Vandaag kregen we bezoek van 2 mannen die ons veel konden vertellen over Afrika. We moesten niet alleen luisteren, maar mochten ook zelf Afrikaanse muziek maken.
Een spaarpuntendief in de Match? Gelukkig zijn een onderzoeksteam met hun SIRM (Smart investigation research module) en het vierde leerjaar aanwezig! Een toneelstuk van studio Orka waar we van de ene verbazing in de andere vielen.
Wat een actieve namiddag in de sporthal van de Nekker! We deden mee aan 'Alles met de bal' en speelden maar liefst 15 verschillende sporten met een bal!
hopelijk is de week goed gestart, na de fantastische bosklassen en de rustgevende vakantie.
Ik ben ondertussen aan het herstellen van de operatie, gelukkig heb ik niet te veel pijn. Ik mag nog niet op mijn been steunen. Ik huppel dus een beetje rond met krukken, maar dat gaat elke dag weer een beetje beter ;-)
Ik hoop jullie snel terug te zien, dikke knuffels, Juf Ingrid
na het ontbijt en het pakken van de valiezen, zijn we richting Ourthe getrokken. We gingen ook hier de snelheid van het water berekenen... dan kunnen we dat vergelijken met de snelheid van de Dijle.
Na het middagmaal... op de bus richting station... MECHELEN, HERE WE COME!!!
AAN IEDEREEN... DANKJEWEL VOOR DEZE FANTASTISCHE BOSKLASSEN!!!
In de voormiddag maakten we een aardrijkskundige wandeling van bijna 10 km! Klimmen, dalen en door de modder ploeteren en daarbij genieten van de mooie uitzichten.
In de namiddag gingen we nog op avonturenloop. We begonnen met de bangelijke death-ride, trokken door het woeste everzwijnenbos om tenslotte af te dalen via bruggen over een ravijn. Wat een spanning, maar het was geweldig!
Beste ouders, graag tot morgen om 16u18 in het station!
We begonnen de dag met een fikse wandeling van Wéris tot Hotemme. We zagen de dolmen, de witte menhir en het duivelsbed. Daarna konden we wat op adem komen in het dierenmuseum.
In de namiddag gingen we de rotsen op, af, heen en weer. Dit deden we door weer en wind.
Na de heerlijke spaghetti en leuke avondactiviteit, vielen vooral de jongens als snel in slaap.
hier dan het verslag van de eerste dag. Na een vertraging van 1 uur, zijn we uiteindelijk in Durbuy aangekomen. We hebben onze bedden opgemaakt en zijn daarna vertrokken naar het stadje voor een historische wandeling. Na het avondeten, hadden juf Katrijn en juf Charlotte een leuke avondactiviteit voorzien...ESTAFETTE. Moe maar voldaan, kropen we in onze bedjes!
5 activiteiten, allen te maken met ons weekje in Durbuy!
1) Een identiteitskaart van een dier maken
We konden kiezen uit een everzwijn, een salamander, een hert, een buizerd, een uil en een vos.
2) De zaklamp
Hoe werkt een zaklamp? Welke stoffen geleiden de elektriciteit en welke niet? We onderzochten dit zelf met een platte batterij, enkele snoeren en een lampje. We speelden zelf voor schakelaar en testten enkele materialen. Dat aluminiumfolie geleidt hadden we niet verwacht! Wat schrokken we van de jeansbroek van de meester...
3) Verkeersborden
Hoe zien die verkeersborden er nu weer uit? Wat willen ze ons vertellen? Knippen en plakken maar!
4) Tekenen met houtskool
Een uil of een eekhoorn? Het resultaat mag er in ieder geval wezen!
5) Strips van Asterix en Obelix
We maken kennis met enkele figuren die we in Durbuy misschien tegenkomen. Een strip kiezen en in stilte lezen...
Zoals u links van dit scherm kan zien, zijn wij nu ook te volgen op Twitter. Wij gaan dit enkel gebruiken op bosklassen om enkele korte berichten te sturen, maar het is zeker niet de bedoeling om Twitter intensief te gaan gebruiken.
We werken in groepjes van 3 of 4 rond één van de 10 Belgische provincies. We zoeken interessante bezienswaardigheden, bekende mensen en sportclubs, rivieren en lekkernijen. Dan maken we een affiche om onze provincie voor te stellen. Woensdag en donderdag stellen we onze provincie aan de andere leerlingen voor!
Op donderdag onderzochten we de weerselementen door proefjes te doen. We maakten zelf regen, ontdekten de invloed van temperatuur op de lucht, bewonderden de kracht van lucht, ...
Soms konden we onze ogen bijna niet geloven!
Vuur heeft zuurstof nodig, anders dooft het. In de lucht zit zuurstof. Als we een glas over een kaars in een bak met water zetten, stijgt het water in het glas.
Niet alle stoffen warmen even snel op. Zand warmt sneller op dan water. De lucht drukt het kartonnetje tegen het glas!
Lucht zet uit als het verwarmt wordt. De lucht krimpt als hij wordt afgekoeld.