|
Hij
had enkele uren geslapen zonder vervelende intensieve dromen. Hij had
zelfs niets moeten nemen uit zijn rijke verzameling medicatie. Aan
zijn beddengoed was te zien dat hij niet al te veel had liggen
woelen. Hij sliep altijd lekker en werd wakker met een warm
buikgevoel nadat hij een moord had gepleegd. Hij wist al jaren dat
hij ervoor moest waken niet te zeer naar dat knusse gevoel te gaan
verlangen. Twee of drie keer per jaar was genoeg om zijn zucht te
temperen. In het begin was het bijna misgelopen, dreigde hij
verslaafd te raken. Het moorden liep te snel uit de hand. En wat doet
een zichzelf respecterende verslaafde eens hij aanvaard heeft dat hij
een probleem heeft. Juist die gaat naar de AA. Het liegen is hem
altijd makkelijk afgegaan. Al wat hij moest doen was zijn drang naar
het moorden projecteren op een fles sterke drank en zijn verhalen
waren precies hetzelfde als die van de andere bezoekers van de
meetings. Hij had het uiteindelijk een sociaal experiment gevonden
maar was na zes maanden toch gestopt met vergaderingen bij te wonen.
Hij had een ijzeren wil en hij had zijn verslaving onder controle hij
had geen verdere hulp meer nodig. Nu stond hij volledig naakt voor
het grote raam dat uitzicht gaf op de op het Zuiden gerichte tuin. De
lentezon deed haar best en het was aangenaam warm achter het glas.
Geen mens die hem zo kon zien. De woning was gekozen voor het comfort
maar nog meer voor de bijna extreme privacy die het bood. Dat het
esthetische van het huis en de tuin hem aansprak was mooi meegenomen.
Het voornaamste was dat hij gespaard bleef van pottenkijkers. Hij had
in het verleden andere, moeilijkere dingen tijdelijk aanvaard om voor
de buitenwereld volkomen normaal te lijken. Drie ex-vrouwen konden
daarvan getuigen en hij betaalde met plezier alimentatie, het was
onderdeel van zijn imago. Hoewel hij liever van hun hoofden een
staande lamp had gemaakt. Als dit spel zou verlopen zoals gepland dan
was het nog altijd niet te laat om lampenmaker te worden en zijn
verzameling te beginnen met zijn exen. Disposeble Teens in de
snoeiharde versie van Manson knalde door de dure speakers het huis
in.
Belachelijke
randdebielen
Klonk
het streng in zijn hoofd:
Waar halen die
zogenaamde experts het vandaan. Ze moeten kunnen verklaren waarom
sommigen moorden maar kunnen zich voor geen millimeter inleven in een
moordenaar. En als ze dan toch al eens een blink is gegund op dat
prachtige duistere wereldbeeld dan trekken ze bang hun staart in.
Hoe
vaak had hij nu al niet gehoord of ergens gelezen dat muziek als die
van Manson, Metalica of Judas Priest mee aan de basis zou liggen van
moorddadige neigingen of hadden bijgedragen aan de motieven van
moordenaars. Misschien was dit ergens van toepassing op voordien toch
al labiele geesten of tieners die nog geen complex zelfbeeld hebben.
Maar toch zeker niet op mensen van zijn kaliber. Killers als Edmund
Kemper of The Iceman. Toch niet op kunstenaars, op meesters van de
dood. Op hen had Manson evenveel invloed als Bach of Chopin. Hij
hoorde de misprijzende stem van de maestro alles meersterkillers. Hij
hoorde de zachte stem van Hannibal Lecter in zijn hoofd. De dokter
legde uit waarom alle psychiaters in wezen idioten waren. Dat hun
pogingen om in het hoofd van seriemoordenaars te graven niet meer
zijn dan de klungelende pogingen van een geile puber om onder het
rokje van een vriendinnetje te graaien. En dat ze dan net als die
puber geen flauw idee hebben wat te doen als dat vriendinnetje plots
de benen spreidt. De man strekte zich nog eens goed uit waarbij
iedere spier in zijn getrainde lichaam zich opspande. Hij had een
indrukwekkende tatoeage die zijn hele rug in beslag nam. Vanop de
schouders, net onder de boord van de hemden die hij in het publiek
deel van zijn leven droeg, tot net boven zijn billen was er een
enorme tatoeage aangebracht. Het was een knipoog naar de Amerikaanse
auteur Tom Harris, de man die leven in Hannibal Lecter had geblazen.
Maar het was vooral een hommage aan dokter Lecter zelf. Hij had de
filmaffiche van de film Red Dragon in Japan laten zetten. Door een
echte meester die vooral leden van de Japanse maffia, de Yakuza, tot
zijn klantenbestand rekende. Niet met zo'n modern apparaat met
gemechaniseerde naalden waar je bijna niets van voelt. Nee, zijn inkt
was aangebracht op de eeuwenoude manier met tot naalden gescherpte
bamboestokjes. Het zetten van de inkt had op bepaalde momenten zo
verschrikkelijk veel pijn gedaan dat hij tussen bewustzijn en
bewusteloosheid zweefde. Tegen het advies in had hij zeven urenlange
sessies over zeven dagen gespreid ondergaan. Lange uren gevuld met
pijn die sensueel, erotisch en bevrijdend waren, zodanig dat hij met
momenten euforisch was. Hij had het gevoeld dat dokter Lecter in hem
was komen wonen naarmate de tatoeage vorderde. Hij was niet van plan
geweest te moorden in Japan. Zinloze moorden zitten niet in de
Japanse cultuur. Dat is iets Westers, iets barbaarser. Een zinloze
lustmoord op een hoertje zou onmiddellijk de aandacht van de politie
trekken en daar had hij geen behoefte aan. Daarbij kwam dat de
sessies teveel van hem eisten, dat hij niet zeker was van zichzelf of
hij wel helder genoeg zou zijn om al zijn sporen van het hoertje te
verwijderen. Een lid van de Yakuza, die hij bij de tatoemeester had
leren kennen en waarmee hij de bloemetjes had buitengezet in een paar
zogenaamde herenclubs, had daar verandering in gebracht. Hij had
simpelweg een jong Chinees meisje gekocht. Met haar mocht hij doen en
laten wat hij wilde. Voor een paar duizend dollar extra kreeg hij een
maagdje en werd die na afloop netjes weggehaald. Haar witte slipje
met de roze hartjes had hij bijgehouden. Dat waren dan ook de enige
trofees die hij hield. Daarom ook dat de profilers die al zolang
achter zijn alter ego aanholden over sommige van zijn moorden heen
keken. Zijn slachtoffers beperkten zich niet tot meisjes, jonge
vrouwen of jongere jongens. Ja van hen hield hij een trofee bij. Maar
hij had in het verleden ook mannen en oudere vrouwen vermoord zonder
een trofee mee te nemen. Hij had met diverse methodes gedood. Grof
geweld, een mes, een pistool, een baseball knuppel. Zelfs een
industriële gehaktmolen had hij eens gebruikt. Hij had het
slachtoffer er levend ingedaan met de voeten eerst zodat die kon zien
dat zijn voeten en onderbenen werden vermaalt tot gehakt. Met een
infuus, behoorlijk wat pijnmedicatie en een tourniquet was hij erin
geslaagd om de man tot drie keer toe getuige te laten zijn van het
feit dat een deel van zijn lichaam verdween. Een opmerkelijk geslaagd
experiment vond hij zelf. De politie was ervan overtuigd geweest dat
het een afrekening betrof in het criminele milieu. Dat een of andere
misdadiger de pech had gehad om onder handen genomen te worden door
de Russische maffia want die stonden bekend om hun soms wrede
praktijken. Geen mens die vermoede dat een seriemoordenaar het
slachtoffer had vermoord. En zo waren er veel van zijn moorden
onopgemerkt gebleven. Hij was een uitzondering op de regel. Hij had
niet echt een vaste Modus Operandi omdat hij graag experimenteerde.
