Foto
Inhoud blog
  • youtube kanaal
  • youtube kanaal
  • youtube
  • eindelijk
  • Galaxy zoo
    Mijn favorieten
  • Skygame
  • Skyhome
  • Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Rondvraag / Poll
    wat is het leukste vliegtuig
    airbus
    boeing
    antonov - 225
    f-18
    Bekijk resultaat

    Categorieën
  • airbus a319 (1)
  • airbus a320 (5)
  • antonov-225 (1)
  • boeing (1)
  • concorde (1)
  • f-18 (1)
  • helikopters (1)
  • hulpdienstvoertiugen (5)
  • luchtballon (1)
  • Minecraft (0)
  • mysterie 1 (4)
  • mysterie 2 (6)
  • mysterie 3 (1)
  • Ruimtevaart (8)
  • SKY Info (8)
  • zeppelin (1)
  • SKY
    SKY the limit
    07-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.apollo 1 deel 7
    De apollo 1

    Foto's

















    07-10-2012 om 19:57 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Ruimtevaart
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.apollo 1 deel 6
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De apollo 1

    Herdenking

    Op de plaats van de brand zijn nu twee gedenkplaten geplaatst voor de drie mensen die omkwamen. Op de ene staat: "LAUNCH COMPLEX 34 Friday, 27 January 1967 1831 Hours Dedicated to the living memory of the crew of the Apollo 1: U.S.A.F. Lt. Colonel Virgil I. Grissom U.S.A.F. Lt. Colonel Edward H. White, II U.S.N. Lt. Commander Roger B. Chaffee They gave their lives in service to their country in the ongoing exploration of humankind's final frontier. Remember them not for how they died but for those ideals for which they lived." Vertaling "LANCERINGSCOMPLEX 34 Vrijdag, 27 januari 1967 18.31 uur Gewijd aan van de bemanning van Apollo 1: U.S.A.F. Lt. Kolonel Virgil I. Grissom U.S.A.F. Lt. Kolonel Edward H. White, II U.S.N. Lt. Commandant Roger B. Chaffee Zij gaven hun leven bij de dienst aan hun land in de voortgaande exploratie van de laatste grens van het mensdom. Gedenk hen niet voor hoe zij stierven, maar voor de idealen die zij nastreefden." Op de andere staat: "In memory of those who made the ultimate sacrifice so others could reach for the stars Ad astra per aspera (A rough road leads to the stars) God Speed to the crew of Apollo 1" Vertaling: "Ter herinnering aan degenen die het uiterste offer brachten, zodat anderen de sterren konden bereiken Ad astra per aspera (Een moeilijke weg leidt tot de sterren) God moge met hen zijn. Voor de bemanning van apollo 1"

    07-10-2012 om 19:52 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Ruimtevaart
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.apollo 1 deel 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De apollo 1

    De brand

    De brand breidde zich snel uit waardoor de ruimtepakken van de astronauten smolten. De pakken van Grissom en van White werden later samengesmolten teruggevonden. Men concludeerde dat de bemanning was gestorven aan rookinhalatie en niet aan brandwonden. Volgens het Rapport van de Apollo 204 Onderzoeksraad, had Grissom derdegraads brandwonden op 36% van zijn lichaam (eerste-, tweede- en derdegraads brandwonden bedekten 60% van zijn lichaam) en zijn ruimtepak was voor 70% vernietigd. White had derdegraads brandwonden op 40% van zijn lichaam en zijn ruimtepak was voor 25% vernietigd. Chaffee had derdegraads brandwonden op 23% van zijn lichaam en zijn ruimtepak was voor 15% gesmolten.

