Inhoud blog
  • Blogpost 4
  • Blogpost 3
  • Blogpost 2
  • Blogpost 1
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Internationale instellingen / Vakdidactiek
    Denk- en ontwikkelingsproces
    08-12-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blogpost 2

    Zo, het is al een week geleden dat ik iets op de blog heb gepost. Ik ben dan ook druk bezig geweest met het zoeken naar een uitgangspunt voor mijn enquête. Hiervoor heb ik mij gericht tot enkele collega studenten, de media en logischerwijs het internet. Het heeft mij enige tijd gekost om eruit te geraken. De problematiek van de leerkrachten in Brussel is mij wel bekend, zowel door de lessen in de hogeschool als door de stages. De stages heb ik immers gegeven in Jette en Koekelberg. Het is mij echt opgevallen hoeveel leerlingen van diverse origine daar school lopen. Ik heb me al snel afgevraagd hoe daarmee moet worden omgegaan. Zou dit voor een leraar geschiedenis problemen kunnen opleveren? Of zelf meer problemen dan voor andere leraren? Iedereen weet dat een leerkracht Nederlands zal te maken krijgen met leerlingen met een taalachterstand. Maar in de geschiedenisles krijg je volgens mij niet alleen te maken met problemen in zake taalachterstand, maar ook culturele verschillen komen aan bod.

    Is een leraar geschiedenis goed genoeg opgeleid om dergelijke culturele contrasten op een goede objectieve manier op te vangen?

    We krijgen namelijk geen specifieke opleiding om op een groeiende multiculturele maatschappij in te spelen.

    De vragen in mijn enquête zullen dus eerder deze richting uitgaan. Mijn doel daarin is om te weten te komen of elke leraar geschiedenis zich hierbij wel goed voelt en zich voldoende goed opgeleid voelt voor die taak. Legt de leraar geschiedenis andere accenten in zijn les? Zijn de lessen geschiedenis gericht op diversiteit? Heeft de leraar geschiedenis in dat verband zelf al problemen ondervonden?

    Hierover meer in mijn volgende blogpost!

    08-12-2015 om 20:42 geschreven door Sébastien M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blogpost 1

    Mijn eerste post op deze blog, Het voelt wat vreemd aan omdat ik zelf nog nooit een persoonlijke blog heb gehad. Het maken van een blog zorgt wel denk ik voor een creatievere manier van uitleggen hoe de opdracht verloopt omdat men gebruik kan maken van verschillende media om de uitleg te ondersteunen. 

    Het was al meteen een moeilijke opdracht een keuze te maken uit de drie verschillende opties. Hier volgt de uitleg voor mijn uiteindelijke keuze.

    Optie 2 is het maken van een opdrachttekst i.v.m. binnenklasdifferentiatie. Dit is een thema dat de laatste maand voor mij veel aan bod is gekomen. We moesten namelijk tijdens onze stages steeds in ons achterhoofd houden dat we zoveel mogelijk en waar mogelijk moesten differentiëren. Ook had mijnheer Dieltjens, docent Leeromgevingen Ontwerpen, gevraagd om zeker per keuzevak één volledig gedifferentieerde lesvoorbereiding te maken. Zo’n lesontwerp was, zoals men zich wel kan indenken, onmogelijk in praktijk uit te voeren in de klas. Men moest immers als stagiair steeds rekening houden met de eisen van de mentor zelf die meestal het accent legde op een hoog lestempo en het behalen van de eindtermen binnen de stagelessen die waren opgelegd. Met dit thema was ik dus al ietwat vertrouwd, dus heb ik daar bewust niet voor gekozen.

    Optie 3 was het uitwerken van een observatiedocument. Hierbij was ik bang dat ik mij teveel zou richten naar het observatie document dat we hadden gekregen bij de aanvang van onze stages. We moesten namelijk ook observeren voor beide keuzevakken. Dit was iets dat mij minder aansprak, deels omdat ik het zelf al had moeten doen.

    Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor optie 1: Het maken van een vragenlijst met betrekking tot de praktijkervaring van Brusselse geschiedenisleerkrachten. Dit leek mij de interessantste opdracht. Ik heb de afgelopen maand net de kans gehad om op twee verschillende Brusselse scholen les te geven. Dit ligt dus al dicht bij mijn leefwereld. Ik denk ook dat in het opstellen van de vragen veel creativiteit kan gelegd worden. Het accent van de enquête moet liggen bij de grootstedelijke context van Brussel, een zeer interessant gegeven. Nu moet ik beginnen denken welke richting ik uit wil met mijn vragen, wat wil ik te weten komen? Wat wil ik ontdekken? De vragen moeten ook zodanig gesteld worden dat de geënquêteerde zich naarmate de vragen elkaar opvolgen zich meer op zijn gemak voelt zodat hij gemakkelijker op een persoonlijke vraag zou kunnen of willen antwoorden..

    Nu nog op zoek gaan naar een goede lay-out om al deze vragen in te kaderen. 

    29-11-2015 om 00:00 geschreven door Sébastien M.  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Tags:1ste blogpost
    >> Reageer (1)


    Archief per week
  • 28/12-03/01 2021
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs