demonstration outside the campus of Tehran University
An injured student from the Hemmat dormitory of Allameh Tabatabai University in Tehran, Iran, Saturday, June 14, 2003 shows a knife wound in the back. Dozens of militants stormed at least two university dormitories, beating up students in their beds and detaining several of them as violence aimed at silencing government critics raged through Iran's capital.
Police stand guard at Tehran's Shahid Beheshti University as students protest in the streets in front of the university in the early hours of June 12, 2003. Iranians demanding change staged their biggest protest in months on Wednesday, chanting slogans against powerful Muslim clerics they accuse of limiting freedoms and the reformist government for failing to rein them in.
Police officers block the street during a protest against the country's hard-line establishment, in Tehran, Iran, Friday, June 13, 2003.
A broken door of a student's room is seen at the Hemmat dormitory of Allameh Tabatabai University in Tehran, Iran, Saturday, June 14, 2003. Dozens of militants stormed at least two university dormitories, beating up students in their beds and detaining several of them as violence aimed at silencing government critics raged through Iran's capital.
Chanting slogans during a student protest against privatizing some of Iran's universities that turned into a larger demonstration against the hard-line clerics that rule the country, Tuesday, June 10, 2003. About 300 male students had gathered outside dormitories at Tehran University, along with 200 women who were demonstrating from inside its gates. The men then started marching up and down a main street nearby and were joined by about 300 people. 'The clerical regime is nearing its end,' the protesters chanted.
De protestersin Tabriz. Dit is veel meer dan het eruit ziet! Wie weet? misschien Mana Neyestani een nieuwe revolutie is begonnen! Na al laatste revolutie die met een artikel is begonnen dat door Ettelaat krant wordt gepubliceerd! Het ding is klein en aan sommige mensen een onbelangrijke kwestie op de verandering kan brengen!
Shirin Ebadi is één van de Meest Iraanse vrouw die haar autobiografie heeft geschreven!de naam van Haar boek Iran Awakening: A Memoir of Revolution and Hope! Dame! Het is wegens mensen als u dat Iran in een Coma is!
Forough Farrokhzad werd geboren in Teheran in 1935 en is in een ongeval gestorven in 1967. Op de leeftijd van 27 jaar (1962) maakt zij een film getiteld Khane siah ast (Het huis is zwart) in het leprozenhuis van Baba Baghi, dichtbij Tabriz, en adopteert een koppel melaatsen. Zij is een van de mooiste stemmen van de Iraanse poëzie. Haar leven zelf al evenals haar oeuvre maakten haar beroemd. Zij is de eerste hedendaagse Iraanse dichteres die zich heeft gemanifesteerd als vrouw met al de moed en inspanning die dat vereisen. Haar belangrijkste bundel heeft als titel Een andere Geboorte.
Haar belangrijkste bundels zijn:
SLAAF, Uitgeverij Amir Kabir Téhéran 1953 DE MUUR, Uitgeverij Amir Kabir Téhéran 1957 REVOLTE, Uitgeverij Amir Kabir Téhéran 1958 ANDERE GEBOORTE, Uitgeverij Morvarid Téhéran 1964
DRIE GEDICHTEN
ANDERE GEBOORTE
Heel mijn wezen is een vers van de duisternis Dat op zichzelf jou herhaalt En je brengt naar de dageraad van de ontluiking en de eeuwige groei Ik heb naar jou verlangd en verlangd In dit vers heb ik je ge-ent op de boom, op het water en het vuur.
Misschien is het leven Een lange straat die een vrouw met een mand elke dag bewandelt Misschien is het leven Een koord waarmee een mens zich ophangt aan een tak Misschien is het leven een kind dat terugkeert van school Misschien is het leven een sigaret aansteken In de pauze tussen twee omhelzingen Of de verstrooide blik van een voorbijganger Die zijn hoed afneemt En een andere voorbijganger, met een minzaam lachje Goedendag zegt Misschien is het leven dat uitzichtloos moment Waarop mijn blik zich verliest in de pupil van je ogen En ontluikt daar een gevoel Dat mij mijn begrip van de maan en mijn perceptie van de duisternis doet vermengen.