En hij lette er bijzonder goed op om te vermijden dat er in zijn
moorden een signatuur sloop. In Japan echter was hij onder de indruk
geraakt. Hij was getuige en hoofdrolspeler geweest in een
sociocultureel verschijnsel. Als er een teveel van een soort is zakt
de prijs in elkaar, kwestie van vraag en aanbod. Dat was ook het
geval voor arme Chinese meisjes die het platteland met tienduizenden
tegelijkertijd probeerden te ontsnappen. Hun leven is in de ogen van
de Yakuza dan ook niet bitter veel waard en ze worden al lang niet
meer gezien als mensen. Misschien als beesten een klein stukje boven
een ding. Hij had het meisje een paar keer brutaal genomen en daarna
gewurgd terwijl hij haar anaal verkrachte en climaxte. Op het
afgesproken tijdstip waren ze haar lichaam komen halen als een
efficiënte vuilnisophaaldienst. Heel even had hij zich afgevraagd
hoeveel van die jongens en meisjes er op die manier in één van de
grote verbrandingsovens van Tokio waren verdwenen. Heel even had hij
overwogen om in Tokio te blijven. Hij was rijk genoeg om wanneer hij
er nood aan had van de diensten van de Yakuza gebruik te maken. Het
was echter de dokter die tegen de zesde dag van het pijnlijke proces
zijn stem had gevonden. De dokter vertelde hem dat moorden op die
manier geen kunst was omdat niemand van zijn werk kon genieten. De
dokter wilde ook reizen naar al die plekken die Tom Harris aan hem
had verbonden in de boeken. Hij wilde grote kunst zien, horen, voelen
en proeven. Ze waren op wereldtournee gegaan. Hij gaf de dokter wat
de dokter wilde via zijn eigen lichaam. De dokter gaf hem wat hij
wilde. Hij ging in therapie bij de dokter. In zijn hoofd lag hij op
de sofa van dokter Lecter en biechtte hij al zijn donkerste geheimen
op. Hij had vaak gehuild tijdens zijn therapie omdat het voor het
eerst was dat hij zijn demonen kon delen met een ander. Avonden lang
deden ze soms niets anders dan praten en van elkaars gezelschap
genieten. Hij was de dokter dankbaar om dat hij stap per stap
helemaal werd bevrijd van alle maatschappelijke regels, wetten en
taboes. Dokter Lecter was hem dankbaar omdat hij hem uit de
gevangenis had bevrijd die de boeken toch wel waren. En samen hadden
ze gemoord, gekookt en plannen gemaakt voor een ultiem meesterwerk.
Lecter had hem dingen laten zien, laten voelen, laten ruiken, laten
smaken tijdens het moorden. Hem op een goddelijke manier van
inspiratie voorzien om kunst te creëren. En daar had hij vannacht
een begin mee gemaakt. Nooit zou iets nog zijn zoals het voorheen
was.
Hij
draaide zich met een ruk om en liep naar een antieken schrijftafel
die hij vrij centraal had opgesteld in de woonkamer. Antiek was niet
zo zijn ding. Het was een cadeau voor dokter Lecter. Hij nam een
sigaret dun sigaartje, stak die op en inhaleerde diep. Op de tafel
stond een pakje die hij zorgvuldig had ingepakt. De idee dat het
slipje van zijn laatste slachtoffer in dat pakje zat maakte dat hij
zich uiterst moest inspannen om het pakje niet aan te raken met zijn
blote handen. De film van wat er gebeurd was afgelopen nacht voltrok
zich weer voor zijn geest. Hij zag opnieuw iedere centimeter van haar
jonge mooie lijf. Hoe hij haar zacht uit haar slipje hielp, haar
strakke kont, haar kleine stevige borsten, haar gebronsdde lijf met
de dunne witte strepen die een piepkleine bikini had achtergelaten.
Hij kon opnieuw haar warmte voelen, haar zweet ruiken en haar
vochtigheid van opwinding proeven. Zijn penis werd weer hard toen hij
in gedachten weer bij haar binnendrong. Maar bovenal kwam zijn
opwinding van het moment dat hij de blink in haar ogen zag
veranderen. Van de extase van de seks naar de pure naakte angst van
het besef dat hij geen genoegen zou nemen met het lichaam dat ze hem
had gegeven. Hij had haar langzaam gewurgd terwijl ze onder hem lag
met hem in haar. Langzaam had hij het leven uit haar weg zien vloeien
tot opeens het licht helemaal uitging.
Er
is geen grotere extase
dacht
hij
dan
klaarkomen op het moment dat het licht voorgoed uitgaat. Het moment
waarop ik tegelijkertijd gever en nemer van leven ben.
Hij
schudde de beelden van zich af. Hij had eerst andere zaken te doen,
belangrijk werk. Hadden ze er goed aan gedaan om commissaris Debruin
bij hun kunstwerk te betrekken? Natuurlijk want Debruin had iets wat
hij en Lecter om uiteenlopende redenen wilden hebben. Natuurlijk zou
de voldoening exponentieel stijgen naarmate het kunstwerk vorderde.
Maar hij wist iets uit ervaring wat de dokter niet wist. Hij wist hoe
gevaarlijk Debruin kon zijn. Dat er achter die meestal zachte groene
ogen de killersblik van een bloedhond schuilging. Dat eens Debruin
een prooi had geroken hij nooit of te nimmer zou afgeven. Als ze met
Debruin wilden spelen dan moest dat langzaam stap voor stap en lang
van te voren bedacht zijn. Het was niet simpelweg hun vrijheid die op
het spel stond. Hij was niet bang om de rest van zijn leven in een
cel door te brengen. Hij had de dokter als gezelschap. Hij had in
zijn leven genoeg gezien om jarenlang in zijn hoofd te kunnen reizen,
zwerven en keer op keer opnieuw te moorden.
|