Schrappen is heilig. De trend bij uitgevers, en ook bij lezers, anno 2020 is korte, hapklare brokken. Dat betekent korte manuscripten, gevuld met korte hoofdstukken. Dan kun je denken aan zon 60.000 70.000 woorden voor een manuscript en gemiddeld 1500 woorden voor een hoofdstuk.
Dat heeft met productiekosten en met de concentratiecurve van de lezer te maken.
Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk, want je kunt slechts het aantal woorden gebruiken dat je nodig hebt om je verhaal te vertellen. Als dat alleen lukt in meer dan 100.000 woorden, dan is dat zo.
Lezers blijven boeien door te schrappen
Toch moet je als schrijver continu kritisch blijven op je werk. Het is jouw taak als schrijver om je lezer(s) te blijven boeien. Dat betekent dat je steeds aan het balanceren bent tussen actie, beschrijving, personages, dialoog, conflict en positie.
Kritische schrijvers stellen regelmatig vast dat ze teveel woorden gebruiken. Schrap bijvoorbeeld alles in je dialogen wat echt overbodig is voor het gesprek. Het kan bijna altijd korter zonder dat je je werk geweld aandoet. Vandaar de volgende tips over de Kunst van het Schrappen. Doe er je voordeel mee. Je verhaal wordt er sterker van.
Als schrijver kijk je automatisch de hele dag om je heen. Je gluurt en observeert. Overal kan een verhaal in zitten, nieuwe personages, een leuke of juist irritante karaktertrek. Je ziet en hoort en voelt. En dat schrijf je natuurlijk allemaal op.
Want de kans is groot dat je als schrijver niet over jezelf schrijft en dat je hoofdpersoon zowel fysiek als qua gedachten best ver van je afstaat. Je schrijft bijvoorbeeld over een man terwijl je een vrouw bent, over een Nazi terwijl je Joods bent, of over Mexicanen terwijl je een WASP bent.
Een bekend voorbeeld is J.K. Rowling. Zij schreef over een jonge tovenaarsleerling en moest zich dus verplaatsen in de belevingswereld van een tienerjongen die zich met toveren bezighoudt.
Aan de hand van de volgende 5 supertips ga jij ook schrijven over personages die voor geen meter op je lijken. Geloof me, het is spannend en gaaf tegelijk.
Ben je nog geen lid van Schrijven.Community? Meld je dan direct aan voor de beste tips over schrijven en boekmarketing. Heb je tips voor je collega schrijvers over hoe je personages verzint en karakters opbouwt? Deel ze in de community.
Boekmarketing. De één likt zijn vingers erbij af, de ander wordt al misselijk als hij eraan denkt. Hoe je het ook wend of keert, elke schrijver die zijn werk wil verkopen krijgt ermee te maken: boekmarketing.
Waarom boekmarketing?
Stel jezelf de volgende vraag: Hoe gaat jouw boek opvallen tussen de 25.000 andere boeken in de winkel en op internet?
Als je deze vraag kunt beantwoorden, heb je de helft van het werk al gedaan. Natuurlijk heb je al een auteurswebsite met bijbehorend Twitter- en Insta-account. Uiteraard heb je een onvergetelijke titel en een spetterende cover.
Titel, omslag en flaptekst moeten snuffelaars in de winkel en op internet ervan overtuigen dat dit boek in hun boekenkast moet staan. Ze vormen een soort heilige drie-eenheid in je boekmarketingplan. Lees de tips over titel, omslag en flaptekst.
Hoe pak jij je boekmarketing aan? Deel je tips met collega schrijvers in de community. Ben je nog geen lid van Schrijven.Community? Meld je dan vooral aan als ook jij serieus bezig bent om het allermooiste, allerbeste keigave verhaal te schrijven.