Deel 1 - De herfst is in het land, er zijn blaadjes overal!
De afgelopen twee weken stond het thema 'de herfst' in onze klas centraal.
We tekenden met stokjes uit de tuin in nat zand en we speelden in de herfst-experimenteertafel die gevuld was met kastanjes, noten, bladeren, stokjes, bolsters, dennenappels, ...
We leerden het liedje 'Op een grote paddenstoel' en paste dit toe op de paddenstoel in onze schooltuin.
We herhaalden de knikkerrol-techniek maar deze keer niet met knikkers maar met okkernoten en herfstkleuren
We stempelden met kleine, dikke dennenappels en grote, dunne dennenappels.
We gingen ook met onze regenlaarzen en regenjas op stap naar Heverlee bos.
We zochten daar bladeren, okkernoten, kastanjes, eikels, bolsters, dennenappels, paddenstoelen en kabouters.
Maar helaas, wel hebben heel wat paddenstoelen gezien maar geen kabouters. We maakten misschien met al onze klassen een beetje te veel lawaai voor de kabouters
En natuurlijk speelden we nog heel wat in de hoeken van de klas.
De tweede week van het thema 'Snuffeltje, lief klein knuffeltje' stempelden we een echte knuffelbeer met bruine verf en sponsjes.
We maakten knuffelberen beschuiten met choco, bananen, smarties en snoepveters.
Waarna we allemaal onze knuffelbeer beschuit lekker mochten opsmullen
En er was nog meer, jaja, de juf schminkte ons in een echte knuffelbeer.
We experimenteerden er natuurlijk weer op los en maakten een reuze grote mama-knuffelbeer.
Eén groepje met peuters experimenteerde met bruine verf en hun handen om de grote beer haar lijfje te maken.
Het andere groepje peuters experimenteerde met hun handen en lijm om het kleedje van mama beer vol te lijmen en plakten nadien het kleedje van mama beer vol met stukjes stof.
Natuurlijk speelden we tussendoor ook nog met het speelgoed van de klas.
Als afsluiting van de week gingen we met de echte mama-beer nog op de foto
Het waren twee superzachte weken vol met knuffelplezier!
Wij leerden de afgelopen twee weken over het knuffelzachte thema 'knuffels'.
We maakten kennis met Lowie zijn knuffeltje 'Snuffeltje'.
Waarna we aan de slag gingen om een eigen Snuffeltje, knuffeltje te maken met lijm en watten.
De peuters mochten natuurlijk deze week ook hun eigen knuffel van thuis meebrengen.
Wat was Snuffeltje blij met al deze nieuwe vrienden!
We speelden deze week met onze eigen knuffels maar ook met de knuffels die in de knuffelhoek lagen.
We ontdekten heel wat verschillen tussen de knuffels: dieren, groot, klein, ...
De knuffels mochten allemaal een nachtje bij Snuffeltje blijven slapen in het knuffeltentje, maar de volgende morgen was het knuffeltentje helemaal leeg.
Maar niet getreurd! Onze knuffels waren met Snuffeltje verstoppertje aan het spelen. Na goed zoeken in onze klas waren alle knuffels terug bij hun vriendje en mochten ze terug mee naar huis
We leerden ook onze knuffels delen met elkaar, bij de ene ging dit al wat beter dan de andere ;-)
We leerden de knuffels van de klas in het juiste huisje leggen: grote knuffels in het grote huisje en kleine knuffels in het kleine huisje.
Als verwerking maakten we een oefeningetje op papier met een kleine beer - middelgrote beer - grote beer.
Als afsluiting van de eerste knuffelweek speelde ik voor jullie peuters een tik-tak met als thema knuffelberen.
We ontdekten deze week wat ons lichaam allemaal al kon en we merkten dat het al heel wat kon en dat het zo geweldig is!
We kriebelden met pluimen op onze buik, handen, neus, ...
We trokken onze sokken uit en legden allemaal het blote voetenparcours af.
In de bakjes van het blote voetenparcours zaten o.a.: kurkenstoppen, wol, knikkers, zand, touw, ...
We ondervonden dat de knikkers soms tussen onze teentjes bleven zitten, dat het touw kriebelde aan onze voeten en dat de kurkenstoppen hard waren aan onze voeten
Nadien probeerden we onze sokken zelf aan te doen, bij enkele onder ons lukte dit al ;-)
We deden deze week ook heel wat aan gymnastiek om ons lichaam helemaal wakker te maken.
We deden aan ochtendgymnastiek met Samson en Gert, van kop tot teen maakten we ons lichaam wakker met 'hoofd, schouders, knie en teen' en we dansten op Superman als echte Supermannetjes
We keken goed naar elkaar en leerden wie er de kleinste vriend van onze klas is en wie de grootste.
Daarna maakten we een trein met al onze vrienden van klein naar groot en wandelden we door de klas.
Enkel Kobe, die bekeek en beleerde het meer van op één afstand
De juf kriebelde met het kriebelpotlood rond de voeten en tenen van de peuters en de peuters mochten hun voetjes inkleuren.
We hingen de voetjes aan onze vlaggetjeslijn (met de kentekens) en hingen deze van klein naar groot.
We puzzelden ook een lichaampje van een kindje m.b.v. een voorbeeldkaart.
Als afsluiting van de week experimenteerden onze kleine, fijne vingertjes met speeldeeg!
Na de maandagochtend te starten met heel veel tranen voelden de meesten van de vrienden zich al snel op hun gemak.
Jullie tellen hoogst waarschijnlijk maar 9 vrienden?
Welja, Simon is nog een weekje op vakantie en heten we volgende week maandag welkom in onze klas
en Juliette heten we na de herfstvakantie welkom in onze klas.
We zetten het schooljaar met 9 hele lieve vrienden in en wachten vol spanning op onze 10de vriend Simon!
We ontdekten deze week voornamelijk elkaar als vriendjes, heel wat speelgoed en natuurlijk heel wat hoeken zoals de poppenhoek, de automat, de bouwhoek en de zandtafel.
Natuurlijk maakten we samen ook al enkele kleine afspraken.
Hieronder vindt u al enkele sfeerbeelden van u peuter zijn/haar ontdekkingstocht in onze lieve klas.