Enkele weken geleden wilden wij wel eens weten welke dieren er leven in de wondere onderwaterwereld. We gingen dus op zoek via prenten, boeken en internet. We ondekten dat er heel veel verschillende dieren in de zee leven. Heel grote dieren zoals een walvis en orka maar ook heel kleine dieren zoals een garnaal. Nu we een beetje meer wisten gingen we zelf aan de slag.
we tekenen zelf vissen en kwallen in wasco
dan schilderen we erover met blauwe ecoline, zo hadden we onze "prive-zee" gemaakt!
we ontdekken drijven en zinken
we hebben een visspel met magneten en een visspel met echt water
we leren begrippen als: boven, onder, tussen, naast,...en tijdens hetzelfde spel leren we ook om goed naar een opdracht te luisteren. bv: de kleine gele vis zwemt tussen de twee waterplanten. waar leg je dan het prentje van de kleine gele vis?
we luisteren naar het verhaal van de mooiste vis van de zee en daarna schilderen we zelf de mooiste vis van de zee. met waterverf!
we spelen een memory met de figuren uit de film: finding Nemo
na het schilderen van Regenboog (de vis uit het verhaal de mooiste vis van de zee) moeten we enkele schubben uitprikken omdat daar de glinsterende schubben moeten komen.
we vieren Nanou haar 5de verjaardag
We schilderen de zee, deze keer niet met een verfborstel maar gewoon met onze handen. Lekker wat kliederen in de verf. Als ons blad helemaal blauw is teken we de golven van de zee. Zo oefenen we al een beetje de schrijfpatronen.
Op een regenachtige maandagmiddag kijken we TV. We bekijken de film "Finding Nemo"
Caylan bracht zijn huisdieren mee: waterschildpadjes! Uit de klas van Juf Mieke kwamen 2 goudvissen op bezoek voor enkele dagen. Het was dus even een echte beestenboel in onze klas.
Op dinsdagmorgen kwamen er studenten in onze klas. Dat zijn we ondertussen wel gewoon. De nieuwe juffen komen allerlei toffe, nieuwe dingen uitproberen met ons.
Wij willen een handpop maken van een vis. Daarvoor moeten we eerst zelf een vis tekenen, juf knipt hem uit, wij schilderen en brengen schubben aan op onze vis.
Als we een vierkant blaadje plooien in een driehoek dan kunnen we daar vissen mee maken. Die kleven we op onze handgeschilderde zee waar we ook regenboog kleefden.
We hebben er hard aan gewerkt maar het resultaat mag er zijn: onze vishandpop!