Graancirkels
Ontstaan
Van veel graancirkels is vastgesteld dat ze door mensen zijn gemaakt. De redenen voor het maken zijn divers. Sommigen willen aantonen dat graancirkels door mensenhanden kunnen worden gemaakt. Zij behoren tot groepen die het maken van figuren in graan als hobby hebben, en zijn verantwoordelijk voor graancirkels met soms zeer ingewikkelde geometrische patronen. De meeste van deze groepen maken de cirkels met toestemming van de eigenaar van het land en laten achteraf ook weten dat zij het zijn geweest die de cirkel hebben gemaakt, vaak nadat de pers en 'deskundigen' de cirkel als 'niet-door-mensenhanden-gemaakt' hebben aangemerkt. Beroemde graancirkelmakers zijn Doug Bower en Dave Chorley die hebben aangetoond dat het mogelijk is met slechts eenvoudige hulpmiddelen ingewikkelde patronen in het graan te maken. Voor hun werk dat aantoonde dat graancirkels door mensen gemaakt kunnen worden ontvingen zij in 1992 de Ig Nobelprijs. Andere graancirkelmakers vinden het amusant mensen in de waan te laten dat buitenaardse wezens verantwoordelijk zijn voor de door hen gemaakte patronen. Verder zijn er andere uiteenlopende verklaringen voor het ontstaan van graancirkels geopperd, van bolbliksems en plasmadraaikolken tot parende egels. Een andere verklaring voor deze cirkels in Australië, waar ze verschenen in velden waar opium wordt gekweekt voor medische doeleinden, zijn wallaby's die de opium planten eten en vervolgens "high as a kite" ("stoned als een garnaal") ronddolen in de velden, waarbij cirkelvormige patronen achter blijven. Ook andere dieren, zoals schapen, vertonen hetzelfde gedrag.
29-10-2012 om 17:26
geschreven door kameelschaap23
De airbus a320
Info
Fabrikant Airbus Type(s) A318 A319 A320 A321 Lengte 37,57 m Spanwijdte 34,10 m Hoogte (vanaf de grond) 11,76m Interieurbreedte 3,70 m Max. aantal passagiers 180 (1-klasse) Leeggewicht 42.400 kg Max. startgewicht 77.000 kg Max. brandstof 29.680 liters Motoren 2 Kruissnelheid 0,79 mach Max. reikwijdte 5700 km Eerste vlucht 22 februari 1987 Status in gebruik Aantal gebouwd 3097 +2711 orders (september 2012)
29-10-2012 om 17:23
geschreven door kameelschaap23
Op 15 januari 2009 maakte de piloot van de Airbus A320-214, US Airways-vlucht 1549 een geslaagde noodlanding op de Hudsonrivier. Kort na vertrek vielen beiden motoren uit na een vogelaanvaring. Alle 155 inzittenden overleefden het ongeluk.
Op 27 november 2008 stortte een A320-200 van Air New Zealand in de Middellandse Zee. Zeven personen, waaronder de twee piloten, kwamen om het leven.
Op 17 juli 2007 schoot een Airbus A320 van TAM Linhas Aéreas door bij de landing op de luchthaven Congonhas in São Paulo. Alle 187 inzittenden kwamen om, net als twaalf mensen op de grond.[2]
Op 26 juni 1988 verongelukte tijdens een demonstratievlucht een Airbus A320 nabij het vliegveld Mulhouse-Habsheim in de Elzas. Het toestel vloog laag en traag (voor een vliegshow) met goed weer over het vliegveld, om enkele ogenblikken later bomen te raken. Bij het ongeluk kwamen drie personen om het leven en raakten er 50 gewond.
Een Airbus A320 van Armavia stortte neer in de Zwarte Zee bij Sochi. Alle 113 inzittenden komen om. Het ongeluk gebeurde tijdens slecht weer.
29-10-2012 om 17:20
geschreven door kameelschaap23
De Airbus A320 zag voor het eerst het licht in 1986; in 1988 volgde de levering aan de eerste maatschappij: Air France.
Kenmerken
De A320 heeft standaard twee cabine-opties. De two-class-indeling bestaat uit een business class en economy class met 150 stoelen. De single class-indeling, die voornamelijk door chartermaatschappijen wordt gebruikt, telt tussen de 164 en 180 stoelen, afhankelijk van de beenruimte. De Airbus A320 heeft één gangpad. Aan beide kanten van het gangpad zijn de stoelen opgesteld in rijen van 3. In de business class is dit standaard twee stoelen per rij. De A320 heeft in totaal acht nooduitgangen.
