Deel 1 - De herfst en Halloween, we krijgen het allemaal te zien!
Met onze geschilderde schoendoosdeksels, onze glazen theelichtpotjes en de gevonden herfstvondsten uit Heverlee bos en de schooltuin gingen wij aan de slag om een leuk herfstwerkje te knutselen.
Aan de knutseltafel konden we experimenteren met klei en de gevonden herfstvondsten.
Met de gevonden okkernoten, kastanjes en harde pasta's van de juf konden we experimenteren met koken.
In de experimenteertafel werden er ook nog echte kookpotten en houten lepels gelegd waar we herfstsoep met konden maken.
Met de materialen uit de experimenteertafel mochten we ook in onze poppenhoek koken, ook hier werd heel wat geëxperimenteerd.
Natuurlijk leerden we ook okkernoten kraken met de notenkraker en met onze voeten, zo konden we eens proeven van de okkernoten. Ook de bolsters werden opengemaakt door erop te stampen met onze voeten, zo konden we proberen om de kastanje te schillen en proefden we hier ook eens van.
Verder maakten we ook kennis met Jonnie de spin en egeltje Prik die in het kleine bos aan onze schooltuin wonen. We zagen dat Jonnie een lieve spin was en we voelden vooral dat hij lekker zacht was. Egeltje Prik daarentegen die prikte net zoals de bolster van de kastanje, egeltje Prik had ook een stekelhuisje.
We stonden ook eens godsdienstig stil bij de natuur. Met een Jezusbeeld plaat van de kinderen in de natuur stonden we even stil bij wat mag en niet mag in de natuur. Zo leren we van kleins af goed omgaan met de natuur. We leerden dat je geen paddenstoelen mag stuk trappen, geen blaadjes van de bomen mag trekken en dat je geen luid lawaai mag maken in het bos omdat anders de dieren van het bos schrikken, ... We leerden ook dat de herfst mooi is met al de gekleurde blaadjes van de bomen, zo konden we met een herfstknutselwerkje dat bijna klaar was dit ook echt waarnemen.
Nu we in Heverlee bos al kennis gemaakt hadden met de dieren van het bos, konden we gaan wegen in het bewegingsspeeltuintje.
Als echte dieren van het bos begonnen we aan de obstakels van het grote bos.
We leerden zoals de konijnen door de konijnenpijpen tunnel kruipen, we leerden als de vogels van de tafel vliegen op het matje op de grond, we leerden zoals de eekhoorntjes op de trappenkast klimmen hoog in de boom, we leerden zoals de regendruppels van de blaadjes glijden van de glijbaan en we leerden zoals de spinnetjes door de hoepel spinnenwebben kruipen.
Ook in de schooltuin gingen we op verkenning naar de herfst die stilletjes aan in het land is aangekomen.
In de schooltuin vonden we ook heel wat herfstvondsten zoals stokjes en takjes, eikeltjes, okkernoten en blaadjes.
We voelden aan de schors van de bomen, aan de naalden van de dennenbomen, we hebben geschud met de takjes met de rode blaadjes en lieten zo de blaadjes van de takjes vallen, we zochten dennenappels in het paddenstoelenbos en we verstopten ons tussen de grote coniferen.
Na onze herfstzoektocht in de schooltuin bekeken en vergeleken we de herfstvondsten van de schooltuin met die van Heverlee bos.
Verder schilderden we onze schoendoosdeksels al in de typische herfstkleuren rood, geel, groen en bruin. Gisteren hadden we ook al een glazen potje beplakt met deze typische herfstkleuren, zo hebben we binnenkort in de donkere hersftmaanden een mooi herfstlichtje.
De
komende weken ga ik samen met u peuter de herfst die ondertussen zichtbaar begint
te worden, verkennen.
Het wordt stilletjes aan kouder buiten en vooral ook
donkerder.
De blaadjes van de bomen beginnen te verkleuren en vallen van de
bomen.
Daarom trokken wij gisteren samen met de vrienden van juf An, juf Hilde/juf Ellen en de vrienden van juf Sarah op uitstap naar Heverlee bos met de bus.
