Onlangs was ik aan het tv kijken en ze hadden het over deze website.
Het noemt galaxy zoo het is een website waar duizenden foto's of zelf miljoenen
foto' s opstaan van over het gele heelal. En ze willen al die foto's classificeren
maar dat zij veel te veel foto's voor een paar astronomen dus kun je zelf mee helpen.
Echt aan te raden neem een kijkje op :
http://www.galaxyzoo.org
17-07-2013 om 09:16 geschreven door kameelschaap21
Fabrikant
Airbus
Type(s)
A318 A319 A320 A321
Lengte
37,57 m
Spanwijdte
34,10 m
Hoogte (vanaf de grond)
11,76m
Interieurbreedte
3,70 m
Max. aantal passagiers
180 (1-klasse)
Leeggewicht
42.400 kg
Max. startgewicht
77.000 kg
Max. brandstof
29.680 liters
Motoren
2
Kruissnelheid
0,79 mach
Max. reikwijdte
5700 km
Eerste vlucht
22 februari 1987
Status
in gebruik
Aantal gebouwd
3097 +2711 orders (september 2012)
[1]
17-10-2012 om 18:35 geschreven door kameelschaap21
Op 15 januari 2009 maakte de piloot van de Airbus A320-214, US Airways-vlucht 1549 een geslaagde noodlanding op de Hudsonrivier. Kort na vertrek vielen beiden motoren uit na een vogelaanvaring. Alle 155 inzittenden overleefden het ongeluk.
Op 27 november 2008 stortte een A320-200 van Air New Zealand in de Middellandse Zee. Zeven personen, waaronder de twee piloten, kwamen om het leven.
Op 17 juli 2007 schoot een Airbus A320 van TAM Linhas Aéreas door bij de landing op de luchthaven Congonhas in São Paulo. Alle 187 inzittenden kwamen om, net als twaalf mensen op de grond.[2]
Op 26 juni 1988 verongelukte tijdens een demonstratievlucht een Airbus A320 nabij het vliegveld Mulhouse-Habsheim in de Elzas. Het toestel vloog laag en traag (voor een vliegshow) met goed weer over het vliegveld, om enkele ogenblikken later bomen te raken. Bij het ongeluk kwamen drie personen om het leven en raakten er 50 gewond.
Een Airbus A320 van Armavia stortte neer in de Zwarte Zee bij Sochi. Alle 113 inzittenden komen om. Het ongeluk gebeurde tijdens slecht weer.
17-10-2012 om 18:22 geschreven door kameelschaap21
De Airbus A320 zag voor het eerst het licht in 1986; in 1988 volgde de levering aan de eerste maatschappij: Air France.
Kenmerken
De A320 heeft standaard twee cabine-opties. De two-class-indeling bestaat uit een business class en economy class met 150 stoelen. De single class-indeling, die voornamelijk door chartermaatschappijen wordt gebruikt, telt tussen de 164 en 180 stoelen, afhankelijk van de beenruimte. De Airbus A320 heeft één gangpad. Aan beide kanten van het gangpad zijn de stoelen opgesteld in rijen van 3. In de business class is dit standaard twee stoelen per rij. De A320 heeft in totaal acht nooduitgangen.
De A320 kent een moderne glazen cockpit; veel van de traditionele mechanische instrumenten zijn vervangen door een grafische weergave van de informatie van die instrumenten op een beperkt aantal computerschermen. Het gebruik van computerschermen biedt onder andere het voordeel om de informatie die op de schermen gepresenteerd wordt aan te passen aan de vluchtfase en/of de specifieke toestand van het toestel. Zo worden bepaalde checklisten op één van de schermen getoond en kan de vlieger de doorlopen stappen hierop afvinken.
De Airbus A320 was het eerste, op grote schaal geproduceerde, verkeersvliegtuig waarin fly-by-wire technologie werd toegepast. Een opvallende nieuwigheid was de uitrusting van de stuurknuppel als "sidestick" (een soort joystick).
Alle vernieuwingen hadden bij de introductie van het toestel ook een keerzijde. Vliegtuigen die uitgerust zijn met de fly-by-wire-techniek hebben niet langer een mechanische verbinding tussen piloot en stuurvlak. In dit geval is een computer vereist om de beweging van de piloot te vertalen naar beweging van stuurvlakken. Deze computer zal hierbij rekening houden met de specifieke vluchtfase en kan daarbij zelfs bepaalde inputs van de vlieger negeren wanneer deze de veiligheid van de vlucht in gevaar brengen. Zo zal het computersysteem de vlieger beletten om een bocht in te zetten met een te grote rolhoek. Hiermee wordt het voor de vliegers nog belangrijker om de toestand van het controle-systeem te kennen en te begrijpen. De A320 trok in de eerste jaren na haar introductie negatieve aandacht met een aantal ongevallen waarin de bemanning niet doorhad in welke configuratie het toestel zich bevond. Het vormde het begin van een periode waarin veel aandacht uit zou gaan naar ongevallen waarbij een perfect functionerend vliegtuig onder controle van een volledig capabele bemanning toch tegen het terrein aanvliegt. zie Controlled Flight Into Terrain (CFIT).
