Graag zouden wij op Donderdag14 Juni 2012 een bezoek brengen aan de kinderboerderij. Daarom doe ik een oproep om chauffeurs en begeleiders te vinden. Zonder jullie hulp kunnen wij niet gaan want er passen geen 24 kinderen in mijn auto!
Wie wil dus met ons meegaan?
Ik zou graag afspreken om te vertrekken aan school om 13.40u.
Wie de kinderen heen en terug voert is welkom om te blijven op de kinderboerderij maar als dat niet lukt kom je om 15.20u gewoon terug. Ik zou daar graag afspreken aan de hoofdingang van de kinderboerderij. Als we daar om 15.20u vertrekken zouden we op tijd terug op school moeten zijn.
Als u kunt meegaan laat me dat dan weten en zegt u dan ook hoeveel kinderen er in uw auto passen?
Alvast bedankt voor de medewerking.
Juf Karen
spelnamiddagen
Beste ouders,
Graag zou ik tijdens het 3de trimester spelnamiddagen organiseren. Daar heb ik jullie hulp voor nodig. Daarom deze oproep naar mamas, papas, omas, opas, tantes, nonkels, peters, meters, wie wil een namiddag in klas een spel komen spelen met een groepje van 4 tot 6 kinderen? Ik heb spelletjes in de klas maar als je zelf een leuk spel hebt mag je dat ook komen spelen.
Ik heb enkele data uitgekozen.
Laat mij gerust weten wanneer je kan/wil komen.
Donderdag 10 mei van 15.00u tot 15.30u
Dinsdag 29 mei van 15.00u tot 15.30u
Maandag 18 juni van 15.00u tot 15.30u
Juf Karen
29-03-2012
de wondere onderwaterwereld
Enkele weken geleden wilden wij wel eens weten welke dieren er leven in de wondere onderwaterwereld. We gingen dus op zoek via prenten, boeken en internet. We ondekten dat er heel veel verschillende dieren in de zee leven. Heel grote dieren zoals een walvis en orka maar ook heel kleine dieren zoals een garnaal. Nu we een beetje meer wisten gingen we zelf aan de slag.
we tekenen zelf vissen en kwallen in wasco
dan schilderen we erover met blauwe ecoline, zo hadden we onze "prive-zee" gemaakt!
we ontdekken drijven en zinken
we hebben een visspel met magneten en een visspel met echt water
we leren begrippen als: boven, onder, tussen, naast,...en tijdens hetzelfde spel leren we ook om goed naar een opdracht te luisteren. bv: de kleine gele vis zwemt tussen de twee waterplanten. waar leg je dan het prentje van de kleine gele vis?
we luisteren naar het verhaal van de mooiste vis van de zee en daarna schilderen we zelf de mooiste vis van de zee. met waterverf!
we spelen een memory met de figuren uit de film: finding Nemo
na het schilderen van Regenboog (de vis uit het verhaal de mooiste vis van de zee) moeten we enkele schubben uitprikken omdat daar de glinsterende schubben moeten komen.
we vieren Nanou haar 5de verjaardag
We schilderen de zee, deze keer niet met een verfborstel maar gewoon met onze handen. Lekker wat kliederen in de verf. Als ons blad helemaal blauw is teken we de golven van de zee. Zo oefenen we al een beetje de schrijfpatronen.
Op een regenachtige maandagmiddag kijken we TV. We bekijken de film "Finding Nemo"
Caylan bracht zijn huisdieren mee: waterschildpadjes! Uit de klas van Juf Mieke kwamen 2 goudvissen op bezoek voor enkele dagen. Het was dus even een echte beestenboel in onze klas.
Op dinsdagmorgen kwamen er studenten in onze klas. Dat zijn we ondertussen wel gewoon. De nieuwe juffen komen allerlei toffe, nieuwe dingen uitproberen met ons.
Wij willen een handpop maken van een vis. Daarvoor moeten we eerst zelf een vis tekenen, juf knipt hem uit, wij schilderen en brengen schubben aan op onze vis.