    07-10-2012 om 19:46 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Ruimtevaart
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.apollo 1 deel 4
    De apollo 1

    Oorzaak

    Men veronderstelt dat de brand werd veroorzaakt door een vonk ergens in de 50 km lange bedrading. Dit leidde tot een snelle verbranding in de met zuivere zuurstof onder druk gevulde cabine. De NASA had in de eerdere projecten Mercury en Gemini de cabines ook met zuivere zuurstof gevuld, zonder dat iemand ooit had beseft hoe brandgevaarlijk dit was. Naar aanleiding van de brand ging de ruimtevaartorganisatie over op een gemengde stikstof/zuurstofatmosfeer. De onderzoeksraad stelde vast dat een met zilver bedekte koperdraad in een klimaatbeheersingseenheid dichtbij de besturingsmodule zijn isolatie had verloren, doordat deze herhaaldelijk was gestript en geschuurd door het openen en sluiten van een toegangsklep. Dit zwakke punt in de bedrading zat dichtbij een lekkende verbinding in een etheenglycol/waterkoelingsleiding. De elektrolyse van de oplossing van ethyleenglycol met de anode die van zilver was gemaakt resulteerde in een hevige exotherme reactie, waardoor het etheenglycolmengsel tot ontbranding kwam. Dit mengsel kon in de atmosfeer van zuivere zuurstof heftig branden.

    07-10-2012 om 19:42 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Ruimtevaart
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.apollo 1 deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De apollo 1

    Het ongeval

    Onmiddellijk voorafgaand aan het ongeval, waren de bemanningsleden een controlelijst aan het doornemen met dingen die zij in de ruimte zouden doen. Ondertussen werd een probleem aan het communicatiesysteem verholpen. Plotseling riep een stem (waarvan men nu aanneemt dat het Chaffee is geweest) „Vuur, ik ruik vuur.“ De verbinding met de grondeenheid werd beëindigd met een schreeuw van pijn. De bemanning kon niet ontsnappen, omdat de cabine onder grote druk stond. Voor het openmaken van de deur moet eerst de overdruk weg worden genomen. In het gunstigste geval zou het 90 seconden gevergd hebben om naar buiten te komen, terwijl de bemanning in slechts ongeveer 15 seconden werd gedood.

    07-10-2012 om 19:34 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:Ruimtevaart
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.apollo 1 deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De apollo 1

    Bemanning Virgil Grissom commandant Piloot Ed White , Senior Piloot Roger B. Chaffee Piloot Backup crew April - December 1966 James McDivitt, commandant Piloot David Scott, Senior Piloot Rusty Schweickart, piloot deze bemanning werd geselecteerd voor Apollo 9. December 1966 - Januari 1967 Walter Schirra commandant Piloot Donn Eisele, Senior Piloot Walter Cunningham, Piloot deze bemanning werd geselecteerd voor Apollo 7.

    07-10-2012 om 19:25 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Ruimtevaart
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.apollo 1 deel 1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De apollo 1

    Inleiding

    Apollo 1 is de naam die aan het ruimtevaartuig Apollo/Saturnus 204 werd gegeven nadat het tijdens een opleidingsoefening op 27 januari 1967 door brand werd verwoest. Dit gebeurde bij Pad 34 boven op de raket Saturnus IB. De bemanning bestond uit drie astronauten die voor het aanvankelijke Apollo-programma waren geselecteerd: hoofdpiloot Virgil Grissom, senior-piloot Ed White en piloot Roger Chaffee.

    07-10-2012 om 18:52 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Categorie:Ruimtevaart
    06-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mysterie 1 deel 4 Foto's
    De Bermuda driehoek

    Foto's










    06-10-2012 om 20:18 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:mysterie 1
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mysterie 1 deel 3
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Bermuda driehoek 

    Wetenschappelijke verklaringen

    Wetenschappelijke verklaringen voor de incidenten variëren van fluctuaties in het aardmagnetisch veld in de regio - wat de beschreven storingen van het kompas kan verklaren - tot bewegingen van de golfstroom, tropische stormen, monstergolven en gasvelden in de bodem van de oceaan. Een mogelijke verklaring is dat dit gebied een van de meest bevaren en bevlogen gebieden van de wereld is, en dat ongelukken dus waarschijnlijker zijn door zowel de frequentie als de dichtheid van het verkeer. Een andere veel voorkomende verklaring is het bestaan van grote methaanvoorraden die diep in de zee voorkomen. Soms ontsnapt een grote hoeveelheid methaan of methaanhydraat die opstijgt naar het oppervlak. De draagkracht van water neemt af als daar gasbelletjes in voorkomen. Hierdoor kunnen schepen in zeer korte tijd zinken zonder dat ze de kans krijgen om nog een noodsignaal uit te zenden. Doordat methaan een lagere dichtheid heeft dan lucht zal het verder stijgen. Een vliegtuig dat door lucht met een grote concentratie methaan vliegt kan daardoor in problemen raken, enerzijds doordat het zuurstofgehalte afneemt en de verbranding in de motoren wordt verstoord, anderzijds doordat het methaan kan ontbranden.

    06-10-2012 om 20:13 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:mysterie 1
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mysterie 1 deel 2
    De Bermuda driehoek

    Bovennatuurlijke verklaringen

     Soms worden de gebeurtenissen toegeschreven aan ufo's.[1] Dit idee werd door Steven Spielberg gebruikt voor zijn sciencefictionfilm Close Encounters of the Third Kind. Speculaties, vooral wijd verspreid door de Amerikaanse bestsellerauteur Charles Berlitz in de jaren 70 van de twintigste eeuw, hebben het over marsmannetjes, ufo's, 'verbindingen' met andere dimensies en tijdperken, verzonken restanten van gebouwen, dijken en straten van Atlantis, oude Atlantische machines in de diepte die af en toe 'aanslaan' als er schepen of vliegtuigen in de buurt komen, verhoogde oceanische activiteit, zeemonsters, orkanen, enz. Verklaringen van ooggetuigen spreken ook vaak over storingen in apparatuur, meestal van magnetische aard. Volgens veel boeken over het Bermudagebied zou Columbus ook problemen hebben ondervonden in de driehoek. In zijn logboek meldt Columbus dat zijn 'naalden' (hij bedoelt hier zijn kompas) op 13 en 14 september 1492 iets naar het noordwesten afweken.[2] Waarschijnlijk was dit echter het gevolg van magnetische declinatie. Een goed gedocumenteerd ooggetuigenverslag van een lid van het communicatiecentrum aan boord van de USS Kennedy spreekt over een ufo die een tijd boven het schip bleef hangen. De gebeurtenissen zouden in 1971 hebben plaatsgevonden, waarbij om 20:30 een grote schotel met een diameter van ongeveer 100 meter ("200 to 300 feet") door de zes leden van het communicatiecentrum werd gezien.[3][bron?]

    06-10-2012 om 20:10 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:mysterie 1
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mysterie 2 foto's
    De Graancirkels

    Foto's








    06-10-2012 om 20:03 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:mysterie 2
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SKY Info
    Bekijk onze teksten eens opnieuw we hebben alles 
    verbeterd en er zijn nieuwere teksten.

    06-10-2012 om 13:14 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:SKY Info
    05-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ambulance deel 5
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De ambulance 