In een kamer op maat van mijn eenzaamheid bekijkt Mijn hart Op maat van mijn geliefde De voorwendsels van zijn geluk De mooie afgang van de bloemen in de vaas De scheut die jij in de tuin hebt geplant En de zang van de kanaries Die zingen op maat van het vensterraam.
Ach Dit is mijn lot Dit is mijn lot Mijn lot Is een hemel die een gordijn mij ontneemt Mijn lot is het afdalen van een verlaten trap Om mij te begeven naar iets in het bederf en de melancholie. Mijn lot is het een nostalgische wandeling te maken in de tuin der herinneringen En een ziel te planten in de droefheid van een stem die me zegt:
Jouw handen ik heb ze lief.
Mijn handen ik zal ze planten in de tuin Ik zal opnieuw openbloeien, ik weet het, ik weet het, ik weet het En de zwaluwen zullen in de holte van mijn vingers met de kleur van inkt hun eieren leggen.
Aan mijn oren zal ik als ringen twee paar purperen kersen hangen En aan mijn nagels kelken van dahlias kleven
Er is een straat ginder Waar jongens die verliefd waren op mij, nog Met dezelfde wilde haren, dunne armpjes En lange benen, Aan de onschuldige lach terugdenken van een meisje dat op een nacht De wind heeft meegebracht. Er is een steegje Dat mijn hart heeft gestolen uit de wijken van mijn jeugd.
Oord op reis aan de lijn van de tijd Oord dat de droge lijn van de tijd verdikt Oord met een waakzaam beeld Dat terugkeert van het festijn van een spiegel En zo gebeurt het Dat de ene sterft En de andere blijft.
Aan het arme beekje dat stroomt in een gracht zal geen enkele visser de parels vangen
Ik Ik ken een kleine droevige fee Die verblijft in een oceaan En die zachtjes zachtjes speelt op een blokfluitje het kloppen van haar hart.
Een kleine droevige fee Die in de komende nacht sterft met een kus En bij dageraad met een kus herleeft
('Tavalod è-digar' Autre naissance )
(vertaald naar het Frans van Mohammad Torabi et Yves Ros)
***
DE WIND ZAL ONS MEEVOEREN
In mij nacht, zo kort, helaas Heeft de wind een afspraak met de bladeren. Mijn zo korte nacht is gevuld met de vernielende angst. Luister! Hoor jij het ademen van de duisternis? Van dat geluk, voel ik mij vervreemd.
De wanhoop ben ik gewoon. Luister! Hoor jij het ademen van de duisternis? Daar in de nacht gebeurt er iets De maan is rood en angstig. En klampt zich vast aan dit dak Dat elk ogenblik kan instorten, De wolken, als een menigte van wenenden, Wachten op de bevalling van de regen, Een ogenblik nog en dan niets meer. Achter dat vensterraam, Is het de nacht die beeft En het is de aarde die ophoudt met ronddraaien. Achter dat vensterraam, maakt een onbekende zich zorgen Over mij en jou. Jij, heel fel ontloken, Legt je handen deze vurige herinneringen Op mijn verliefde handen En vertrouwt je lippen, voldaan van de levenswarmte, Toe aan de strelingen van mijn verliefde lippen De wind zal ons meevoeren! De wind zal ons meevoeren!
(LE VENT NOUS EMPORTERA)
(Gedicht uit de film "Le Vent nous emportera", van Abbas Kiarostami)
Een paar Feiten over Godsdienstige Minderheden in Iran
Joods, Armeens & Asyrian hebben meer dan vijftig percenten van hun leden na de revolutie van 1979 verloren. Het grootste deel van deze mensen verlieten Iran wegens onderscheid. In de jaren '90 voedselwinkel die door godsdienstige minderheden in werking wordt gesteld moest een papier op hun deur zetten: Deze winkel wordt in werking gesteld door een godsdienstige minderheid .Waarom is dat? Omdat voor vele Islamists godsdienstige minderheden Najes of vuil!! zijn! De christenen & de Joden, Zarathustrain,verloren hun eigen privé scholen en de Islamitische overheid controleert alles. Om een baan te krijgen moet het eerste ding in Islam & Theocracy (faghi Velayate) geloven. Als u een Moslim bent en u geen believer bent kunt u beweren een goede Moslim te zijn maar voor sommige wie tot andere godsdienst behoort, is het spel over of beter zeg ik het spel nooit begint. Andere minderheden zoals Bahais of Sunnites of Protestants of Sufists worden ook vervolgd.
