Zo, het is al een week geleden dat ik iets op de blog heb gepost. Ik ben
dan ook druk bezig geweest met het zoeken naar een uitgangspunt voor mijn
enquête. Hiervoor heb ik mij gericht tot enkele collega studenten, de media en
logischerwijs het internet. Het heeft mij enige tijd gekost om eruit te
geraken. De problematiek van de leerkrachten in Brussel is mij wel bekend,
zowel door de lessen in de hogeschool als door de stages. De stages heb ik
immers gegeven in Jette en Koekelberg. Het is mij echt opgevallen hoeveel
leerlingen van diverse origine daar school lopen. Ik heb me al snel afgevraagd
hoe daarmee moet worden omgegaan. Zou dit voor een leraar geschiedenis
problemen kunnen opleveren? Of zelf meer problemen dan voor andere leraren?
Iedereen weet dat een leerkracht Nederlands zal te maken krijgen met leerlingen
met een taalachterstand. Maar in de geschiedenisles krijg je volgens mij niet
alleen te maken met problemen in zake taalachterstand, maar ook culturele
verschillen komen aan bod.
Is een leraar geschiedenis goed genoeg opgeleid om dergelijke culturele
contrasten op een goede objectieve manier op te vangen?
We krijgen namelijk geen specifieke opleiding om op een groeiende
multiculturele maatschappij in te spelen.
De vragen in mijn enquête zullen dus eerder deze richting uitgaan. Mijn
doel daarin is om te weten te komen of elke leraar geschiedenis zich hierbij
wel goed voelt en zich voldoende goed opgeleid voelt voor die taak. Legt de
leraar geschiedenis andere accenten in zijn les? Zijn de lessen geschiedenis
gericht op diversiteit? Heeft de leraar geschiedenis in dat verband zelf al
problemen ondervonden?
Hierover meer in mijn volgende blogpost!
|