    Inzet


    Nederland Ambulances in Nederland kunnen ingezet worden met drie verschillende urgenties. Deze urgenties worden uitgegeven door de MeldKamer Ambulancezorg (MKA), voorheen Centrale Post Ambulancevervoer genoemd. A1-urgentie: een spoedurgentie waarbij de ambulance binnen 15 minuten ter plaatse moet zijn. Er is dan sprake van een mogelijk levensbedreigende situatie. Bij deze urgentie wordt gereden met optische en akoestische signalen. Voorbeelden van spoedurgentie zijn onder meer een hartinfarct, ongevallen, reanimatie. A2-urgentie: een spoedurgentie waarbij geen gebruik wordt gemaakt van optische en akoestische signalen. Deze urgentie wordt bijvoorbeeld uitgegeven wanneer er een huisarts aanwezig is die heeft geconstateerd dat de patiënt direct naar het ziekenhuis vervoerd moet worden, maar er is geen sprake van een direct levensbedreigende situatie. B-urgentie: besteld vervoer. Met deze urgentie wordt gereden bij het vervoer van patiënten van bijvoorbeeld een ziekenhuis naar een verpleeghuis waarbij de patiënt niet met bijvoorbeeld een taxi verplaatst kan worden. Als een ambulance gebruik maakt van de aanwezige optische en akoestische signalen is het een voorrangsvoertuig. Het overige verkeer moet dan voorrang geven en er kan bijvoorbeeld door rood worden gereden bij een verkeerslicht. In Nederland zijn de optische en akoestische signalen een drietonige sirene en blauwe zwaailichten, in België is dit meestal een tweetonige sirene en blauwe zwaailichten. Vanaf 1 maart 2009 is het de bedoeling dat ambulances de uniforme tweetonige sirene gaan gebruiken, net als politie en brandweer[1]. Een ambulance is in Nederland duidelijk als (mogelijk) voorrangsvoertuig herkenbaar door de opvallende gele kleur en uniforme striping. Overigens zijn nog zeker niet alle ambulances in deze striping uitgevoerd. Ambulancediensten zijn vrij om het uiterlijk van hun voertuigen te kiezen, maar alleen ambulances met BZK-striping zijn vrijgesteld van BPM en wegenbelasting. Niet iedere situatie vraagt om dezelfde inzet van ambulancezorg. De meeste Nederlandse ambulance zijn geschikt voor alle soorten vervoer. Naast de reguliere ambulance, kan de centralist verschillende andere speciale soorten ambulances inzetten. Reguliere Ambulance: Geschikt voor alle het grootste gedeelte ambulanceververvoer. MICU: De Mobile Intensive Care Unit is een grote ambulance, waarin achterin een speciaal ontwikkelde brancard met intensive care apparatuur kan worden geplaatst. Deze wordt gebruikt voor het vervoer van een intensive care patiënt, inclusief één of meerdere specialisten en verpleegkundigen. In het centrum van Utrecht wordt op zaterdagen de ambulancefiets ingezet. Deze heeft dezelfde apparatuur en medicijnen als de ambulancemotor maar is op drukke plekken zoals winkelcentrum Hoog Catharijne sneller ter plaatse. Een ambulancefietser heeft geen sirene tot zijn beschikking, maar wel een fluit. Een ambulancefiets is goedkoper in exploitatie dan een normale ambulance of ambulancemotor. Rapid responder: Deze voertuigen zijn sneller ter plaatse en hebben de uitrusting die de ambulanceverpleegkundige normaliter mee naar binnen neemt (spoedkoffer, AED en zuurstof). Voorbeelden zijn de motorambulance, mono-lance en ambulance-fiets (vooral ingezet bij evenementen). Rapid responders worden bemand door één ambulanceverpleegkundige, die een aanvullende rijtraining heeft gehad. MMT: Bij ernstige ongevallen wordt tegenwoordig in Nederland vaak ook een Mobiel Medisch Team gealarmeerd. Een MMT bestaat uit een medisch specialist, een gespecialiseerde verpleegkundige en een piloot. Dit team verleent specialistische zorg (aanvullend op de ambulancezorg) om de patiënt te stabiliseren op de plaats van het ongeval, zodat deze vervoerd kan worden. Hier zijn er 10 van in Nederland, elk verbonden aan een traumacentrum. Ieder MMT beschikt over een busje en vier MMTs