Als we een vierkant blaadje plooien in een driehoek dan kunnen we daar vissen mee maken. Die kleven we op onze handgeschilderde zee waar we ook regenboog kleefden.
We hebben er hard aan gewerkt maar het resultaat mag er zijn: onze vishandpop!
Als we op 8 december onze klas binnen komen, staat er een boom in de onthaalhoek.
Een echte boom en juf heeft daar geen probleem mee; erger nog ze heeft hem er zelf gezet!
Sommige kleuters vragen zich af wat de bedoeling is van die spar.
Maar de meesten weten het wel; het is een echte kerstboom.
Alleen ziet hij er nog niet echt uit als kerstboom. We moeten hem nog versieren.
Juf heeft een hele kist met versiering. Dat moeten we toch eens goed bekijken.
Er zit echt van alles in: lichtjes, slingers, ballen, sterren,
We ontdekken verschillende soorten kerstballen.
Er zijn breekbare (glazen) en niet-breekbare (plastic).
In de kist zitten ook 2 kerststallen: één om bij de boom te zetten en één om mee te spelen.
Onze winkel is nu een kerstwinkel geworden. De plastic kerstballen, slingers, sterren zijn nu te koop. De bewoners van het huisje kunnen daar hun kerstversiering kopen om de kerstsfeer in huis te halen.
Maar we moeten natuurlijk ook werken.
De mamas en papas verwachten immers een kerstgeschenkje!
We maken een placematje. Het eerste wat we moeten doen, is poseren voor de foto. We verkleden ons als engeltje. En dan gaan we aan de slag: de buitenste rand van ons blad versieren we met sterretjes, we schilderen een grote gouden ster, tekenen een kerstboom, kleven het versje op en stempelen sterren.
We mogen ook nog sterren versieren met bolletjes om die in onze echte boom te hangen.
We kleuren, knippen en kleven kaarsen van groot naar klein.
We knippen sterren en rangschikken die van groot naar klein op een lint.
We kleuren ook nog de verschillende stukken van een kerstboom, knippen de stukken uit en puzzelen de stukken tot een kerstboom.
Met de bus gaan we naar de film. Samen met het 3de kleuter bekijken we in cinema Lumiére de film Laban, het spookje.
In de zaal worden op het grote scherm de prenten van het kerstverhaal geprojecteerd terwijl Juf Anne en Juf Karen het verhaal vertellen.
We leren 4 kerstliedjes voor het mini-kerstconcert.
Na een trimester fijn spelen en hard werken, verdienen we de vakantie zeker en vast.
Ik wens jullie allemaal een zalig kerstfeest en een heel gelukkig 2012.
We hebben het grootouderfeest nog maar net achter de rug.
Daarom zijn we van plan om ons rustig voor te bereiden op de komst van de Sint.
Nu ja, dat was toch het plan!
Want op maandag 28/11/11 staan we op punt om naar de speelplaats te gaan als juf Anne de zaal binnen rent. Ze heeft post gekregen van de Sint!! In zijn brief staat te lezen dat de Sint geen plaats heeft om te slapen op 5 december. De Sint wil daarom bij ons op school komen logeren!
Tja dat gaat wel, maar dan zullen we wel de handen uit de mouwen moeten steken.
De juffen verdelen de taken tijdens hun koffiepauze.
Onze klas zorgt voor het donsdeken voor de Sint. We moeten snel aan de slag. Enkele kleuters schilderen mijters en stafjes op een groot stuk stof. Andere kleuters schilderen op een ander stuk stof allemaal pietenmutsen. Die twee stukken stof worden het donsovertrek voor de Sint.
Wie denkt dat daarmee alles klaar is, heeft het echt mis!
We versieren een prent van de Sint. We mogen kiezen hoe we de mijter doen: schilderen of kleven met snippers. De baard van de Sint kleven we met watten. De prent van Zwarte Piet kleuren we met wascos en kleven dan een echte pluim op zijn muts.
In het huisje kunnen we ons verkleden als Sint of als Zwarte Piet.
