We gaan van Moulin via Reims naar Chievre en zo naar Grimbergen terug ...We zijn eigenlijk te laat vertrokken, de zon gaan al onder, mooie foto's lukt niet meer...
De kastelen langs de Loire ook niet ....en eens binnen Belgie moeten we dan nog eens rond want de 02/20 is in gebruik....We zijn binnen de tijd en planning maar we hadden gebeld vanuit frankrijk (Moulin ) om onze thuiskomst te bevestigen ....géén probleem....
Wat echter wél een probleem was : Patrick had veel last van zijn rug .....ik had me gelukkig wat beter in mijn stoel gezet in een andere houding en regelmatig een andere houding gaan aannemen...hij zat natuurlijk achter zijn stuur en daar valt het niet altijd mee....Op z'n momenten ga je dromen van een C-182 of een Cardinal natuurlijk.....
Toen we hier aankwamen was alles en iedereen naar huis ....lang voor sluitingstijd ....We hebben dan nog wat mensen moeten lastigvallen ....
Het was echter een ongelofelijke vlucht, Patrick heeft een prachtjob gedaan.. we hebben ook een schat aan foto's en een film gemaakt ....snel zullen we deze vlucht dus niet vergeten !
Onze "jus" is niet echt op maar we raken sowieso niet thuis, we moeten dus landen om te tanken ...
Je hebt dan een groot vliegveld, mét bemande toren ....en verder ....niks ...........midden in de bossen en velden, er staat niks buiten, er is geen vliegverkeer .....behalve één touch and go.....We hebben hier toch een uur gestaan ....niet te geloven ...
Maar, we moeten terug ....Na een goede nachtrust in een bed gaan we vertrekken... Patrick is met geen stokken vooruit te krijgen .....Ik geloof dat hij nog wat wil blijven.....maar we gaan in tijdnood komen ....
Op de middag zijn we zover....om op één namiddag naar huis te vliegen mét tussenlanding moeten we niet al te veel tijd meer verliezen of we komen er niet meer ......
Het is een komen en gaan van jet's...MD-80's, - Avro ,- Dash 8 en Fokkers ...
Je mag hier meestal zélf kiezen hoe je gaat landen, met de bergen in het verlengde van de baan ...Je komt dus over zee en de yachthaven binnen en vliegt weer weg langs dezelfde route...mooi ....
Patrick roept hen op en geeft, zoals altijd richting en afstand tot een bepaald punt op samen met de squawkcode... We moeten oproepen boven een bepaald punt ...Patrick doet dat maar ietsje te snel ..( hij zat naar de kaart / approchemaps te kijken voor onze landing binnen enkele minuten ) Promt zegt de vrouw dat we dat punt nog niet bereikt hadden...het klopt, ik zie het voor me liggen ....hooguit nog één minuut ahead ...
De lieve dame bevestigd dat nog eens wanneer we erover vliegen .....ik zeg tegen Patrick : Allez, zijt daar nu mee getrouwd ....Ze is niet kwaad maar je kunt horen dat wanneer ze iets zegt, ze ook wil dat daarnaar geluisterd wordt ....Een andere Piloot krijgt wél een "uitbrander" ...
Bij haar bevestiging geeft ze ons een andere freqentie door, we doen dat en daar krijgen we volgende boodschap ...
Vlieg maar door, enter LH downwind, nr. 3 om te landen .....!
Patrick beheerst en extra " rustig" ....Maar Meneer, we hebben helemaal niet gevraagd om te landen, wij gaan naar San Sebastian en er is een vluchtplan ingedient ....Ha ja ..! mijn verontschuldingen ....
Een en ander doet ons vermoeden dat dit de man was die ruzie had met de andere controleur ...Ik hoop dat ze het hebben bijgelegd ....
Deze natuurlijke duin is meer dan 100 meter hoog ...We zijn er al op geklommen destijds met Jan..de moeite al krijg je te maken met sterke wind en rondvliegende kleine kogeltjes .....maar het zicht is de beloning .... Ik ga het maar niet hebben over ons zicht hier ......Ik zie de parapanters van de duin afglijden bij tientallen tegelijk....ik zie nu ook dat ik destijds niet de ganse duin had kunnen doen, hij is veel langer dan ik dacht ...
We zijn net vertrokken, with caution ....We zitten hier vlak boven een hoop Militair gedoe, testgebieden enzovoort ...We vliegen nauwgezet de uitgetekende route ...enas soon as possible :radiocontact met de basis ...Die zegt ons : Ga maar door, Uw vluchtplan hebben we gekregen en ..there is no traffic report...
Géén 10 SECONDEN later zie ik een bimotor ( Ik dacht een Beechcraft king air ) onze route dwars snijden, op dezelfde hoogte ....!!!!!! op 3 tot 500 meter voor ons ....left to right ...hij gaat voor ons door op minder dan 300 meter ....Ik grabbel achter mijn fototoestel, opzetten en proberen te focussen maar dat lukt niet al te goed .... geen nood, hij draait 180 ° en doet het nog eens over ....het gaat zo snel ...ongelofelijk..! Ik heb welgeteld één foto kunnen nemen op zijn " terugweg" ....
Makkelijk te betalen, alles kost één euro ....en je legt het geld maar in het bakje..bij de rest .....Het gebruik van de BBQ was gratis en we mochten buiten slapen in onze tent ofwel mochten we ook binnen slapen...we kozen echter voor de natuur....
We mochten er ook een douche nemen...gratis .....De "President" heeft ons een paar maal bezocht...hij bleek vroeger een "automatische piloot" te hebben ontwikkeld voor een bepaald toestel dat later in grote hoeveelheden is aangemaakt en in de vliegtuigen gezet ...
Het ligt op ongeveer 3 kilometer van de kust, tof...ik was er al eerder geweest met de motor maar ik dacht dat het afgesloten was, niks is echter minder waar ...vrijheid troef hier ! De vliegtuigen staan gewoon langs de weg ...!
Mooi vliegveldje in de bossen langsheen Bordeaux ....We kregen daar spontaan van iemand fietsen aangeboden om naar de kust of de stad te rijden ..nu ja, rijden ....ze waren ook niet écht goed onderhouden ....de mijne was te klein en ik moest dus steunen op mijn polsen wat gezien mijn ongeval en de daardoor gebroken pols niet het prettigste gevoel was ....
Het was deze man die ons de fietsen gaf, zélf was hij bezig aan zijn YAK-52 ....Later toen we weer thuis waren vertelde ik dit aan Jean-Michel Legrand ....(Sabena Captain a340 en ook eigenaar van een Yak)
Tot mijn verwondering begon hij het vliegtuig te beschrijven ....tot en met de pijl en de tekst erop...Hij had het vliegtuig nog gevlogen op een of andere meeting ....
De toren zegt ons dat we mogen parkeren voor de tank
Er komt niemand opdagen .....na enige tijd weten we dat de Brandweer dit klusje moet klaren...ik zag er eentje maar hij is nu weg ....
Wanneer we hem in zijn kot vinden zegt hij : Ja, maar dat gaan nog een uurtje of twee duren ....! Er moet éérst een jet getankt worden ....maar er is helemaal geen jet ....!!!!!!!!!!
Na wat vragen ...hij gaat komen ....!!!!!!!!!!!
Patrick krijgt op dat moment op zijn kop van een andere Piloot die hem verwijt daar "in de weg te staan" ....Ho maar, wij moeten alléén tanken en wij moeten wachten .......
Ik heb echter een Flic in de mot ...ik erop af ...ik zeg hem dat er heibel IS en dat er nog meer gaat komen want .....het verhaal.....en ook dat ik ga bellen ....Hij zag me foto's nemen van de luchthaven ZONDER JET ! !
Ik vraag hem ook naar het e-mailadres van de luchthaven / Commandant .... Flic verdwijnt ..komt 50 meter verderop weer buiten en gaat naar de Brandweerman....Brandweerman komt met een onderlip die over de grond sleept naar ons toe en bezorgt ons brandstof....Ondertussen staat er al een derde ...hij moet naar Marrokko ....ook wachten op de Meneer ....