beschikken ook over een helikopter, de traumahelikopter. Gnk-C: Bij grote ongevallen en rampen kan het voorkomen dat de reguliere medische hulpverlening niet toereikend is. Er kan dan besloten worden de ambulancezorg uit te breiden door Geneeskundige Combinaties in te zetten. Deze bestaan uit professionele en vrijwillige hulpverleners die met een grote hoeveelheid materiaal ter plaatse kunnen komen om slachtoffers medisch te behandelen. Een Geneeskundige Combinatie wordt gevormd door een MMT, een AMBU-team en/of een SIGMA-team. Huisartsen vervoer: Sommige huisartsenposten beschikken over huisartsenvervoer, waarbij de huisarts door een chauffeur in ambulanceuniform, snel ter plaatse kan worden gebracht. De huisartsenauto kent een beperkte uitrusting: een spoedkoffer en een AED. Hulpambulance: In de regio's Haaglanden, Gelderland-zuid Twente en Zuid-Holland Zuid worden hulpambulances (ook wel B-Ambu's) ingezet. Deze wagens voor liggend ziekenvervoer worden alleen gebruikt bij niet urgent vervoer en kunnen daardoor eenvoudiger zijn uitgerust dan een normale ambulance. De bemanning bestaat uit een basis-verpleegkundige en een chauffeur. Met de proef wordt gekeken of de kosten van besteld vervoer kunnen worden gereduceerd. [bewerken] België In België moeten de ambulances ingezet in de Dringende Geneeskundige Hulpverlening (112) voldoen aan een aantal voorwaarden. Deze zijn zowel de uiterlijke kentekens (zoals de gele RAL 1016 kleur, de rode band met '112' logo, enz) als de wettelijk verplichte inhoud, opgelegd door het ministerie. Zo wordt er gewaakt over de kwaliteit van de eerstelijnzorg. De dringende hulpverlening wordt uitgebaat door verschillende instanties, waaronder de brandweer, het Rode Kruis, ziekenhuizen, civiele bescherming, en privé-diensten. Zij hebben een licentie ontvangen die hen toelaat een '112' dienst te zijn. De voorwaarden daarvoor zijn: dat er minimaal 2 hulpverlener-ambulanciers aanwezig zijn, dat de ambulance voldoet aan de wettelijke norm, dat de dienst 24/24 operationeel is, en dat ze de wettelijk vastgelegde tarieven hanteren. In het niet-dringend circuit zijn er veel spelers op de markt. Het Belgische Rode Kruis is een grote speler (dienst 105), vele kleinere privé-diensten vervolledigen het plaatje. Gezien er geen wetgeving bestaat over "besteld" ziekenvervoer kan de kwaliteit van het vervoer enorm hard verschillen van dienst tot dienst. Ook is niet gewaarborgd dat de ambulanciers hier enige medische vorming hebben. Bij het Rode Kruis heeft een ambulancier 100 uur opleiding, bij privé-ambulances mag men al blij zijn als de begeleider een EHBO-cursus gevolgd heeft. Een ambulance voor niet- dringend ziekenvervoer hoeft eigenlijk enkel een brancard te hebben. De opleiding van begeleiders en het aantal (ambulanciers per ziekenwagen) is niet wettelijk bepaald. Het niet-dringend ziekenvervoer is niet goed geregeld in België. Er wordt gewerkt aan een nieuw wetsvoorstel om dit grote probleem op te lossen. Het Hulpcentrum 112 is de alarmcentrale voor dringende oproepen. Zij zullen zo snel mogelijk de juiste hulp sturen, aan de hand van de info die hen verstrekt is. Zij sturen de ziekenwagen uit die het snelste ter plaatse is. Deze is verplicht het slachtoffer af te voeren naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis met een erkende spoedgevallendienst. Niet elk ziekenhuis bezit die, ze hebben wel allemaal minstens een eerste-hulp post. Indien nodig kan de ziekenwagen assistentie vragen van Brandweer of MUG. In het centrum van Utrecht wordt op zaterdagen de ambulancefiets ingezet. Deze heeft dezelfde apparatuur en medicijnen als de ambulancemotor maar is op drukke plekken zoals winkelcentrum Hoog Catharijne sneller ter plaatse. Een ambulancefietser heeft geen sirene tot zijn beschikking, maar wel een fluit. Een ambulancefiets is goedkoper in exploitatie dan een normale ambulance of ambulancemotor