We mogen van juf zelfs op de ramen schilderen in onze gang. Daar zijn nu prachtige portretten van Sint en Piet. Er zijn stoomboten waarmee we kunnen spelen, we kunnen met magneten spelen, we maken puzzels, we gaan turnen,
Er zijn ook 2 kleuters jarig!!! Fien en Sander worden 4 jaar! Hiep hiep hoera!!!!
Juf vertelt het verhaal Rikki helpt Sinterklaas met de KAMISHIBAI. Dat is een Japans verteltheater. Zo kunnen we allemaal naar de prenten kijken terwijl juf vertelt! Daardoor kunnen wij ons veel beter concentreren tijdens het verhaal. Als juf vertelt met de kamishibai zijn wij één en al aandacht!
Op dinsdag krijgen wij af en toe bezoek van nieuwe juffen. Dat zijn studenten aan de KHBO die juf willen worden en bij ons komen oefenen. Dat is wel leuk want wij mogen dan allerlei nieuwe dingen uitproberen.
Dan is het zover 5 december, de nacht voor het feest van Sinterklaas! Vannacht komt de Sint slapen bij ons op school, tijd om zijn slaapkamer klaar te maken.
Juf Christel legt zijn kussen klaar, juf Dominique zorgt voor een nachtlampje, juf Els heeft een opdienbord voor zijn ontbijt, juf Mieke versiert het scherm, wij voorzien zijn donsdeken, juf Dominique maakt een slaapkleed, juf Gudrun zorgt voor pantoffels en juf Gisèle versiert de standaard voor het boek van de Sint.
De volgende morgen zien we dat de Sint echt in onze school heeft gelogeerd. Zijn mantel, staf en mijter staan zelfs nog in de slaapkamer! Dat wil dus zeggen dat de Sint in zijn slaapkleed op stap is want dat hangt er niet meer.
Als we in de klas komen zien we dan de Zwarte Pieten ook gelogeerd hebben! Onze klas staat helemaal op stelten. Dat is niet enkel bij ons, alle klassen zijn één grote rommelboel! We gaan eens kijken in de andere klassen en dan beginnen we alles op te ruimen. Na de speeltijd is het tijd voor het bezoek van de Sint. Wij krijgen een hele zak speelgoed. In de klas gaan we pakjes openen en spelen met het nieuwe speelgoed!
Het grootouder en ouderfeest is ook al achter de rug. Nog eens bedankt aan de mama's die me hielpen met het omkleden van de kinderen. Ik hoop dat jullie genoten hebben van het optreden! Ik ben alvast zeer trots op "mijn schatjes" ze hebben dat heel goed gedaan! Ik kreeg al van enkele ouders foto's. Ik hoop ook een filmpje te kunnen delen met jullie maar daarvoor is nog wat geduld nodig! Tot het zo ver is kunt u al van de foto's genieten. Aan groepsfoto's alvast geen gebrek!
Ondertussen is het al een hele tijd geleden maar wij hebben onze klaspop Rikki wat beter leren kennen. Rikki is een heel lief wit konijntje. Rikki is niet zoals de andere konijnen. Er bestaan veel soorten konijnen: dikke konijnen en dunne konijnen, slimme konijnen en domme konijnen, jongens konijnen en meisjes konijnen en allemaal hebben ze 2 oren! Die had Rikki ook alleen... het rechteroor van Rikki hing!! Doorheen het eerste boek van Rikki probeert hij zijn oor recht te krijgen. Als hij ondersteboven aan een tak hing had hij 2 rechte oren maar hij kon toch niet de hele tijd aan een tak hangen! Hij probeert het met een vislijn, een takje, een verband,... De andere konijnen moeten steeds heel hard lachen met Rikki. Rikki vindt dat niet fijn en wordt heel boos. Tenslotte besluit hij om naar de dokter te gaan met zijn oor. De dokter doet allerlei testen en besluit dat Rikki's oor perfect in orde is, het mist enkel wat stevigheid. Rikki besluit om zich erbij neer te leggen dat zijn ene oor hangt. Hoe langer hij erover nadenkt hoe grappiger hij het zelf vindt.
Wij kennen het verhaal van Rikki ondertussen al zo goed dat wij een logische volgorde van het verhaal kunnen maken. We moeten 6 prentjes van het verhaal uitknippen en daarna in de juiste volgorde (dus volgens het verhaal) opkleven. We maken ook een puzzel van Rikki. Hier moeten we ook weer knippen en kleven. We hadden een grote prent van Rikki en die moesten we met waterverf schilderen. We hadden ook nog heel wat te vieren in klas want Mila en Elle werden 4 jaar. Het was toen ook nog mooi weer dus... gingen we nog buiten spelen.
Om de verjaardag van de juf te vieren hebben we in klas wafels gebakken. We ondervonden dat dat eigenlijk niet zo moeilijk is, toch niet om het deeg te maken. We hebben nodig: 500 gr bloem, 400 gr suiker, 350 gr boter, 5 eieren, 200 ml melk, 100 ml olie, 1 pakje bakpoeder en 5 pakjes vanillesuiker. We doen de boter in een pot en zetten die op het vuur. Nu moeten we ver uit de buurt blijven. Als we even later weer naar de boter kijken zien we dan de boter helemaal gesmolten is. We moeten nu de boter laten afkoelen, gelukkig is het toch speeltijd. Na de speeltijd roeren we de eieren één voor één onder de gesmolten boter. Dan voegen we de melk en olie toe en moeten we goed roeren. Als we daarna de bloem toevoegen begint het roeren toch lastig te worden! Nu moeten we enkel nog de suiker en vanillesuiker toevoegen en als laatste de bakpoeder en klaar is het deeg. Nu komt het wafelijzer boven en moeten we oppassen! Want die is heel warm! We gieten een beetje deeg in het wafelijzer, doen het dicht en wachten........... Als we het wafelijzer open doen stelt zich een probleem! Hoe krijgen we die wafels uit het wafelijzer??? Met het juiste materiaal natuurlijk maar dat had juf niet bij!! (vergeten) Dus was het een beetje prutsen en hadden we geen hele wafels maar stukjes wafel!! Dat was wel jammer maar de stukjes wafel waren wel super lekker en daar is het toch om te doen?
Naar goeie gewoonte gaan we ook dit jaar 2 maal per week turnen. Dit jaar zelfs met een "gloednieuwe" juf! Juf Sofie zal tot eind november de turnles geven. Juf Jelle heeft beslist om toch nog even thuis bij haar zoon te blijven. Wij zien juf Sofie op maandag van 14.40u tot 15.30u en op donderdag van 13.40u tot 14.25u.
Nog een goeie gewoonte bij ons is Snoezelen! Dit jaar gaan we op dinsdag snoezelen van 10.45u tot 11.35u. Snoezelen doen we voorlopig met Juf Lindsay. Eind november neemt Juf Jelle ook die taak over.
Het Snoezelen is er om de 2 weken omdat de klasgroep in 2 groepen wordt verdeeld zodat het heel rustig kan gegeven worden. Hier vragen we om die dag schoenen te voorzien die de kinderen gemakkelijk zelf af en aan kunnen doen, zo kan er meer tijd besteed worden aan het snoezelen dan aan het aantrekken en afdoen van de schoenen.
groep 1: Sander, Milan; Baptiste,Constantin, Emma DV, Jasmine, Annabel, Emma D'H, Aurelien, Milo, Charlotte, Sally-Jane groep 2: Rafaël, Fien, Ruben, Caylan, Manon, Renzo, Feliz, Elle, Noah, Arne, Mila, Nanou
De eerste schooldag!