De A320 kent een moderne glazen cockpit; veel van de traditionele mechanische instrumenten zijn vervangen door een grafische weergave van de informatie van die instrumenten op een beperkt aantal computerschermen. Het gebruik van computerschermen biedt onder andere het voordeel om de informatie die op de schermen gepresenteerd wordt aan te passen aan de vluchtfase en/of de specifieke toestand van het toestel. Zo worden bepaalde checklisten op één van de schermen getoond en kan de vlieger de doorlopen stappen hierop afvinken.
De Airbus A320 was het eerste, op grote schaal geproduceerde, verkeersvliegtuig waarin fly-by-wire technologie werd toegepast. Een opvallende nieuwigheid was de uitrusting van de stuurknuppel als "sidestick" (een soort joystick).
Alle vernieuwingen hadden bij de introductie van het toestel ook een keerzijde. Vliegtuigen die uitgerust zijn met de fly-by-wire-techniek hebben niet langer een mechanische verbinding tussen piloot en stuurvlak. In dit geval is een computer vereist om de beweging van de piloot te vertalen naar beweging van stuurvlakken. Deze computer zal hierbij rekening houden met de specifieke vluchtfase en kan daarbij zelfs bepaalde inputs van de vlieger negeren wanneer deze de veiligheid van de vlucht in gevaar brengen. Zo zal het computersysteem de vlieger beletten om een bocht in te zetten met een te grote rolhoek. Hiermee wordt het voor de vliegers nog belangrijker om de toestand van het controle-systeem te kennen en te begrijpen. De A320 trok in de eerste jaren na haar introductie negatieve aandacht met een aantal ongevallen waarin de bemanning niet doorhad in welke configuratie het toestel zich bevond. Het vormde het begin van een periode waarin veel aandacht uit zou gaan naar ongevallen waarbij een perfect functionerend vliegtuig onder controle van een volledig capabele bemanning toch tegen het terrein aanvliegt. zie Controlled Flight Into Terrain (CFIT).
29-10-2012 om 17:14
geschreven door kameelschaap23
De Airbus A320 is een narrow-body vliegtuigtype van de Europese vliegtuigbouwer Airbus. De benaming wordt zowel gebruikt voor de A320 zelf als voor de "A320-familie", met daarin de aan elkaar gerelateerde vliegtuigtypen (in oplopende grootte) A318, A319, A320 en A321. Het zijn relatief kleine straalvliegtuigen die vooral gebruikt worden voor middellange afstanden. Met de Airbus A320 is een groot vliegbereik te realiseren van 4.843 tot 5.676 km. De belangrijkste concurrent is de Boeing 737.
29-10-2012 om 17:10
geschreven door kameelschaap23
De Airbus A319 is een vliegtuigtype uit de Airbus A320-familie van de Europese vliegtuigbouwer Airbus. Het is een verkorte versie van de Airbus A320.
Zowel de technologie als het comfort zijn precies hetzelfde als die van zijn grotere broer Airbus A320. In een versie met twee klassen kan de Airbus A319 tot 124 passagiers vervoeren. In een versie met verschillende klassen van first tot en met economy class kunnen 110 mensen plaatsnemen. In een toestel met slechts economy-class passen 149 passagiers. Voor de lagekostenmaatschappijen kwam er ook een versie voor 156 passagiers. Net als bij de A320 en de A321 heeft de Airbus A319 ook één gangpad en drie stoelen aan beide kanten, dus het is een narrowbody-vliegtuig. Het toestel heeft een vliegbereik tot ongeveer 6.850 km.
Airbus heeft ook een speciale versie van de Airbus A319, de Airbus Corporate Jet (kortweg Airbus A319 ACJ). Deze biedt enorm veel comfort en luxe-uitstraling in de cabine. De Airbus A319 ACJ is vooral voorbestemd voor zakelijke concerns, regeringen, defensie of rijke particulieren die ook een eigen jet willen. De Airbus A319 ACJ heeft een veel groter vliegbereik dan de gewone versie: 4000 tot 9000 km. Met de Airbus A319 ACJ heeft de Business Jet uitvoering van de Boeing 737 er een geduchte concurrent bij. Net als de Boeing heeft de Airbus A319 ACJ ook extra kerosinetanks in de vrachtruimte onder de cabine.
Standaard heeft de A319 één nooduitgang boven elke vleugel maar enkele luchtvaartmaatschappijen zoals Air Berlin, Cebu Pacific Air en Easyjet bezitten een speciale versie van de A319. In deze versie van zijn er twee nooduitgangen boven elke vleugel voorzien. Dit is verplicht omdat deze luchtvaartmaatschappijen meer passagiers vervoeren dan toegelaten is in de standaardversie.
29-10-2012 om 00:00
geschreven door kameelschaap23