17-10-2012 om 18:17 geschreven door kameelschaap21
Op de plaats van de brand zijn nu twee gedenkplaten geplaatst voor de drie mensen die omkwamen. Op de ene staat:
"LAUNCH COMPLEX 34
Friday, 27 January 1967
1831 Hours
Dedicated to the living memory of the crew of the Apollo 1:
U.S.A.F. Lt. Colonel Virgil I. Grissom
U.S.A.F. Lt. Colonel Edward H. White, II
U.S.N. Lt. Commander Roger B. Chaffee
They gave their lives in service to their country in the ongoing exploration of humankind's final frontier. Remember them not for how they died but for those ideals for which they lived."
Vertaling
"LANCERINGSCOMPLEX 34
Vrijdag, 27 januari 1967
18.31 uur
Gewijd aan van de bemanning van Apollo 1:
U.S.A.F. Lt. Kolonel Virgil I. Grissom
U.S.A.F. Lt. Kolonel Edward H. White, II
U.S.N. Lt. Commandant Roger B. Chaffee
Zij gaven hun leven bij de dienst aan hun land in de voortgaande exploratie van de laatste grens van het mensdom. Gedenk hen niet voor hoe zij stierven, maar voor de idealen die zij nastreefden."
Op de andere staat:
"In memory of those who made the ultimate sacrifice so others could reach for the stars
Ad astra per aspera
(A rough road leads to the stars)
God Speed to the crew of Apollo 1"
Vertaling:
"Ter herinnering aan degenen die het uiterste offer brachten, zodat anderen de sterren konden bereiken
Ad astra per aspera
(Een moeilijke weg leidt tot de sterren)
God moge met hen zijn. Voor de bemanning van apollo 1"
07-10-2012 om 19:52 geschreven door kameelschaap21
De brand breidde zich snel uit waardoor de ruimtepakken van de astronauten smolten. De pakken van Grissom en van White werden later samengesmolten teruggevonden. Men concludeerde dat de bemanning was gestorven aan rookinhalatie en niet aan brandwonden. Volgens het Rapport van de Apollo 204 Onderzoeksraad, had Grissom derdegraads brandwonden op 36% van zijn lichaam (eerste-, tweede- en derdegraads brandwonden bedekten 60% van zijn lichaam) en zijn ruimtepak was voor 70% vernietigd. White had derdegraads brandwonden op 40% van zijn lichaam en zijn ruimtepak was voor 25% vernietigd. Chaffee had derdegraads brandwonden op 23% van zijn lichaam en zijn ruimtepak was voor 15% gesmolten.
07-10-2012 om 19:46 geschreven door kameelschaap21
Men veronderstelt dat de brand werd veroorzaakt door een vonk ergens in de 50 km lange bedrading. Dit leidde tot een snelle verbranding in de met zuivere zuurstof onder druk gevulde cabine. De NASA had in de eerdere projecten Mercury en Gemini de cabines ook met zuivere zuurstof gevuld, zonder dat iemand ooit had beseft hoe brandgevaarlijk dit was. Naar aanleiding van de brand ging de ruimtevaartorganisatie over op een gemengde stikstof/zuurstofatmosfeer. De onderzoeksraad stelde vast dat een met zilver bedekte koperdraad in een klimaatbeheersingseenheid dichtbij de besturingsmodule zijn isolatie had verloren, doordat deze herhaaldelijk was gestript en geschuurd door het openen en sluiten van een toegangsklep. Dit zwakke punt in de bedrading zat dichtbij een lekkende verbinding in een etheenglycol/waterkoelingsleiding. De elektrolyse van de oplossing van ethyleenglycol met de anode die van zilver was gemaakt resulteerde in een hevige exotherme reactie, waardoor het etheenglycolmengsel tot ontbranding kwam. Dit mengsel kon in de atmosfeer van zuivere zuurstof heftig branden.