We gingen er op zoek naar allemaal herfstmaterialen. De gevonden herfstvondsten stopten we in een grote zak zodat we er later met in onze klas kunnen spelen en knutselen.
Natuurlijk hebben we in Heverlee bos ook nog heel wat gespeeld met al die andere grote vrienden en genoten we van een kort toneeltje met de boswachters en de dieren van het bos. We hebben ook als echte natuurvrienden in het bos ons fruit op gegeten. De boswachters en de dieren van het bos hadden voor ons allemaal nog leuke bewegingsopdrachten bedacht om uit te voeren in het grote bos.
Wat was het genieten in het grote bos tussen de bladeren van de bomen!
Op het einde van onze gezonde fruitweek hadden we wel een probleem, onze fruitmand was helemaal leeg.
Om nog lekkere fruitsla te kunnen maken, trokken we naar Leuven markt met de lijnbus.
We kochten er aardbeien en bananen die we in de klas weer allemaal in kleine stukjes sneden.
We aten gezellig met het kaarsje van Jezus op de tafel onze zelfgemaakte fruitsla met aardbei en banaan op als gezond tussendoortje. Jezus zegt dat wij samen lekkers moeten delen net zoals wij de berenpap eerlijk hebben gedeeld vorige week.
Verder speelden we natuurlijk ook nog heel wat in onze klas, we maakten samen met de juf een grote, lange brug met de plastiek bouwblokken waar de auto's onderdoor konden rijden. We maakten in de experimenteertafel met de kartonnetjes, de rolletjes en de plastiek bekertjes ook bruggen voor de auto's. Met de kartonnetjes had de juf ook een weg gemaakt waar de auto's van de experimenteertafel konden op rijden. We bouwden ook nog met de plastiek bekers een autoparcours waar de auto's moesten tussen rijden in de experimenteertafel en we bouwden met de duplo-blokken huisjes en een tuintje voor de duplo-dieren.
Na de appel en meneertje peer was het tijd om kennis te maken met de banaan.
We proefden al eens een stukje banaan en daarna gingen we aan de slag om de bananen te schillen en in stukjes te snijden.
We gingen met de bananen een lekkere bananenmilkshake maken als gezond tussendoortje.
Bij de stukjes banaan die we flink in kleine stukjes hadden gesneden, deden we nog een beetje melk en vanille ijs.
Zo konden we met de mixer alles mixen tot 1 geheel en was onze zelfgemaakte bananenmilkshake klaar!
De peuters dronken weer alles helemaal op en het was zelfs zo lekker dat we er een milkshake snorretje van kregen!
Als laatste fruitje maakten we kennis met de appelsien.
We zagen dat er in de appelsien ook pitjes konden zitten zoals in de appel en de peer.
We kwamen ook nog tot de ontdekking dat je de schil van de appelsien zoals de schil van de banaan niet kan opeten.
Met de appelsienen gingen we aan de slag om lekker appelsiensap te maken.
De juf sneed de sappige appelsienen in 2 stukken en de peuters mochten deze helemaal leeg persen met de elektrische fruitpersmachine. Al het lekkere sap van de appelsienen deden we in een grote glazen kan, nu konden we als gezond tussendoortje zelfgemaakt appelsiensap drinken!
We smulden samen onze zelfgemaakte appelmoes op, wat smaakte dit!
In de knutselkast lagen er ook nog appeltjes die we konden kleuren met de wasco-kleurpotloden.
Als de appel mooi gekleurd was met de appelkleuren konden wij onze appel uit de schil prikken met de priknaalden.
Met stukjes zijdepapier in de appelkleuren plakten we onze appel terug helemaal vol. Zo kwam er terug een kleurrijke, sappige appel tevoorschijn!
Na de appel hebben we kennis gemaakt met meneertje peer. We ontdekten dat meneertje peer ook een schil, een steeltje, een kroontje en een klokhuis had zoals de appel. Net zoals bij de appel leerden we de kleine stukjes peer in nog kleinere stukjes snijden, dit was nodig om onze perensmoothie te kunnen maken als gezond tussendoortje.
We deden wat kleine stukjes peer, melk en yoghurt in de bleder en dan duwen maar op het knopje.