Donderdag 1 september: het is weer zover, het begin van een nieuw schooljaar! Heel wat kleuters ken ik al en zij kennen ook, want vorig jaar waren we buren! Van juf Els naar Juf Karen, gewoon een deur verder. Maar het waren niet allemaal bekende gezichtjes. 6 vriendjes zijn helemaal nieuw op school en dat is wel extra spannend. Maar het was voor ons allemaal even wennen. Een nieuwe juf, nieuwe regels en afspraken maar ook een nieuwe klas! Deze zomer heeft onze juf heel wat uren in de klas doorgebracht om kasten te schilderen, nieuwe meubelen in elkaar te knutselen, alles opnieuw in te richten. Al bij al verliep de eerste dag heel vlot. Het was mooi weer dus konden we naar de speeltuin buiten. We hadden ook al "het recht" om in de zaal te spelen. Een echte turnles was het nog niet maar daarom was het niet minder leuk! De eerste sfeerbeelden kunt u al bewonderen via onderstaande link
Ik zal mijn best doen om na elk thema hier een verslag te schrijven van wat we in de klas allemaal gedaan hebben, zo kan u volgen wat we allemaal doen. Ook zal u een link vinden naar de fotos van onze klas.
De aandachtige ouder zal wel al gemerkt hebben dat het adres van de blog niet klopt met de naam van de klas! Ik vertel u even hoe dat komt. Toen ik begon met deze blog had ik de klas 2A, vandaar het adres van de blog. Jammer genoeg veranderde Juf Martine het jaar nadien de naam van mijn klas naar 2C! Het adres van de blog kon ik dan niet meer veranderen. Maar eigenlijk is dat geen probleem. U heeft de blog gevonden!
Ik zal u nu even vertellen hoe een dag in de kleuterklas eruit ziet. Elke dag verloopt op grotendeels dezelfde manier. Want structuur is veiligheid en vertrouwen!
08.10u: de klasdeur gaat open, afscheid nemen van mama, papa, opa, oma, en in de kring spelen met de prutsbak.
08.20u: we ruimen de prutsbak" op en gaan zitten op de bankjes: het onthaal kan beginnen
We kiezen een helpende hand voor de dag. Hij of zij neemt de ketting, opent de lade met de potjes(waar onze foto en symbool opstaat). We vullen het blauwe boek in. Met de nodige liedjes worden de kalenders aangepast. Dan is het tijd voor het vertelmoment.
08.45u: een klassikaal moment: een godsdienstmomentje, verhaal vertellen, taalactiviteit, waarneming,
09.00u: tijd om te gaan plassen
09.15u: vertellen of tonenwat we na de speeltijd allemaal kunnen of moeten doen in de klas.
09.25u: jassen aan en koek of fruit eten
09.35u: speeltijd
09.55u: jassen uit doen
10.00u: melk of water drinken
10.15u: we kiezen iets om te doen: spelen of werken. We wisselen dan ook af en toe om.
11.00u: hoog tijd om nog eens te gaan plassen.
11.15u: we ruimen alles weer netjes op
11.25u: nog even in de kring zitten om de voormiddag af te sluiten met een gesprekje of spelletje.
11.35u: we gaan eten
11.40u: wie naar huis gaat wisselt de stofjas om voor de gewone jas en komt terug in de klas zitten
11.45u: de deur gaat open en we gaan naar huis. Einde van de voormiddag
13.25u: de deur van de klas gaat weer open en we lezen even in een boekje tot iedereen er is.
13.40u: we vullen hetblauwe boek weer netjes in.
13.45u: vrijspel!
14.05u: nog eens gaan plassen.
14.15u: jassen aan en koek of fruit eten
14.25u: speeltijd
14.40u: jassen uit doen
14.45u: beker uit de kast halen voor een slokje water
14.55u: verder doen met het vrij spel
15.15u: tijd om te plassen
15.25u: opruimen
15.35u: de dag afsluiten met spelletje of gesprekje
15.40u: stofjas wisselen voor gewone jas
15.45u: de deur gaat open tijd om naar huis te gaan.
Via de link die u onderaan ziet kunt u doorklikken naar de foto's. Meestal is die link gewoon het woord "foto's".
Indien u vragen, opmerkingen of bedenkingen hebt kunt u me steeds vinden aan de klasdeur!