Is dit nu normaal of wat ...DIT gaat mij té ver, dit slik ik niet ....en ja, de jet kwam, lang erna...een AVRO ...die terug naar England ging ...dat zal een groot probleem geweest zijn ....Proficiat Heren, doe zo voort....Het is natuurlijk ook nog mogelijk dat hij Engels aan het studeren was in zijn kot....je werkt per slot van rekening op een luchthaven .....
We hebben een stuk over watrer gevlogen ....Hij doet niks liever !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Opeens drukt hij op de knop van de cabineverluchting.....om ze echter te openen moet je eraan trekken....ik zie het maar ik sta er niet bij stil .... 2 min later drukt hij opnieuw ....ik zeg : Wat is de bedoeling ? ...hij :
Swa, wa moet ik doen om G*********** hier eens een koffietje te krijgen ....ik heb al 2 keer gebeld ...! en ze komen niet hé !
En dan ben je vertrokken hé .....Sabena is weer van de partij ....
De nacht was koud, het condensatievocht liep aan de binnenkant van de tent omlaag .....
Patrick zei dat hij het wat moeilijk had gehad met slapen.....de WAARHEID was dat hij al in onmacht lag nog voor zijn hoofd het kussen raakte ...! We hebben er nog goed om gelachen...ik slaap traditioneel niet veel en dus deed het " comfort" er hier geen goed aan....
Rond zes uur ( ook niks nieuws ! ) val ik dan toch in slaap....om 7.30 uur !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! opeens :
Ha les Belges !!!!!!!!!!!!!!! goed luid ..!!!!
Voila, croissants ..! Ik verschiet me een ongeluk, zoek achter de zipp van de tent en open ze ...de man met de fiets staat daar in vol ornaat met een zak croissants ....allez, bon appetit hé ! en hij is weg .....!
Ze hebben wél ongelofelijk goed gesmaakt ....het doet me denken aan mijn jeugd, ik was jeugdleider en dit was niet onbekend voor mij ....Ik had nooit gedacht dit nog boven mijn 50-ste te doen .....We gaan nog een extra koffie drinken in de bar wanneer die opengaat en ons vliegtuig gepakt staat...die man staat daar ook voor zijn boterham nietwaar en hij was al zo behulpzaam....Bij deze reklame : In de bar krijg je alle steun die je je maar kan dromen !
Ik had puree gemaakt en ingevroren...daarbij wat solfilets ....dit net waren ontdooid ....gewoon perfect, het was ook makkelijk en snel ...
Je hebt dan wel geen "restaurantfood" maar dat mogen ze van ons op dit moment hebben.....! We maken 's avonds nog een wandeling over de baan en gaan naar de yachthaven kijken, een biertje drinken en dan terug ...opeens zien we daar duizenden vuurvliegjes ......nooit gezien, zoveel...
Terwijl we eten komt er nog iemand wat platen afgooien...zegt vriendelijk goeiedag ...Hij heeft nog Familie in Belgie wonen..ergens in de buurt van Charleroi...juist ja ........
Het valt allemaal wel wat tegen, we hebben een sterke tegenwind vlak op de neus ....we hebben al snel door dat ons uiteindelijke doel niet gehaald kan worden, of toch niet met het in acht nemen van alle regels ...
Patrick Degroof, ex-collega ,- vriend,- ex-club ( EBDT ) en mijn " Commandant" voor deze vlucht ...
Hij zit al lang aan m'n kop te zeuren voor een grote vlucht ....vandaag is het zover ....we gaan naar Spanje ....en het ziet er niet goed uit ....
Laag hangende wolken, slecht zicht ...het is niet écht koud maar warm is het nu ook weer niet .....Ik dacht dat het een no-go zou worden ....Maar we waren nu eenmaal voorzien van alles wat we moesten hebben en dus was het wachten op weersverbetering en die kwam er ....
De planning was gemaakt, Patrick had ze in de GPS gezet, het vliegtuig was getankt en grondig nagekeken..en we gingen de lucht in na een paar uur wachten ...Eerste landing zou Quiberon zijn....We zouden pal over Lille airport vliegen en dan min of meer rechtuit naar de bestemming...
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!