    05-10-2012 om 18:13 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:hulpdienstvoertiugen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ambulance deel 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De ambulance

    Bemanning


    Er zijn verschillen tussen de personele bezetting van ambulances en de opleiding van de berijders in Nederland en België: [bewerken] Nederland Ambulancemotor in Arnhem Alle ambulances in Nederland worden bemand door een ambulancechauffeur en een ambulanceverpleegkundige. De verpleegkundige heeft buiten de reguliere opleiding in het ziekenhuis diverse specialisatie-opleidingen gevolgd en gewerkt op ziekenhuisafdelingen als de intensive care (algemeen en/of cardiologie), anesthesie of een Eerste Hulp afdeling. Alle ambulanceverpleegkundigen in Nederland dienen in bezit te zijn van het SOSA-certificaat, de opleiding voor ambulanceverpleegkundigen. De ambulancechauffeurs hebben eveneens een SOSA-opleiding gevolgd, maar deze is gericht op rijvaardigheid en -techniek en medisch assisterende handelingen. Uniek in de wereld is dat alle ambulanceverpleegkundigen werken met landelijke protocollen waarin is vastgelegd welke (be)handelingen bij welke diagnose kunnen worden toegepast. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld werkt men ook met protocollen, maar moet een arts in het ziekenhuis worden geraadpleegd alvorens men een medicament mag toedienen of een handeling mag uitvoeren. In Nederland mag iedere ambulanceverpleegkundige het protocol zonder overleg uitvoeren of er met goede reden van afwijken zonder overleg met een arts. Ambulancepersoneel wordt zodra nieuwe wetenschappelijke inzichten zijn ontstaan bijgeschoold. Dit gebeurt landelijk in diverse sessies die verplicht dienen te worden bijgewoond wil men zijn bevoegdheid behouden. Iedere vijf jaar dienen alle verplichte landelijke en regionale bijscholingen te zijn bijgewoond. Ook dienen zowel de chauffeur als de verpleegkundige een praktijktoets positief af te ronden. Door de overheid is door middel van de Wet (BIG) vastgelegd dat ambulanceverpleegkundigen bevoegd zijn medische handelingen te verrichten die normaliter zijn voorbehouden aan een arts. Een ambulanceverpleegkundige is dus geen "halve arts" maar een professional met een specifieke gespecialiseerde kennis en bevoegdheid op diverse gespecialiseerde terreinen. België De meeste ambulancediensten in België zijn gevestigd bij de brandweer en worden bemand door minimum 2 hulpverlener-ambulanciers. In sommige korpsen is dat een hulpverlener-ambulancier en een verpleegkundige. Naast de brandweer hebben in bepaalde streken ook kruisverenigingen (Rood- of Vlaamskruis), een ziekenhuis of een privédienst een machtiging van volksgezondheid om een dienst te organiseren. In België zijn alle ambulances (type 112) bemand met twee erkende ambulanciers erkend door het Ministerie van Volksgezondheid. Zij hebben minimaal een opleiding gevolgd van 120u theorie in een provinciale school, met aansluitend een stageperiode van 40u op ziekenwagen en MUG.Ook verpleegkundigen met Beroepstitel Spoed en Intensieve Zorg mogen op een 112 ambulance rijden. Ambulanciers zijn bevoegd om met een AED te werken, en om medicinale zuurstof toe te dienen en alle gewone EHBO handelingen. De verpleegkundigen mogen intuberen, en een isotone oplossing toedienen. Andere geneeskundige handelingen mogen zij maar als een arts hen er opdracht toe geeft, door middel van zijn aanwezigheid, of door een "staand order", een protocol dat beschrijft in welke situatie een verpleegkundige een bepaalde handeling mag doen. Ambulance MIVA / PIT in België MIVA staat voor Medische Interventieploeg Verpleegkundige Ambulancier. PIT voor Paramedisch Interventie Team. Het zijn beide dezelfde ambulances. Een MIVA of PIT is een gewone ambulance van de dienst 112 waar minstens 1 verpleegkundige met Beroepstitel Spoed en Intensieve Zorg aanwezig is in de bemanning. Je kan het vergelijken met een ambulance zoals in Nederland. Ambulanciers hebben een beperktere bevoegdheid op gebied van medische handelingen. In bepaalde regio's zijn de aanrijtijden voor een MUG (met Dokter en Verpleegkundige) soms lang en werkt een MIVA of PIT soms als een tussenoplossing voor een MUG. De verpleegkundige van de ziekenwagen heeft bepaalde standing orders gekregen op gebied van medicatie en medische handelingen toedienen. MIVA en PIT is nu nog in een beginstadium, in de toekomst zullen waarschijnlijk meer PIT ziekenwagens in omloop komen. MIVA is voor het eerst gebruikt Ziekenhuis UZ Gasthuisberg in Leuven maar is intussen vervangen door PIT. Niettegenstaande leveren de ambulances met 2 ambulanciers zeer goed werk. De door hun grote verspreiding onder de brandweer is de gemiddelde ambulance in België al na 6 à 7 minuten ter plaatse. In vele sectoren is ook een MUG binnen de 10 tot 15min. ter plaatse waardoor er zeer snel een Urgentiearts en Verpleegkundige aanwezig is op de plaats van het incident.