Arthur Schopenhauer (Danzig,22februari 1788-Frankfurt,21september1860)was een Duits filosoof die een uitgesproken pessimistische wereldbeschouwing formuleerde. Hij staat tevens, als een van de weinige filosofen, bekend als een groot stilists.
Schopenhauer groeide op in een koopmansfamilie met Hollandse wortels ("Mijn vader, Heinrich Floris, sprak nog heel goed Hollands," schrijft hij in een brief uit 1857, "Ik echter in het geheel niet.") Zijn ouders namen hem op vijftienjarige leeftijd mee op een reis door Europa, om hem kennis te laten maken met andere talen en culturen. Schopenhauer maakte zich het Frans en Engels vlot eigen, maar werd vooral getroffen door het lijden en de menselijke wreedheid die hij overal ontwaarde. In 1805 kwam zijn vader dodelijk ten val in een pakhuis. Mogelijk was het zelfmoord. Zijn moeder, Johanna, behoorde tot de kring rond Goethe in Weimar, en Schopenhauer leek in Goethe een vervangende vaderfiguur te zoeken. Het kwam echter snel tot een breuk tussen de twee zelfbewuste geesten, al is Schopenhauer Goethe zijn leven lang blijven bewonderen.
Na een afgebroken medicijnenstudie ging Schopenhauer filosofie studeren ("Het leven is een hachelijke onderneming; ik heb besloten het door te brengen met erover na te denken"). Zijn dissertatie Über die vierfache Wurzel des Satzes vom zureichenden Grunde verscheen in 1813.
In 1819 kwam zijn hoofdwerk Die Welt als Wille und Vorstellung uit, waarin hij, naar eigen zeggen, niet alleen reeds alles had beweerd wat hij de mensheid te melden had, maar ook het wereldraadsel definitief had opgelost. Het werk werd voornamelijk met stilzwijgen beantwoord.
Als docent aan de universiteit van Berlijn roosterde hij zijn colleges moedwillig in op de tijden dat de populaire en invloedrijke Hegel doceerde, met als gevolg dat nagenoeg niemand Schopenhauers colleges bezocht. Zijn loopbaan als docent eindigde na enkele jaren, en na diverse omzwervingen vestigde hij zich in 1833 te Frankfurt. Zijn werken zouden voortaan worden opgeluisterd met bloemrijke tirades tegen de filosofieprofessoren, met name Hegel en de hegelianen.
Wat hij de rest van zijn leven schreef diende enkel ter illustratie en bevestiging van zijn hoofdwerk, waarvan in 1844 een tweede deel verscheen. Tegen het einde van zijn leven verschaften de in Parerga und Paralipomena verzamelde verhandelingen hem plotseling aanzienlijke roem. De toegankelijkheid van dit werk en de weinig succesvolle revoluties van 1848 zullen hieraan hebben bijgedragen.
Valiollah Feiz-Mahdavi is to be executed in a few days. He is one of many political prisoners in Iran. Please sign this Petition. Think of it as your good deed of the day.
Eli Lake reports: The regime in Tehran has been more brutal to its opponents in recent months. A video surfaced over the weekend of the leader of Iran's striking bus drivers, Mansour Osanloo, discussing and showing the results of his torture, including a gash on his chin and a hole in his tongue, at the hands of his jailors earlier this year. The torture of Mr. Osanloo was first reported by The New York Sun in March.
Actie Regularisatie op vrijdag 21 april 2006 om 10 uur aan de Sint-Goedele kathedraal in Brussel Op 21 april beslist de federale ministerraad over de ontwerpen die de
wetgeving inzake regularisatie, asiel, gezinshereniging,... wijzigen. Het
voorliggende ontwerp houdt een verstrenging in van de regels voor
regularisatie. Het gaat dus lijnrecht in tegen de recente steun van de
publieke opinie voor het idee van regularisatie en tegen de acties van de
mensen zonder papieren in de kerken en elders. Daarom roept
het Forum Asiel en Migraties, een platform van meer dan 100 organisaties, op voor een actie
in Brussel op het moment van de ministerraad.
We komen samen op de trappen van de Sint-Goedele kathedraal(op 100m van het
Centraal Station) om 10 uur en stappen rond 10u30 op naar de
Congreskolom, dicht bij de Wetstraat 16, waar de ministerraad doorgaat, en
het Parlement. Dit is een symbolisch traject : het maatschappelijke
vraagstuk van de mensen zonder papieren en hun regularisatie brengen we van de kerken, waar het nu
gesteld wordt, naar de Congreskolom, symbool van de stichting
van parlement en democratie, waar het zou moeten gesteld worden.We vragen iedereen om in het wit gekleed en met Belgische
vlaggen te komen. Een verwijzing naar de marsen voor regularisatie in de
Als we George W. Bush en Condoleezza Rice mogen geloven, wordt het vrije Westen belaagd door schurkenstaten die binnenkort ook nog eens over extreem gevaarlijke nuceaire wapens zullen beschikken. Als ze het al niet zo druk hadden in Irak, zouden de Amerikanen de Iraanse kerncentrales liefst militair uitschakelen. Maar ze zien er dan weer geen graten in dat India wel kernwapens ontwikkelt en verwijzen daarmee het wereldwijde non-proliferatieverdrag naar de prullenmand. Hoe gevaarlijk is de wereld vandaag, als religieuze fanatici binnenkort ook aan kernwapens kunnen geraken? Welk land of welke groepering zou vandaag in staat zijn om kernwapens te gebruiken? En tegen wie? Wordt het misschien opnieuw oorlog?
Het aantal vluchtelingen in de wereld is in 25 jaar niet zo laag geweest, maar steeds meer ontheemden - 175 miljoen - leven onder strengere asielbeperkingen en toegenomen vrees voor terreur. Dat zegt de VN-vluchtelingenorganisatie UNHCR in een woensdag uitgebracht rapport.
Doordat er minder gewapende conflicten zijn en mensen op grote schaal gerepatrieerd zijn naar landen als Afghanistan, is het aantal vluchtelingen gedaald van achttien miljoen in 1992 naar negen miljoen in 2004, aldus het UNHCR-rapport. Maar door het veranderende politieke klimaat is de toekomst voor steeds meer ontheemden zorgelijk, zegt de Hoge Commissaris voor de vluchtelingen, Antonio Guterres. Illegale migratie en veiligheidsproblemen worden volgens hem in de publieke opinie vaak met asiel- en vluchtelingenkwesties verward en het is daarom belangrijk dat onverdraagzaamheid wordt bestreden en de notie wordt betwist dat vluchtelingen en asielzoekers de veroorzakers van onveiligheid zijn, in plaats van de slachtoffers daarvan.
Intern ontheemden worden krachtens de vluchtelingenconventie van de VN uit 1951 niet als vluchtelingen beschouwd omdat zij niet hun land, maar een deel van hun land ontvluchten. Alleen in Congo en Sudan zijn al 7,5 miljoen ontheemden.
Volgens het VN-rapport hebben veel landen na de terreuraanslagen van 11 september 2001 de asielbeperkingen aangescherpt, waardoor meer mensen worden afgewezen. Veel mensen kiezen daardoor voor illegale migratie om aan hun omstandigheden te ontsnappen, aldus het UNHCR-rapport.
من زهره ارزني هستم ، چهله بهار وارد چهلم سال زندگيم خواهم شد .متاهل هستم و زياد هم زشت نيستم كه به ظن بعضي ها زنهاي زشت در ايران فمنيست هستند هفت شين ازدواج كه عيد امسال در مجله زنستان منتشر شد، بحثهاي داغي را در وبلاگستان راه انداخته، اما اين شروط نه ابداعي بنده است و نه مجله زنستان . اين شروط را در طول چهارده قرن يعني به عمر دين اسلام ، مسلمانان استفاده كرده اند و حتي بعضي از زنان صدر اسلام شرط مي كردند چنانچه همسرشان زن دوم اختيار كند زن اول وكيل است از طرف همسرش و حق دارد زن دوم را طلاق دهد . پس اين شروط ابتكار بنده نبوده و همچنيين اين شروط وحي منزل نيستند كه نتوان آنها را تغيير داد . و هيچ الزامي هم نيست كه هر هفت شرط در عقد نكاح گنجانده شود . بلكه هدف اين است كه اگر شرطي تعيين مي كنيد اصولي و طبق مقررات باشد كه بتوان بعدا به آن استناد كرد . مسئلا فردي مي ايد و شرط مي كند كه زن حق طلاق دارد . اين شرط درست نيست بايد بنويسند زن وكبل زوج است و ......
ما امضإ کنندگان ذیل این متن، پناهندگان و مهاجران سیاسی ایرانی، مراتب تاسف بسیارمان را از سخنان ناسنجیده، غیرمسئولانه و در یک کلام سخیف رئیس به اصطلاح جمهوری اسلامی ایران، در مورد افسانه انگاشتن کشتار یهودیان در جنگ دوم جهانی را اعلام می داریم.
ما باور داریم که مردم فلسطین صاحب حقوق از دست شده ای هستند که باید چشم همه وجدانهای بیدار جهانی مراقب حل مسالمت آمیز این بیداد اجتماعی و اعاده حقوق جامعه فلسطین باشد. اما ما هرگز باور نداریم که حقانیت مردم فلسطین را می توان در انکار کشتار جمعی و بی رحمانه و غیرانسانی یهودیان بدست اس اس های آلمانی در سالهای تسلط فاشیسم جستجو کرد، کاری که رئیس جمهور اسلامی، بهر دلیل ناشایست کرده است. ما متعهدیم تا برای اجتناب از تکرار مکرر فاجعۀ «فاشیسم» هرگز و هرگز کوره های آدم سوزی اردوگاههای آشوئیتس و داخائو و ... را ازیاد نبریم، آنچنانکه کشتار جمعی فلسطینیان را در صبرا و شتیلا، و باز آنچنانکه همه ایرانیان بیدار چه در داخل و چه در خارج ایران، یکدم از تلاش برای آگاهی جهانیان از قتل عام زندانیان سیاسی سال 1367باز نخواهیم ایستاد.
ما باور داریم که انکار جنایت و کشیدن پرده نسیان بر آن، جنایت مضاعف است.
Would President Bush go to war to stop Tehran from getting the bomb?
The Bush Administration, while publicly advocating diplomacy in order to stop Iran from pursuing a nuclear weapon, has increased clandestine activities inside Iran and intensified planning for a possible major air attack. Current and former American military and intelligence officials said that Air Force planning groups are drawing up lists of targets, and teams of American combat troops have been ordered into Iran, under cover, to collect targeting data and to establish contact with anti-government ethnic-minority groups. The officials say that President Bush is determined to deny the Iranian regime the opportunity to begin a pilot program, planned for this spring,to enrich uranium. (اين متن کامل انگليسی سیمور هرش)
خطري جدي و مهلك آرام آرام بر فضاي كشور هميشه در استبداد ما سايه مي افكند . خطر جنگ ، خطر تحريم ، خطر كشته شدن تعداد زيادي از مردم كشورمان ، خطر گرسنگي ، بي دارويي و مرگ نوزادان و كودكان ، خطر قرباني شدن هزاران هزار نفر از مردمي كه در زير تبليغات سنگين دروغين دو طرف متخاصم به درستي نمي دانند به چه دليل قرباني يك جنگ جديد هستند. سرزمين ايران ميرود كه در زير چكمه هاي سربازان حافظ منافع جنگ طلبان داخلي و جنگ افروزان خارجي لگدمال شود و خاكش با هزاران هزار بمب و موشك زير و رو گردد . رسانه هاي داخلي در موقعيت جديد بين المللي، كه كار به ضرب الاجل و شمارش معكوس رسيده است ، يا همچون گذشته (به دلخواه ويا به اجبار) مدح و ثناي حكومت را مي گويند و يا با سكوت خويش به منتظران بي قرار حمله خارجي تبديل شده اند . احزاب درون و برون حكومتي داخل كشور خاموشي گزيده اند و همگي از ترس قدرتي حيا دريده زبان در كام كشيده اند . امروز شرايط سياسي ايران به گونه اي است كه ما ناچاريم در جايگاهي فراتر از خود حرفهايي را مطرح كنيم كه مدت هاست عده اي خواهان طرح آن هستند . ادامه