Wat vonden de peuters dit gek, dat er nu perensmoothie uit de blender kwam!
We vulden een grote kan met onze zelfgemaakte perensmoothie en dronken deze helemaal leeg.
Tijdens het thema 'Wel in je pel' was het onze gezonde fruitweek.
Elke dag stond er een fruitje in de belangstelling waar we wat meer van te weten kwamen en waar we eens van mochten proeven.
Met elk fruitje waar we kennis met maakten, maakten wij ook nog een gezond tussendoortje.
We begonnen met de appel, we gingen dus op appelzoektocht in de schooltuin met ons fruitmandje onder de herfstzon. We ontdekten dat er achteraan in de tuin nog veel appels aan de appelbomen hingen en dat er nog heel wat appels tussen het gras verstopt lagen. Tussen de appels in het gras lagen er ook enkele rotte appels, zo vonden we een appel waar al vogels van gegeten hadden en waar nu de mieren ook van aan het eten waren. De juf schudde ook eens met de takken van de appelboom, zo vielen er nog heel wat dikke appels op het gras.
Met ons goed gevuld appelmandje gingen we terug naar de klas, nu konden we onze appels uit de tuin gaan wassen. We ontdekten dat er kleine appels waren, grote appels en zelfs appels met een lange steel met veel blaadjes.
Als gezond tussendoortje maakten wij met de appels uit de tuin appelmoes. We leerden de kleine stukken appels in kleine stukjes snijden met een mes. Al de kleine gesneden stukjes appel deden we in de kookpot, een beetje water, een beetje suiker en op het kookvuur. Na een beetje roeren in de kookpot op het kookvuur werd het lekkere appelmoes.
Toen Snuffeltje even bij Lowie op de kast zat, gingen wij in ons bewegingsspeeltuintje bewegen.
Wij konden in het bewegingsspeeltuintje weer klimmen en klauteren om het parcours te kunnen afleggen.
Tijdens het parcours moesten we ook onze knuffels van de tafel leren in de mand gooien, dit lukte al aardig goed!
Onze knuffels mochten natuurlijk ook eens met ons mee bewegen in het speeltuintje en als het speeltuintje dicht gaat, ruimen wij als grote jongens en grote meisjes alles mee op. Van bewegen gesproken!
Nadat we echte berenpap gemaakt hadden, gingen de peuters natuurlijk zelf aan de slag in de zandtafel en in de poppenhoek om berenpap te maken. Er werd veel fop berenpap gemaakt voor al de knuffelvrienden!
Verder mochten de peuters nog experimenteren met berensjablonen, bruine verf en knuffelzachte watjes.
Er waren peuters die stempelden met de watjes maar er waren ook enkele peuters die schilderden met de watjes.
Maar een beer zo in zijn bruine blootje dat vonden we maar een beetje gek. Daarom plakten we met stofjes en papiertjes een mooie jurk of salopette tevoorschijn.
Er werd ook gewoon vrij gespeeld met de treinen en gebouwd/geëxperimenteerd met plastiek bekers.
Zo bouwden Janne en Kezia een kasteel.
Na het verhaal van: 'Belle Beer en het knuffeltje van opa' wouden de peuters natuurlijk ook zoals in het verhaaltje met hun knuffelbeer gaan wandelen met een buggy. Dus zo gezegd, zo gedaan!
Als afsluiting van onze beren-leuke week speelden we nog een spelletje met de voeldoos en onze eigen knuffeltjes. We mochten onze handen in de toverdoos steken en eens voelen aan een knuffeltje. Welk knuffeltje zat er verstopt in de toverdoos?
Tijdens het thema 'Snuffeltje lief klein knuffeltje' mochten onze knuffelberen natuurlijk ook met ons meespelen in de klas.
Zo mochten er knuffels in de bewegingshoek van de glijbaan glijden, met de autootjes meerijden op de automat, lekkere taart eten in de poppenhoek en meespelen op de boerderij met de boerderijdieren en de tractors.