    05-10-2012 om 17:38 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:hulpdienstvoertiugen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ambulance deel 2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De ambulance

    De Geschiedenis


    Een ambulance was in het Nederlandse leger oorspronkelijk een met behulp van lichte paard-en-wagens verplaatsbaar veldhospitaal. De wagens werden ook gebruikt voor het vervoer van gewonden van het slagveld naar het achterland.

    05-10-2012 om 15:23 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Categorie:hulpdienstvoertiugen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ambulance deel 3
    Ambulance

    Uitrusting


    Een ambulance is uitgerust met medische apparatuur en medicatie voor het verlenen van professionele eerste hulp. Ambulances zijn tegenwoordig uitgerust met ECG-apparatuur (om een zogenaamd hartfilmpje te maken), beademingsapparatuur, materialen voor ongevalsbehandelingen zoals (nek)spalken, enzovoorts. Daarnaast zijn allerhande medicijnen beschikbaar die noodzakelijk zijn om problemen met hart, longen en bloedvaten direct te behandelen. Alle Nederlandse ambulances hebben dezelfde apparatuur en medicijnen aan boord; de fabrikant van de apparatuur kan verschillen, maar de onderzoeks- en behandelmogelijkheden zijn gelijk. Om de patiënten veilig te vervoeren beschikt iedere ambulance over een brancard, maar daarnaast heeft men ook de beschikking over een wervelplank waarmee een slachtoffer goed gefixeerd kan worden wanneer letsel aan de wervelkolom gevreesd wordt. De ambulance is tegenwoordig een rijdende Eerste Hulp-afdeling, waar een diagnose wordt gesteld en een behandeling wordt gestart. Doel van de behandeling is de patiënt stabiel te maken zodat deze veilig vervoerd kan worden naar een ziekenhuis waar de verdere behandeling en genezing kan plaatsvinden. Ook komt het vaak voor dat de behandeling door de ambulanceverpleegkundige thuis bij de patiënt volstaat en vervoer naar een ziekenhuis niet nodig is. Niet alleen bespaart men hiermee kosten, maar neemt ook de druk af op de Eerste Hulp-afdelingen van ziekenhuizen en is de patiënt zeer vlot en in de eigen omgeving "genezen".

    05-10-2012 om 15:20 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:hulpdienstvoertiugen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ambulance
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De ambulance

    deel 1,Inleiding


    Een ambulance (ziekenwagen, ziekenauto) is een voertuig om medische hulpverleners te vervoeren naar een plaats waar behoefte is aan spoedeisende hulp en om slachtoffers of patiënten te vervoeren naar een ziekenhuis. Een ambulancedienst is een organisatie die ambulances met deskundige hulpverleners beschikbaar heeft en deze op afroep inzet.

    05-10-2012 om 11:11 geschreven door kameelschaap21  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:hulpdienstvoertiugen

    Archief per week
  • 22/07-28/07 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Rondvraag / Poll
    wie heeft er allemaal flight simulator
    ik
    ik-nie
    Bekijk resultaat



    Rondvraag / Poll
    Over welk vliegtuig wil je nog meer info
    De Antonov
    De boeings
    De Airbussen
    Lockheed
    Helicopters
    Bekijk resultaat


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs