van een MuZ Traveller is niet hetzelfde als dat van een Sport. De nieuwe poly monoseat op basis van Sport en Cup panelen had wel de juiste afmetingen maar kwam niet overeen met het Travellerframe dat voorzien was voor de grote duozadel. De zit zat veel te laag en er waren geen bevestigingspunten. Een uit aluminium vervaardigt kadertje werd in elkaar geknutseld zodat de zit op de juiste hoogte kwam en netjes aanpaste aan de benzinetank. Op dit kadertje worden snelsluiters geplaatst om de zit stevig en veilig vast te zetten, maar eveneens snel te kunnen demonteren.
Verdere aanpassingen:
* In een eerste fase had ik de voetsteunen en overbodige bevestigingspunten afgeslepen en het frame netjes zwart gespoten. Doordat er nog teveel zaken moesten worden uitgeprobeerd was de verf echter snel weer beschadigd.
* Om de nieuwe accuhouder vast te zetten waren er eveneens geen bevestigingspunten (origineel zit de accu achter in/op de luchtfilterbox), twee verticale en evenwijdige latjes werden daarom op het frame gelast en bieden meer dan genoeg ruimte om een eigenbouw of ontwerp bakje op te hangen.
* De uitlaat moet hoger geplaatst worden naast of onder de kont. Het originele ophangpunt was al weggeslepen en in de plaats liet ik iets verder naar achteren een stalen plaatje oplassen. Hierop kan ik dan een zelf ontworpen ophangbeugel bevestigen.
* Om een nieuwe nummerplaat/knipperlichthouder vast te zetten op het frame heb ik een hoekprofielplaatje laten snijden, plooien en oplassen.
Alle lasnaden werden bijgeslepen en het frame werd opgeschuurd om vervolgens met zwarte hoogglans 'Hammerite' te worden gespoten. Deze verf is veel sterker en beschermd het frame beter dan welke andere verf tegen roest en vuil.
De oude teller van de MuZ was al vervangen en enkel het contactslot bleef over. De nieuwe teller, een Koso RS Dyno is kleiner, lichter en vooral moderner. De bovenste kroonplaat afkomstig van de SZR was reeds aangepast voor circuitgebruik en men had de houder voor het contactslot al afgeslepen. Het stuurslot zou ik toch niet meer gebruiken en dus kon het slot eender waar geplaatst worden. Ik ontwierp een eenvoudige tellerhouder die bovenop de kroonplaat kon worden vastgezet.
Omdat ik een stevige en nette teller wou liet ik naar mijn schets en opmetingen een 3mm dikke houderplaat laseren bij 'Lastertek', een bedrijf gespecialiseerd in laseren, lassen, plooien, snijden... Ik liet wel alleen de gaten voor het contactslot en de balhoofdmoer uitlaseren zodat ik nog de vrijheid had om de resterende (kleinere) bevestigingsgaten te maken.
Het resultaat is eenvoudig en uniek, dus helemaal zoals gewenst.
Door de nieuwe monoseat/racekont is er geen plaats meer voor een origineel achterlicht van MuZ (de kont is uit 1 stuk en dicht gemaakt). Ik vind het zonde om de kont te beschadigen en een gat uit te zagen zodat er een achterlicht kan worden ingebouwd. Het licht lager hangen is ook geen optie, dit zou de nummerplaat teveel naar onderen brengen. Daarnaast is het geen geheim dat de originele achterlichten van MuZ, echte lampenvreters zijn. Daarom kocht ik een E-gekeurd 'LED' achterlicht met rij -en stoplichtfunctie dat veel kleiner is dan het origineel maar minstens evenveel licht produceert. Onderaan zijn er 4 leds die de nummerplaat verlichten. De leds van het rij -en stoplicht lichten rood op. Het nieuwe achterlicht is veel kleiner en past net boven de nummerplaat!