Na al dat leuk spelen, kwam Juf Hilde ons vertellen dat ze een knuffelzachte vriend in de klas op bezoek had. Dit wouden wij natuurlijk wel eens zelf zien. En ja hoor, bij juf Hilde in de klas zat een echt konijntje en konijntjes zijn heel zacht.
Tot mijn grote verbazing durfde enkel Adriaan het konijntje eens aaien om te voelen hoe zacht zijn vacht was. Van zodra het konijntje probeerde te ontsnappen sprongen alle peuters achteruit en wouden ze graag terug naar de klas gaan. We zullen het dus maar gewoon bij de zachte knuffelkonijntjes en de zachte knuffelvrienden houden!
Omdat onze knuffelvrienden een beetje moe werden, besloten we om een knuffelhoekje te maken. We legden de matjes op de grond en we brachten al de knuffelvrienden naar de grote mat. Met enkele kussentjes en dekentjes was dit een echt rust- en knuffelparadijs!
Als verwerking van het verhaal 'Goudlokje en de 3 beren' maakten wij ook echte berenpap in onze klas. We leerden dat we samen moesten delen en dus gingen we samen aan de slag om de berenpap te maken en eerlijk te verdelen in de kommetjes.
Na dat harde werk werden we natuurlijk aan de smultafel verwend met ons potje berenpap met echte berenkoekjes.
Wat genoten we hiervan met onze knuffelvrienden! Zoals je ziet zijn Adriaan en Liander er niet bij. Liander die was ziek en Adriaan die komt maar halve dagen naar school, maar we hebben wel aan hen gedacht en voor hen een potje aan de kant gezet.
Tijdens het thema 'snuffeltje lief klein knuffeltje' bracht Lowie zijn knuffeltje mee naar de klas. Lowie vertelde dat zijn knuffeltje Snuffeltje heet, lekker zacht is en mee in zijn bedje mag. De peuters mochten tijdens dit thema elke dag hun lievelingsknuffel meebrengen naar de klas. Want knuffels zijn zacht, lief, ze brengen gezelligheid en roepen geborgenheid op.
We maakten eerst en vooral kennis met elkaar knuffels maar ook met de knuffelvrienden van de juf. De juf had ook nog heel wat knuffelvrienden meegebracht naar de klas. We zagen kleine knuffels, grote knuffels maar vooral allemaal zachte knuffels.
We knuffelden al de zachte knuffels en maakten een lange trein door de grootste knuffel achteraan te zetten en de kleinste knuffel vooraan. We bouwden ook nog een toren met de blokken naast de knuffels om te kunnen zien hoe groot de knuffels waren. Enkele peuters besloten om de blokken rondom de knuffels te leggen, zo kregen de knuffels een huisje.
We speelden ook een kringspelletje met onze knuffels: Welke knuffel was er weg? Zo was Janne haar pinguïn verdwenen en zat deze verstopt in het keukentje van de poppenhoek.
Zoals bij het thema 'wat is mijn lichaam geweldig' omtrok de juf de knuffels van de peuters. Wat vonden de peuters dit gek dat hun knuffel op het papier tevoorschijn kwam. Aan de knutseltafel mochten de peuters hun knuffel op het papier inkleuren.
Elke woensdag bewegen wij als turnles op de school. Met mooi weer is dit buiten en met minder mooi weer bouwen wij onze klas om, tot een bewegingsspeeltuintje.
Zo hebben we met de ballonnen al buiten bewogen, op het speeltuig en het ridderkasteel bewogen en afgelopen week bij het thema 'wat is mijn lichaam geweldig' hebben we in onze klas een bewegingsparcours afgelegd. Eerst bouwde de juf natuurlijk de klas om tot een bewegingsspeeltuintje en konden de peuters beginnen aan dit avontuur.
We kropen en stapten over de kleine bankjes, we stapten over de stoelen, we klommen op en af de tafels, we kropen onder de tafel en we klommen op de grote kast over het hek op de tafel.
