Zo, het is al een week geleden dat ik iets op de blog heb gepost. Ik ben
dan ook druk bezig geweest met het zoeken naar een uitgangspunt voor mijn
enquête. Hiervoor heb ik mij gericht tot enkele collega studenten, de media en
logischerwijs het internet. Het heeft mij enige tijd gekost om eruit te
geraken. De problematiek van de leerkrachten in Brussel is mij wel bekend,
zowel door de lessen in de hogeschool als door de stages. De stages heb ik
immers gegeven in Jette en Koekelberg. Het is mij echt opgevallen hoeveel
leerlingen van diverse origine daar school lopen. Ik heb me al snel afgevraagd
hoe daarmee moet worden omgegaan. Zou dit voor een leraar geschiedenis
problemen kunnen opleveren? Of zelf meer problemen dan voor andere leraren?
Iedereen weet dat een leerkracht Nederlands zal te maken krijgen met leerlingen
met een taalachterstand. Maar in de geschiedenisles krijg je volgens mij niet
alleen te maken met problemen in zake taalachterstand, maar ook culturele
verschillen komen aan bod.
Is een leraar geschiedenis goed genoeg opgeleid om dergelijke culturele
contrasten op een goede objectieve manier op te vangen?
We krijgen namelijk geen specifieke opleiding om op een groeiende
multiculturele maatschappij in te spelen.
De vragen in mijn enquête zullen dus eerder deze richting uitgaan. Mijn
doel daarin is om te weten te komen of elke leraar geschiedenis zich hierbij
wel goed voelt en zich voldoende goed opgeleid voelt voor die taak. Legt de
leraar geschiedenis andere accenten in zijn les? Zijn de lessen geschiedenis
gericht op diversiteit? Heeft de leraar geschiedenis in dat verband zelf al
problemen ondervonden?
Mijn eerste post op deze blog, Het voelt wat vreemd aan omdat ik zelf
nog nooit een persoonlijke blog heb gehad. Het maken van een blog zorgt wel
denk ik voor een creatievere manier van uitleggen hoe de opdracht verloopt
omdat men gebruik kan maken van verschillende media om de uitleg te
ondersteunen.
Het was al meteen een moeilijke opdracht een keuze te maken uit de drie
verschillende opties. Hier volgt de uitleg voor mijn uiteindelijke keuze.
Optie 2 is het maken van een opdrachttekst i.v.m.
binnenklasdifferentiatie. Dit is een thema dat de laatste maand voor mij veel
aan bod is gekomen. We moesten namelijk tijdens onze stages steeds in ons
achterhoofd houden dat we zoveel mogelijk en waar mogelijk moesten
differentiëren. Ook had mijnheer Dieltjens, docent Leeromgevingen Ontwerpen,
gevraagd om zeker per keuzevak één volledig gedifferentieerde lesvoorbereiding
te maken. Zon lesontwerp was, zoals men zich wel kan indenken, onmogelijk in
praktijk uit te voeren in de klas. Men moest immers als stagiair steeds
rekening houden met de eisen van de mentor zelf die meestal het accent legde op
een hoog lestempo en het behalen van de eindtermen binnen de stagelessen die
waren opgelegd. Met dit thema was ik dus al ietwat vertrouwd, dus heb ik daar
bewust niet voor gekozen.
Optie 3 was het uitwerken van een observatiedocument. Hierbij was ik
bang dat ik mij teveel zou richten naar het observatie document dat we hadden
gekregen bij de aanvang van onze stages. We moesten namelijk ook observeren
voor beide keuzevakken. Dit was iets dat mij minder aansprak, deels omdat ik
het zelf al had moeten doen.
Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor optie 1: Het maken van een
vragenlijst met betrekking tot de praktijkervaring van Brusselse
geschiedenisleerkrachten. Dit leek mij de interessantste opdracht. Ik heb de
afgelopen maand net de kans gehad om op twee verschillende Brusselse scholen
les te geven. Dit ligt dus al dicht bij mijn leefwereld. Ik denk ook dat in het
opstellen van de vragen veel creativiteit kan gelegd worden. Het accent van de enquête
moet liggen bij de grootstedelijke context van Brussel, een zeer interessant
gegeven. Nu moet ik beginnen denken welke richting ik uit wil met mijn vragen,
wat wil ik te weten komen? Wat wil ik ontdekken? De vragen moeten ook zodanig
gesteld worden dat de geënquêteerde zich naarmate de vragen elkaar opvolgen zich
meer op zijn gemak voelt zodat hij gemakkelijker op een persoonlijke vraag zou
kunnen of willen antwoorden..
Nu nog op zoek gaan naar een goede lay-out om al deze vragen in te
kaderen.