Omdat ik met de motor ook op de baan blijf rijden vond ik het veiliger om spiegels te monteren. Op de clip-ons is echter geen plaats meer en met klemmen kan er dus niet gewerkt worden. Enkel de koppelingshendel(houder) biedt de mogelijkheid om een spiegel in te draaien/schroeven. Een spiegel die rechtop het stuur staat vind ik echter niet mooi en geeft een vreemde indruk. De oplossing vond ik in 2 kleine (lichte) 'bar end' spiegels. Deze worden op de bout van het stuurgewicht geschoven alvorens deze het stuurgewicht ingaat en vastzet.
* Omdat de boutgaten in de spiegels voorzien zijn op een M6 heb ik deze naar M8 geboord. De originele inbusbouten van de stuurgewichtjes zijn 1 cm te kort dus moeten er nog wel 2 langere gehaald worden. De inbuskop zelf, valt netjes in het uitgefreesde gat en de M8 gaat er nu perfect doorheen.
De nieuwe Brembo remhendel afkomstig uit de racerij is niet voorzien van een remlichtsensor die 'aan en uit' gaat bij het intrekken/lossen van de rem. Een banjobout met aan het einde een druksensor verhelpt dit probleem zonder moeite!
* Omdat ik moest wachten op de nieuwe banjobout kon ik de remmen nog niet vullen met remolie en ontluchten. De banjobout moet wel nog een klein stukje worden ingekort. Wanneer deze op zijn plaats zit ga ik aan de slag met de remmen en staan we weer een stapje dichter bij testrijden!
Het ophangbracket zit vast op de vorkpoot met één van de remklauwbouten. Deze bout is langer dan de andere drie die gebruikt werden om de klauwen vast te zetten.
Deze sensor wordt ingebouwd in het stuk darm waar de vloeistof uit het blok komt en terug naar de radiator gaat. Een 22 mm exemplaar van Koso moet normaal de klus klaren. De connectorkabel werd reeds aangesloten op de kabelboom van de teller. Plug and play dus!
De kabelboom werd volledig aangepast en alles werkt perfect. Het enige nadeel was dat er nu heel wat cm's kabel die normaal in de kopkuip verstopt zitten bloot zaten. Alles werd uiteraard netjes geïsoleerd, maar het intapen zorgde voor steenharde kabels die nauwelijks nog meegaven.
Na lang zoeken en proberen kwam mijn grootvader op het idee om een soort van rubberen omhulsel te gebruiken waarin de kabels niet volledig moesten worden ingewikkeld met tape, maar wel beschermd zaten tegen vuil en water. Een rubberen krimpkous met deze doormeter vind je echter niet zomaar! Daarom hebben we een binnenband van een mountainbike versneden en over de kabels geschoven (ook geen lachertje ) Alles werd mooi over elkaar gespannen en afgeplakt/toegestript, het resulaat is precies wat ik in gedachte had en dus meer dan geslaagd.
* In de toekomst komt er misschien nog een koplampkuipje met schermpje (Ducati Monster) op de fiets en dan zie je helemaal niets meer van de bekabeling.
Omdat ik een monoseat wou dacht ik eerst een Honda RS125 of 250 zit pas te maken als kont. Deze seats zijn echter niet gemaakt om exact op het frame van een MuZ te passen en dus zou ik nog heel wat zaken moeten veranderen. Daarnaast dekken de zitpanelen oorspronkelijk de benzinetank netjes af en volgen het frame. Indien ik een RS zit zou gebruiken moest ik nog eens 2 oude MuZ SP panelen verzagen, bevestigen, lakken... maar ik zou steeds stukken subframe en onderdelen als de CDI + Gelijkrichter zien zitten. Daarom heb ik via het net een poly monoseat besteld. Deze werden in de racerij gebruikt ten tijde van de MuZ Cups. De seat is volledig nieuw, perfect passend (tank, frame, koelreservoir... zijn netjes afgedekt) en de kont volgt mooi de lijn van het frame.
* Ik moet enkel nog een klein bevestigingsframe maken op het subframe om de kont vast te zetten + een zitkussentje op een alu onderplaatje.
* Spuitwerk volgt later, samen met het voorspatbord (in dezelfde kleur als de tank die pas gelakt was).