Na het blote voetenparcours deden we al de materialen van de bakjes in de experimenteertafel. Zo konden we met deze materialen en de pincetjes en de rolletjes experimenteren. Zo waren er peuters die met de pincetjes de materialen konden opnemen en in de potjes konden leggen. Er waren dan ook weer enkele peuters die met de pincetjes stenen konden opnemen en zo in potjes leerden gooien. Al waren er ook enkele peuters die rolletjes vulden met de knikkers en de rolletjes omhoog namen zodat al de knikkers uit het rolletje weg rolden.
We hadden nu al eens goed naar onze
voeten gekeken, nu gingen we ook nog eens heel goed kijken naar onze handen.
Onze handen hadden geen tenen maar wel vingers, ook 5 vingers aan elke hand net
zoals we aan elke voet 5 tenen hadden. Wat gek, maar toch geweldig! Omdat onze
handen niet konden achterblijven, gingen wij onze handen schilderen en maakten
wij allemaal handafdrukken. Verder gingen we nog met onze handen wrijven en
tekenen met onze vingers in de scheerschuim. Wat voelde dit raar aan en roken onze
handen en vingers achteraf lekker.
Natuurlijk speelden we tussendoor ook
nog, zo bouwden we met de houten blokken en de duplo huisjes voor de dieren.
Verder experimenteerden we met de ballen in de bewegingshoek door met de ballen
in de manden te gooien. We leerden ook met de bal rollen over de lijnen op de
grond.
Verder
heeft de juf ons lichaam helemaal omtrokken en mochten we ons lichaam helemaal
inschilderen met fluoverf naar keuze. Dit konden we doen door te schilderen met
onze handen of met de penselen. We hebben ook nog met de grote bouwblokken
rondom elkaar gebouwd zodat ons al groot, geweldig lichaam met de blokken
tevoorschijn kwam.
We
keken ook eens goed naar onze voeten. We deden onze schoenen en sokken uit en
telden de tenen aan de ene voet en aan de andere voet. He, wat gek, we hadden
aan beide voeten 5 tenen en samen 10 tenen. Wat was dat geweldig!
Toen
was het tijd voor het blote voetenparcours, hier stapten we in
verschillende bakken. Elke bak was telkens met andere materialen gevuld die ook
weer heel anders aanvoelden.
Na afloop van het blote voetenparcours probeerden we zelf onze sokken en schoenen terug aan te doen, een niet zo gemakkelijke opdracht!
Tijdens het thema 'wat is mijn lichaam geweldig' experimenteerden we met water en
zeep. Zo leerden we schuim maken met onze handen en konden we bellen leren blazen
met een rietje. We hebben ook nog hoofdjes met de plasticine opgevuld. We hebben met de plasticine de
oogjes, het neusje, het mondje en de haartjes gemaakt door te rollen en te kneden.
Ook Lowieke zat plots in zijn blootje in onze klas. De juf probeerde Lowieke terug aan te kleden, maar dit lukte niet zo goed. Wat vonden de peuters dit geweldig, natuurlijk wouden ze de juf helpen om Lowieke zijn kleren terug goed aan te doen. Zo leerden we het juiste kledingstuk aan het juiste lichaamsdeel te doen.
We gingen ook eens kijken hoe groot
we eigenlijk al wel zijn. Wie was er het grootst, wie het kleinst? We kwamen het allemaal te weten met de handenmeter. Elke peuter mocht om de beurt op de grond komen liggen. De juf legde haar grote handen naast de peuters, zouden we 4 handen groot zijn of 6 handen groot ?
We probeerden met de plastiek bouwblokken tot aan onze hand te bouwen tegen de muur. Dit was een heuse opdracht, want we waren al heel erg groot!
Tijdens het thema 'vriendje, ik vind je lief' mochten we ook nog met de hartjes en de houten parels een ketting rijgen voor
een vriendje. Deze parel gingen we op het vriendjesfeest aan een vriendje geven als cadeautje om onze vriendschap aan elkaar te tonen. Namelijk: vriendje, ik vind je lief!