07-10-2012 om 19:42 geschreven door kameelschaap21
Onmiddellijk voorafgaand aan het ongeval, waren de bemanningsleden een controlelijst aan het doornemen met dingen die zij in de ruimte zouden doen. Ondertussen werd een probleem aan het communicatiesysteem verholpen. Plotseling riep een stem (waarvan men nu aanneemt dat het Chaffee is geweest) Vuur, ik ruik vuur. De verbinding met de grondeenheid werd beëindigd met een schreeuw van pijn. De bemanning kon niet ontsnappen, omdat de cabine onder grote druk stond. Voor het openmaken van de deur moet eerst de overdruk weg worden genomen. In het gunstigste geval zou het 90 seconden gevergd hebben om naar buiten te komen, terwijl de bemanning in slechts ongeveer 15 seconden werd gedood.
07-10-2012 om 19:34 geschreven door kameelschaap21
Bemanning
Virgil Grissom commandant Piloot
Ed White , Senior Piloot
Roger B. Chaffee Piloot
Backup crew
April - December 1966 James McDivitt, commandant Piloot
David Scott, Senior Piloot
Rusty Schweickart, piloot
deze bemanning werd geselecteerd voor Apollo 9.
December 1966 - Januari 1967 Walter Schirra commandant Piloot
Donn Eisele, Senior Piloot
Walter Cunningham, Piloot
deze bemanning werd geselecteerd voor Apollo 7.
07-10-2012 om 19:25 geschreven door kameelschaap21
Apollo 1 is de naam die aan het ruimtevaartuig Apollo/Saturnus 204 werd gegeven nadat het tijdens een opleidingsoefening op 27 januari 1967 door brand werd verwoest. Dit gebeurde bij Pad 34 boven op de raket Saturnus IB. De bemanning bestond uit drie astronauten die voor het aanvankelijke Apollo-programma waren geselecteerd: hoofdpiloot Virgil Grissom, senior-piloot Ed White en piloot Roger Chaffee.
07-10-2012 om 18:52 geschreven door kameelschaap21
Wetenschappelijke verklaringen voor de incidenten variëren van fluctuaties in het aardmagnetisch veld in de regio - wat de beschreven storingen van het kompas kan verklaren - tot bewegingen van de golfstroom, tropische stormen, monstergolven en gasvelden in de bodem van de oceaan.
Een mogelijke verklaring is dat dit gebied een van de meest bevaren en bevlogen gebieden van de wereld is, en dat ongelukken dus waarschijnlijker zijn door zowel de frequentie als de dichtheid van het verkeer.
Een andere veel voorkomende verklaring is het bestaan van grote methaanvoorraden die diep in de zee voorkomen. Soms ontsnapt een grote hoeveelheid methaan of methaanhydraat die opstijgt naar het oppervlak. De draagkracht van water neemt af als daar gasbelletjes in voorkomen. Hierdoor kunnen schepen in zeer korte tijd zinken zonder dat ze de kans krijgen om nog een noodsignaal uit te zenden. Doordat methaan een lagere dichtheid heeft dan lucht zal het verder stijgen. Een vliegtuig dat door lucht met een grote concentratie methaan vliegt kan daardoor in problemen raken, enerzijds doordat het zuurstofgehalte afneemt en de verbranding in de motoren wordt verstoord, anderzijds doordat het methaan kan ontbranden.
06-10-2012 om 20:13 geschreven door kameelschaap21
Soms worden de gebeurtenissen toegeschreven aan ufo's.[1] Dit idee werd door Steven Spielberg gebruikt voor zijn sciencefictionfilm Close Encounters of the Third Kind. Speculaties, vooral wijd verspreid door de Amerikaanse bestsellerauteur Charles Berlitz in de jaren 70 van de twintigste eeuw, hebben het over marsmannetjes, ufo's, 'verbindingen' met andere dimensies en tijdperken, verzonken restanten van gebouwen, dijken en straten van Atlantis, oude Atlantische machines in de diepte die af en toe 'aanslaan' als er schepen of vliegtuigen in de buurt komen, verhoogde oceanische activiteit, zeemonsters, orkanen, enz.
Verklaringen van ooggetuigen spreken ook vaak over storingen in apparatuur, meestal van magnetische aard. Volgens veel boeken over het Bermudagebied zou Columbus ook problemen hebben ondervonden in de driehoek. In zijn logboek meldt Columbus dat zijn 'naalden' (hij bedoelt hier zijn kompas) op 13 en 14 september 1492 iets naar het noordwesten afweken.[2] Waarschijnlijk was dit echter het gevolg van magnetische declinatie.
Een goed gedocumenteerd ooggetuigenverslag van een lid van het communicatiecentrum aan boord van de USS Kennedy spreekt over een ufo die een tijd boven het schip bleef hangen. De gebeurtenissen zouden in 1971 hebben plaatsgevonden, waarbij om 20:30 een grote schotel met een diameter van ongeveer 100 meter ("200 to 300 feet") door de zes leden van het communicatiecentrum werd gezien.[3][bron?]
06-10-2012 om 20:10 geschreven door kameelschaap21