Maar, we moeten terug ....Na een goede nachtrust in een bed gaan we vertrekken... Patrick is met geen stokken vooruit te krijgen .....Ik geloof dat hij nog wat wil blijven.....maar we gaan in tijdnood komen ....
Op de middag zijn we zover....om op één namiddag naar huis te vliegen mét tussenlanding moeten we niet al te veel tijd meer verliezen of we komen er niet meer ......
Het is een komen en gaan van jet's...MD-80's, - Avro ,- Dash 8 en Fokkers ...
Je mag hier meestal zélf kiezen hoe je gaat landen, met de bergen in het verlengde van de baan ...Je komt dus over zee en de yachthaven binnen en vliegt weer weg langs dezelfde route...mooi ....
Patrick roept hen op en geeft, zoals altijd richting en afstand tot een bepaald punt op samen met de squawkcode... We moeten oproepen boven een bepaald punt ...Patrick doet dat maar ietsje te snel ..( hij zat naar de kaart / approchemaps te kijken voor onze landing binnen enkele minuten ) Promt zegt de vrouw dat we dat punt nog niet bereikt hadden...het klopt, ik zie het voor me liggen ....hooguit nog één minuut ahead ...
De lieve dame bevestigd dat nog eens wanneer we erover vliegen .....ik zeg tegen Patrick : Allez, zijt daar nu mee getrouwd ....Ze is niet kwaad maar je kunt horen dat wanneer ze iets zegt, ze ook wil dat daarnaar geluisterd wordt ....Een andere Piloot krijgt wél een "uitbrander" ...
Bij haar bevestiging geeft ze ons een andere freqentie door, we doen dat en daar krijgen we volgende boodschap ...
Vlieg maar door, enter LH downwind, nr. 3 om te landen .....!
Patrick beheerst en extra " rustig" ....Maar Meneer, we hebben helemaal niet gevraagd om te landen, wij gaan naar San Sebastian en er is een vluchtplan ingedient ....Ha ja ..! mijn verontschuldingen ....
Een en ander doet ons vermoeden dat dit de man was die ruzie had met de andere controleur ...Ik hoop dat ze het hebben bijgelegd ....
Deze natuurlijke duin is meer dan 100 meter hoog ...We zijn er al op geklommen destijds met Jan..de moeite al krijg je te maken met sterke wind en rondvliegende kleine kogeltjes .....maar het zicht is de beloning .... Ik ga het maar niet hebben over ons zicht hier ......Ik zie de parapanters van de duin afglijden bij tientallen tegelijk....ik zie nu ook dat ik destijds niet de ganse duin had kunnen doen, hij is veel langer dan ik dacht ...
We zijn net vertrokken, with caution ....We zitten hier vlak boven een hoop Militair gedoe, testgebieden enzovoort ...We vliegen nauwgezet de uitgetekende route ...enas soon as possible :radiocontact met de basis ...Die zegt ons : Ga maar door, Uw vluchtplan hebben we gekregen en ..there is no traffic report...
Géén 10 SECONDEN later zie ik een bimotor ( Ik dacht een Beechcraft king air ) onze route dwars snijden, op dezelfde hoogte ....!!!!!! op 3 tot 500 meter voor ons ....left to right ...hij gaat voor ons door op minder dan 300 meter ....Ik grabbel achter mijn fototoestel, opzetten en proberen te focussen maar dat lukt niet al te goed .... geen nood, hij draait 180 ° en doet het nog eens over ....het gaat zo snel ...ongelofelijk..! Ik heb welgeteld één foto kunnen nemen op zijn " terugweg" ....
Makkelijk te betalen, alles kost één euro ....en je legt het geld maar in het bakje..bij de rest .....Het gebruik van de BBQ was gratis en we mochten buiten slapen in onze tent ofwel mochten we ook binnen slapen...we kozen echter voor de natuur....
We mochten er ook een douche nemen...gratis .....De "President" heeft ons een paar maal bezocht...hij bleek vroeger een "automatische piloot" te hebben ontwikkeld voor een bepaald toestel dat later in grote hoeveelheden is aangemaakt en in de vliegtuigen gezet ...
Het ligt op ongeveer 3 kilometer van de kust, tof...ik was er al eerder geweest met de motor maar ik dacht dat het afgesloten was, niks is echter minder waar ...vrijheid troef hier ! De vliegtuigen staan gewoon langs de weg ...!
Mooi vliegveldje in de bossen langsheen Bordeaux ....We kregen daar spontaan van iemand fietsen aangeboden om naar de kust of de stad te rijden ..nu ja, rijden ....ze waren ook niet écht goed onderhouden ....de mijne was te klein en ik moest dus steunen op mijn polsen wat gezien mijn ongeval en de daardoor gebroken pols niet het prettigste gevoel was ....
Het was deze man die ons de fietsen gaf, zélf was hij bezig aan zijn YAK-52 ....Later toen we weer thuis waren vertelde ik dit aan Jean-Michel Legrand ....(Sabena Captain a340 en ook eigenaar van een Yak)
Tot mijn verwondering begon hij het vliegtuig te beschrijven ....tot en met de pijl en de tekst erop...Hij had het vliegtuig nog gevlogen op een of andere meeting ....
De toren zegt ons dat we mogen parkeren voor de tank
Er komt niemand opdagen .....na enige tijd weten we dat de Brandweer dit klusje moet klaren...ik zag er eentje maar hij is nu weg ....
Wanneer we hem in zijn kot vinden zegt hij : Ja, maar dat gaan nog een uurtje of twee duren ....! Er moet éérst een jet getankt worden ....maar er is helemaal geen jet ....!!!!!!!!!!
Na wat vragen ...hij gaat komen ....!!!!!!!!!!!
Patrick krijgt op dat moment op zijn kop van een andere Piloot die hem verwijt daar "in de weg te staan" ....Ho maar, wij moeten alléén tanken en wij moeten wachten .......
Ik heb echter een Flic in de mot ...ik erop af ...ik zeg hem dat er heibel IS en dat er nog meer gaat komen want .....het verhaal.....en ook dat ik ga bellen ....Hij zag me foto's nemen van de luchthaven ZONDER JET ! !
Ik vraag hem ook naar het e-mailadres van de luchthaven / Commandant .... Flic verdwijnt ..komt 50 meter verderop weer buiten en gaat naar de Brandweerman....Brandweerman komt met een onderlip die over de grond sleept naar ons toe en bezorgt ons brandstof....Ondertussen staat er al een derde ...hij moet naar Marrokko ....ook wachten op de Meneer ....
Is dit nu normaal of wat ...DIT gaat mij té ver, dit slik ik niet ....en ja, de jet kwam, lang erna...een AVRO ...die terug naar England ging ...dat zal een groot probleem geweest zijn ....Proficiat Heren, doe zo voort....Het is natuurlijk ook nog mogelijk dat hij Engels aan het studeren was in zijn kot....je werkt per slot van rekening op een luchthaven .....
We hebben een stuk over watrer gevlogen ....Hij doet niks liever !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Opeens drukt hij op de knop van de cabineverluchting.....om ze echter te openen moet je eraan trekken....ik zie het maar ik sta er niet bij stil .... 2 min later drukt hij opnieuw ....ik zeg : Wat is de bedoeling ? ...hij :
Swa, wa moet ik doen om G*********** hier eens een koffietje te krijgen ....ik heb al 2 keer gebeld ...! en ze komen niet hé !
En dan ben je vertrokken hé .....Sabena is weer van de partij ....