Als afsluiting van dit thema was het ook een beetje feest! Omdat wij in de klas heel veel dingen samen doen en
dikke vrienden zijn, was het vriendjesfeest. Naar
aanleiding van ons vriendjesfeest maakten wij hartenkoekjes. We leerden spelen met bloem, deeg plat duwen als een pannenkoek en hartjes uitsteken met een koekjesvorm. Als de koekjes gebakken waren, kon het
vriendjesfeest pas echt beginnen! Helaas kon Adriaan er niet bij zijn op ons vriendjesfeest omdat hij deze week ziek was, maar we hebben aan hem gedacht en voor hem ook een leuke verrassing gemaakt.
Omdat peuters heel ondernemend, nieuwsgierig, ontwapend
en vooral ongelooflijk lief zijn, gingen wij deze week eens stil staan bij het
lief zijn voor elkaar.
Peutervriendschappen
gaan vaak gepaard met lichamelijk zijn, denk maar aan spontaan een arm om
elkaar leggen, dicht bij elkaar kruipen in de kring of een knuffel geven. Deze week kwamen wij op een speelse manier te weten wie we wel eens lief vinden.
Het begon allemaal met Lowie onze klaspop die een gekke vlek op zijn
wang had. Het was uiteraard geen vlek of pijntje maar een
zoen. Lowie had een zoen gekregen
van Liesje, Liesje is zijn vriendje.
We gaven ook kusjes aan elkaar, want in onze klas zijn wij toch ook allemaal dikke vriendjes. Met de rode lippenstift kleurden we onze lippen rood en konden we een vriendje kiezen om een kusje aan te geven. Zo kregen we op onze wang ook een kusafdruk, net als Lowie!
We gaven natuurlijk ook heel wat knuffels aan elkaar, want dat is heel lief en kan heel fijn zijn. We maakten hier zelfs een spelletje van: Zoek het vriendje van de klas. Dit was een variant op cactus en bloem. Waar je anders de bloem moet zoeken, moesten we nu het vriendje zoeken. We gingen op elkaars schoot zitten. Gingen we een fopvriendje zitten dan kregen we een kneepje. Vonden we het echte vriendje dan kregen we een knuffel of een zoentje op de wang.
Normaal gingen we ook bewegen op woensdag met allemaal beweeg-spelletjes maar omdat we niet met zoveel vrienden waren, hebben we maar wat bewogen op het speeltuig en op het ridderkasteel.
Tijdens het thema: 'dag nieuwe, lieve klas' maakten we ook nog kennis met de
puzzelkast en leerden we puzzelen aan de puzzeltafel. We mochten ook nog een
mooie parelketting maken door met de grote parels te leren rijgen aan een touw.
Verder experimenteerden we nog met de plasticine, we leerden kneden, duwen en rollen. Met de nodige fantasie ontstonden er heel wat leuke dingen.
We mochten ook experimenteren met de nieuwe materialen uit de knutselkast. Er was nu groot wit karton, potjes verf, penselen en kosteloos stempelmateriaal. Hier mochten we ook met experimenteren. Door het wit karton te versieren naar keuze, ontstond ons boekentasje.
Met het warme weer van de afgelopen dagen zochten we ook wat afkoeling door te experimenteren met de waterballonnen.
De afgelopen weken hebben we kennis gemaakt met onze nieuwe klas.
Nu kunnen we eindelijk starten met ons 1ste thema: Dag nieuwe, lieve klas!
We mochten voor het eerst experimenteren in de zandtafel met de schepjes en de plastiek emmertjes. Al gauw werden hier door de peuters de echte kookpotten met hun attributen bij aan toegevoegd.
Verder maakten we ook kennis met de knutseltafel en de
knutselkast. In de knutselkast zet de juf regelmatig materialen om
met te experimenteren. Deze week konden we experimenteren met groot en klein tekenpapier, wasco-kleurpotloden, lijm, foamfiguren en papieren plakfiguren. We mochten met deze knutselmaterialen ook een papieren hoedje net zoals Kareltje van in het verhaal versieren.
We gingen ook nog buiten op de speelplaats bewegen met ballonnen. We gooiden ballonnen in de lucht, we duwden ballonnen verder met onze voet en we probeerden ballonnen in de lucht te houden. Natuurlijk kregen we ook de kans om met de ballonnen te experimenteren op het speeltuig.
Natuurlijk werd er ook nog heel wat met het speelgoed van de klas gespeeld.